~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

Alkuperäinen kirjoittaja Kätsy;22659606:
Eikös hiilihydraatit nimenomaan varastoidu kehoon rasvana, ellei mene suoraan käyttöön? Tai siis näin mä olen tajunnut tän asian :D Vaikkakin mikään ruoka-aine ei lihota, vaan se on se määrä loppujenlopuksi...
No tässä yhdestä lähteestä suora lainaus:
Hiilihydraatit varastoituvat glykogeenina lihaksiin ja maksaan. Glykogeenia vapautuu fyysisessä suorituksessa ja se muuttuu glukoosiksi joka kiertää verisuonissa ja vie energiaa lihaksiin. Varastoitunut glykogeeni on ainoa ravintoaine joka voi muuttua ATP:ksi eli puhtaaksi solujen polttoaineeksi. Maksaan varastoitunut glykogeeniä voidaan verenkierron avulla käyttää koko kehossa. Lihaksiin varastoitunut glykogeeniä voidaan käyttää vain paikallisesti siinä lihaksessa mihin se on varastoitunut.

Koska elimistön hiilihydraattivarasto ovat rajalliset, niiden täydentämisestä on pidettävä huolta.
Ja jotenkin mua epäilyttää noi karppaus.infon sivut, kun en jaksa uskoa, että nekään ihan puolueettomat ovat ;)

Toisissa lähteissä sen sanotaan varastoituvan myös rasvakudoksiin, joten en nyt mene sit väittämään ihan täysin vastaan.

Anyway, siitä oon jokatapauksessa samaa mieltä, että nykyajan ruokavalio sisältää kyllä liikaa valkoisia jauhoja ja sokereita, mutta ei tuo rasvankaan yletön ihannointi tervettä ole..
 
Liika on liikaa,oli se mitä vaan jos multa kysytään... mut kyllä munmielestä sekin et syödään kauheesti kaikkea keinotekoista,esimerkkinä rasvattomat jugurtit ja käsiteltyä esim. rasvaton maito (vaikkakin tätä itse juon useesti)jotenkin on hullunhommaa... Jos kohtuudella vedettäs puhtaita rasvoja,rasvaa sielä missä sit kuuluu olla ja muutenkin mahd.puhasta sapuskaa,niin vaikee kuvitella et siitä paljon ongemia koitus,ehkäpä allergiat yms.vähenis....kuka tietää. Liikuntaa toki unohtamatta.
Mut joo,en miäkään mitään yleöntä rasvassa kypelmistä oikeen miellä ratkasuks,tuntuu vaan et tääl suomessa sitä pelätään vähän liiankin kanssa..
 
Anyway, siitä oon jokatapauksessa samaa mieltä, että nykyajan ruokavalio sisältää kyllä liikaa valkoisia jauhoja ja sokereita, mutta ei tuo rasvankaan yletön ihannointi tervettä ole..
Tuohon ylettömään ihannointiin sen verran, että toisin kuin siis yleinen usko on, ei ole tarkotus lapata lautaselle voikimpaletta läskin kera ja kermakastikkeella. Jos katsot ns. karpin lautasta, se on itse asiassa hyvinkin kasvispitoinen. Siitä puuttuu vain se peruna, pasta, riisi jne. verrattuna ruokamallin lautaseen ja sen sijalla on kasviksia. Usein lautanen voi olla ihan vihreää salaattia, jossa on vain muiden kasvisten ohessa lihaa, pähkinöitä, avocadoa, mutta joo, myös esim. öljypohjaista kastiketta. Rasva siis tulee siinä sivussa eli tuotteet eivät ole vähärasvaisia (liha, maitotuotteet jne.).
 
Minäkin voin omalta osaltani kertoa kokemukseni "karppimaisesta" ruokavaliosta. Mulla on nyt menossa rv 24 ja kahdessa edellisessä raskaudessa olin jo tässä vaiheessa insuliinilla kun radisuositusten mukainen ruokavalio ei auttanut. Nyt tässä raskaudessa mittailen arvoja ja ne ovat pysyneet ihan hyvinä kun olen syönyt pääsääntöisesti hyväkarppi ruokavaliolla (ekassa sokerirasituksessa oli paasto koholla ei muut). Eli aikaisemmissa raskauksissa söin täysjyvää ja ruista sekä kevyt tuotteita eli mahdollisimman vähän rasvaa. Nyt syön lihaa, kasviksia, EN kevyttuotteita sekä vähän hiilareita mm. täysjyvä ruisleivän muodossa tms. Eli minulla tämä hiilareiden vähentäminen ja täysrasvaisten tuotteiden syöminen on ainakin auttanut. Ja mainittakoon vielä se, että olen ollut kaikissa raskauksissa ihan normaalipainoinen eikä painoa ole tullut kuin muutama kilo. Nykyisessä raskaudessa olen vielä lähtöpainoon nähden vähän miinuksen puolella. Mutta mitään laihdutuksen tarvetta ei ole, mutta ei tällä ruokavaliolla sitä painoakaan juuri näytä tulevan.

Minä herkuttelen juustoilla. Juustoissa ei ole hiilihydraatteja juuri lainkaan, joten ne sopivat hyvin mielestäni herkutteluun. Eikä mulla juustojen syönnin jälkeen ole ollut sokeriarvoissa nousuja. Ja me tehdään myös texmex ruoka niin, että ollaan jätetty letut ja tacokuoret pois. Eli maustettua jauhelihaa (valmis mausteseoksista burritomix oli vähähiilarisin), tomaattia, kurkkua, salaattia, cremefraissea, juustokastiketta ja salsaa. On tosi herkullista! :)

Joulun jälkeen mulla on uusi sokerirasitus ja se hieman "pelottaa", että miten käy.
 
Ompa täällä ollut vilkasta! Mukavaa! Itsellä vielä 3 päivää töitä ennen äippäloman alkua, mikäs sen mukavampaa :)

Itse tosiaan sain RD-diagnoosin marraskuun alussa, eli noin puolitoista kuukautta nyt katsottu suuhun panemisia. Minullakin semmoinen karppityyppinen ruokavalio toimii, hiilarit jää päivässä 100-160 g, eli aika paljon alemmaksi kuin neuvolan ohjeessa. Olen ollut aika pedantti ja kirjaan melkein päivittäin kiloklubin ruokapäiväkirjaan syömiseni, sokereitakin mittailen paljon. Ruisleivästä ja puurosta en ole luopunut ja rasvan käyttöä on ollut oikeastaan pakko lisätä, että kalorit ei jäisi liiankin alas. Aamupuuro on kyllä minullakin kovin sokeriarvojen kohottaja, täytyypä yrittää lorauttaa siihen öljyä, josko tasoittaisi :D

Herkuttelusta.. Olen herkutellut vähän ja kohtuudella, sokerittomia tai tummia suklaita ja sokerittomia karkkeja.. Itsellä tosin homma toimii niin, että, kun ei ota mitään ei tee mitään mieli, mutta kun antaa pirulle pikkusormen, niin oi voi! Ihmeesti sitä on luonteenlujuutta löytynyt. Kaapit on pullollaan joulusuklaita ja siellä ne on pysynyt (ei minun tapaistani).. Olen tosin luvannut itselleni jättisäkin irtiksiä, kunhan vauva tammikuussa tulee maailmaan ja Jouluksi aion hankkia jotain ihan superluxussuklaita, nami! Suolaista ei tee oikein mieli, jos tulee syötyä liian suolaista ruokaa, herään yöllä hirveeseen kämmenen särkyyn (siis oikeesti hirveeseen!!), kättä liikuttelemalla kipu lieventyy, mutta ihmeen paljon se sattuu. Suolainen ruoka tuntuu laukaisevan tämän, joten siitä on helppo pysyä erossa. Onko muuten kellään muulla vastaavaa? Onkohan sillä jotain tekemistä RD:n kanssa?

Muuten Kärppänä, luin jostain, että joillakin ihmisillä tietyt makeutusaineet nostavat sokeria. Ehkä sinulla tosiaan se fisupastilli aiheutti selittämättömän hypyn.
 
Huomenia!

Täällä on tosiaan ollut vilkasta, kiva!

Niistä "vaarallisista viikoista", koska se taisin olla minä, joka otti alunperin asian puheeksi: mulle sanottiin äippäpolilla, että viikoilla 28-32 hormonitoiminta vaikuttaa voimakkaimmin insuliiniin. Ja mulla kyllä päti tuo! Tosin olen miettinyt myös stressin vaikutusta, koska äitiyslomahan alkoi tuossa samaan syssyyn, ja kaikki ongelmat ovat jo poistuneet. Tämä ei tietenkään mene kaikilla näin, vaan riippuu tilanteen vakavuudesta.

Multa muuten kiellettiin heti neuvolassa mun normiaamupala, eli lautasellinen neljänviljan puuroa, mustikoita ja rasvatonta maitoa. Neuvolantäti melkein pyörtyi, kun kuuli siitä. Siinähän toki kaikki nostaa sokruja; myös maito ja etenkin marjat. Hedelmäsokeri on yhtä hankalaa kuin tavallinenkin sokeri. Eli jos pystyy syömään puuronsa pelkän voisilmän kera, niin silloin se olisi parempi. Minä siirryin aitoon ruisleipään ja siihen päälle juustoja ja paljon rehuja.

On käsittämätöntä, että kun arvot alkavat pysyä kohdillaan, syöminen repsahtaa välittömästi. Jaksoin sen reilun kuukauden, kun piikittämisen uhka leijui yllä, syödä erittäin karpisti enkä oikeastaan herkutellut millään muulla kuin pistaasipähkinöillä, mutta nyt syön karkkia oikeastaan päivittäin. Eilen ostin jopa Gefilus-mehua! ;) Tosin juon sen äärimmäisen laimeana, mutta niin vain vanhat tottumukset palaavat pikavauhtia.

Karppiruokavaliolla mulla oli kyllä tosi hyvä olo, joten piirteitä siitä yritän säilyttää jatkossakin. Jouduin vaan menemään siinä piirun verran liian pitkälle pariksi viikoksi, joten nyt en kuvittelekaan syöväni hetkeen broileria. :x Mun normi illallinen varsin myöhään syötynä oli nimittäin uunissa kypsennettyjä juureksia (porkkana, palsternakka, selleri, oliiviöljyä ja yrttejä) ja broilerin koipireisi. Sitten iltakävely koirien kanssa ja vielä muutaman ruokalusikallinen raejuustoa ennen hampaiden pesua. Toinen vaihtoehto oli wokkivihannekset ja broilersuikaleet.

Huomenna äippäpolille, alkaa jo jännittää! Viime viikon neuvolassa sf-mitta jatkoi huiteluaan yläkäyrän yläpuolella, joten sen perusteella Mönkiäinen kasvaa ihan niin kuin ennenkin. En tosin oikein usko tuohon sf-mittaan, siihen vaikuttaa niin moni asia.
En tiedä pitäisikö ottaa jo sairaalakassi varuiksi mukaan? Pitäisi siis varmaankin pakata se. :)
Jotenkin en vain usko, että alkavat vielä käynnistää, ellei tuolla nyt ihan norsuvauva ole! Josko sitten 38 viikon lopulla...
 
puuro mitä te laitatte puuroon, mua kiinnostaa tämä koska syön joka aamu kaurapuuron, ja mulla ei arvoissa tapahdu mitään muutosta.
Ite teen sen rasvattomaan maitoon, laitan hyvin vähän suolaa. sokerittoman mehukeiton kanssa sen sitten lapioin suuhun ja kaverina kaksi palaa täysjyväruisleipää ja kahvia.
Oisko niin et jos laittais voinokareen ja sokeria niin siitä syystä arvot nousee???

eilenkin teki mieli makeaa illalla.... vaikka kyllä olin syönyt ihan kunnolla niin tulihan se sieltä :D no,laskin sitten et se viisi mariannea saa luvan olla se mun satsi :) ja oon tavattoman ylpeä en ratkennut enempään :)

ja liikunnan tarvetta tuskin kannattaa ees painottaa.. moni tuttu karpannu ihan fanaattisena ja sit ei mitään paino tipu, mut ei kai kun ei liikuta kun sinne jääkaapille ja nostellaan tv:n kauosäädintä :D

ja karpit saa mun puolesta ihan rauhas karppailla, mä en sitä voi tehdä joten luotan siihen millai aina oon syöny lapsesta saakka,enkä koskaan ole ollu ylipainoinen lukuunottamatta viime vuosien jäätäviä kokemuksia elämässä....

tsemppailuja tähän päivään kaikille mittaajille :)
 
Flower,itelle ei puuro juur maistu,mut kyl toi sun satsi eli lautasellinen puuroa ja kaks leipää sais takuulla mun aamupalan jälkeisen arvon korkeaks...nimittäin kuulun siihen porukkaan kellä aamulla arvo nousee helpommin kun myöhemmin päivällä,ihan sama mitä syö. Sulla on varmaan vaan hyvä sieto:) Käytkö heti aamupalan jälkeen liikkumassa? Se tekee mulla arvoon kun arvoon niin selvän tiputuksen et jos tiedossa on ulkoilua tai raskaita kotitöitä,voisin vetää vaikka säkin sokeria eikä menis yli:D
No jokatapuksessa,noi on niin yksilöllisiä juttuja mikä kelläkin nostaa,ite syön aamulla sen kaks ruisleipää täyttä ruista ja muuta en sit syökään ellen liiku,jos lähen liikenteeseen vedän hedelmän. Muussa tapauksessa nautin sen lounaan ja aamupalan välissä:) Ei sillä et mentäs rajan yli,mut mulla on noi ruokaa edeltävät kovin alhasia (tänä aamuna 3,4),tulee hirveä piikki sitte jos kaikkea vetää kerralla.
Mut Voi tuskin syyllinen on,kun siinä ei oo hydraatteja,sokeri hyvinkin nostaa....mulla siis riittäs ihan vaan pelkkä kaura:D

Minäkään en oo siis Karppi,mut mun veli tosiaan sai tiputettua lähes pelkällä ruokavaliolla useamman kilon... ite oon ollu aina hoikka mut jokatapauksessa toi vehnä saa mun mahan turpoomaan (ja muu valkonen sokeri) joten vähemmät hiilarit sopii mulle. Omaa kehoaan kannattaa kuunnella.Kaikille ei käy tosiaan kaikki.
 
Hah, Sherlock luulee selvittäneensä mysteerin. :D Söin sitten illalla vielä saman iltapalan kuin ed. iltana. Ilman sitä fisupastillia. Toisin sanoen salaattia + ruisleivän kinkkusiivulla ja juustolla. Kyllä se vaan niin on, että tuolla ruisleivällä saan myös arvoni hienosti noin iltasella kohoamaan, aamupalalla sillä ei hirveesti ollu vaikutusta (testasin siis leivän jo aamulla ja söin yhden silloinkin). Siis yks 100 % ruista oleva jälkkäripuolikas ja arvo oli 6,3 (vrt. päivän muihin, huomattava nousu noin vähästä). No joo, sen tiesin, että vilja mulla nostaa. Mutta varmaan sitten edellisenä iltana kruunasin sen sillä fishermanilla, mitä tuosta nyt oon lukenut, niin sorbitoli tosiaan on nostavaa sorttia. Jännä, enpä vain tullut edes ajatelleeksi etukäteen, että kurkkaapa, millä se on makeutettu, katsoin vain, että päällä lukee sokeriton. :D Oppia ikä kaikki. No juu, kurkku ois edelleen ihan törkiän kipeä, tänään varmaan pahemmin kuin aiemmin. Mutta enpä ota enää pastilleja. =)

Niin ja flower kyllä mä oisin taivaissa lukemillani tolla sun aamiaisella. =) testasin joskus monta kuukautta sitten omatekemillä sämpylöillä. 1,5 sämpylää aamusta ja arvo oli silloinkin 8,2. Jos syön viljaa, se on max tuo 100 % ruisleipä ja 1 siivu kerrallaan, ei enempää. Mutta useimmiten en syö. Miks turhaan rasittaa elimistöä, kun en sitä välttämättä tarvitse (tosin nyt oon huomannut tuon iltanostamisen ja aamuarvon välisen edun. Aamuarvon saan alemmaksi tällä hetkellä, nostamalla ilta-arvon himpun päälle kuuteen. Jos meneen nukkumaan vitosen luvuilla, vitosta saa odottaa myös aamuisin. Jos taas meen nukkumaan siinä kutosen pinnassa, aamu alkaa nelosella).
 
Viimeksi muokattu:
Sokerittomat namit on mulle mysteeri...siis kaikki noi sokerittomat mitä oon kattonu kaupasta,sisältää silti hiilareita paljon... kai niissä sit on sokerin lisäks jotain muuta,en oo sen tarkemmin jaksanu perehtyy.
Onko jollain vinkata sellasia sokerittomia missä ei oikeesti oo niitä hiilareitakaan?

Kärpältä haluisin ihan uteliaisuuttani kysyy,et miks arvon pitäs sulla olla alle 6? Eks tollanen 6 alkava arvo oo ihan normaalia aterian jälkeistä nousua,mikä terveelläkin tapahtuis perus sapuskasta,meinaanku kommentoit ettet haluu rasittaa elimistöä...?
Siis mullahan on henk.koht hiukan sama tavote etten menis kauheesti päälle 6 sen takia kun toi ateriaa edeltävä on niin alhanen ja sit tulee turhan monta yksikköä nousua siihen... Sit taas jos ateriaa edeltävä luku on vaikka 4,5 mikä on mulle jo aika iso luku,niin sit en kyl 6 arvosta vielä ressaannu:)

Mulla on ihan sama mitä illal vedän näemmä... samat arvot aamusin,no kerran sain suklaata syöytäni arvoks 4,9 aamulla,mut enää en oo saanu vaikka oon illalla jotain herkkua syöny...ei kyl oo nukkumaanmennessäkään yleensä max 5 se arvo,mitä nyt oon pariin otteeseen kokeillu. Tuntuu et ne parit kerrat kun se on ollu korkeempi toi aamuarvo (4,6 korkeimmillaan) se on ollu ihan sattumanvarasta.... mut vaihteleehan se terveelläkin,oon kuulunna.
 
Viimeksi muokattu:
Repa ei tarttee, mutta kun pärjään loistavasti silläkin sapuskalla, joka nostaa vain alle kuuden, niin miks vetää sitten sitten semmosta, joka nostaa yli kuuden... Tämmönen logiikka. :D Joo, kyllä mä nyt oon ihan tietoisesti syöny niin iltaisin, että saan sen siihen kutosen tienoille (vähän päällekin). Silloin sillä on ainoa käytännön merkitys (aamuarvo alempi), päivällä ei niinkään. Mulla ateriaa edeltävät on yleensä 4,5-5.

Sherlock teki muuten sitten tänään pelkän pastillitestin. Söin aamupalan päälle yhden pastillin, mutta tilanne ei nyt ihan kyllä vastannut enää samaa kuin aiemmin. Siis aamupalan lopettamisesta oli jo se tunti, mutta en sitten mitannu siihen väliin (että en ees tiiä, mistä siis lähdettiin). Mutta tunti pastillin syömisestä oli 5,2. En usko, että se hirveetä piikkiä teki tällä kertaa ainakaan.

Tosin se selittävämpi tekijä vois edelleen olla tuo kellonaika. Aamusta ja päivästä mä siedän hiilareita enemmän. :)

Mistä tietää, että mä oon kipeänä... Mulla on liikaa aikaa miettiä tuota pastillin vaikutusta. :D
 
Kärppä,Nii,eli vähä sama homma kun mulla et koska se näyttää paremmalta kunn alkaa 5:LOL:No joo,ymmärrän kyl mitä meinaat...vaikken usko et normi nousu sokerissa sillai rasittaa,mut mikäs siinä syömään ehdointahdoin ylimäärästä kun pienemmälläkin pärjää. Näin on:)
 
Sokerittomista karkeista itse tykkään Nellie Dellies -merkkisistä, etenkin niistä lakritsaisista. Niissä on makeutusainetta ja nautaliivatetta, että jos on kasvissyöjä tai haluaa vältellä keinotekoisia makeutusaineita, niin sitten ei kyllä nämä sovi. Makeutukseen käytetty lakritsissa ihan oikeaa lakritsijuurta! Kuitua näissä on myös aika paljon, eli perä laulaa jos liian ison satsin kiskaisee :D Mutta se pussi onkin 75g, eikä sitä teekään mieli kerralla syödä, että yliannostuksen riski on aika pieni :) Itse olen antanut itselleni luvan harvakseltaan syödä niitä paremman puutteeseen. Jotenkin noi makeutusaineet vähän epäilyttää mua.
 
Minkälaisia arvoja te ootta saanu mittailemalla? Tänään mittailin ekaa kertaa niin paasto oli 5,8, sai olla 5,5. Saattaa johtua myöhään syömisestä ja suoraan nukkumaan menemisestä, toivottavasti.. lopun päivää oli sit 6,1 - 5,5 - 4,8 oli päivällisellä. Ois kiva ku ei tarvis niin usein mittailla.. mulle tuli ohjeet joka toinen päivä.
 
Kätsy,noista tais olla puhetta noista melleistä,mut mulla ei prisman reissulla osunu silmään moinen merkki. Mistä oot ostannu?

Suzz,Mulla ohjeena mitata 3 kertaa viikossa,ennen ja jälkeen aamupalan,lounaan ja päivällisen. Aikasemmin piti 4 päivänä,mut koska arvot hyvät niin nyt siis 3.Mittailen kyl useamminkin...
Mulla ateriaa edeltävät on yleensä siinä 3,7-4,3 välissä,poikkeuksia suuntaan ja toiseen on ollu,mut koskaan ei oo tullu 5 alkavaa. Aterian jälkeiset on 5-6 välistä,satunnaisesti on ollu korkeempiakin,mut ei rajan ylityksiä.
 
Repa käy kurkkaamassa Sokeriton.fi etusivu - Sokeritonta suklaata ja sokerittomia makeisia suoraan maahantuojalta., sieltä löytyy sokerittomia karkkeja ja hiilarittomia herkkuja (siis tyyliin hiilarittomia pizzajauhoja, hiilarittomia sämpyläjauhoja). Hiilihydraattiahan noissa sokerittomissakin on, mutta se on jollain tapaa vähemmän imeytyvää.. tuolla sivustolla koetettiin jotain selittää.. Eipä noitakaan tietty voi kauheasti syödä, taitaa olla rasvaa ja kaloreita ihan normimäärät. Mutta, jos nyt tahtoo olla tarkkana :p Tilasin tuolta hiilarittomia pizzajauhoja ja teinkin niistä pizzapohjan. Nyt on paloja pakkasessa, tuli ihan tosi hyvää eikä nostanut sokereita.

Suzz, meillä annettiin ohjeeksi mitata parina päivänä viikossa kaikki arvot, eli ennen ateriaa ja tunti aterian jälkeen ja sitten muina päivinä voi seurata aamupalaa edeltävää ja sen jälkeistä arvoa. Melkein kyllä ehdottaisin mittaamaan joitakin päiviä kaikki arvot, niin pääset jyvälle mitä ja kuinka paljon voit syödä. Itse jouduin tekemään alussa korjausliikkeitä, oli iso ylläri että lasillinen rasvatonta maitoa lounaalla oli liikaa.. Paljon mittaamalla pääsee tilantreen herraksi :cool:

Aamupuurosta, itellä se on ruispuuroa (pieni lautasellinen) sokerittoman mehukeiton ja vehnäleseen (kuitulisä) kanssa. Tänään tosiaan kokeilin ekaa kertaa lisätä oliiviöljyä, josko nostaisi verensokeria vähemmän rasvan kanssa. Itellä puuroaamupala nostaa sokerit aamupaastosta, joka tyypillisesti on 3,9 - 4,3 vähän yli kuuteen, välillä lähelle seiskaakin.. En ole kuiteskaan halunnu jättää puuroa pois, kun ei ole ihan pakko. Ei meinaa tulla muuten syötyä kuituja tarpeeksi. Sitten, jos on tiedossa jotain rankkaa aamupalan jälkeen, syön jonkin karppiaamupalan, esim munakasta ja salaattia, mahollisesti ruikkarin. Tuo aamupala ei paljon sokereissa näy, nousee ehkä viiden teinoille. Jännä juttu miten yksilöllistä tää on, itselläni aamupäivisin sokerit nousee paljon helpommin ja illalla voi sitten syödä vapaammin. Mihinkään vaaleisiin höttöihin en ole kyllä edes yrittänyt koskea.

Tänään oli neuvola, vauvelilla kaikki mukavasti ja äippäkään ei ollu keränny lisää massaa, puoli kiloa oli lähtenyt. Seuraava vauvautumiseen liittyvä tapahtuma onkin synnytyssairaalaan tutustuminen joulun välipäivinä. HUI! On tullu jotenkin keskityttyä niin tähän sokerijuttuun, etten oo tajunnu vielä juuri miettiäkään synnytystä.. Heti tammikuun ekalla viikolla sitten vauvan kokoarvioultraan.
 
aamupuuron jälkeen istun läppäri sylissä nojatuoliin siksi tunniksi, että voin mitata arvon. oon koittanu samoin toimia myös ruuan jälkeen. näin siks, kun ne labrassakin sanoi et käveleminenkin voi alentaa arvoja.
Mutta sitä en ymmärrä miksi sitten ruokaoppaassa, joka neuvolasta annettiin, kehotetaan syömään juuri puuro aamupalaksi, ja ruisleipää??? ja sitten se voikin olla pahasta.... höööh...

iltaisella syön iltapalan viimeistään puoli kahdeksan, että tulisi se liki 12 tuntia paastottua kunnes aamulla mittaa arvot jälleen :) kiva kyllä lukea miten muut pärjäilee :)
 
Repa mä oon ihan tosta meidän pienestä K-kaupasta niitä löytäny :) Hedelmäversioita on hankalampi löytää, niitä ei ihan kaikilla kaupoilla oo valikoimissa vaikka niitä lakritsisia oliskin. Euroshopperilla tai Pirkalla tms. "halpismerkillä" on myös ihania sokerittomia turkinpippureita. Maistuu melkein aidoilta (olin aiemmin light-tuotteiden suurkuluttaja...)

Mulla on tänään ollu sokereiden kannalta perin juurin kummallinen päivä! Aamuarvo oli ekamittauksella 5,7, jota en kyllä yhtään hyväksynyt! Uusintamittaus hetkeä myöhemmin eri sormesta antoi sitten 5,3. Periaatteessahan tossa on se puolen pykälän heitto mahdollinen, eli ihan kelvolliset arvot, mutta toivoisin että olis matalammat :/ Aamupalan (ruisleipä (13 g hiilaria) juustolla, pätkä kurkkua, keskikokoinen porkkana ja reilu desi itse tehtyä marjakiisseliä jossa n. 10g hiilareita/100g) jälkeen olikin sitten 5,1. Toki tossa välissä siirryin kotoota koululle, joten kävelyä tuli jonkun verran. Ennen lounasta en mitannut, koska tuo aamupalan jälkeinen oli alle sen ennen ateriaa vaadittavan arvon. Lounaan (1,5 uunimakkaraa HYI, mutta kun ei ollut vaihtoehtoja, paljon salaattia, joulutorttu NAM :) ) jälkeen oli 5,8 eli ei pahaa heilahdusta siinäkään. Päivällistä ennen arvo olikin sitten laskenut 4,5 ja aterian (kanan rintafile, paistettuja tomaatteja, KAKSI joulutorttua :ashamed: ) jälkeen oli 6,1. Pari tuntia myöhemmin, kun meinasin ruveta 1. iltapalalle, niin arvo näytti edelleen tuota 6,1?! Ja se ennen ateriaa -raja siis 5,5. Vähän kyllä hämmensi, syömisestä oli kuitenkin jo jonkun aikaa. Liekö ne joulutortut siellä kuitenkin nostaneet pitkäkestoisemmin? No, joka tapauksessa söin 150g maustamatonta jugurttia (7,5 g hiilareita) ja 50 g sitä omatekemää marjakiisseliä ja kävin kävelyllä, nyt tunti syömisestä näytti 5,4. Ihan kiva, ettei aterioiden jälkeen tule ihan hulppeita nousuja, mutta vähän tuntuu että joku mättää... Ehkä se vaan sitten on se mittarin virhemarginaali, joka mua hämää tossa :) Nyt vaan yritän saada sen aamuarvon vielä sinne alle viiteen, niin oon tyytyväinen. Tänään kokeilen syödä kaksi iltapalaa, ensimmäisen n. kolme tuntia päivällisestä, kun alkaa olla nälkä, ja toisen sitten vielä ihan ennen nukkumaanmenoa, ettei paastoajasta tulisi niin pitkä. Ajattelin ruisleivän reippailla päällisillä syödä ja kurkkua+porkkanaa kaveriks :) Hitaasti imeytyviä hiilareita, että "riittäis" yön yli eikä kehon tarttis itse ruveta niitä sokereita vapauttelemaan.

Huomenna neuvola, saas nähdä mitä loruja joudun laskettelemaan neuvolan tädille ruokavaliosta :D Sokeriarvot on ihan jees, mutta ihan ruokaympyrän mukaanhan mä en mene, vaan hiilareita on vähemmän.

Kätsy 30+1
 
Kilimajaro tossa voisi olla perää mittailla vähän enemmänki, ainakaa vielä en sillee täysin oo sisältänyt mitä saapi syyä ja mitä ei.. tai siis syön prikuulleen mitä listassa on sanonuttu, se "valmispäivän menu" Siitä on ollut ainakin helppo kattoo toi ruoka.

Olen yrittänyt pitää sen periaattees että herkkuja en syö ku jouluna ja synnytyksen jällkee.. tahtoo lähtä liika helposti lapasesta tuo herkuttelu. Mut sitpä näkee kun tätä "kuuria" vetää et onko sitä itsehillintää. Tuntus vaan et paino tippuu tolla listalla mikä mulla on..
 
kääkkis
Aamupuuroista: Mulle on sopinut tosi hyvin speltti-mannapuuro :) Olen tehnyt sen rasvattomaan maitoon, mutta on tosi täyttävää, joten annos on suht pieni. Samoin käy tuorepuurot, jotka olen tehnyt liottamalla n 1dl manteleita/saksanpähkinöitä ja soseuttanut niiden kanssa marjoja ( mustikkaa, mustaherukkaa, punaherukkaa, karviasia yms. ) ja hiukkasen hunajaa makeuttamaan. Näillä olen saanut 5:n hujakoilla olevia jälkiarvoja :) Joskus otan aamupalaksi sen yhden viipaleen ruisleipää voi-oliiviöljyseoksella ja siihen esim. juustoa/leikettä ja kasviksia, arvo on ollut aina 4:llä alkava. Mun on tosi vaikea saada aamulla mitään alas, kun en tunne jostain syystä nälkää. Tuorepuurot on tuntuneet hyvältä silloin kun muu ei maistu. Tänään söin speltti-mannapuuroa ja hedelmäsalaattia ja arvo oli 5,6 :) Hedelmät siis sopivat mulle myös.

Viikon päästä olis sitten se painoarvio...

kääkkis ja "osku" rv 34+1
 
Suzz ei mun tartteis mittailla enää ollenkaan. :) Siis meillä on 2 virallista reilun viikon jaksoa, jona aikana tarvii kirjottaa tulokset ylös, mutta jos ja kun niissä ei ollu huomauttamista, ois mittarin saanut vaikka palauttaa.

Mutta. En mä neuvolaa varten mittaa, vaan itseäni. Ei se neuvolaa loppupelissä hetkauta, mitä lukuja mulla on, vaan mun omaa terveyttäni. Siksi mittaan säännöllisesti vähän sieltä sun täältä niitä lukuja, aamuarvo oikeastaan ainoa, jonka otan tavan vuoksi joka aamu. Lähes. Voi jäädä joku siis väliinkin. ;) Muutoin otan vähän silloin, kun siltä tuntuu. Mutta itse tykkään, että kun sen kurkkasen, ei sen jälkeen tarttee asiaa miettiä eli ainakin tiedän, että oikeilla linjoilla ollaan eikä ylityksiä ole ollu. :)

Flower again neuvolan antamat ohjeet perustuu tämän hetken virallisiin suosituksiin. Siitä pitävätkö ne paikkaansa tai ovatko ne edes lähelläkään oikeita, on monta eri mielipidettä ihan tuolla lääkärikunnankin keskuudessa ...saatikka sitten niiden, jotka niitä neuvoja ovat kokeilleet. Mutta yleinen linja on rasvaton (siis ylipäätänsä ruokavaliosuosituksissa) ainakin vielä toistaiseksi (oikeasti en jaksa uskoa, että tämä linja voi ikuisesti jatkua, kun aina vain tulee uusia tutkimuksia eikä ne puolla rasvattomuutta..) ja niin kauan kuin noin on, myös diabeetikon ruokavalion ohjeistetaan olevan rasvaton. Silloin sinne on pakkokin ympätä niitä hiilareita mukaan: jostakin se energia on otettava. ...ja valitettavasti... ainahan voi sitten lisätä sitä lääkitystä (noh, ei välttämättä tartteis, jos ei söis niin paljon hiilareita, mutta..). Jossakin meidän neuvolan ohjeessa luki myös, että rasva lisää rd:n aikana myöhäisemmillä viikoilla insuliiniresistenssiä. No juu. Tuosta olen sitten sattumoisin lukenut, että joo, joku sitä lisää, mutta totuudessa sitäkään ei tiedetä varmaksi, mikä se on. Rasvaa nyt vaan yleensä syytetään ihan kaikesta (vaikka eipä se yletön hiilarin syöntikään ja sitä kautta suurentunut insuliinituotannon tarve varmasti hyvää tee..). Mutta joo, jokainen päättää ihan itse, mitä tekee ja mikä sopii itselle parhaiten. :) Itse olen kriittinen neuvolan antamien ohjeiden suhteen monestakin syytä, mutten vähiten siksi, että niitä noudattamalla mä itse olisin jo insuliinilla ja kunnolla. =)
 
Puuh, tänään oli rakenneultra ja kaikki sielä onneksi ok! :) Painoarvio oli 400 g, mutta lääkäri ei sanonut että vastaako viikkoja, joten siltä osin ollaan pimennossa.. Joulun jälkeen ois kontrolliultra, sillä lääkäri ei löytänyt kaikkia rakenteita vatsanpeitteden takia.

Kamalan saarnan sain painonnoususta ja ruokavaliosta siellä, laittoivat ajan vielä heidän diabeteshoitajalleen, ruokavalioneuvontaa.. Eli samat asiat TAAS mitkä oon kuullut jo miljoonaan kertaan!

No, tuosta saarnasta tulistuneena ja tämän pinon innoittamana aloitellaan miehen kanssa molemmin karppaamaan. Eihän siitä mitään muuten tulisi, jos toinen meistä vaan, heikkoja kun ollaan houkutuksille :D Mies kuulemma ennenkin vähän karppaustyylisesti elänyt, hyvä hyvä! Nyt vaan pitäis imeä tietoa jostain, nettiä jo selasin ja kirjastoon se kai on mentävä etsimään aiheesta kertovaa kirjallisuutta. Parasta kai aloittaa vähän pehmeämmin, hyväkarppaukseksi sitä kai sanotaan, ihan ketoosiin ei uskalla itseään vetää raskaana ollessa. Äiti tosin tuolla saanut painoa yli 20 kg pois pussikeittodieetillä, eli hänen kehonsa on ketoosissa.

Ihan ei vielä huomenissa tosin olla tätä aloittamassa kun on risteily sotkemassa kuvioita. Eli huomenna lähdetään Hki-Tukholma risteilylle, ahh! :) Jos vaikka joulun jälkeen repäisis, siihen mennessä sitä on ehtinyt jo sitä tietoakin imemään itseensä! :)

-Minki ja kanssamatkustaja 20+4-
 
Pitipä tulla minunkin kommentoimaan tätä ruokaympyrä- ja lautasmallikeskustelua. Kirjoitin pitkät litaniat, mutta se katosi jonnekin taivaan tuuliin.... Mutta minä olen siis karppauksen kannalla myös, tosin olen noudattanut siitä astetta lievempää versiota eli matalan GI:n ruokavaliota. PAITSI mulla se tökkää tähän juomisongelmaan. Eli (nopeita) hiilareita tulee mulle juomista. Mutta esim. lounaat mulla on juomia lukuunottamatta karppimallisia, useimmiten salaattia + lihaa, kalaa, kanaa, kananmunaa tai äyriäisiä. Viljoja käytän aika vähän, leipää syön ehkä 1-2 palaa viikossa, pastat meillä on täysjyvää. Riisiä syödään ehkä kerran tai kaksi viikossa, samoin perunaa. Mutta omalla lautasellani näitä on aina vain silmänlumeeksi, enemmän on kasviksia ja protskua. Kevyt-tuotteita en myöskään itse suosi, mieluummin käytän "aitoja" tuotteita. Ainut käyttämäni kevyttuote on kevytjauheliha, koska en tykkää rasvaisesta sikanaudasta. Mutta noiden juomien takia en saa sokeriarvoja hallintaan, vaikka ruokailu sujuisikin ja sitten sorrun iltaisin mässäilynhimossani välillä hiilariherkkuihin (kuten sushiin). Ja tähän johtaa taas se, että en useimmiten syö aamupalaa ollenkaan.

Itse olen itselleni nämä "syömisongelmat" aiheuttanut, eikä niitä kukaan muu voi poistaa kuin minä. Odotan torstaista äitipolikäyntiä kauhun sekaisin tuntein, mutta toivon myös saavani apuja niihin ongelmiin, joita en kotikonstein ole saanut ratkaistua.

Commander ja Pepe 30+5
 
Viimeksi muokattu:
Aamuarvo 4,3! Jee :D Ilmeisesti tuplailtapala ja pieni lenkki on mun juttu :) Pelkällä myöhäisellä iltapalalla tai lenkillä en ole ihan näin hyvää lukemaa vielä saanut, eli pitää olla molemmat jotta saan aamuarvon alle viiteen. Mut ihan mahtavaa :) Nyt sitten hyvillä mielillä neuvolaan, toivottavasti sieltäkään ei ponnahda mitään ikäviä ylläreitä.

Kätsy 30+2
 

Yhteistyössä