~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

Onkos kellään tapahtunut sitten vastaavaa...

Siis mullahan on ollut pikemminkin turhan alhasia ateriaa edeltävät arvot. Useeti 3 alkavia,mut maksimissaan sitä 4,2 jos edellisestä sapuskasta on jo yli 2h..
No eipä oo sitä ongelmaa enää... toissapäivänä ihan yhtäkkiä arvot nous. Eli toissapäivänä ja eilen sain sellasia 4,6-4,9 lukemia vaikka ruuasta oli jo aikaa...seurasin eilen arvoja ruuan jälkeen ja koko kahen tunnin aikana oikeestaan ei liikkunu just mihinkään. Ruuan jälkeinen saatto olla matalampi kuin edeltävä. No ainakin on tasasta lukemaa nyt mut mikä ihme nostattaa nimenomaan tota edeltävää lukua. Mitään en oo tässä kohtaa muuttanu... Tänään on mittarivapaa päivä ihan oman pään vuoksi.
Ja huomena sit viimenen tältä viikolta,ellen nyt omaks huviks mittaa joulunpyhinä.
Huolestuttaa hiukan tollanen yllättävä arvojen nousu:( Ihan kuin ei olis stressiä ja huolta jo muutenkin..

Repa ja säynävä 32+4
 
Heissan :wave:

Mahtuisko yks uusi mukaan? Tänään tehdyssä rasituksessa arvot päin pyllyä. Paasto 5,8 ja 1h 10,9 :O Tuo jälkimmäinen oli kyllä mulle itselle järkytys, odotin sen olevan koholla, mutta että noin paljon... Paastoarvo oli yllätys, edellisessä raskaudessa se oli ok koko ajan.

Nyt siis seurataan kotona arvoja joulun yli, mittarit yms. löytyykin valmiiksi edellisen rd:n jäljiltä. Joulun jälkeen neuvolassa päätetään sit, miten jatkossa. Luultavimmin joudun äitipolin seurantaan noiden sokereiden takia.

-JennyA & pikkuinen 28+4-
 
No niin, justaan soitin tulokset pitkäaikaisokereista ja ne oli ihan sallituissa rajoissa. Nousua on tapahtunut siitä kun kävin sokerirasituksessa, mutta kuitenkin olivat ihan ok. Joten suuri kivi tippui taasen sydämeltä. :)
 
Hei taas!

Olen yhä yhtenä kappaleena ja toinen cytotec-kuuri on jo puolivälissä, joten olen jo alkanut asennoitua sektioon. Jurppii.
Tällähän ei ole mitään tekemisstä RD:n kanssa, koska vauva on geneettisesti iso, mutta varautukaa ihmeessä ettei synnytys käynnistykään ihan salamana, jos teille sellaista vaihtoehtoa tarjotaan.
 
jenny-adelina tervetuloo tällekin palstalle, mäkin täällä jo jonkin aikaa hengaillu :)

repa no eihän toi silti vaikuta suurelta nousulta??? sinuna en alkais ressaamaan enempiä...

mittaukset kuinka monena päivänä viikossa mittaatte? mulle synnärilääkäri ja neuvolan terkkarikin sanoi, että kolmena päivänä viikossa on riittävä. enkä tosiaankaan vauhkona tän asian kans. ei jaksa ottaa stressiä moisesta kun kerran koittaa kaikkensa syödä terveellisesti ja käy koiran kans lenkillä tunti aamulla ja tunti illalla...

ökkis siis onpa kurjaa että ei käynnisty... voin kuvitella et on kiukku pinnassa. mä oon kuullut vaan sellasia käynnistys-kertomuksia et siinä lykätään sitä lääkettä ja jos ei ala lähtemään ni lisätään paukkuja....
Kovasti voimia sinne ja toivottavasti menis kaikki nyt hyvin ja äkkiä ni pääsisit pois sieltä :heart: kai tuon ajan jo kotonaki ois voinu köllötellä :( harmillista, oon hengessä mukana, itsellä vastaava kai edessä....

floweri ja 29+0
 
Hei!
Anteeksi että hyppään ketjuun sivuvasemmalta, lukematta muiden viestejä, mutta kaipaan vähän mielipidettä sokeriasiaan: mulla ilmeni sokerirasituskokeessa kuukausi sitten glukoosi-intoleranssi. Olo on ruuan jälkeen aina tosi huono ja nyt mittasin papan luona huvikseen noin tunti ruuan jälkeen ja arvo oli 8,4. Neuvolassa oli viimeksi pissan sokeri yhdellä plussalla. Voikohan mun huono olo johtua sokereista ja pitäisikö tätä kuitenkin tutkia uudestaan? Ei tuo yksi arvo tietysti vielä mitään kerro, mutta miltä se teistä näin äkkiseltään vaikuttaa? Seuraava neuvola on vasta parin viikon päästä ja nyt siellä ollaan lomalla enkä viitsi tällaisen takia polille soittaa.
Joten kiitos jos joku osaa kertoa.
T Tyttötrio tammikuisten listalta :)
 
Repa kyllähän ne hormonit vaikuttaa matkan varrella vähän enemmän ja käsittääkseni just nimenomaa tuohon ekaan arvoon (ennen ruokaa olevaan). Toisaalta siihen voi vaikuttaa vielä niin moni muukin, että enpä stressais sinuna, varsinkaan, kun nuo luvut on vielä tosi hyviä. :) Veripisaran koostumus (paljon tulee kudosnestettä) vaikuttaa myös ihan älyttömästi.

Tyttötrio olet siis raskaana? :) Joo, on tuo sun 8,4 yli sallitun, eli alle 7,8 pitäs olla 1h arvo. Mulla itsellä tulee tosi huono oli jo, jos nousee mihinkään kasin pintaan, että kyllä voi johtua tuosta sokrusta ruokailun jälkeiset tuntemukset. :) Et vielä ole saanut mittaria neuvolasta? Sen saanet siellä seuraavalla kerralla ja sit mittailet aina ruoan jälkeen muutaman viikon, jonka jälkeen katsotaan, pärjäiletkö pelkällä ruokavalion rukkauksella vai et. Mutta joo, kohollaan tuo sun lukema on eli hiilareita kantsis alkaa kyttäillä vähän tarkemmin...

Jenny Adelina mulla oli 10,7 tuo 1 h arvo rasituksessa. Se rajahan siinä on 10 (ei 7,8 kuten normaalisti), et ei tuo nyt vielä ihan maata ja taivaita ylitä, vaikka ylittää toki. :)
 
Moi!
Mahtuisko jälleen yks maaliskuinen mamma mukaan? Odottelen ensimmäistäni ja osasin jo ennen raskautta odottaa RD:n puhkeevan muodossa tai toisessa. Sukurasitusta vaivalle on runsaasti ja mulla on sokereita tarkkailtu ilman raskauttakin... Painoindeksi on ollu max 25 ja raskauden aikana paino on noussu noin 4kg, joten suku taitaa olla suurin syypää.
Sokerirasituksessa mulla oli paasto 5.8 ja 1h arvo 10,3. Nyt kotona seuraillessa oon saanu arvot pysyyn just ja just normaaleina, kun oon vaihtanu ruokailujärjestystä. Vedän proteiinit ensin ja hiilarit vasta lopuks. Aamiaisella tuntuu oudolta syödä kananmuna ennen puuroo, mutta kai tähän tottuu...

Amos82 ja HbA1c Toi arvo kertoo sokerin sitoutumisesta hemoglobiiniin. Jos sokerit on korkeella, sokeri sitoutuu Hb:in normaalia enemman ja arvo nousee. toi muutos on hidas ja siks toi arvo kertoo pitkältä ajalta onko sokerit ollu liian korkeella. Siks ei käytetä RD:ssä, niinku joku jo käypähoitoo siteeraskin.

Sokerimittareista kuulin jännän jutun. Serkku joka opiskelee DM-hoitajaks, kerto että tollasessa perus sokerimittarissa saa arvo heittää jopa +/-15%! Eli jos verikoe näyttää 6,0 saa oma mittari näyttää 5,1-6,9 ja jos vs on verestä 8,0 saa mittari näyttää 6,6-9,4 !!!

Nyt syömään... Pilleriina 27+5
 
Niin,eihän noi luvut edelleenkään pahoja mulla ole,mutta kun nousu mun silmissä kuitenkin aika iso noin yhtäkkiä,ilman näkyvää syytä...mutta soittelin neuvolaan ja siellä täti käski kanssa olla stressaamatta,et arvot edelleen hyvä,kuulemma ovat tuollaisenaan lähempänä normaalia. Tässä nyt on kaikenlaista,iskän hautajaisten suunnittelua yms. mikä vetää mielen matalaks ja asiat tuntuu härkäsiltä...
Tänään viimonen mittaus ja sit käskystä joulu ilman mittaria,ens viikolla jatkuu. Paasto tänään ainakin samaa luokkaa kuin ennenkin.

Kärppä,Niin,kylhää se kudosneste vaikuttaa kuulema,mut eks lähinnä alentavasti? Ja toisaalta kun tulokset on järjestelmällisesti tiettyä tasoa,niin kai siinä veren sokeripitosuudessa sitten oikeesti jotain on tapahtuntu? No toivotaan et kuitenkin että on nyt tilapäistä nousua ja johtuu tosiaan tästä kaikesta hässäkästä...

Mittaustiehys,Mulla oli aluks 2 viikkoa 4 kertaa viikossa 3 aterialla,ennen ja jälkeen,nyt on 3 kertaa viikossa. Mut oon mittaillu kyl pistokokeen omasesti melkein jokapäivä jonkun arvon. Etenkin aluks...koska on vaikee päästä kärryille,miten se sokeri oikeesti käyttäytyy eri tilanteissa jollei mittaa enempi. Mut nyt kun tilanne alkaa oleen hallussa(poislukien tää viimonen "selkkaus") tulee varmaan enempi mittausvapaita päiviä.

Kaikille oikein rauhallista ja hyvää joulua,tää vetäytyy joulunviettoon:xmas:

Repa ja säynävä 32+5
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisköhän mun sitten jättää menemättä siihen HbA1c -kokeeseeen? Jos sillä ei kerran tässä tilanteessa luotettavaa ja merkittävää tulosta saada kumminkaan?

Repa: Laitan vielä tälle puolelle, kun tuli mieleeni: mulle sanoi äitipolin lääkäri että rv30-40 hormonit yleensä nostaa sokereita helpommin kuin aiemmilla viikoilla ja että arvot voi silloin yhtäkkiä ruveta nousemaan vaikka söisi samalla tavalla. Mutta sulla tosiaan arvot nyt lähempänä normaalia, joten hyvä näin. Mutta sekin voi selittää sitä nousua väsymyksen ja stressin lisäksi.

Minä vetäydyn nyt myös nettipimentoon ja joulurauhaan, joten oikein rauhallista joulua kaikille!

Commander ja Pepe 32+0
 
Ihanat ja rauhalliset joulut kaikille :)

Minä heitän mittarin nurkkaan ainakin pariksi päiväksi ja toivottavasti palaan uudella puhdilla porkkanoita ja kanafileitä mutustamaan pyhien jälkeen :D Tsemppiä kaikille kanssakärvistelijöille notkuviin joulupöytiin!

Kätsy 31+3
 
komppaan kätsyä... mittarit ja neulat ja lansetit kaappiin, huomenna anopin pöytään, tapanina kahden vuorokauden kylpylähemmotteluun... tiedossa maha paukkuen kaikkea mitä EI pitäis... nou hätä, otan kiinni sit tän kaiken jälkeen :) jaksa alkaa pinnistelemään kaiken maailman ruokien eessä... minä aion nauttia täysillä :)
 
:xmas: Hyvää joulupäivän iltaa =) Kyllä joulu vaan on joulu...

Sokereita en ole murehtinut, enkä mitannut. Häiritsevää on ollut ainoastaan kurkkukipu, jonka ajattelen johtuvan kovista pakkasista ja raskauden herkistämistä limakalvoista. Joka aamu saa niistellä verta. Koirat pitää kuitenkin lenkittää oli pakkasta sitten mitä tahansa.

Tervetuloa mukaan JennyAdelina ja Pilleriina :wave: Laittakaahan vielä laskettua aikaa, niin lisään teidät etusivun listalle.

tytyyötrio kyllähän se siltä näyttää, että "pääset" sokereitasi seuraamaan. Asiasta ei kannata panikoida ja ainahan voit aloittaa ruokailujesi säännöllistämisen ja sokereiden/hiilareiden tarkkailun ilman määrättyä sokeriseurantaa.

Nyt tämä poksuu nukkumaan...

Vici* 29+0
 
Heippa vaan, pitkästä aikaa :)

Mulla onkin ollut vähän aikaa taukoa kirjoittelusta ja palstan seuraamisesta, ei ole vain joutanut kun koneen kanssa on hiukan kaikki takunnut. Ja yhdessä välissä sain oman rd:ni oikein hyvään tasapainoon, mutta...

Alku oli siis niin, että ensimmäinen pitkä sokeri oli 9.7, aloitin (s)karpimmat elämäntavat ja nyt edellisen kerran, noin 5kk ensimmäisestä mittauksesta oli pitkäsokeri pudonnut mukavasti 5.9 - kokoajan ollut oikea suunta. Tästä on nyt sitten kohta kulunut neljä viikkoa, josta tuli valitettavasti löysäiltyä ihan hirveän flunssan takia kolmisen viikkoa - mikään ei maistunut ja jos maistui, oli sitä sitten jotain syötävä. Ei mennyt ihan niin kuin olisi pitänyt...

Nyt olen sitten pari viikkoa taistellut taas aamusokerin kanssa, joka mulla on kokoajan ollut suurin ongelma - ja nyt ei millään meinaa löytyä taas oikeaa reseptiä sen hallintaan. Se ehti olemaan "normaali" useamman viikon (alle 5.3) ja samoin ennen aterioita ja aterioiden jälkeen mitatut arvot täysin jees. Kieltämättä nyt parina päivänä joulun aikaan on hiukan tullut lipsuttua, mutta luvan annoin ettei tarvitse niin kovasti stressata joka kyläpaikkaa. Pääasiassa kuitenkin olen pitänyt kiinni terveemmistä valinnoista ja karkkia ei ole tullut mässytettyä kuin muutaman konvehdin verran.

Nyt sitten podin suurta ahdistusta ja turhautumista, kun seuraava pitkäsokerimittaus on reippaan viikon päästä ja aamuarvo huitelee järjestään 7.0 molemmin puolin. Herään mittaamaan klo 5 aikaan, syön vhh kevyen aamupalan, minkä jälkeen sokerit käy 8-9 kieppeillä mistä laskee niin, että aamunavetan jälkeen sokerit on alle 6. Parhaimmillaan ovat olleet tuolloin kun kaikki kohdallaan, siinä 4.7-5.5 välillä.

Minulla auttoi pitkään 20yks protaphane iltapistona klo 22 aikaan, mutta nyt sen nostosta ole ollut mitään apua. Ruokailut on se millä pitää yrittää rukata näitä systeemeitä, en vaan enää tiedä mitä seuraavaksi kokeilla, kun olen kokeillut olla syömättä ennen aamua 12h 10h 8h 6h paastoja ja erilaisilla ruokailuilla; vhh, hh:t ihan minimissä, enemmän hh... Ja noi hiilarit ne on mikä mulla saa verensokerin sekoilemaan.

Toki, voihan se olla, että kun olin tosi pitkään ilman sokeria (söin vain yli 70% tummaa suklaata palan/kaksi per päivä, ei muuta sokeria - marjoja jonkun verran), niin nyt kun on noita muutamia konvehteja tullut nautittua reagoi elimistö niihin niin voimakkaasti.

Että tällaista täällä stressataan - valmistaudun jo kovaa kyytiä seuraavaan äippäpolikäyntiin 13.1. ja hirveään puolustautumiseen miksi niin hyvin sujunut aika on kääntynyt näin persiilleen... Ehkä mä vaan yritän tästä tämän turhautumispurkautumisen jälkeen jälleen ottaa itseäni niskasta kiinni ja saada noi sokrut pysyyn rajoissa, ei tässä muu auta, vaikka tuntuu jo toivottamalta kun ei tiedä mitä tehdä.

hukkasukka, 25+3
 
Hukkasukalle tsemppiä sokereiden kanssa tappeluun:hug:

Täällä nautiskeltu hyvillä mielin joulusta... ja ruuasta. Tullu syötyä kyllä,tosin hiilareita oon yrittäny hiukan kattoo,mut kaikkee muuta sitten kyllä. Ja pikkasen suklaatiakin,ruuan päätteeks jälkkäriä. Tänään mittasin ekan kerran kahteen p'ivään aamupaaston ja suureks yllätykseksi oli vain 4,1,siis normi mulle,mut aattelin et olis enempi kun illalla tuli syötyä pari sokolaatia ja pähkinöitä.
Muutenkin se torstain mittauspäivä meni samalla kaavalla kun aina ennenkin,eli ruokaa edeltävät oli omaa tasoa,korkein 4,4 mikä olis aika ihanne. Aamupalan jälkeinen oli jälleen korkein,vaikken paljoo syönykkään...päälle 6 jonkin verran,sais olla alhasempi. Muuten pysy alle 6:) Toivottavasti nyt pysyis suht samalla linjalla eteenpäinkin.

T'änään on otettava roti ruokailuun,huomena neuvola ja nyt on ainakin painoa tullu:p

Repa ja säynävä 33+1
 
Neuvolassa kaikki ok,painoa oli tullu mut kohtuudella ja nla täti oli tyytyväinen. Verenpaineet hiukan koholla,mut ei mitään huolestuttavaa.
Sokerit hyvät ja oli puhetta tosta contourin mittarista,kun se näyttää omiaan aika ajoin. Ovat kuulema vaihtamassa ensvuoden puolella toiseen merkkiin,jonka pitäs olla luotettavampi...pienempi virhemarginaali siis. Ei kyl koske ilmeisesti enää minua,mut ihan hyvä tietää ettei tää ollut vaan mun päässä toi mittarin fuskaaminen:)

Repa ja säynävä 33+2
 
Hmm, mä aloin funtsimaan, että oliskohan mun mittari (Contour) alkanut sekoilemaan tai liuskoissa vikaa - odottelen uusia liukapaketteja tällä viikolla saapuvaksi.

Kun tänäkin aamuna oli paasto mittarin mukaan 8.0 pintaan useammalla mittauksella, nyt ½h heräämisestä ja toisesta kädestä näytti 6.9. Hmm, mielenkiintoista. Ja kaiken järjen mukaan sokereiden ei pitäis kovin korkealla olla, sillä söin eilen tosi vähähiilarisen päivän (hiilarit jäi takuulla alle 40g) ja myös iltapalan ennen klo 20 (tuoresalaatti fetalla, tomaatilla, paprikalla, kurkulla ja oliiviöljyllä), mittasin klo 22 ennen protan pistämistä ja mittari näytti silloinkin vielä 7.3 - ja minä ihmettelin, että miten voi olla!?

Kun nyt tulisi uudet liuskat pian, että voisi ottaa ja testata...
 
Hukkasukka,Kokeiles mitata huomenna samasta pisarasta kaks kertaa peräkkäin...tai samasta sormesta kuitenkin. Mittaustulos vaihtele kyllä ton verran jos mittaat eri kädestä tai sormesta,etenkin kyseisellä mittarilla.Samasta sormesta peräkkäin mitattuna sen ei pitäs heittää juurikaan. Mulla toi mittari näyttää omiaan joskus ja pahasti mut antaa sit kyl heti perään ihan toisia lukemia.
Korkealta paastolukema näyttää...ootko mitannu kertaakaan yöllä? Et mitä niille oikein tapahtuu.... aika hurjia lukemia jos iltapalla ei just hiilareita ole ja muutenkaan.
 
Repa, olen ottanut myös samasta pisarasta ja silloinkin tämän purkin liuskoilla on vaihdellut :/ Mä en yöllä ole viitsinyt herätä erikseen mittaamaan, kun viimeinkin olen saanut nukutuksi kunnolla - oli monta viikkoa etten nukkunut hyvin ja silloin mittailin, ei ollut mitään ihmeellistä, arvot oli ok silloin.

Nyt kuitenkin, millään ei meinaa saada aamuarvoa alas... Tänä aamuna näytti ensin klo 5 8.0 ja 15min kuluttua samasta sormesta (uudesta reiästä) 6.9. Se laittaa epäilemään kovasti olisiko noissa liuskoissa oikeasti vikaa. Mulla ei ollut sitä testiliuostakaan millä kokeilla, sitäkin pitäisi tulla - pian toivon ma.

Tuntuu myös, ettei se meinaa päivälläkään kunnolla laskea, tosi vaikeaa on saada alle 5.5 :/
 
Hukkasukka,En minäkään täsmälleen samaa tulosta ole samasta pisarasta saanut,mut sallittu heitto on 0,5 siinä kohtaa. Ja miä oon kerran mitannu 10min välein ja täysin eri lukemaa on näyttänyt,et se on ihan tyyppivika veikkaan. Myös liikunnan jälkeen jos mittaa liian nopeesti,näyttää ihan omiaan ja pakko toistaa jahka sokerit on tasaantuneet. Kuitenkaan en ihan heti usko että mulla voi mitään 2 lukemia olla:D Oliko sulla jo insuliinit käytössä? Haiskahtais nyt siltä,et jos on,tarvis annosta hiukan rukkailla...onhan sun kuitenkin syötävä. Onpa ikävä tilanne:(
 
Repa, joo - Protaphane iltapistona ja 20 yks oli pitkään riittävä. Se nimittäin kokeiltiin nostaa ihan 40 asti, mutta siitä ei ollut mitään apua - ruokailujen rukkaamisesta vastaavasti löytyi oikea vastaus ensialkuun ja sitten laskettiin siihen 20 yksikköön. Nytkin kokeilin sitten tuohon 40 yks nostaa, mutta ei siitä ollut mitään apua - yhtä korkealla tuo aamusokeri huiteli silläkin.

Mietin myös sitä, että olisko tosiaan nyt nämä joulunajan sokerilipsuilut voineet sekoittaa elimistön niin totaalisesti, kun oli jo useamman kuukauden liki kokonaan ilman sokeria ja viljoja, että nyt sitten ottaa aikansa taas asettua...

Nyt kokeilin tietoisesti syödä iltapäivällä vähän hiilareita enemmän (gluteenittoman leivän muodossa), jotka ei nostaneet sokeria 7.6 korkeammaksi. Kohta mittaan mitä on 1½h kuluttua syömisestä. Täysjyvät ja rukiiset saa mahan sekaisin ja sokerit sinkoamaan ihan taivaisiin, niin niitä mun on turha kokeilla enää.

Joopa, ei auta kuin toivoa että taas löytyisi sopiva resepti näiden sokrujen hallintaan, ei voi mitään...
 
Mittailin tuossa jouluna sokereita, en tiedä miks piti kun olin vielä flunssassakin vaikka tiedän että ne voi olla koholla :kieh: ruokailun jälkeen sain kohoinneita arvoja, 8-8.8 plääh. Otti päähän niin että aargh. Puoli tuntia lisää niin oli ihan ok lukemia.

Tänään on sitten ruoan jälkeen ollut ihan ok lukemia, 6-6,6. Paitsi aamupalan jälkeen oli 7.0 mikä on korkein mitä aamupalan jälkeen on koskaan ollut. Eli kai mulla sitten se rd sitten on vaikka rasitus olikin ok ja periaatteessa ylitykset on nyt tulleet sitten 38 viikon jälkeen (eka syytin rennietä, nyt flunssaa..... mut jotain häikkää noissa kuitenkin on). En ole kuitenkaan saanut mitään 5 lukemia ruoan jälkeen kuten monet teistä - toisaalta en ole mitenkään erityisesti tässä hiilareita välttänytkään. Täytyy tässä nyt sitten yrittää sitä leipää minimoida viimeinen viikko, ja ehkä maidosta. Ens viikolla - 40+ - on kontrolli painon suhteen.

vappupommi 38+6
 

Yhteistyössä