~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

Moi!

Ihan ekaks päivittelijälle LA 18.3. ja toistaseks ruokavaliolla mennään.

Hukkasukka. Hankala tilanne sulla noiden aamusokerien kans. Itelläni on keliakia ja gluteeniton ruokavalio. Käytännös oon huomannu että niissä leivissä on vähemmän proteiinia (=gluteeni), enemmän hiilareita ja etenkin rasvaa. Kuitua on tosi vähän, joten hiilarit imeytyy yleensä paljonm nopeemmin ku tavallisesta leivästä. Ite oon käyttäny kuitua estään hiilarien imeytymistä. Esim Kaurakuitunen jauho ( Hirvelän KauraKuitunen ) pari rkl ennen ateriaa on auttanu sokereihin paljon! Esim 2dl riisipuuroo nosti sokereita tunnissa 2,5 ja Kaurakuitusen kans vaan 1,8 ja muut lisäkkeet oli samat!

Mä oon mittaillu sokereita joulusta huolimatta, oonpaha nähny mitä vähän huolettomampi syöminen tekee. Sekä paastot että ruuanjälkeiset sokerit on ollu koholla ja näyttää että paastot on koholle jäämässä, arvot aamusin 5,3-6,5 ja ton kuitujauhon kans sokerit on pysyny yleensä ruuan jälkee normaaleina. Nyt jo vaavin kiemurteluista tiedän jos sokerit nousee liikaa, se saa kunnon sambakohtaukset jos sokrut nousee. Onko muut huomannu samaa?

Mies ei oikeen oo sisäistäny tätä sokerijuttua. Mulle tää on töittenkin kautta tuttua ja valitettavasti oon sielläkin huomannu mitä voi pahimmillaan seurata jos ei RD:n hoito (lue vauvan hyvinvointi) kiinnosta. Miehellä on paha tapa jättää suklaat ja sipsit olkkarin pöydälle (ei, meillä ei oo lemmikkejä eikä lapsia ;) ). Nyt kerroin heittäväni kaikki mässyt mitä vetää ympäri kämppää roskiin. Yhden vajaan suklaalevyn heitto pois riitti! No, ehkä sekin etten halua synnyttää 5kilosta ensimmäisenä ja mieshän siitä joutuu synnytyksen jälkeen kärsiin monta vuotta ;) ...

Pilleriina ja sokerihumalainen sambaaja Bibi
 
Heippa!

Olen edelleen yhtenä kappaleena, mutta torstaina pääsen sektioon. Painoarvio oli tänään jo reilu 4500g, joten lääkäri oli sitä mieltä, ettei ole mitään järkeä enää yrittää käynnistää, kun kerran kaksi Cytotec-settiä eivät saaneet mitään aikaan. Olen tosi helpottunut, koska aloin jo pelkäämään, että mut pakotetaan synnyttämään alateitse, vaikka lapsi on iso. Eipä tuo sektiokaan liiemmin houkuttele, mutta on se ainakin vauvalle turvallinen vaihtoehto.

Sokereita en ole enää mitannut, kun neuvolantäti on niin nihkeä niitten liuskojensa kanssa. Toisaalta tekisi mieli katsoa, miten vanhoihin ruokailutapohin palaaminen on vaikuttanut. Enpä tosin taida viitsiä, koska lapsikaan ei ole sokereiden takia suuri.

Niin ja tosi mielenkiinnolla odotamme miehen kanssa, mikä vauvan syntymäpaino sitten lopulta on, kun niin monet ovat sanoneet, että nehän on vain arvioita....

Mulle muuten sanoi äippäpolin diabeteskätilö, että jo parin päivän sokereiden syöminen voi vaikuttaa elimistössä parikin viikkoa, joten jos nyt jouluna arvot meni kenolleen, niin kyllä ne vielä voi palautuakin! Mua varoiteltiin kun olin flunssassa ja söin kurkkupastilleja, joista sokerittomissakin on hurjasti hiilareita.

Pilleriina: olen huomannut tuon saman, että vauva saa hirmuiset sambat sokerista. Tai tämä kaveri tuntuu saavan lähes mistä tahansa ruoasta. JA onhan tuo ollutkin ruoka-aikoina paikalla. :p

Nyt pitää miettiä, pitkääkö vauvan kotiutumisvaatteet vielä vaihtaa, koska olin pakannut mukaan 50 cm vaatteita, mutta en ole enää lainkaan varma mahtuuko 4,5 kg niihin. Onko kenelläkään kokemuksia?

Ökkis ja Mönkiäinen 38+6
 
Täälläkin palailtu Joulun vietosta. Mittari pysyi mukana minullakin, ei tosin yhtä ryppyotsaisesti ja aika fiksusti sitä tuli syötyä, ainakin suurimman osan aikaa... Aamupaastot pysyi kokoajan kurissa ja hiukan seurailin myös aterioiden jälkeisiä arvoja, ettei vauveli koko ajan kelluisi sokerissa. Hankalinta oli se, kun ei ole kotona, niin ei voi ihan itse säätää sitä ateriaväliä. Kahvit tulee tarjolle vähän turhan nopeesti ruuan perään ja jouluna ei viitsi jättää kaikkia kahviherkkuja syömäti. Suklaata tuli kyllä syötyä tosi vähän, hämmästyttävää! Tosin kaapissa sitä on niin paljon, että varmaan napa repee, kunhan vauveli syntyy :xmas: Huomasin Pilleriina myös tuota sambailua. Eikä tarvii sokerin olla kuin seiskan kieppeillä, niin meidän vesseli villiintyy =) Hyvä muistutus sinänsä. Meillä on kyllä ollut mieskin sympatiasta vähähiilarisella ja tsempannut tosi kivasti. Meillä se on normaalisti minä, joka on semmoinen sokerihiiri..

Tsemppiä Hukkasukka arvojen kanssa. Kuulostaa kyllä tuo sinulla ja Repalla käytössä oleva mittari aika epäluotettavalta. Itselläni on OneTouch Ultra Easy ja kokeilujen perusteella (samasta veritipasta useammalla liuskalla, samaan aikaan eri sormista ym.) vaikuttaa olevan ihan kelpo peli. Maksimissaan 0,5 heittoja tulee. Isompiin heittoihin löytyy yleensä syy likaisista käsistä tms. eli kun pesee kädet, ottaa kunnon tipan ym. niin johan onnistuu. Itsellä kyllä yli 7 sokeriarvo jo tuntuukin vähän semmosena pöhnänä. Toki sitä on välillä väsynytkin ja kuvittelee, että nyt on sokerit pilvissä.

Tänään oli tutustuminen synnärille. Rupes vähän hirvittää, tosiaan enää kuukausi laskettuun aikaan..
 
Sori heti alkuun. En oo käynyt kirjoittamassa aikoihin. Mä sain lopettaa sokerien mittauksen viime viikolla, kun oli rv 38 menossa. Mullahan sokerit pysyi ihan perusruokavaliolla oikein hyvin kurissa. Sitten tulikin joulu ja oon vetänyt kaksin käsin herkkuja. Toivottavasti vauveli ei ehi enää ihan hirmu isoksi kasvaa. Rv 33+3 ultrassa sanottiin, että jos laskettuun aikaan meneen, niin n. 3,5 kiloinen olis tulossa. Saas nähä. Viimeisiä viedään. Alkaa itse asiassa jo tuskastuttamaan aika paljon. Fyysisesti olo on hyvä, mutta pälli ei kestä odotusta.

Tsemppiä kaikille!

Mandy ja pallero 39+4
 
Hukkasukka,Voi se hyvinniin olla et joulumässäilyt vaikuttaa jonkin aikaa...nyt vaan tiukka roti kokoajan jos se siitä settus takas.

Miä olin jouluna kokoajan tietoinen, joskaan en käskystä mittaillut,et mitä sitä tuli syödyks ja epäilen ettei ainakaan oo yli rajojen menny. Korkeemmalla sokerit varmasti on ollu,koska en normisti syö niinkään paljoo hiilareita vaikka siis niistä yritin nytkin pihiä,sen sijaan rasvaa en vältelly:p
Täällä vauva on kovin aktiivinen ihan ilman korkeita sokereitakin,et paha sanoo...mulla kun ne yleensä pysyy siinä 6 molemmin puolin ruuan jälkeen. Aamusin nousee korkeemmalle pienemmästäkin,mut en oo huomannu et sillonkaan olis muutoksia liikekuvioon....samaa sirkusta kokoajan:D

Kilimanjaro,on toi mittari samasta pisarasta vielä näyttäny mulla sen 0,5 sisällä tuloksen,mut muuten saattaa heitellä...ja noi likaset kädet on niin totta,mittari näyttää ihan omiaan siinä kohtaa ja kun pesee kädet ja ottaa oikeaoppisen näytteen perään niin näyttääpi taas järkeviä:D

Miä oon nyt päättäny vähentää noita mittailuja... jahka tässä seuraan ettei noi ruuanjälkeiset ala nousemaan liiaks...nythän ne on ollu taas alhasia omia itsejään. Muuten alkaa oleen aika selvillä mikä nostaa mikä ei jne. Mittaan siis tietenkin ne 3 kertaa viikossa,mut sen verran olin nla tädin puheista rivien välistä kuuntelevinani,et voisin jättää ne ylimääräset hiukan vähemmälle kun ruokavalio kerran kunnossa...
 
Minäkin pitkästä aikaa täällä. Olin eilen sokerirasituksessa ja odottelen "kauhulla" tuloksia. Tänään saan soittaa soittoajalla, että kuinka pahasti arvot on menneet yli. Ekassa rasituksessa mulla oli vain paastoarvo vähän koholla, mutta nyt veikkaan, että näin joulun jälkeen yli mennään kaikilla arvoilla.. Mittasin itse sokerirasituksen jälkeen eli 2 h jälkeen 12,5!! :( Mutta ehkäpä toi oma mittari ja verikokeesta saatu arvo ei ole ihan samat, ainakaan toivottavasti.. Mulla on aterioiden jälkeen arvot pysyneet ihan hyvinä, mutta paastoarvot ovat hiljalleen nousseet ja ovat nyt 5,4-6,0 tasolla päivittäin. Jouluna en juurikaan mittaillut ja syötyäkin tuli kaikkea mitä oli tarjolla. Nyt täytyisi taas aloittaa karpimpi ruokavalio. Mulla on viikkoja tänään tasan 25, joten onneksi on vielä aikaa korjailla arvoja.

Tsemppiä kaikille muillekin tiukempaan ruokakuriin palamiseen!

maarunen + bebes rv 25+0
 
Aattelinpa teillekin vinkata, että kromi voi auttaa alentamaan sokeriarvoja. Päiväannoksena voisi olla semmoinen 50-200 µg.
Satuin löytämään vahingossa muutaman tutkimuksen, jossa kromilisä alensi juurikin paastoarvoja/aamuarvoja.
 
Heissan...

Joulu joo oli ja meni. Syömiset pysyi suhteellisen hyvin aisoissa enkä ihan hirveesti edes napostellu. Kai se vaan tuolla takaraivossa kolkutteli, et pitäis niitä sokereita mittailla. En vaan kovin innokas ollu jouluruokien kans kokeilemaan miltä arvot näyttää. Mut ne kerrat mitä mittasin, niin rajojen sisällä pysyi, eli en kai mä sit ihan hirveesti ole syönyt :D

Hoksasin tässä tänään, että mulla ei ole minkäänlaista muistikuvaa siitä, miten mun viimeksi käskettiin tuota ruokavaliota muuttaa. Tai sen verran on hämärästi mielessä, et hiilareita pitäis kai vähentää??? Neuvokaas nyt tyhmää, kun ei tuolta meidän neuvolasta oikein saanut tähän(kään) vastausta vaikka äsken sinne soitin. Ja eipä tuo meidän täti taida siellä paljoa tästä asiasta muutenkaan tietää. Täytynee kysellä omalta tädiltä, joka on meidän tk:n diabeteshoitaja...

Vici:Siis la 12.3. Tarvitko muita tietoja etusivulle?

Nyt päiväkahville. Onneks siitä nautinnosta ei ole tarvinnut luopua, kun en mitään lisukkeita yleensäkään sen kanssa käytä :D

-JennyA & pikkuinen 29+5-
 
Jännä homma. 2 viikkoa sitten paastoarvo oli rajalla ja jouduin sit seurantaan noitten sokereitten kanssa. Mut joulun aikaan huomasin ettei mikään niitä nosta. Ei karkit, ei hiilarit... ihan normaalit sokerit on.. mikähän juttu tää nyt on.. ? Kellää kokemuksia?
 
Mulla meni sitten toisessa rasituksessa kaikki arvot reilusti yli, niin kuin arvasinkin. Ja tietysti joulun syömisetkin vielä varmaan vaikutti ja flunssa. Mutta nyt saan lähetteen Tyksiin ja jatkan kotimittausta. Aterian jälkeiset arvot on mulla kuitenkin ihan hyviä jos vain syön vhh dietin mukaisesti. Ehkä tohon paastoarvoon saan pitkävaikutteisen insuliinin, katsotaan. Olen kuitenkin ihan tyytyväinen, että tähänkin asti selvisin ilman insuliinia, mutta muutaman viikon sisään sitten selviää miten jatketaan. Ja ne mun arvot oli 6,2 ja 13 ja 11,2. Toi viimeinen arvo oli siis yli yksikön pienempi kuin mun omalla mittarilla mitattu.
 
Se merkkaa, että sulla ei oo radia. Että kaikki on ok.
ei. vaan sulla ON raskausdiabetes... jos kerran testissä edes rajalla, synnärin lääkäri sanoi että jos yksikin arvo sokerirasituksessa rajalla tai yli, niin diagnoosi on selvä.
Seurata tarvii siitä koko loppuraskaus, koska vaikka arvot olisikin hyvät, voi loppua kohden kohota hyvinkin äkkiä, koska painoakin tulee viimeisten parin mutta vallankin viimeisen kuukauden aikana.

Itellä meni kans ettei alkuun vaikuttanut mikään syöminen, nyt joulun tienoilla syönyt mitä sattuu enkä mittaillu muuta kun tänä aamuna, ja paastoarvo 5,4. vaikutukset voi ilmaantua viiveelläkin.... joten ite ainakin uskon tota synnärin lääkäriä....
 
Mulla sama homma kuin flowerilla tai oikeestaan oon nyt huomannut tässä ajankuluessa,et joskus niihin sokereihin vaikuttaa pienempikin ja sit taas välillä ei mikään.
Mullahan noi ruokaa edeltävät valahti taas matalaks ja siitähyvästä aterian jälkeisiä pitäs rukata ettei tulis liikaa nousua... no pääasiassa tää sujuu hyvin,mut esim.eilen nous reippaasti yli 6 sellasesta päivällisestä minkä ei mun järjen mukaan olis pitäny nostattaa niin paljoa.
Mut nyt ollaan tultu siihen pisteeseen mitä oon pelänny,elikkäs liikkuminen alkaa oleen vaikeeta. Köpöttelen kyllä hissuksiin joka päivä,mut ei tota nyt kuntoliikunnaks voi kehua ja se taas tarkottaa et ruokia on muokattava sen mukaan,koska liikunta on mulla pitäny sokerit niin hyvässä kuosissa..eli jos mulla on hiilaria pastan ja riisin muodossa lautasella,niin maidon taitaa saada unohtaa tai sit tulee sokereihin pomppu. Yks olis tietty saada noita ruokaa edeltäviä korkeemmaks,mut niihin ei tunnu olevan taikaa olemassa. Veikkaan et toi mittari on osasyyllinen,ihan kuin ei pelittäs samalla lailla matalilla arvoilla...Useesti mittaan uusiks jos näyttää liian alhaselta,mut nyt ei ollu eilenkään yhtään ylimäärästä liuskaa....

Jenny,Miä oon ainakin muokannu ruokavalion ihan omien kokemusten ja tarpeiden perusteella,periaatteena juurikin se et vähempi hiilareita. Rasvastahan siinä käypäsuosituksessa neuvotaan kans pihimään,mut koska miä en voi syödä sitä määrää hiilareita mitä siinä läpyskässä opastetaan tai tulee sokereihin kyllä aikamoiset piikit,niin syön sit rasvaa enempi....
Mullahan "ongelma" on se et paastot ja ruokaa edeltävät on matalia,useesti kolmosella alkavia ja sit kun syö se korotus on tietysti iso vaikkei nousis lähellekkään varsinaista rajaa...ja sekään ei tietty oo kauheen hyvä.


Liikunta alkaa tosiaan nyt sit oleen hankalaa,osasin tätä oottaa...esikoisesta alko paaaljon aikasemmin ja tässäkin raskaudessa mulla oli aikasemminkin pien jakso puolenvälin tienoissa kun ei kärsiny kunnolla kävellä kun heti otti mahasta. Nyt on alaosasto niin arka ettei auta kovin nopeesti edetä...lisäks tunne et mahassa olis sellanen harkkasupistus kokoajan päällä,kova pötsi.

Repa ja säynävä 33+5
 
repa: Mä en ole nyt saanut minkäänlaisia ohjeita tuon ruuan suhteen, sanottiin vaan että tarkkaile noita arvoja ja katotaan sit myöhemmin. Kai se ens kerralla (siis ens viikolla) antaa jotain ohjeita neuvolasta. Tuo meidän neuvolatäti kun on sellainen, että siitä ei voi koskaan tietää vaikka olis kännissä töissä :( Välillä se puhuu ihan mitä sattuu ja tekee myös, ei muista mitä on edellisellä kerralla puhuttu. Esim. meidän esikoisen kohdalla se kysy multa yhdella kerralla, et mikä rokote tytölle piti pistää :O Ei oo hirveen kauaa, kun se kärähti aamulla ratsiassa kun oli menossa autolla töihin... Et sellanen täti meillä : / Ei sen sanomisiin ja tekemisiin voi oikein missään vaiheessa luottaa kunnolla. Eilen se taas puhu mulle ihan eri sokeriarvoista, siis rajoista. Joten voisko nyt joku teistä kertoa mulle, mitkä ne rajat on kotona mitatessa ja kuinka usein seuraatte kotosalla noita arvoja?

Nyt tää lähtee kokeilemaan onnistuisko kaappien siivous. Eilen piti alottaa, mut en sit jaksanutkaan. Jos vaikka tänään kun mieskin on kerrankin kotona, ei päässyt metsätöihin kun on kunnolla pakkasta. Mä kun menin tiistaina ostelemaan vaihteeksi uusia vaatteita, niin pitää noita vanhoja pieniä raivata pois kaapista. Pieniä sieltä nimittäin löytyy ja paljon :/

-JennyA & pikkuinen 29+5 (tai jotain, nyt on kyllä jossain vaiheessa menny päivät sekaisin)-
 
Viimeksi muokattu:
JennyAdelina, ompa ikävä neuvolatäti.. omakin on vähän hössö, mutta sentään selvinpäin. Ruokavaliosta sai meiltä kyllä neuvolasta ohjeen ja ruokavaliota käytiin läpi äitipolilla aiheeseen erikoistuneen diabeteshoitajan kanssa. Suositus siis on, että kalorit jäävät 1600-1800 kcal tietämille ja hiilihydraatteja rajoitetaan 150-220g/vrk, idea on suosia hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja. Kuituja pitäisi ruokavaliosta saada yli 30g/vrk.

Rajat kotona mitatessa on 5,5 ennen ateriaa (nk. paasto) ja 7,8 mitattuna tunti ateriasta. Joitakin eroja näissä on, mutta nämä samat arvot löytyvät Käypä Hoito suosituksesta www.kaypahoito.fi - Suositukset Tuon linkin takaa löytyy myös ruokavaliosta (sekä RD:stä laajemminkin) paljon tietoa. Ruokavaliosta löytyy myös googlesta hakusanoilla raskausdiabetes ja ruokavalio.

Ohjeet mittaamiseen ja mittaustiheyteen sain äitipolin diabeteshoitajalta. Ensin pidin ruokapäiväkirjaa viikon ja mittailin sokereita joka päivä. Sen jälkeen ohje oli mitata 3 päivänä viikossa kaikki arvot ja sen lisäksi seurata aamupaastoa. Sen jälkeen (ylityksiä ei minulla ole tullut) ohje on mittailla joka viikko muutamana aamuna ja joku päivä kaikki arvot. Käytännössä olen mitannut kyllä paljon enemmän. Minäkin olen Repan tavoin säätänyt ruokavaliota mittaamalla varsinkin alussa kotona tosi paljon, kokeilemalla mitä erilaiset ruuat sokeriarvoille tekevät. Minulla ruokavalion suosoituksen mukainen hiilarimäärä nostaa arvoja liikaa, joten useimmiten syön hiilareita 100-160 g/vrk. Rasvalla ja proteiinilla on sitten täytetty vajetta. Nyt on aika hyvä tasapaino, mittailen kuitenkin edelleen enemmän kuin on suositeltu.. Taidan olla jäänyt mittailuun koukkuun :LOL: Pidän toki täysin mittarivapaitakin päiviä.

Enää vajaa kuukausi laskettuun aikaan (LA siis 29.1). Tänään oli ohjelmassa vauvan vaatteiden järjestelyä, olisi tarkoitus alkaa niitä pyykkäämään =)
 
Viimeksi muokattu:
ei. vaan sulla ON raskausdiabetes... jos kerran testissä edes rajalla, synnärin lääkäri sanoi että jos yksikin arvo sokerirasituksessa rajalla tai yli, niin diagnoosi on selvä.
Niin, tämä on just sitä idiotismia. Kyseessä on kuitenkin yksittäinen koe.
Sokereita kannattaa seurailla ja syödä terveellisesti ja välttää liikoja hiilareita. Näin saisi tehdä muutenkin kaikki raskaana olevat.
 
Jenny,no jo on neuvolantäti....kas kun vielä saa toimensa pitää:O
Tosiaan rajat saitkin jo,eli ennen aterioita alle 5,5 ja tunti ruuasta alle 7,8,mut sit toi mittausten määrä vaihtelee suuresti...tääl taitaa olla melkein kaikilla eri ohjeet. Mulla oli aluks 4 kertaa viikossa ja kun arvot hyvät,ei ylityksiä mennään nyt 3 kertaa viikossa ja siis ennen ja jälkeen aamupalan,lounaan ja päivällisen. Ja ilmeisesti tarkotus on mennä näin loppuun asti,vaikka mulla arvot ovat tosiaan olleet hyviä. Mut kuten sanottu,tarkkailtuahan noita tulee pistokokeen omasesti muulloinkin.

Rasituskokeesta ja kotiarvoista sen verran,et sehän tosiaan paljastaa sen heikentyneen sokerinsiedon ja se voi olla todella lievää...mut olemassa kuitenkin. Tämä ei kuitenkaan tarkota et kotona olis arvojen kanssa mitään häikkää, koska harvemmin sitä rasituskokeen sokerimäärää tulee kotona vedettyä..
 
Jenny: kuullostaapa neuvolatätisi kyllä aika karmealta. Eihän noilla käynneillä ole juurikaan merkitystä jos tätiin ei voi luottaa. :(

Rasituskoe tosiaan kertoo sokerinsietokyvystä, mutta se on kyllä aika äärimmäinen tilanne, sillä se juotu sokerimäärä on valtava verrattuna siihen, mitä kotona syö. Eli jos rasituskokeessa on vain yksi arvo ja sekin rajalla ja kotimittauksissa kokoajan (huonollakin ruokavaliolla) arvot ovat reilusti alle raja-arvojen, niin voi kyllä aika rauhallisin mielin olla. Kannattaa toki syödä terveellisesti, mutta ei tuon ruokavalion kanssa kannata alkaa kuitenkaan pingottamaan. Itse olen mielestäni hyvä esimerkki rasituskokeen äärimmäisyydestä, sillä mulla oli nyt kokeessa kaikki arvot reilusti yli rajojen ja silti kotimittauksissa vhh ruokavaliolla arvot ovat ihan kunnossa. Mutta jos syön jotain hiilaripommeja niin arvot pomppaavat heti yli rajojen. Eli mulla tosiaan on radi ja sitä pitää tarkasti seurata ja itse yrittää olla tiukkana ruokavalion suhteen. Silti varmaan raskauden edetessä voin luultavasti joutua vielä insuliinille kun sokerin sieto vaan tietysti heikkenee, kun nyt menossa vasta rv 25+1.
 
JennyA, tietoa riittävästi listapäivitykseen. :)

Mulla on nyt menossa ne "riskiviikot", kun olen pelännyt, että tässä ne sokerit nousee jos jossain. Yksi ylitys tuli viimeviikolla, kun lounaan jälkeen söin 3 suklaa-pähkinä piparia :p Paastot on olleet 4,3-4,6 viime aikoina. Pitkään ne tuossa olivatkin jatkuvasti yli viiden, vaan nyt näyttää paremmalta. Sen olen huomannut, että erityisesti pitää huomioida nuo ateriat. Aterian jälkeiset nousee mulla herkästi. Ja pitäs muistaa syödä vähän, mutta usein. Ja ettei ottas leipää aterialla. Ja ja ja... Kyllä välissä ärsyttää, kun ei saa "nautiskella" raskausajasta :kieh:. Vaan eipä ole paino noussut :D helppo päästä raskauskiloista :LOL: ellei nyt mitää loppuraskausen spurttia tule... Niin ja joulunajasta oli tullut neuvolan punnituksen mukaan 0,5 kg painoa / 3 viikkoa, joten siinä meni ohi joulukilojen pelko, huh huh.

Tsemppiä paastoarvojen kanssa kamppaileville, itse huokaisen helpotuksesta, ettei minulla (ainakaan tähän mennessä) ole ollut paastojen kanssa ongelmia, kun noihin aterianjälkeisiin pystyy selkeämmin vaikuttamaan.

Olisi muuten 24 työaamua jäljellä, ennen äippäloman alkua :rolleyes: Äkkiä se aika vain kuluu...

Vici* 30+1 (siis 30 rikki, hurjaa!)
 
Ökkiksen uutisia odotellessa....:)

Tulin oikeestaan vaan nostamaan pinoa.

Täälä ei mitään uutta... mittaamisia oon koittanu vähentää radikaalisti,mut kyllähän sitä silti aika tuskaa on pitäytyä mittaamasta yks kokonainen päivä:D
Aamusta sokerit nousee edelleen melko helposti,mut vastapainosesti illalla pystyy syömään melko hh pitosesti ilman et erityisen korkeelle ees nostaa. Nyt on taas pysynyt aika tasasena tulokset,mut joskus tuntuu et samat ruuat saattaa jonain päivänä nostaa ihan toisella tavalla kuin toiset.
Veripisaran tikistäminen sormenpäästä on taas ollut todellinen ongelma:/ Ei taho millään herua vaikka miten lämmittelis käsiä,sormeen päät ihan reijillä ja kohta kovettunu kaikkien näppien päät....

Pariviikkoa vielä kokoarvioon,jännittää jostainsyystä ihan hirveesti mitä siellä havaitaan...

Repa ja säynävä 34+3
 
Ja eilen tuli lounaan jälkeen taas ylitys. Per**** sentään. Olen niin tottunut käymään täällä työpaikan ruokalassa syömässä, etten tiedä mitä teen, jos tämän jäljellä olevan 22 työpaikkalounaan syöminen pitää muuttaa eväspohjaiseksi. Jostain syystä nuo ruokalan sapuskat nostaa sokereita enemmän kuin kotiruoka, vaikken juo maitoa tai syö leipää täällä ruuan kanssa. Mitähän moskaa ne sinne sapuskaan laittaa. Mulla on alkaneet tosiaan helposti heittämään nuo aterian jälkeiset arvot vaikka paasto ja aamupalan jälkeinen ovatkin erinomaisia. Vaan herkuttelu entistä tiukempaan pannaan. Ompa sitten jotain mitä odottaa synnytyksen jälkeen :p

Oli muuten unohtunut tuo mittauspiikki eilen töihin ja ylityksen takia ehdottomasti halusin vielä päivällisen jälkeen mitata. No otin sitten vain pelkän neulan ja napautin sillä sormenpäähän. Verta roiskusi vuolaammin kuin ikinä tolla näpäyttäjällä pistäessä. Samoin verta tulee paljon vuolaammin, kun terkkari näpäyttää hemoglobiinin. Neula menee varmaan syvemmälle, kuin edes näpäyttäjän ääriasennossa. Tästä tuli mieleen, että kyllä noihin varmaan löytyy eri mittaisia ja paksuisia neuloja. Oletko Repa kysellyt tällaista asiaa neuvolasta?

Vici* 30+4
 
kääkkis
Täälläkään ei mitään ihmeempiä :) Sokeriarvot hyviä, vaikka olen alkanut lipsua dieetistä ( kiitos kaikille mieliteoille...). Ateriakoot olen pitänyt kohtuullisina ja kasvisten määrän suurena, enpä oikein muuhun ole jaksanut enää kiinnittää huomiota. Hyviä ovat lukemat kuitenkin olleet, vaikka joskus herkuttelenkin :) Nyt on ajatukset niin synnytyksessä, että olen meinannut uhohdella mittailla :ashamed: Joskus aloitan aamulla ja sitten muistankin iltapäivällä, että en ole sen aamun jälkeen mitannut. Onneksi olen kuitenkin saanut vähintään sen 4 mittausta/päivä kasaan :)

En muista laitoinko tänne, että vauvan syntymäpainoarvio on n.4kg, eli sama kuin aiemmistakin lapsista :) Ekan kohdalla ei ollut edes rd:tä. Hyvin on kasvanut käyrällään poika ja itselleni on tullut ensimmäisestä neuvolakäynnistä 3 kg tämän raskauden aikana. Toivon siis, että nyt ei jää itselle paljon ylimääräistä, koska imettäessä multa ei ole kyllä ikinä paino tippunut :( Varmaan olen syönyt sitten sen edestä niin paljon, ettei ole kuluttanut.

Tsemppiä kaikille mittausten parissa :heart:

kääkkis ja "osku" rv 37+2
 

Yhteistyössä