~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

Heissan pitkästä aikaa!
Meillä sitten hajosi tietokone joulupyhien aikaan, ja tänään saatiin uusi kone.

Kääkkis, sun viimeisin kirjoitus olis voinut olla melkein mun kirjoittama :). Tosin tästä arvioitu syntymäpaino 3700-3900 g , mutta luulen että menee sinne neljän kilon paremmalle puolelle, kun mullakin on toi ruokavalio aika lailla lipsunut nyt pari viikkoa. Arvot on kyllä pysyneet hyvin, tosin pari ylitystä on ollut, mutta niiden kohdalla on voinut käydä ihan inhimillinen erehdys, että oonkin juonut "huomaamatta" mehua ruuan jälkeen. Mun aivotoiminta kun tuntuu olevan hidastunut taas kerran raskauden myötä :D.

Jos muistatte, niin viimeksihän mulla loppu varsinainen seuranta ä-polilla, paitsi jos arvot heittää tai sf-mitta pompsahtaa, tänään neuvolassa sitten oli mitta kasvanut viikossa 38 cm:n, ja neuvolatäti sitten laittoi lähetteen Jorviin. Muutenkin puhui, että hän ei kyllä aio katsoa mua neuvolassa jos menee yliaikaiseksi, kun on kuitenkin toi rd-diagnoosi. Uskoisin että ottavat kokoarvioon siis viimeistään ensi viikolla, mun laskettu aikahan on ensi viikon torstaina, ja salaa ehkä toivon etten kotiin siltä reissulta sit kuitenkaan tulisi. Mutta henkisesti yritän valmistautua vielä 3 viikon odotukseen. Yritän myös olla säikähtämättä painoarviota, joka tästä edellisestä oli laskettuna aikana jo 4575 g, vaikka syntyikin sitten siitä vasta kahden viikon päästä ja painoa silloin 4170 g.. Silloin ei siis rd-diagnoosia.

Supisteluja tulee päivittäin, mutta mulla on jo usko loppunut että tää niistä lähtis. Uudenvuoden aaton vastaisena yönä, eli viikko sitten jouduin jo kaivamaan kännykän kellonkin silmien alle, kun niitä tuli aina vaan, 1,5 h sitten kesti ihan napakat supistukset, kunnes hain Panadolin ja nukahdin sit jossain vaiheessa. Uudenvuodenaatto oli tosi tuskainen, siis kävely ja liikkuminen teki ilkeää, mutta kun vuosi vaihtui niin johan olo koheni eikä oireeen oiretta. Nyt taas on supistellut parina yönä aina muutaman kerran ikävästi ja päivällä aina silloin tällöin.. Alkaa väsyttämään kyllä tää oman olon kuulostelu, loppuisivat sit kokonaan tai tulisivat kunnolla!

Siinäpä mun omanapaiset kuulumiset tällä kertaa :ashamed:

Tibia ja Juniori 38+6
 
Tibia,alkaa oleeen sulla jännittävät hetket käsillä:)

Vici,On tuosta vaikeasta mittaamisesta ollut puhetta nlassa useita kertoja,suoraan en oo osannu kysellä isompaa neulaa,mut luulis että olis sitä ehottanut jos se olis mahollista. Siis onhan niitä kai erilaisia pistolaitteita,mut liekö tuohon kyseenomaiseen värkkiin olemassa erilaisia neuloja kun ei niistä käyttöohjeessakaan mitään mainita...muutakun et neulan pitää olla just siihen peliin sopiva ja samaa merkkiä. On kyllä käynyt mielessä et tekis ite jollain asellaa sen reiän,mut välillä tuntuu et ihan näkee sen raon tossa sormessa...verta vaan ei tuu!!??? Voisin tietty kysyä neuvolasta et onko muita pistovehkeitä kun toi mikä mulla on,vaikka niitä hemppaneuloja,ne on tosiaan jytympiä. Vaikkei niilläkään heru,jos käsiä ei saa lämpimäks....
 
Jep, se on nyt täälläkin kokoarviot ultrattu ja hyvältä näyttää. :) Pikkasen vajaa keskikäyrä oli menossa eli n. 2 700 g. :) Ei lääkärin mukaan pitäs pystyä niin paljon heittämään, että mitään jättiläistä synnyttäisin (näillä tiedoilla, kai sitä pystyis vielä, jos joka päivälle vetäs sokerit yli rajojen... En taida koittaa kuitenkaan :saint: ). Muutenkin kaikki oli, kuten pitikin, poika meille tulee. :)

Sokrut on olleet edelleen ihan hyviä, ehkä oon vähän ollu havaitsevini jopa pientä laskua niissä. Mutta aika samoissa mennään kuin ennenkin.

Repa pistä kädet kuuman veden alle ennen mittausta tai laita vaikka tiskaten pari astiaa. Se toimii mulla, käy sormet ihan punaisena. :D Sit kun tekee reiän, niin johan pursuaa...
 
Nopeasti vaan, että tänä aamuna tuli odotettu soitto Jorivsta, ja pääsen jo tänään kokoarvioon :O :D . ELi nopeaa toimintaa, ja nyt päästään jännäämään mitä tuo kokoarvio on ja aletaanko jo puhumaan käynnistyksestä. Sf-mitta kun on tosiaan samoissa kun edellisessä.. Tänään iltapäivästä siis Jorviin.

Edellisen kerranhan painoarvio oli rv 34+6 2550g ja siis keskikäyrällä mentiin, saa nähdä onko pikkuinen ottanut nyt kasvuspurttia pyhien aikaan.

Tibia + Juniori 39+1 *jänskättää*
 
Täällä alkaa monella olla jo viimeiset viikot meneillään. Tsemppiä kaikille loppuun asti!

Mulla oli keskiviikkona neuvolalääkäri joka laittoi lähetteen Tyksiin kun sen sokerirasituksen kaikki arvot oli yli rajojen. Kotimittauksilla ylityksiä on tullut kuitenkin vain paastoarvoista. Tänään sitten Tyksistä soitettiin ja mut otetaan tiistaina illalla osastolle ja joudun olemaan yön ja sitten pääsen keskiviikkona pois puolenpäivän aikaan. Lääkäri oli Tyksissä siis sitä mieltä, että mulle aloitetaan iltainsuliini. Aikaisemmissa raskauksissa mulla on ollut myös insuliini, mutta en ole ikinä ennen joutunut yöksi. Aika omituista, mutta haluavat kuulemma tarkkailla, että miten se illalla annettu insuliini vaikuttaa. Toivottavasti tekisivät jonkun painoarvion kun olisi kiva tietää onko noi ylittyneet paastot kasvattaneet vauvaa liiaksi vai ei...

Ovatko muut insuliinille joutuneet olleet sairaalassa yötä?

maarunen ja bebes rv 26+2
 
Viimeksi muokattu:
No niin, reissulta kotiuduttu, ja ihan hyvillä mielin, vaikka todennäköisesti yli mennään niin että poksuu :D.

Eli Juniori kasvaa yhä edelleen käyrällään, vatsanympärys ei ole suhteessa mitenkään iso, painoarvio siis tänään 3777 g mikä on suhteessa aavistuksen vähempi kuin mitä oli tuosta edellisestä (rv 38+0 3700 g) ja arvioitahan nämä tosiaan ovat. Itellä vaan sellainen olo, ettei tämä ainakaan vielä edes yhtä isolta kun tuo neiti näillä viikoilla, mutta mene ja tiedä. Kovin ylhäällä oli vielä, ei siis laskeutunut ja kohdunsuu oli ulkosuulta auki mutta sisäsuu vielä kiinni, ei siis päässyt kalvoja vielä pyöräyttelemään, mikä oli ehkä ainut pettymys. Mutta mulle siis pääasia, että kokoarvio ei vielä ollut yli 4 kiloa, ja että käyrät meni nätisti. Viime kerralla päätin, että se käynnistys ei tosiaan oo mikään itseisarvo mitenkään, vaan aina parempi olis jos lähtis itestään tulemaan. Eli tammikuun loppua odotellessa ;).

Maaruselle mulla ei oo tietoa, kun ei oo noi insuliinit käytössä, mutta varmaan turvallisinta noin, koska varmaan seuraavat sulta yölläkin sitä arvoa silloin ekan kerran, ettet vaan hypoon joudu. Ja onneksi se on vaan yksi yö. Todennäköisesti kyllä ultraavatkin, koska haluavat nimenomaan seurata miten nää rd-vauvat menee käyrillä..

Tibia & Juniori 39+1
 
Tibia,Hyviä uutisia,et pikkunen on kuitenkin ihan mukavan kokoinen:)

Kärppä,voi kuule:D Mitää muuta teekään kun lotraan näit händyjä kuumas vedessä...voin sanoo ettei nätiltä näytä nahka:/ Myös lämmitän vettä mukissa mikrossa ja siinä lämmitän käsiä,siis kupin reunaa vasten...mut ei se oikeen lähe pulppuamaan. Ainoastaan sillon kun on luonnostaan kädet lämpimänä,vaikka lenkin tai lumitöiden jäljiltä,veri tulee hyvin...mut sit taas jos meen heti mittamaan liikunnan jäljiltä,mittari näyttää omiaan...liian alhasia lukemia.|O Mulla menee joskus aivan kohtuuton aika esim.aamupalaa edeltävää arvoa otattaessa,kun ei mikään meinaa tepsiä...

Maaruselle tsemppiä sairaalayöhön,eivätköhän siellä ultraile kun kerran paikanpäälle ottavat.

On kyllä kauhee työ ja tuska olla mittaamatta yks kokonainen päivä... heti tulee sellanen ns.avuton olo,et mitä jos sokerit heitteleekin. Vaikka saman lailla syökin.... sitä on niin kiinni tossa mittarissa. Mut pakko pikkasen hillitä kun mulla noihin normeihin mittauspäiviin kuluu suurinpiirtein tuplamäärä liuskoja kun välillä kone huuta erroria kun ei olekaan tarpeeks iso veripisara ja kun sitä on yrittäny saaha aikaseks puolituntia niin herkästi tulee kyllä kokeiltua et josko riittäs. Ja sit on toinen lukunsa ne aivan älyttömän alhaset lukemat jotka on pakko uusia,kun ei vaan voi pitää kutiansa...esim.just liikunnan jälkeen jos ei oo vielä veret asettunu.

Repa ja säynävä 34+6
 
Maarunen kyllä tässäkin ketjussa on ollut porukkaa, jotka ovat joutuneet yöpymään sairaalassa insuliinit aloittaessa. Ilmeisesti kuitenkin aika yleinen tapa.

Tibia onnittelut hyvästä kokoarviosta. Mukavaa, että pääsit tsekkaukseen näin nopeasti.

Mulla on viimeaikoina, kun nuo sokerit on hieman alkaneet heittelemään ollut aivan samanlainen turvaton olo kuin Repalla ilman mittauksia. Mitään ei uskalla syödä, jos ei mittaa. Aluksi homma oli ihan toisin. Sitä söi paljon vapaammin silloin kun ei mitannut.

Nyt on sitten 31 viikkoa rikki. Tuntuu kuin tätä odotusta olisi kestänyt jo ikuisuuden. Ja vatta ahdistaa tällä hetkellä. Ja pissahätä on koko ajan. 5 viikkoa seuraavaan äippäpolikäyntiin, jolloin saa hommaa tarkistettua ja lisätietoa tilanteesta. Tuntuu että tämä rd epätietoisuus on tehnyt tätä odotusaikaa pidemmän tuntuiseksi, kuin esikoisen odotusaika oli.

Vici 31+1
 
Moikka!

Uusi ilmoittautuu mukaan, valitettavasti :| Talitintti80 la 5.4 Koks tyttölupaus ruokavalio

Jäin sokerirasituksessa kiinni viikolla 26+ Paastoarvo koholla 5,4. Muita arvoja en tiedä, kun en ymmärtänyt kysyä, ovat kuitenkin kunnossa ja terveudenhoitajani tietäen varmasti olisi maininnut, jos ne olis ollut lähellä rajaa. Seurauksena reilun viikon olen mitannut sokereita contourillani. Paastot ekalla viikolla kaikki alle 5, nyt kolmena aamuna välillä 5,0-5,3. Ruoan jälkeiset arvot 4,1-6,4. Vain kaksi yli 6:n arvoa. Ruokavaliosta olen karinut pois ainoastaan vaalean leivän ja karkit, suklaan, pullat, piparit, limsan ja tuoremehun ja yrittänyt pysyä 1700-1900 kalorilla/päivä.

Erilaisia kokeita olen tehnyt:

Yksi aamu paasto 8h arvo 4,0, takaisin nukkumaan paasto 11h samana aamuna 5,0.

Yksi yö: paasto 4h arvo 5,6, 6h 4,9, 7h 5,2/4,9 (ka.5,05) ja 8h 5,3.

Koko tämän pinon lukeneena alan kallistua siihen, että mun pitää syödä iltapala mahd. myöhään ja aamupala mahd. aikaisin. Esim. eilen iltapala klo 22.30, heräin 5.30 vessaan arvo 5,0, ruisleipä ja maitolasi ja tunnin päästä arvo 4,1. Lähes koko raskauden ajan olen heräilly noin kuuden aikoihin ja käynny jotain syömässä ja jatkanu unia, mut kuka näistä tietää!!

Alkushokki oli kova, edelleen ruoka-asiat kokoajan mielessä ja itku herkässä. Alkuraskaus ollut helppo huolimatta melko raskaasta työstä, nyt tuntuu, että loppuraskaudelta on viety se huolettomuus ja iloisuus, mutta kaikkeni teen esikoiseni vuoksi. Vaikka järjellä ajattelee, että kaikki kunnossa ja voisi pahemminkin olla, niin vannoin, että viimeiseksi raskaudekseni tämä jää. insuliineille en halua, joten seuraavat 4 viikkoa tulevat olemaan jännittäviä ja samalla viimeiset työviikkoni ennen talvilomaa ja äippälomaa.

Tsemppiä maaruselle sairaalajaksolle:heart:

Talitintti80 rv. 27+5, nyt mittaliuskat loppu, toiv. saan maan. lisää...

ps. Koska seuraava ultra olis vasta viikolla 36, olen varannut reilun viikon päähän 29+0 yksityisen ultran, jotta saan jotain mittasuhteita tähän asiaan ja tietty arvion sikiön koosta, rakenneultrassa rv 20+6 vauva vastasi kokoa 20+2 (la pysynyt samana varhaisultrassa ja np-ultrassa). Sf-mitta viikolla 26+2 22/23, mittasi kaksi kertaa... ja seuraava neuvola kahden viikon päästä, siihen asti pitäs mittailla 3 krt/vko aamupaasto ja 3 ruokailun jlk. arvoa, mut omasta mielenkiinnosta mittaan paastin joka aamu. Oon pitäny jo ruokapäiväkirjaa oma-aloitteisesti!
 
Viimeksi muokattu:
Talitintti,se alkusokki menee kyllä siitä ohi ja tajuaa et toi rasitus on äärimmäinen tilanne ja jos vain yks arvo hiukan koholla,on diagnosi kuitenkin lievä.... mulla samoilla viikoilla tehdyssä rasituksessa ylitty 2h arvo,kaks muuta ei ollu lähelläkään. Olin kans ihan ihmeessä kun olin niin terveellisesti syönyt yms. mut tässä sitä nyt ollaan:) Riski isoon vauvaan lievän raskausdiabetesdiagnoosin saaneella on yhtä suuri kuin ns.normilla äidillä.
Mulla kanssa edessä kokoarvio rv 36,sf mitta on hiukan keskikäyrän alapuolella eikä painoakaan tullu mitenkään poikkeuksellisen paljon,mut mistä sitä tietää minkä kokosta pukkaa...mulla tohon arvioon aikaa nyt kuitenkin enää reilu viikko:)
Tervetuloa mukaan joukkoon!!!

Herkuttelin eilen 4 suklaamakeisella ja kourallisella pähkinöitä,mitkä söin iltapalan päälle(ruisleipää) ja mulla on huono omatunto|O Oon ihan neuroottinen.... onneks on enää vajaa kk laskettuun:)

Repa ja säynävä 35+1
 
Hei!

Tulin pikaiseen kertomaan, että meille syntyi poika sektiolla 30.12.10. Painoa oli lopulta 4370g ja pituutta 52,5cm, pään ympärys 36,5 cm.

Poika voi erittäin hyvin. Sokereita mitattiin parina päivänä, muttei niissä ollut ensimmäisen jälkeen huomauttamista. EIkä sekään kuulemma johtunut meikäläisen sokereista, vaan siitä, että lapsi on iso kokoinen ja heillä sitten sokerit laskevat helpommin liian alas.

Sektio oli melkoista rytyytystä. Ei mikään mahdottoman miellyttävä kokemus, mutta kyllä siitä hengissä selvisi. Menetin paljon verta, koska kohtu vuosi leikkauskohdasta varsin paljon. Aloin vasta myöhemmin miettiä, oliko cytoteceillä vaikutusta asiaan, koska nehän ovat monessa maassa kiellettyjä edes käyttää. Aiheuttavat pahimmillaan kohdun repeämisen tms.

No, nyt olemme olleet jo viikon kotona ja elämä alkaa voittaa. Pakko sanoa, että kaikki ne kliseet omasta lapsesta pitävät paikkasa! Olen aivan hurahtanut enkä haluaisi lähteä mihinkään enkä edes päästää ketään kylään! Kunhan vain saisin tuhistella yhdessä vauvan kanssa...

Tsemppiä kaikille! Palkinto todella ON kaiken vaivan ja epämukavuuden arvoinen. :heart:
 
Ökkis: Onnea uudesta tulokkaasta :flower:

Repa: Kiitos, eiköhän tämä tästä :) Painoa mulle tullu alle 7 kg ja nyt varmaan jo tippunu ainakin kilo. BMI ennen raskautta 25 tai 26, en muista enää... Tsemppiä loppurutistukseen!

talitintti80 rv 27+5
 
Onnea pienokaisesta ökkis :flower: Hyvä, ettei sokerit vauvalla heitelleet. Minä toivoisin pääseväni sitten aikanaan mahdollisimman nopeasti pienokaisen kanssa kotiin. Esikoista tulee ikävä, enkä oikein pysty nukkumaan muuta kuin kotona. Eli murehdituttaa tuo vauvan sokerien taso syntymän jälkeen jo valmiiksi. Täällä palstalla tuntuu olleen sokeriarvot kunnossa syntyneillä, se rauhoittaa omaakin mieltä.

Tervetuloa mukaan talitintti80 :wave: Kyllä tämän rd:n kanssa pärjää, kun ajatukseen tottuu. Tietynlainen epätietoisuus pakkaa painamaan, mutta sen kanssa pärjää kyllä. Ja loppujen lopuksi on vain iloinen, että tämä terveysjärjestelmä tutkii ja tarkkailee, vaikkei suuria heittoja sokereissa olisikaan.

Minäkin olen herkutellut tänään ja eilen. Sokerit silti rajoissa, vaikka seiskan yli nousseetkin. Taas ensi viikko tiukalla linjalla!

Vici 31+1
 
ökkis mahti-onnittelut!!!! nyt vaan nautit palkinnostasi, täällä saa ite vielä jännätä jokusen viikon.....

miten joku jaksaa stressata et mittaa joka päivä??? huh huh... kyllä mäkin olen enemmän mittaillu mitä tarttis, mut lähinnä kartottanu mikä syöminen vaikuttaa mihinki suuntaan... eihän tästäkään asiasta tarvii elämää suurempaa stressiä ottaa ja ihan vauhkona mittailla ettei sormista enää verta ees saa tulemaan.... mahtanee olla paras keskittyä olennaiseen ja vieroittaa itseään mittarista :)
Kaikenlainen stressi on pahaksi vauvalle, joten mä ainakin oon koittanu antaa asian olla. olkoon koholla jos on, kun kerran syön juuri ohjeistuksen mukaan, ja vielä liikun sen mitä jaksan. Jos koko ajan miettii sokereita, ni tasan tarkkaan ne koholla sitte onkin....
Näistä viikoista kannattais kyllä nauttia, mä oon sitä mieltä et tästä aiheesta on nykyään vaan nostettu liian suuri haloo....
Mutta enivei, tsemppiä kaikille..
 
Flower,Mulla siis ongelma saada verta sormenpäästä ihan aina ollut ja normi mittauskerroilla... ei vaan heru,kyse ei siis oo siitä et oon piikittänyt itseni kuiviin. Ja juurikin sen takia on tullut mittailtua päivittäin,etenkin aiemmin,että tietäs miten ne syömiset vaikuttaa...miksipä muutenkaan. Ja kun siitä tulee tapa niin tavasta on ns.vaikee luopua.
Kaikkihan ottaa asian hiukan eri tavalla,mulle se on erittäin tärkeetä et sokerit pysyy aisoissa ja jos eivät pysy niin todella teen asian eteen jotain,koska kyseessä on myös vauvan terveys eikä vaan satunnaisia lukemia. Toistaseksi ovat kyllä pysyneetkin,onneksi:) Se ettei malttais mittarista pysyä erossa ja tulee orpo olo,ei nyt kuitenkaan meinaa et täälä en kykenis muuta ajattelemaan päivät pitkät,kyllä ton esikoisen kanssa touhutessa on pakko ajatella muitakin asioita;)
 
Joulu oli ja meni. Joulun aikana tuli 2kiloa lisää, ihan hirmusta. Neuvolatäti ei ollut moksiskaan painon noususta. Mutta äitiyspoliklinikalla eli Tyksissä ollaan valiteltu painon nousua (rv 28 + jotain painoa oli tullut 2kg yhteensä ja siitä sai jo valitusta. :( , ylipainoa siis löytyy) Verensokerit edelleen aamupalan jälkeen 7-8 välissä, muuten normaalit. Ensi viikolla selviää mitä jatkossa, kun yhdet arvot on korkeat. Haukkumista kai ainakin Tyksistä tulee. :(
 
kääkkis
Paljon Onnea Ökkis pienokaisesta :heart:

Tervetuloa joukkoon Talitintti :flower: Alkuunhan diagnoosi on aika shokki, mutta kyllä kaikkeen tottuu. Vaikeinta on olla ottamatta stressiä, koska minunkin mielestä se vain pahentaa tilannetta. Itselläni oli 1h arvo koholla 10,1 kun raja oli joko sen 9,9 tai 10,0, muut arvot olivat hyviä.

Miiruselle tsempit :hug: Mulla on myös hieman ylipainoa alunalkaenkin ja nyt on tullut sen 3 kg yht tässä raskaudessa ja silti tunnen syyllisyyttä :( Neuvolassa on tullut kehuja miten on hyvin pysynyt painonnousu hallinnassa, mutta silti syyllistän itseäni. Näin päin siis täällä...Huomenna on taas neuvola ja pelottaa jo valmiiksi se painonnousu. Nyt on nimittäin melkein jatkuvasti taas nälkä ja tekee mieli varsinkin kaikkea kiellettyä. Luulen, että elimistö kerää energiaa synnytystä varten, koska voisin nukkuakin jatkuvasti :)

Enää 4 mittausta ennen synnytystä hyvällä säkällä, jeeee :kieh: Sattuu niin hirmusti aina mun sormia se pistäminen, onneksi ei enää kauaa tarvitse :)

kääkkis ja "osku" 38+0 ( poks!!)
 
:mad: Sututtaa tollaset haukkumiset! Kyllä tässä kaikki parhaansa yrittää. Tsemppiä Miirunen!

Mulla on tohon synnytykseen vielä reilusti aikaa, mutta oli tässä muutama sellainen päivä, että nälkä oli koko ajan, vaikka olisi syönyt mitä. Ja makeaa teki mieli valtavasti. Viikonloppuna oli sitten vieraita ja tuli hieman herkuteltua ja hokkuspokkus jatkuva nälkä on poissa :O

Tällä hetkellä olen sokerimittausriippuvainen. Joka päivä on vimeaikoina tullut mitattua. Arvoja sieltä sun täältä saattaa unohtua välistä. Jouluun saakka olin sangen hällä väliä mittaamisten kanssa, mutta joulun jälkeen tuli muutamia outoja heittoja ja on rauhoittanut mieltä, kun on mitannut säännöllisesti. Luultavasti into taas hiipuu, kun saa varmuuden ja vakaan tilan sokereihin. Tällä hetkellä mittaaminen helpottaa, kun näkee missä mennään, eikä heittojakaan usein ole tullut. Kukin taaplaa tyylillään... ;)

Vici 31+2
 
Meille syntyi "pieni" tyttö 7.1. (rv 41+0), 4100 g ja 52 cm. :heart: Mulla oli pysyi sokerit ruokavaliolla kurissa raskausaikana ja rv 33+3 ultrassa näkyi normikokoinen vauva. Eli veikattiin vauvan painavan 3,5 kg laskettuna päivänä. Vähän meni yli... :) Ehkä joulu teki tepposen, kun vedin kaikkee kaksin käsin ja sain sitä ennen lopettaa sokerien mittauksen.

Mandy ja tyttö 3 vrk
 
Onnea pienestä tytöstä Mandy81 !
Täällä on arvot pysyneet kurissa ja painoa ei ainakaa vielä ole tullu ku se vajaa 4 kiloa raskauden alusta. Pelottaa vaan et toi paino karkaa viel käsistä ku tulee syöpöteltyä, sokerit ku ei heitä niin vähän oon antanut sit joustaa ton ruoankin kanssa :ashamed:
Vielä olis pari kuukautta mittailuja. Kaksi kertaa viikossa tarvii ees mitata, eikä kertaakaan ole heittänyt, et hyvin menee siinä suhteessa.

SuzZ + masukki 31+3 <3
 
Hei vaan kaikille ja hyvää tätä vuotta! Pitkästä aikaa taas pyörähdin täälläkin :)

Suuret onnittelut Ökkikselle ja Mandylle pienokaisista! Ökkis; mä olen myös sellainen vauvaeuforiassa elävä, että pitäisin pienen vaan ihan itselläni jos voisin :) On se niin ihanaa aikaa varsinkin ihan alussa. Mutta isommat sisarukset, isä ja isovanhemmat vaatinevat jälleen osansa (kuten kuuluukin)!

Mittailusta: Mun pitäis mittailla 3 kertaa viikossa, 5 arvoa päivässä (paasto + aterioiden jälkeiset arvot), mutta en minä niitä saa millään aikaiseksi. Me ollaan niin liikkuvainen perhe, että harvoin ollaan aterioiden jälkeen paikallaan missään, vaan menossa kerhoihin, harrastuksiin, kauppaan yms. joten huonosti olen mittaillut. Mittaankin usein silloin, kun satun olemaan tunti aterian jälkeen mittarin ääressä, eli tuloksia tulee sitten hajanaisesti eri päiviltä.

Vauvan koosta: Kävin viime maanantaina rv 33 diabeteshoitajalla ja tekivät samalla kokoultran. Vauva kasvoi hienosti käyrillä, painoarvio oli 2.5 kiloa eli normaalilla 200 g viikottaisella painonnousulla hän olisi leikkauspäivänä n. 3,7 kiloinen :) Vauvan vatsanympärys oli hieman spurtannut kasvuaan, mutta kuulemma niin vähän, ettei makrosomisuudesta kannata huolehtia. Seuraava ultra ja viimeinen kokoarvio rv 36, jolloin saan myös tietää leikkauspäivän, viikon jo tiedän (helmikuun 2. viikko). Tosin mulla on supistuksia ja kipuja ollut nyt sen verran, että en tiedä käynnistyykö jo sitä ennen...Nytkin kärvistelen jo toista päivää jatkuneen, navan oikealla puolella tuntuneen pistävän kivun kanssa, luultavasti synnärille pitää kohta soitella, jos ei ala helpottaa edes levossa.

Mulla myös ollut sitä pohjatonta nälkää nyt pari viikkoa, tuntuu, että ihan koko ajan pitäisi syödä jotain. Tänään sorruin syömään suklaata, josta en edes normaalisti tykkää! Cokiksesta olen onneksi saanut pysyttyä joulua ja uutta vuotta lukuunottamatta erossa ja olen oppinut juomaan Fruity mustikkaa. Tiukille se aluksi otti, mutta nyt uppoaa ihan hyvin.

Talitintti: Ei se tosiaan ole niin kauheaa, kun alkushokista selviää. Mulla oli rd ekassa raskaudessa ja nyt tässä kolmannessa, toisessa taas ei ollut ollenkaan. Sitä kun ei voi koskaan tietää, tuleeko se vai ei.

Jaahas, nyt pitäis testailla, antaako tuo kipu ja supistukset mun nukkua vai ei...Kuukausi nyt mennyt ihan järkyttävän huonoilla unilla, alkaa vähän univelat painaa.

Commander ja Pepe 34+4
 
mandylle onnea!!

omat arvot jälleen normissa, ja huomenna kontrolli-ultra sekä diabeteshoitaja. jänskättää :D

katsoiko kukaan eilen illan kympin uutiset??? Siellä olikin juttu, kuinka hiilihydraatitonta dieettiä ei suositella painonpudotukseen.... koska sen pitkä aikaisia vaikutuksia ei tiedetä... Ja mä olin kyllä varsin tyytyväinen et tällanen todetaan koska oon ollu tuon perinteisen lautasmallin sekä liikunnan kannalla koko elämäni ajan.
Siksi mietinkin, et millaiset vaikutukset tää on odottajiin jotka karppaa himona, kun jos ei tuota karppausta suositella kenellekään niin entä odottava äiti ....
Lisäksi siinä todettiin jotenkin näin, että karppaajan tulisi olla ennen sitä ihan perusterve ja hyvässä kunnossa. Mun nähdäkseni erittäin hyödyllinen uutinen, joka entisestään vahvisti mun tapaani ainakin. Eli lautasesta puolet salaattia, korkeintaa kaks pottua, jne jne... ja näillä eteenpäin.

Toki tiedän et tästä alkaa karppausta suosivien palopuheet mut jokaisella onneks on vapaus omaan mielipiteeseen :)

Flower ja pötsi 32+0 :wave:
 
Mandy,Oikein paljon onnea:flower:

Kympän uutiset,Minä katoin...ei siinä mitään uutta ollut,eihää karppausta mun ymmärtääkseni koskaan ole viralliselta taholta suositeltu:)
Siinä oli yks epäkohta,mainittiin et moni välttelee esim.vaaleaa leipää hiilareitten takia ja se automaattisesti yhdistettiin karppaukseen. Kävin sitten lukemassa mtv:n sivuilta samaisen uutisen ja siellä lääkäri kyllä myönsi et kelle tahansa hiilihydraattien vähentäminen voi olla ihan hyvä asia,ainoastaan äärimmäisyyksiin ei kannata mennä.
Miä ite vähensin kaikki sekaleivät ruokavaliosta(syön vain ruista),vähensin pastaa,riisiä ja perunaa ja lisäsin vihannesten määrää. Samoten leivän syöntiä oon vähentänyt kokonaisuudessaan ja lisään esim.viiliin leseitä. Salaatteihin lorauttelen runsaasti öljyä yms. Suosin mahd.vähän käsitelyä ruokaa,enkä siis käytä näitä ns.kevyttuotteita kuten jugurtteja.
En oo minkään lajin karppaaja,vaikka tiedän et niitäkin on montaa eri sorttia,enkä tuomitse heidän filosofiaansa. Äärimmäisyyksiin menemistä en kannata missään...kaikkea sopivasti,oman olon mukaan:)

Commander
,Me ollaan kans näin arjen alettua liikenteessä paljon,mut esim.eilen otin aamupalan jälkeisen arvon kadulla kukkakaupan edessä:D Ei siin auta kun mittari pitää kyydissä mukana:) Pyrin kyl kattoon mittauspäivät sen mukaan millon ollaan enempi kotosalla ja joskus niitä oon unohtanu,mut yllättävän hyvin muistanu kuitenkin.

Mulla edelleen vichy addikti vai pitäskö sanoa novelle:D No ainakaan ei turvotusta pääse syntymään... Tänään neuvola,tuskin mitään kummosia tapahtuu/ilmenee. Sokerit on hyvässä kuosissa,aavistuksen oon taas havaitsevinani noissa ruokaa edeltävissä nousua,mutta koska mulla tosiaan niin alhasia noi lukemat alunperin,ehkä se on ihan hyväkin:) Painoakin on tullu kotivaakan mukaan maltillisesti:)

Kokoarviota täällä odotetaan kuumeisesti,ens ti olis edessä:)

Repa ja säynävä 35+4
 
vissy.... en tiedä kuvittelenko mä mut musta tuntuu et mua närästää paljon herkemmin jos juon vissyä paljon... hyvähän se ois et jois osan määrästä päivän mittaan vetta hanasta ja osan vissyy, tulis suoloja. No, mulla se vissy vielä lisää turvotustakin ja ilmavaivoja tulee kiitettävästi sitä mukaa kans :D juon välil.... on se jotenki kiva jotain hapokasta vetää ;)
 

Yhteistyössä