~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

Flower again ihan ekaksi olis tosi kiva, jos joskus törmäis karppausta koskevaan uutiseen, jossa oikeasti tiedettäisiin, mistä puhuvat. :D Siis että tietäisivät edes, mitä siihen termiin karppaus sisältyy.

Karppaus ei ole mikään yksselitteinen juttu, että kaikki karpit tekee näin. Ei tosiaankaan. Siks toisekseen, jos karppauksen toteuttaa ns. oikeaoppisesti, se ei TODELLAKAAN ole epäterveellistä tai vaarallista kenellekään. Ihan satavarmasti hyväksi kaikille (tarkottaa ylimääräsen, nopeasti imeytyvän sokerin + lisäaineiden karsimista ruokavaliosta, paljon kasviksia jne.).

Mutta kun aina on joka asiassa niitä, jotka "karppaa", samoin kuin niitä, jotka syö "kevyesti". Eli ne, jotka vetää homman ääripäihin ja sitten niittää mainetta. Siitä usko, että karpit jättävät kaiken hiilarin pois jne. Ja tuota myyttiä jaksetaan sitten pyörittää joka helv... n uutisessa. Eip, ei varmasti tee hyvää jättää kaikkia hiilareita pois, mutta eipä niin kuulukaan tehdä. Samalla tapaa kuin ei ole hyväksi jättää KAIKKEA rasvaa pois ruokavaliosta (silti monet tekee niinkin).

Mutta jos jälleen oikeasti puhuttais asiasta, niin karppaus olisi ja todellakin on hyväksi ihan kaikille. Siis niin pitkään kuin se tehdään oikein, silleen kuin on tarkoitus, eikä missään älyttömissä äärimuodoissa (joiden toteuttajat pelottavan eivät ole ottaneet asiasta edes yhtään selvää ennen kuin hankkeeseen ryhtyvät). Harmi vain, että yleensä se on just nuo äärimuodot, jotka luo ne stereotypiat asialle kuin asialle.
 
Flower,kannattaa valitä suolaton ja matalahappoinen vichy,jos meinaan turvottaa... Mulla ainakaan ei toi novelle oo tuvottanut,päin vastoin...:)

Neuvolassa tänään kaikki hyvin,sokerit sai kehuja et on erinomaiset,painoa tullut +88g/viikko,eli sekin puoli kunnossa. Käsikopelolla katottuna ei kuulema tunnu vauva mitenkään pulskalta,mut en tiä mikä arvo tuolla nyt sit oli:D sf edelleen himpun keskikäyrän alapuolella,mut eipä' tuostakaan juur voi johtopäätöksiä vedellä. Ens ti sitten polilla asiat selkenee...
Ruokavalio ohjeesta juteltiin,et se käypäsuositus on monelle epäsopiva,nostaa sokerit korkeelle jos tumppaa samaan ateriakertaan hedelmät,maidot ja leivät ja pastat... siks onkin täkeetä se mittailu ja tuunata sitä valioo sit sen mukaan mitä sokerit kestää. Ja siis vaikka mulla rajoissa pysy tuollakin niin teki korkeita hyppyjä ennenkuin vähensin tota hiilarimäärää mitä kerta-aterialta saa:)

Repa ja säynävä 35+4
 
Onnittelut vauvautuneille!
Talitintti: sun ensireaktiosi on monelle tuttu. Kunhan aikaa vähän kuluu niin radi ei tunnu niin epätoivoiselta.

Karppauksesta. Tossa mtv:n uutisissa puhuttiin alakarppauksesta joka on karppauksen äärimuoto. Suurin osa raskaanaolevista jotka "välttelevät" hiilihydraateja syö hyväkarpisti eli hyviä hiilareita päivässä kuitekin noin 100-150g. Eli taas uutinen oli huonosti kerrottu. Tulin juuri TYKSistä, jossa olin yön tarkkailussa kun aloitettiin ilta insuliini. Lääkäri minulle sanoi, että voin ihan hyvin jatkaa vähähiilihydraattista ruokavaliota eikä sille ole mitään estettä. Ja tämä lääkäri on Diara tutkimuksen tekijä ja on erikoistunut näihin sokeriasioihin.

Aamulla pääsin kokoultraan ja vauvalla oli kaikki hyvin, mutta vastasi viikkoa isompaa.. Eli viikkoja on tänään tasan 27 ja painoarvio oli 1150g. Lääkärin mielestä ei ole vielä mitenkään hälyyttävän iso, mutta minua kyllä harmittaa. Molemmat pojat ovat olleet ennemminkin pieniä kuin isoja, joten en nytkään haluaisi mitään isoa vauvaa. No onneksi tilannetta nyt seurataan. Viikon päästä lääkäri siis soittaa ja kysyy mittaustuloksia ja kahden viikon päästä on äitiyspoli käynti. Nyt täytyy vielä enemmän keskittyä ruokavalioon, vaikka olen nytkin omasta mielestäni syönyt ihan hyvin. Silloin tällöin kyläreissuilla olen kyllä syönyt makeaa ja tietysti jouluna. Mutta nyt siis takaisin ruotuun. Tosin lääkäri kyllä sanoikin, että kun mulle on tullut painoakin niin vähän (+1,5 kg), niin en ole voinut kovin epäterveellisesti syödä. Eli vauvan kasvu johtuu luultavasti noista kohonneista aamupaastoista. Mutta silti olo on vähän surkea. Mutta eiköhän tästä taas nousta. Sain insuliinireseptin ja samaan reseptiin lääkäri laittoi jo varmuudeksi myös päiväinsuliinin. Hänen mukaansa voi olla, että joudun senkin vielä jossain vaiheessa lisäämään kun on ollut se aikaisemmissakin raskauksissa.
 
Maarunen, mulle tehtiin tossa viikolla 27 lääkärineuvolan yhteydessä kokoarvio. Laite oli lääkärille uusi ja hän päätti sitten tehdä arvion kolmesti ja laskea niistä keskiarvon. Tuokset olivat 800 g, 1050 g ja 1500 g, jotenkin jäi aika vankka epäluottamus kirjattuun 1,1 kg painoarviotulokseen :rolleyes: Tietysti äitiyspolin ammattilaiset tuttuine laitteineen ovat eri asia, mutta jotenkinkaan en osaa luottaa arvioihin näillä viikoilla. Sitten loppuvaiheessa vasta saa tarkempaa arviota.

Viime viikolla minulla oli semmoinen olo, että en millään jaksa töissä vielä neljää viikkoa. Enkä jaksa mitään muutakaan. Vaan tällä viikolla olen taas ollut pirteä ja energinen. Vielä olisi 16 työaamua herättävänä. Ja ensi viikolla on neuvola, sitten niitä alkaakin tiheästi olemaan. Sitten tulee vielä äitiyspolikäyntikin, ainakin 1 kerta. Ensiviikolla neuvolassa laitetaan lähete polille menemään, sitten voi jäädä kutsua odottelemaan.

Jälkeenpäin varmaan miettii, että mihin ihmeeseen se odotusaika katosi, mutta just nyt tuntuu, että aika kulkee matelemalla : / Ja toisaalta ei vieläkään oikein ymmärrä olevansa raskaana :O

Vici 31+5
 
Meidän pikku mussukka sitten otti ja syntyi 3.1. Raskausviikkoja oli silloin kasassa 36+2. Jäi kokoarviot tekemättä, eikä ennen synnytyslaitokselle tuloa ollut edes vauvan asennosta käsitystä. Ensimmäisenä tutkinut kätilö se sitten totesti, että pää se täällä tuntuu. Suloisella pojallamme oli pituutta 48 cm ja painoa 2740g. Jättiläiseksi tämä ei olisi kasvanut vaikka olisi mennyt laskettuun aikaankin, viikkoihin suhteutetulla kokokäyrällä asettui hieman keskikäyrän alapuolelle (minulla oli muuten SF-mitta koko ajan hiukan yläkäyrän yli, eli se siitä minkä verran se kertoo lapsen koosta).
Kaiken kaikkiaan melkoinen yllätys, koska minulla ei ole ollut edes yhtään harkkasupistusta koko aikana. Synnytys käynnistyi lapsiveden menolla ja 12 tuntia myöhemmin vauva oli maailmassa.

Alku on ollut vähän hankalaa pojan ennenaikaisuuden takia. Kaikenlaista tuli murehdittua odotusaikana RD:n tiimoilta, mutta kyllä huolenaiheet vaihtuivat, kun tämä pikkuinen päätti jostain syystä maailmaan jo noin aikaisilla viikoilla tulla. Kaikenlaista pientä on ollut (ei mitään vakavaa), mutta kyllä se on vaan hämmästyttävää, miten äkkiä tuollaiseen pieneen kiintyy ja miten sitä synnytyksen jälkeen on jotenkin herkkänä. Lastenlääkäriltä tuli ihan puhtaat paperit RD:n osalta. Sen verran totesi, että "ai, sinulla on ollut radi, noh, eipä kyllä lapsesta huomaa mitenkään". Päästiin sairaalasta pois 5 yön jälkeen viime lauantaina ja nyt totuteltu pikkuhiljaa kotielämään. Tsemppiä kaikille loppuodotukseen. Lopussa kiitos seisoo :)
 
Onnea Kilimanjaro[/B :flower:]!! Sä sitten otit varaslähdön ;) Mutta pääasia että kaikki on hyvin ja ootte päässeet molemmat kotiin.

Vici, aika hurjat vaihtelut oli kyllä sulla tossa painoarviossa! En yhtään ihmettele ettet luota oikein siihen. Ja kyllä se sunkin raskaus jossain vaiheessa loppuu, vaikka just nyt tuntuukin aika matelevan.. Tsemppiä sinne viimeisiin työviikkoihin!

Mulla siis tänään laskettu aika eli 40+0 olis tänään plakkarissa. Neuvolassakin kävin, kaikki hyvin, sf-mitta pysynyt entisellään viime viikosta, paino tippunut 170 gr viime viikosta joten hyvillä mielin tässä odotellaan, todennäköisesti vielä viikko ainakin.. 3,2 kg tullut nyt siis koko raskauden aikana, eli siihenkin oon kyllä tosi tyytyväinen :). Supistelee tasaiseen yhä edelleen, mutta kohdunsuulla ei mitään muutosta silloin viime viikolla verrattuna viikolla 35 tilanteeseen, joten en jaksa nostatella toivoa noistakaan supistuksista. Valvominen on kanssa alkanut, eli yöllä saataan pyöriä sängyssä 01-03 asti ennenkuin saan unta, joka on tosi raivostuttavaa. Ihania raskaushormoneja siis ilmassa.

Mittailut on jääneet mulla taas sitten vähän vähemmälle, en vaan oo jaksanut, ja kun kokoarviokin oli kuitenkin kohtuuhyvä. Lisäksi meidän hauvalla todettiin diabetes pari päivää sitten, ja sitä asiaakin on tullut murehdittua tässä jo toista viikkoa. Nyt sitten harjoitellaan insuliinin pistämistä koiralle, ja toivotaan että saadaan tuo tauti hoitotasapainoon, kun koira muuten on virkeä vielä ja hyvävointinen.

Jaa, pää tyhjeni taas totaalisesti, joten eipä tähän väliin sit varmaan muuta..

Tibia ja Juniori 40+0 POKS! (voi kun toi poksahdus kuuluis oikeasti mun mahastakin tässä lähipäivinä.. )
 
Kilimanjaro,Onnea paljon pikkuisen syntymästä:heart:

Tibia,onnittelut lasketun saapumisesta,nyt se sit voi olla menoo hetkenä minä hyvänsä... ehkä sil mittailulla ei oo niin väliäkään enää...:) Koiran puolesta pahoittelut,en tiennyt et niilläkin esiintyy moista:(

Repa ja säynävä 35+5
 
Onnea Kilimanjaro :flower: Aikaiseen päätti teidän poitsu tulla tähän maailmaan. Onneksi ei mitään isomaa ongelmaa aikaisesta alusta huolimatta. Aika nopeasti olette kotiinkin päässeet.

Tibia tsemppiä "loppuodotukseen". Aika varmaan tuntuu pitkältä, kun menee lasketun yli. Harmi koirasi puolesta. En tiennyt kanssa, että koirilla voisi olla diabetes. Pitääkö sokeria tarkkailla koiralta? Onko se perinnöllinen sairaus? Meidän koiralla on epilepsia. Kohtauksia tulee onneksi erittäin harvoin. Ensimmäinen kohtaus tuli aikana, jona odotin esikoista. Se sekoitti hormonien sekoittamaa mieltä kivasti lisää... Ymmärrettävää, jos ei ihan huomaa omia sokereitaa tuossa tarkkailla.
 
Kilimanjaro: Onnea pikku nyytistä! Nauti vauva-arjesta!
Tibia: Tsemppiä synnytyksen odotteluun, enään ei mene kauaa!

Liro: Kyselit noista aamupaasto arvoista. Mullehan siis määrättiin iltainsuliini juurikin aamupaastoarvojen vuoksi. Mulla noi paastot olivat reilu pariviikkoa koholla säännöllisesti. Arvot olivat jotain 5,5-6,0 välillä. Aterian jälkeiset arvot ovat olleet hyviä jos olen syönyt vähähiilihydraattisesti. Jos syön "normaalisti", eli jos on lautasella perunaa, pastaa, riisiä yms. tai jos syön leipää niin aterian jälkeenkin tulee ylityksiä.
 
Moikka,

kiitos kaikille tsempeistä! Nyt jo vähän rauhallisemmalla mielellä :) Kahden viikon mittailun jälkeen paastoarvot lähes aina alle 5. Kolme yli viiden ylitystä arvoilla 5,0:5,2:5,3. Aterian jälkeiset arvot myös hyviä, korkein arvo 6,4. Tiistaina yksityiseen ultraan ja saa samalla myös arvion tästä omasta tilanteesta. Perjantaina sitten neuvola eli viikko vielä mittausta, sitten katellaan jatkoja...

Talitintti ja vavi 28+3
 
kääkkis
Paljon Onnea Kilimanjarolle :flower: Varmasti oli ensin pökertynyt olo, kun toinen päättikin tulla ilman ennakkovaroituksia vähän etuajassa, mutta hienoa että kaikki hyvin :heart:

Tibialle toivon pikaista jakautumista :) Tsempit koiran kanssa :hug: Mullakin on kaikilla koirilla jotain ongelmia ja tässä jo vähän mietinkin, etten taida enää ikinä yhtäkään koiraa hankkia kun näistä pääsen. Nuorin on kyllä vasta vajaa 2v. että kyllähän sekin kauan tuossa viihdyttää.

Hienoa Talitintti, että arvot ovat pysyneet hyvinä :) Rennosti vaan.

kääkkis ja "osku" 38+4
 
Kiitoksia kaikille tsempityksistä :heart: . Eihän tässä muu auta kun odotella, sekä synnytystä että koiran voinnin muuttumista suuntaan tai toiseen.. Tänä aamuna taas supisteli noin tunnin ajan, ja sitten taas loppui, noi on musta kaikista ärsyttävimpiä, kun jo vähän alkaa toiveet nousemaan ja sitten loppuvat kuin seinään. No toisaalta, mä aloitin eilisestä "uuden odotuksen" ja nyt aamukammassa on se parisen viikkoa ton 9 kk sijaan :D. Saa kyllä nähdä, ehtiikö vaikka Kääkkis mua ennen jo synnyttämään, en ihmettelis sitä yhtään :LOL:.

Herkkuja ja nameja oonkin sit vedelly naamaan täällä pari päivää aika surutta.. :headwall: :mad: , ruoka ei ookkaan oikein maistunut, vaikka mä niin tiedän että pitäis syödä vaan säännöllisesti. No, paino oli kuitenkin tosiaan eilen neuvolassa tippunut sen 170 gr edellisestä viikosta, että en ihan kauheasti oo vissiin kuitenkaan ahminut tässä reilussa viikossa..

Mites te muut joilla jo ihan loppuraskaus, vaivaako teitä unettomuus? Mua vaivaa jo tosi pahasti, nyt monena yönä valvonut 01-03 asti kun ei vaan saa unta.. Päivällä en oo oikein saanut unta, paitsi tänään vissiin alkoi univelat painamaan niin, että jopa nukahdin itsekin kun sain tuon pikkuneidin kerrankin kanssa nukkumaan päiväunia. Tytsy on siis kohta 3 vee, ja jättää jo useana päivänä päikkärit pois, mutta on kyllä sitten iltaisin tosi väsynyt.. Mutta ei viitsi päivästä käyttää 1-2 tuntia nukuttamiseen/kerta eli päivällä ja illalla, kun jos ei nuku päiväunia niin nukahtaminen illallakin on huomattavasti helpompaa ja vetelee kyllä sitten reiluja yöunia.

Uusille tervetuloa ketjuun, jos en aiemmin ole muistanut toivotella, alkaa olla tämä loppuajan odottelu niin omaan napaan tuijottamista :ashamed:

Tibia ja Juniori 40+1
 
Tibia,Mulla on tollasta unettomuutta aika ajoin...ja levotonta nukkumista. Kohta se on menoo:p
Tuli mieleen jos herkuttelee just ennen synnnytystä,voiko se vaikuttaa vauvan syntymänjälkeisiin sokeriarvoihin? Meinaan muutahan väliä sillä ei varmaan siinä kohtaa olekaan... pikkuserkun pojalla todettiin aikoinaan sokeriarvoissa häikkää vaikkei hällä rd:tä oltu diagnosisoitukkaan,mut oli kuulema hirveesti syöny kaikkea karkkia just ennen lähtöö ja olivat siellä veikanneet et johtu siitä. Mietin et miten hyvin sitä kuri pitää loppuun asti pitää:p

Täällä tuli eilen vedettyä mm.vaaleeta leipää ja hiukan kakkua ja suklaatakin,ylipäänsä syötyä epäterveellisesti kun oli isän siunaustilaisuus ja koko päivä oltiin reissussa. Määrällisesti en niin kauheita syöny,mut voi jeesus että tuvotti eilen mahaa... kun ei oo tottunu elimistö nyt tommoseen. No nyt on jo parempi olo sen suhteen...

Repa ja säynävä 36+1
 
synnytys ja herkuttelu: meillä ainakin synnytysvalmennuksessa sanottiin että synnytyksen aikana saa ja täytyy syödä/juoda, koska vaatii pajon energiaa. Kaikkihan ei oikein pystykään syömään. Kätilö sanoi vielä erikseen että vaikka ois pitänyt sokereita seurailla ennen, niin synnytyksen aikana saa syödä suklaata.

Ehkä jos on jo pari viikkoa ennemmin syönyt päivittäin paljon sokerisia, voisi se kai vaikuttaa lapsen sokeriarvoihin. Mut tuttavan lapsella myös seurattiin sokereita, johtui joko pitkästä synnytyksestä tai sitten pienestä syntymäpainosta.

vappupommi 41+4
 
Mä nyt tulin tilittämään tänne omaa napaa, kun en mihinkään noihin kuukausiketjuihin ole ilmottautunut..

Aargh! Eli viime yönä unta 00.25-03.48.. Ensin supisteli TAAS kerran reilun tunnin, ja henkeä ahdisti ja oli huono olo, jotta olin taas kerran että joskos nyt. Mutta ei, Panadolin jälkeen rauhoittui, paitsi huono olo jäi. Sitten alkoikin tuo 3 vee heräilemään ja tulemaan viereen, jonka kanssa tunnin taisteltuani päätin että noustaan sitten katselemaan lastenohjelmia. Aion kohta kyllä mennä herättämään tuon miehen että pääsen itse nukkumaan, just vielä ei kyllä väsytäkään. Vauva melskaa mahassa, hyvä niin, että tietää että siellä on ainakin kaikki ok. Mutta noi reilun kolmen tunnin yöunet ei kyllä oo hyvä juttu, varsinkin kun alkaa olemaan jo univelkaa reilusti alla :headwall: .

Päivät vaan siis kuluu eteenpäin, meinattiin että suunnitellaan tälle viikolle joka päivälle ohjelmaa jos sitten tää päättäis tulla ulos ;) . Torstaille onkin jo 4 eri menoa, ja perjantaina meinattiin lähteä matkamessuille, jos olen vielä yhdessä koossa..

Tibia 40+4
 
Tibialle jaksamisia viimehetken odotteluun! Työ yövalvominen ei ole kyllä kivaa..

Sokereista ennen synnytystä. Se mitä synnytyksen aikana syö, ei ole varmaankaan merkittävää. Mutta pari viikkoa ennen syömisillä on kyllä väliä. Niin ainakin minulle kätilöt aikaisemmissa raskauksissa polikäynneillä sanoivat. Eli jos vauvalla on ollut korkea insuliinitaso loppuaikoina niin se helposti syntymän jälkeenkin tuottaa paljon insuliinia jolloin vauvan verensokeri laskee syntymän jälkeen liikaa kun ei enään saakkaan niin paljon sokeria. Joillakin vauvoilla tämä korjaantuu lisämaidon antamisella (kun äidin oma maitohan nousee vasta parin päivän jälkeen) ja joillekin lisämaito ei riitä vaan joutuvat keskolaan sokeritippaan.

Mulla on nyt aamupaastot olleet iltainsuliinin jälkeen 4,7-4,9 eli hyvin näyttää tehonneen!=)
 
Hienoa Maarunen, että insuliini tehoaa. Tuskaista sekin, kun monet ovat joutuneet koko ajan vain lisäämään insuliinin annostusta ja silti arvot heittää.

On tullut syötyä viime viikonloppuna tosi epätervellisesti. Muutenkin pitäisi kai taas tuota salaatinsyöntiä hiukan harrastaa enemmän. Hankkii mennä täysjyväleivän mässyttämiseksi. Mahtaako olla ilmassa herpaantumista, kun tätä tarkkailua on kestänyt jo niin pirun pitkään.

Huomenna on kuitenkin kiva päästä neuvolaan. Kuulla sykkeet ja tarkistuttaa hemoglobiini, kun en vielä ole lisärautaa tarvinnut. Esikoisesta aloitin raudan syönnin jo viikolta 22. Nyt mennään sentään jo 32 viikossa :) Ihanaa, että päässyt näinkin pitkälle ilman, kun ei se rautalääke kauhean hyvää tehnyt vattalle.

Vici 32+2
 
Kertokaahan vielä mitä te oikein syötte että saatte arvot pysymään kurissa. Varsinkin aamupalat kiinnostaa! Itsellä tuntuu nyt kaikki nostavan arvot koholleen enkä oikein tiedä mitä sitä sitten söisi... ja varsinkin nuo aamupalat tekevät tiukkaa.

Mikään puuro ei käy, kun heti on arvot korkealla, samoin kaikki vaaleat leivät yms. nostavat. Ruisleipä taas ei sovi kun sitten närästää niin ettei olemisesta tule mitään.
Tänään söin aamupalaksi kahvikupillisen kanssa, vähärasv. maustamattoman rahkan, omenalohkon, puolikkaan banaanin ja kiivin kanssa ja taas oli arvot korkealla... Mitä ihmettä sitä sitten voisi vielä kokeilla??
 
Liro: kaikki nuo aamupalavaihtoehdot mitä kuvailit ovat todella hiilihydraattipitoisia, joten ei ihme, että arvot ovat korkealla. Kokeile tehdä vaikka munakas runsaalla juustolla tai pekonilla, niin veikkaan, että arvot ovat ihan mallillaan! Minäkin sain sairaalassa vähähiilihydraattisen ruokavalion mukaan aamupalaksi juustomunakkaan. Voit myös itse tehdä "karppileipää" (jos et jaksa niin esim. hapankorpussa on suht vähän hiilareita) ja päällystää sen runsaasti. Leikkeleitä, juustoa, kurkkua, tomaattia, salaattia yms. Vähähiilarisia ruokia voit kurkkia täältä lisää: karppaus.info :: reseptit
Edellisissä raskauksissa en tajunnut kokeilla vhh ruokavaliota ja kaikilla lautasmallin aamupala ja ruokasuosituksilla sokeriarvot menivät yli niin pistin sitten itseeni insuliinia 4-5 krt päivässä.
 
mua ainaki hapankorppu närästää vielä enemmä kun ruisleipä.... kaikki on niin yksilöllistä...omat arvot kondiksessa lautasmallilla mennen. sain kehuja sekä lääkäriltä että diabetes-hoitajalta viime viikolla :)

enää ei tartte huolta kantaa kun kerran tää mun systeemi toimii,ja on ammatti-ihmistenkin silmissä oikein hyvä :) sokereita mittaan jatkossa parina-kolmena päivänä viikossa. ja painokin oli tän päivän neuvolassa pudonnut puol kiloa :D
 
Liro,aamupala,Mulla toi aamu on justiisa se hetki milloin pitää olla tarkkana ettei liiaks nouse...muulloin päivästä kärsii enempi hiilaria. Mulla on 2 täysjyväruisleipää (uotilan ruislimppu tms. vähähiilarisempi vaihtis) ja tee tai yks leipä ja sit munaa jossain muodossa. Vaaleita leipiä en käytä enää ollenkaan,mut paha sulla jos et kärsi ruista,pelkkään munaankin kyllästyy...sit kannattaa varmaan kokeilla noita karppileipien tekoa. Maitotuotteet ja hedelmät aamupalalla on justiisa se paha rasti...miä syön usein sit aamupalan ja lounaan välissä sen hedelmän:)

Kiitos noista synnytystä edeltävistä sokereista vastanneille... nimenomaan toi muutama päivä ennen synntystä kiinnosti,synnytyksessä sillä varmaan ei niin väliks enää. tosin miä en kyl juur ruokaa tms.siinä kohtaa viimeks aatellu:D

Mulla on nyt joku ihmeen iltanälkä ja siitä hyvästä oon syöni,ihan ok ruisleipää tms mut aikas myöhään ja nostaa aamupaastoa kyllä. Noh,alle 5 se on kokoajan kuiteskin,et eipä siinä hätiä. Ón vaan selkee ero onko illalla myöhään syöny vielä vai onko se 12h paasto mikä mulle aikasemmin on tullu.

Jännä myöskin miten yhen päivän "huono" syöminen voi vaikuttaa niin paljon. Lauantaina tosiaan sielä hautajaisreissussa tuli syötyä sitä mitä tarjolla on ja epäsäännöllisesti vielä ja istuttua autossa koko päivä,niin edelleen tuntuu et kroppa ei ihan toimi niiku pitäs...mut kai tää tästä:)

Huomenna kauan odotettu kokoarvio polilla heti aamusta... jännittää ja samalla toivon et ottas kantaa noihin mittailuihin kun sain nlan tädiltä sellasen käsityksen et joskus armahtavat ja antavat vähentää noita mittailuja jos arvot kunnossa. Aina eivät sit kuitenkaan edes kuulema kato niitä:O Olis kiva hiuka vähentää ettei tarvis niitä liuskoja käydä alvariinsa kinuamassa,neuvolassa eivät uskalla omineen kertoja vähentää...

Repa ja säynävä 36+2
 
Neuvolassa käyty ja sain tietää sen pitkäaikaissokeriarvon. Eli se oli nyt noussut 6.0, mikä on kuulemma just se raja-arvo. Mutta aikaisemminkin tällä listalla on pähkätty sitä, että onko pitkäaikaissokerilla todella merkitystä tai onko se tarpeeksi luotettava. Mulla kun tuohon arvoaikaan osuu joulu ja uusivuosi, jolloin tuli herkuteltua normaalia enemmän, varsinkin uutena vuotena.

Liro: Noissa hedelmissä on aika lailla hiilareita. Mulle on annettu ohjeeksi, että banaania ei tulisi syödä ollenkaan ja muita hedelmiä aterioiden yhteydessä seuraavasti: päärynät, omenat, appelsiinit 1 kpl kerrallaan, mandariinit/klementiinit 1 kpl kerrallaan, viinirypäleet ja muut pienet 1 kourallinen kerrallaan. Ja nämä siis max. arvoja, mieluummin vaikka vähän vähemmän...

Commander 35+4
 
Vähähiilarinen/karppaus, ei tosiaan kaikille sovi... Itse en voi mitään munakkaita tms. syödä kun tulee heti nokkosrokkoa... menee pienissä määrissä mutta juuri esim munakas aamupalana ei käy. Samoin tuosta karppauksesta muutoinkin, niin ei minulle sovi... aiheuttaa kauhean heikotuksen, huononolon, oksetuksen yms. fyysisen kamalan olon jos hiilarit laskee kovin alas...
: /

Pitänee koittaa vaihtaa hedelmät vielä marjoihin josko ne ei niin paljoa nostaisi? Niitä ei niin kovasti tarvi silti edes esim. rahkan sekaan laittaa.
 
Liro,Kuulostaa aika mahdottomalta tilanteelta jos kaikki mitä pystyt syömään nostaa sokereita: / Miä pikkasen luovin noitten hiilareitten kans ja just aamusta oon tarkkana....mut eihää sulle paljoo jälelle kyllä jää vaihtiksia mitä syödä. Etenkin toi leipähomma on huono jos ei ruista yhtään pysty... Marjat on kyl varmaan parempi kun hedelmät. Onko sulla rasvaton rahka? Meinasin et rasvakin vois hiukan hillitä sitä nousua...ja jos sinne heittäs sitte leseitä tuomaan kuituja....
 

Yhteistyössä