~~ RD odottajat 2010-2011 ~~

No just. Mitä ne sanoi vaaraksi vhh:lla olemisesta?
Mun mielestä se vaan on kieroa syöttää diabeetikolle sokeria, kun sitä ei siis siedä ja sitten isketään insuja siihen päälle, kun olet syönyt liikaa hiilaria. Idioottien touhuahan se on. Pyydä vaan vhh-ruokaa siellä sairaalassa.
 
voi ei commander toivotaan vaan että vauva tajuis alkaa syntyä; tai että edes jotain tapahtuis.. :hug:
toi meinaan on rassaavaa toi osastolla roikkuminen, tiedän itse kun ekassa raskaudessa mulla oli myrkytys ja siinä sitten viikon verran lojuttiin osastolla.. :( sitten poika alkoi pudottaa lapsivettä, ja jouduttiin alkaa käynnistää (voi harmi)..
sitten tokassa raskaudessa ihmeteltiin että vauva pieni, ja syntyy liian ajoissa... :( kaikki meni kyllä sitten ihan hyvin, ja synty 37+3.. :)
jep, jep ja nyt tällä kolmannella kerralla ajattelin; jes normaali raskaus, ei ongelmia!! kunnes rv 29 raskausdiabetes löyty.. :(
mitä vielä?! :O mummoja taivaalta?! :O

tulipas tilitys.. :ashamed: no siis tohon ruokavalio asiaan en oikein osaa kommetoida muuten, kun että mä sain neuvolasta tosta ruokavaliosta ohjeita että pitäs täysjyväleipää syödä vähintään 6 palaa/päivä ripoteltuna aterioille; ja sitä mä olen noudattanu ja ihan nätisti sokeri pysyny aisoissa.. en tiiä sitten, mutta kuulostaa aika typererältä syöttää sitä mikä ei keholle toimi, ja korjata tasoa insuliinilla?! :rolleyes:

mitens muilla; mä oon nyt tässä huomannu että jos mulla arvot menee yli sallitun rajan; mä oon tehny huomauksen, että mulle tulee ihan kamala olo (päätä särkee, ja näkö sumentuu).. pelottavaa.. :eek: ilmeisiä sokeri oikkuja.. :(

mukavaa päivän jatkoa kaikille rd:n kanssa painiskelijoille!!!

 
:hug: Commander Ehkä mä lopetan (tai ainakin vähennän), tämän pikkuasioista valittamisen. Vaikka ihan saman asian ympärillä pyöriikin, mittakaava on vain lievempi. Tsemppiä viimeisiin päiviin. d:)d

äizikkä, sulla on ollut aikamoisia kokemuksia aiemmissa raskauksissa. Tämä ei varmaan tunnu lainkaan niin maata mullistavalta. Minä pääsin niin helpolla esikoisesta, että silloin rv 9 tietämillä tämä rd tuli kyllä aika shokkina.

Kuinkas sitä muuten osaisi jatkaa tätä vähäsokerista elämää synnytyksen jälkeen? Mä pelkään, että mulla karkaa mopo käsistä karkin syönnin suhteen. Sitä on kuitenkin luvannut itselleen herkkuja synnytyksen jälkeen. Ja mitä esikoisesta muistelen, niin ainakin ensimmäiset vauvakuukaudet elimistö pyysi nopeaa energiaa jaksamiseen ja tuli syötyä herkkuja. Pelkään, että jää karkin syönti päälle...

Vici 34 + 4
 
Tänne minäkin lyöttäydyn muiden joukkoon. Elikkäs tänään se napsahti 4.5/10.2/6.6:kieh:
Tuo tunnin arvo oikein pelästytti koska esikoisesta -08 narahti tuo paasto ja ajattelin koko ajan että jos se jokin on nytkin niin se paasto.. Ensi viikolla vasta neuvola ja tarkemmat jaarittelut.. Joten kuinkas nyt edetään? Auttaako tuohon tunnin arvoonkin ruokavalio? Näin maalaisjärjellä voisin vain aatella asian että sokeri lähtee pilkkoutumaan alkuun vähän hitaasti mutta loppujen lopuksi ihan normaalisti, tai näin olen itseäni yrittänyt lohduttaa :rolleyes: Nyt ottaa päähän ja rajusti varsinkin kun lokakuussa jo kävin ekassa testissä ja kaikki arvot ok!
 
Pitkästä aikaa lukemassa ja vain pikainen kommentti tähän Commanderille. Olisi tosiaan kiva tietää kätilöiden perustelut vhh dietin vaarallisuudesta. Minä kun olin kolme viikkoa sitten TYKSissä osastolla iltainsuliinin aloituksella niin sanoin olleeni vhh dietillä ja lääkäri oli sitä mieltä, että jatka vain tällä ruokavaliolla kun on kerran toiminut niin hyvin (ei aterian jälkeisiä ylityksiä, vain paaston kanssa ongelmia). Ja kätilökin tilasi minulle vhh ruuan. Eli ei se kovin vaarallista voi olla kun TYKSissä tuo dietti ainakin hyväksytään vaikka sitä ei virallisesti vielä suositellakaan..
 
Raskausdiabeteksen Käypä hoito -suosituksen laatija ja varmaan maan pätevin aiheen asiantuntija, ST, perusteli VHH-dieetin vaaroja sillä, että liian vähillä hiilihydraateilla elimistö tuottaa ketoaineita (mihin siis dieetin teho laihdutuksessa perustuukin), ja niiden vaikutusta sikiöön ei tiedetä. Näin ollen hiilihydraatteja pitäisi saada sen verran, että elimistö ei mene ketoosiin vaan aineenvaihdunta toimii normaalisti. Ilmeisesti siihen riittää 50-60 g hiilareita päivässä.
 
:wave: Tervetuloa mukaan pinoon OnlyOne Laitappa vielä laskettu aika, niin lisäilen sinut etusivun listalle.

Kyllä se ruokavalio on juuri se mikä noihin aterianjälkeisiin vaikuttaa. Oman kokemukseni ja lukemisteni mukaan arvioisin, että aterianjälkeisiin on helpompi vaikuttaa ruokavaliolla kuin paastoarvoon. Voihan se olla, ettei sinulla normaali aterian yhteydessä edes synny ylityksiä tuohon aterian jälkeiseen arvoon, vaikka sokerirasituksessa herkkyys onkin todettu. Minä olen tarkkaillut syömisiäni nyt jo 22 viikkoa ja pikkuhiljaa loppua kohti herkkyys aterianjälkeisiin ylityksiin on lisääntynyt. Vaan minusta alkaapi kehittyä aikamoinen pupu, sen verran paljon uppoaa tuota salaattia nykyään ;)
 
kyllä mä voin sanoa kans että kyllä ruokavalio auttaa pitämään arvot hyvissä lukemissa.. :) oon nyt reippaan viikon tolla natsi dietillä ollu, ja olo on todella hyvä verrattuna aikasempiin viikkoihin (olin tosi nuutunut ja väsynyt, tosin luulin että oli kysymys raskauden oikuista; todellisuus iski sokeriseurannoista).. :rolleyes: ennen sitä narahdin sokerikidutuksessa.. :(

hmmm.. viimeyön ihmiskoe; mun oli PAKKO SAADA yksi pala suklaata illalla.. ja tulos oli aika mielenkiintoinen.. siis tuli tosi puuronen olo, nukahdin; ja nukuin pisimmän putken koko raskauden aikana!! siis se suklaa toimi unilääkkeen tavoin, aika jännää; tosin voin järkeistellä silleen, et tais sokerit dibata miljooniin.. :( mut toisaalta oon ihan järkyttävän pirteä.. :) ja siis kuitenkin aamu arvot silti oli ihan hyviä (alle viiden).. :)

tuntuu aikalailla pupulta, kun niin paljon tulee syötyä rehuja.. :) sanoin mun serkullekkin (kenellä on pupuja 5) että syön suunnilleen saman verran rehuja päivässä, kun sun puput viikossa!! :) tosin serkku keksi hyvän puolen ruokavalioon ja siihen että porkkanat yms maistuu; siis luulis että meillä kaikilla on kesällä tiedossa hillitön rusketus.. :D
 
Elikkäs 2.5-11 olis laskettu, mutta vappupalloon olis kiva tähdätä =)
No sitä pääsee sitten katteleen mikä sopii ja mikä ei.. Aikas säännöllisesti jo syön et siihen en pysty vaikuttaan mutta kaippa sitä "pupun" ruokaa täytyy yrittää taas lisää lautaselle eksyttää.. Alusta tulee taas hankalaa ku on ihan järkyttävä tuo neulakammo... Viime raskaudessa pysy kotona ihan ok ja toivotaan nyt yhtä hyvää menestystä :) Onneks on ainakin kohtalon tovereita:hug:
 
Juuripa noilla ketoaineilla ja jollain muulla (en muista enää saarnasta kaikkea) sitä perusteltiin. Nyt on sitten tumpattu naaman eteen vähän vaikka mitä hiilarikamaa ja närästys on KARMEA! Koko ajan pitää kiskoa närästyslääkettä. Mullehan annokset on koottu valmiiksi, mutta niin paljon en todellakaan syö, mitä tarjottimella on. Siinä on kuitenkin aina jotain perunaa/riisiä/pastaa ja jotain kiisseliä (sokeroitua, kun en makeutusaineita voi käyttää). Näitä korkeintaan maistan tai jätän syömättä. Insuliinia en ole edelleenkään ottanut kertaakaan osastolla ja silti mulla erinomaiset arvot. toinen kätilö sanoikin, että insuliinin määrääminen oli vikatikki, en sitä selvästi tarvitse. Katotaan ehtiikö se saarnatäti tulla vuoroon vielä ennen synnytystä...Hän oli sitä mieltä, että minun pitää ehdottomasti keskustella ravitsemusterapeutin kanssa. Heko, heko! Mulla tulee nyt päivässä hiilareita sellaiset 50-100, eli tason pitäisi kyllä olla riittävä. Aamu- ja iltapalat on täällä iiiiso ongelma, kun tarjolla ei ole kauheasti hiilarittomia vaihtoehtoja. On ollut sitten pakko syödä leipää, mikä aiheuttaa sen närästyksen. Mutta päivä enää, ja sitten saa syödä taas normaalimmin, tosin hiilareita en vanhaan tapaan aio ruveta käyttämään edelleenkään. Vähemmällä hiilarimäärällä on niiin paljon parempi olo.

Nyt alkaa mieli olla jo parempi, osastoaikakin tuntuu kuluvan yllättävän nopeasti. Sain myös tietää, että leikkaavana lääkärinä on yksi miehen kurssikavereista, hän kävi äsken juttelemassa niitä näitä. Tosi kiva, että on tuttu naama mukana, varsinkin jos mies ei pääse mukaan tautinsa takia. Tosin hänkin voi jo paremmin, joten ehkä sinne päästään yhdessä :) Huomiseksi ei ole sovittu vielä muita sektioita, joten saatan päästä heti aamusta ekana, jos ei tule kiireellisiä tapauksia tässä välissä. Eli 8 aikaa tässä nyt toivotaan. Hurjaa, alle vuorokausi enää!

Mutta näillä mennään, laittelen kuulumisia kunhan pääsen leikkauksen jälkeen liikkeelle :)

Commander ja Pepe 38+0 POKS!
 
Commander: Hengessä mukana, toivottavasti kaikki menee hyvin d:)b

On: Tein tänään kokeen ja söin kokonaisen Galetten runebergin tortun. 5 viikkoon en ole koskenut pullaan, pipariin enkä karkkiin ja tänään päätin, että nyt syön kunnon pullan aamupalan ja lounaan välillä klo 9. Arvo tunnin jälkeen oli 5,8 ja 2 tunnin jälkeen 4,8. Aamuarvo tänään 4,4. Lupauduin vielä viikoksi töihin, eli talviloma alkaa 11.2. Illat kuluu lakanoita ommellen ja huuto.netiä selaillen. Tervetuloa Onlyone:wave:

Talitintti80+vavi 31+2
 
Onnen toivotukset huomiseen Commander!

Täällä herätään huomenna viimeiseen työaamuun =) Tuntuu jo ihan helpottavalta, vaikka mulla oli tässä pari viikkoa sitten vaihe, että "hirvitti" tuo töistä pois jäänti. Kivahan se on, kun ihminen työstään tykkää, mutta mukava on hypätä hetkeksi oravanpyörästä.

Vici 34+5
 
Tsemppiä Commanderille tähän päivään!!

Uskomatonta että kätilöt saarnaavat noista ketoaineista. Niitä ei todellakaan ala kehittyä tuosta vain. Täytyy olla todella tiukalla karppidietillä että pääsee ketoosiin. Ja tosiaan jos syö sen yli 50 g hiilareita per päivä niin ei ole pelkoa ketoosista. Mulla neuvolantäti ja siis TYKSin lääkärit kaikki ovat sanoneet, että ihan huoletta voi tuolla vhh dietillä olla kunhan ei vedä sitä äärimmilleen. Ja itseasiassa esikimot eli inuiitit ovat olleet vuosikymmeniä karppiruokavaliolla eikä niiden vauvoille ole mitään tapahtunut.. Mutta tuo 50 g hiilareita/päivä tulee todella nopeasti, joten en usko kenenkään tahattomasti joutuvan ketoosiin. Hiilareitahan tulee siis myös kasviksista, maidosta, marjoista, hedelmistä yms. vaikka pastan, perunan ja riisit jättäisikin pois.
 
commanderille isot onnen halit päivään!! :hug:

no mä taas en laske hiilareita ollenkaan, vaan toteutan sitä neuvolasta saatua rd-diettiä (mihin siis kuuluu hiilarit myös).. :) mut en sitten tiedä miten tämä tilanne tulee sitten menemään eteenpäin, ensi tiistaina on diabeteshoitajan kanssa treffit kättärillä, ja sittenhän sitä tietääkin vähän enemmän.. :) kyllä tietenkin mietityttää miten vauva masussa kasvaa, kun kuitenkin mun lapset ottanu ja syntyny noin 2,5 kiloisina; jotenka mietityttää aikooko tyttökin niissä lukemissa ulos? ja nyt etenkin kun toi vauvan paino alkaa kasvamaan, jo tän diabeteksen takia.. :rolleyes: noo, sen näkee sitten ja toisaalta on toi 2,5 kiloakin jo hyvä alku.. :D

hyvää päivä jatkoa diabeteksen kanssa taisteville, pysytään lujina herkku rintamien uhasta huolimatta!! :D

 
Raskausdiabeteksen Käypä hoito -suosituksen laatija ja varmaan maan pätevin aiheen asiantuntija, ST, perusteli VHH-dieetin vaaroja sillä, että liian vähillä hiilihydraateilla elimistö tuottaa ketoaineita (mihin siis dieetin teho laihdutuksessa perustuukin), ja niiden vaikutusta sikiöön ei tiedetä. Näin ollen hiilihydraatteja pitäisi saada sen verran, että elimistö ei mene ketoosiin vaan aineenvaihdunta toimii normaalisti. Ilmeisesti siihen riittää 50-60 g hiilareita päivässä.
Tähän on pakko sanoa, et tuo asiantuntija ei sitten taas karppauksesta tiiä. :) Meinaan karppausoppaissa, niissä, joissa opastetaan nimenomaan diabeetikon ruokavaliota (esim. Heikkilä), nimenomaan todetaan, että ketoosista ei ole diabeetikolle hyötyä, joten edes diabeetikkokarppia ei neuvota laskemaan hiilareita niin alas, että menee ketoosiin. Vhh ja ketoosi on sinänsä eri asiat. Hiilarimäärä (esim. Heikkilän suosittelema) pyöri muistaakseni n. 72 g. Tuo ei vie ketoosiin.

Karppaus ja vhh on laajamittainen käsite. Kaikki ei tavottele ketoosia eikä se, että noudattaa vhh-ruokavaliota sitä edellytäkään.

Mutta OnlyOnelle piti sanoa, että kyllä reagoi tuo tunnin arvokin ruokavalioon. Itse onnistuin pitämään tämän raskauden arvot kurissa just vhh:n avulla, mulla oli rasituksessa tuo tunnin arvo myös koholla, muut ok.

Nyt mennään loppusuoralla ja tylsistyttää. :D Esikoinen ois syntynyt tänään, mutta tämä ei ole samaa mieltä.. Viihtyy tuolla niin hyvin, ettei edes suppaile. Sokrut on onneksi alkaneet olla tosi hyviä, ihan muutamaa outoa poikkeusta lukuunottamatta. Mut niinhän se on, että kyllä ne voi normaalistikin joskus jotain kohoumaa tehdä. Vaikka eivät nytkään ole sinänsä liian korkealle nousseet. :)
 
Moikka!

Tulinpa kurkkimaan tännekin. Täällä onkin pari tuttua tuolta huhtikuisista, jonne itsekin kuulun :)
Sain itsekin tämän RD-diagnoosin kun 2 arvoa 3:sta oli rasituksesta hieman koholla, paastoarvo 5,4 ja 1 h jälkeinen himpun verran päälle sen 10. Nyt olen aikalailla viikon seuraillut kotosalla sokereita ja yksikään arvo ei ainakaan vielä ole ylittynyt. Korkein lukema on aterianjälkeinen 6,7 koko ajalta, paitsi eilen taisi olla yksi 6,9 joka ilmeisesti johtuu antibioottikuurista, kuulemma nostaa vähän arvoja?
Tänään oli taas paasto aamulla 4,4. Itse en noudata ihan karppaamista sentään, syön kyllä hiilareitakin mutta kaiken "turhan" olen koettanut vähentää minimiin. Siis pullat, vaalean leivän ja liiat perunat, pastat & riisit ym. Mutta syön paljon monenlaista kohtuudella. Ihan karkkia en ole nyt toviin syönyt ollenkaan, eikä onneksi ole tehnyt edes mieli. Jotain muuta herkkua ajoittain tekee mieli ja joskus niitä vähän maistelenkin, kuten keksejä tai jonkin leivonnaisen. Jäätelöä tekisi hirveästi mieli, saa nähdä annanko himolle periksi.

Olen 25-v, täytän toukokuussa 26 ja odotan 4D:ssä tytöksi vahvistettua pienokaista viikolla 29+1, LA 21.4. Esikoinen on kyseessä ja jännittää paljon, koska en koskaan ole ollut mitään "äiti-tyyppiä", satuin vain löytämään niin ihanan ja lapsirakkaan miehen että lapsen tuleminen tuntui luonnolliselta vaihtoehdolta. Naimisiin mentiin miehen kanssa nyt uudenvuodenaattona :)

Suvussa on 2-tyypin diabetesta jonkin verran, joten syy tässä rasituksessa käryämiseen löytynee sieltä. Muuten omat elämäntavat eivät koskaan ole retuperällä olleetkaan, olen ennen raskautta harrastanut paljon liikuntaa lenkkeilyn ja kuntosalin muodossa. Pitää koettaa treenata ja pitää kuntoa yllä, koska opiskelen turvallisuusalaa ja työskentelen vartijana. Nyt tämä raskaus on ollut sen verran rankka alkuajan voimakkaine pahoinvointineen jotka kestivät likemmäs keskiraskautta saakka ja muutakin ongelmaa on raskauden aikana riittänyt vähän liikaakin. Henkisesti olen välillä ollut melko loppu. Nyt sitten vielä tämä RD, tuntuu että milloin nämä ongelmat minun kohdalla riittää. Mutta posiitiivisella asenteella yritetään mennä, ja onneksi kotiseurannassa ei ole tähän saakka ainakaan ilmennyt mitään poikkeavaa!
Paino on koko raskauden aikana noussut melko paljon (54--> 70 kg), johtuen paljon vähentyneestä liikunnasta kun en ole uskaltanut enkä pystynyt läheskään entiseen tahtiin lenkkeilemään kaikkien vaivojen ja pelkojen vuoksi. Nyt paino on kuitenkin viimeisen parin viikon aikana pysynyt samassa, jopa aavistuksen alempana kun olen tämän tehodieetin aloittanut ja lisännyt viimein liikuntaa. Koetan käydä päivittäin lenkillä jos olotila ja kelit sen sallivat. Mahanympärys on jo 106 cm luokkaa joten minunkokoiselle, pienelle ja sirolle ihmiselle se on melkoinen masu kannettavaksi, meinaa pahimmat himot liikuntaan karista kun olo alkaa olla aikamoisen kömpelö ja tukala. Mutta loppu häämöttää jo, jospa tämä loppu menisi hyvin! :)

Sellaista mulle. Kerroinpa nyt tännekin jotain itsestäni, käyn varmaan aika-ajoin täällä juttujanne lukemassa, lusekelinkin tuossa pitkälle taaksepäin jo kirjoitettuja juttuja. Paljon hyödyllistä tietoa ja kokemuksia sain :) Diabetes on sinänsä tuttu juttu että tosiaan kun sitä 2-tyyppiä suvussa on ja ex-poikakaverilla jonka kanssa nelisen vuotta seurustelin, oli 1-tyypin diabetes. Verensokerin mittaukset, ruokavalio ja insuliinipistokset tulivat silloin tutuiksi. Enpä arvannut että se tässä muodossa vielä omallekin kohdalle osuisi, mutta ei auta, otettava on mitä vastaan tulee.

Onneksi kuitenkin mitä todennäköisimmin tämä RD häviää raskauden jälkeen? Olen kuullut kauhujuttuja että joillain heikentynyt sokerinsieto jäisi pysyväksi olotilaksi. Se tästä vielä puuttuisikin.

Toisekseen mietin sitäkin, paljonko "normaalilla" ihmisellä voi verensokeri maksimissaan nousta? Jos siis sokerinsieto on hyvällä mallilla? Esimerkiksi jos kokonaisen karkkipussin kiskaisee niin miten korkealla vs sellaisilla ihmisillä käy, joilla ei ole ongelmaa sokerinsiedon suhteen? Tai jos sellainen "normaali" laitetaan siihen sokerirasitukseen, missä 1 h raja on sen päälle 10, niin paljonkohan se lukema on tällaisella ihmisellä?
No, sellaisia mietteitä täällä. Hyvää perjantaita ja viikonloppua kaikille, käväisen täällä aina lueskelemassa ja kirjoittelemassa :)
 
sinnolos tervetuloa mukaan sokeri-pihiin elämään.. :wave::wave:
mä ihmettelen miksi sun neuvolalta ei ole tippunut tietoja koskien diagnoosia; koska mä sain tämmösen hus:in julkaseman potilasohjeen rd:stä ja sen ruokavaliosta ja hoidosta.. ??

siis ja noista arvoista (kopsaan tosta paperista minkä sain) normaalisti paastoarvo on alle 5 ja aterian jälkeinen (siis se tunnin jälkeen) on alle 7.8. ja sitten jos arvot on paasto yli 5.5. ja aterian jälkeinen yli 7.8 on insuliini hoito tarpeen..

ja siis kuulemma sokeri arvot tapaa eniten alkaa nousta rv 30 jälkeen, itse sitä just ihmettelen mitäs nyt kun sunnuntaina tulee maaginen rv 30 täyteen??

 
Sain minä jotain lappuja mukaan RD-hoitajalta, mutta ei niissä ollut mitään tuohon liittyvää, siis että paljonko nuo verensokerit on korkeimmillaankin sellaisella jolla ei ole mitään ongelmia sokerinsiedon suhteen..ainakaan en huomannut mitään sellaista infoa. Onko se nuin selvä se raja, että jos aterianjälkeinen on 7.7 niin se on oikein hyvä, ja 7.8 kun ylittyy niin huonompi homma? Ei kai se ihan niin mene? Siis että mikä olisi se ihanteellisin lukema sitten? Onko olemassa joku raja mikä ei terveellä ylity, vaikka kiskoisi miten paljon hiilihydraattia? Näitä minä tässä mielessäni pyörittelen :)
Myös sitä mietin, että onko se hyvä jos paastoarvo alkaa 3:lla? Mitä se silloin kertoo? Ei kai se ole hyväkään asia jos veresokeri on vastaavasti liian alhaalla? Äh, menipä sekavaksi. Ei pitäisi miettiä liikaa :D
 
ViciTuota omaa syömistäni raskauden jälkeen mäki taas jännitän. Täytyy toivoo että omalla kohdalla pääsis pienin muutoksin menemään ja että pienet herkut silloin tällöinkään ei kauheasti hallaa tekisi, koska viime raskaudessa taisin laittaa itseni turhan tiukalle dietille. En syönyt YHTÄÄN herkkuja ja muutenkin ihan ylitarkasti mielestäni seurasin syömisiä ja POKS kun poika syntyi alkoi jossain vaiheessa mennä kaikkea herkkua ihan liikaakin ja painoa tuli liiaksikin takasin....
 
Sinnlos en tiiä, vastaako sun pohdintaan, mutta me mun ukon kanssa joskus mitattiin huvikseen, mitä arvoja sai, kun tuossa syksyllä veti aimo annoksen karkkia limpparin kanssa ja mitäs muuta päälle... Siis todella paljon puhdasta sokrua kerralla. Ei toki ole raskaana. :D ;)

Mutta muistaakseni tulos oli jotain 7 tasan tunnin perästä. Ja joskus oon ottanut ukolta tunnin arvon jostakin ruoasta, tulos 6,2.

Itse just eilen kysyin neuvolasta, et mitkä ne on ne arvot ja ajat sitten, kun ei enää ole raskaana (mulla kun tuo synnytys on TOIVON MUKAAN edessä lähipäivinä :D), niin ok-luvut on aamu/ruokaa edeltävä alle 6 ja ruoan jälkeinen on 2 h arvo alle 7,8.

Mutta se, mikä kantsis myös muistaa, on, et ei pitäis tuijottaa pelkkää sokerilukua, vaan myös insuliinitasoa. Vaikka sokrut on vielä normirajoissa tai matalalla, mutta kroppa tuottaa insuliinia koko ajan ylikierroksella, se ei pidemmän päälle ole yhtään sen parempi kuin se, että sokrut jo heittää. Koska sen mukaan, mitä itse oon lukenut, tuossa on vain ajan kysymys, milloin sitten solut alkaa tulla insulle vastustuskykyisemmiksi jne. Eli oikeesti ei sitä sokeria (hiilareita) pitäs kenenkään meistä (ns. terveidenkään) jatkuvalla syötöllä hirveitä määriä vetää.

Niin ja mun käsittääkseni ihan normaali-ihmiselläkin paastoarvo voi alkaa nelosella ja se on hyvä. :) Näistä luvuista vielä sen verran, että Heikkilän kirjasta jäi mieleen semmonen kohta, jossa just kritisoi noita lukuja. Että kuka ne on tehnyt. Sanoi, et lääkefirmat. Onko se just tolleen oikeesti kuin sanoit, että 7,8 on hyvä ja 7,9 on jo surkea, niin. Kuka siitä noin pienestä heitosta hyötyy? Johonkinhan se raja on vedettävä, mut Heikkilän mukaan tuo 7,8 on just lääkefirmojen kehittämä luku... Heikkilä kirjotti, että karppaamalla sen ohjeiden mukaisesti tunnin arvot pysyy noin kutosessa diabeetikolla. Mulla itsellä tuo pitää aika hyvin paikkaansa, joskin ne on olleet jonkin verran alle yleensä. Jos sit lisään hiilareita siihen nähden, mitä se on sanonut, sit saan sen tohon kutoseen tai himppusen päälle. :)

No joo, tämmösiä pohdiskelin minä tällä kertaa. :D Mulla on tylsää. Ei jaksais enää tehdä mitään eikä huvita mikään (paitsi nariseminen siitä, ettei huvita mikään :D). Mut jos joku on nähnyt myynnissä niitä suppareita, mä voisin kyllä niitä lähteä ostamaan. Omat on pahasti kateissa...

Ainiin piti vielä tulla lisäämään noista luvuista. Sinänsä on huvittavaa, kun itsekin on tullut joskus kurtisteltua kulmia jonkun 0,1 tai 0,2 arvon heiton kanssa (onko se just 7,8 vai 7,9), kun eihän noi mittarit edes ole kovin tarkkoja, suuntaa-antavia vain. Oon nyt huvikseni tehnyt viime viikkona testiä omalla mittarilla (mulla on "ylimääräsiä" liuskoja ;)). Oon havainnut, et yleensä, mitä paremmin se veri sieltä tulee, sitä pienempi on saatu arvo (enemmän siis kudosnestettä semmosessa pisarassa). Mulla siis näin päin. Ero voi olla kahdesta perättäisestä mittauksesta (siis kaks eri reikää) yleensä sen 0,5 riippuen täysin veripisaran koostumuksesta. Äsken tosin meni just päinvastoin. Mittasin ennen ruokaa toisesta sormesta hitaammin vuotaneesta 3,8 ja toisesta, nopeammin vuotaneesta 4,6. Ok-lukuja sinällään, mutta tosiaan: ei noi mittaritkaan ole kovin tarkkoja...
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;23061450:
Tähän on pakko sanoa, et tuo asiantuntija ei sitten taas karppauksesta tiiä. :) Meinaan karppausoppaissa, niissä, joissa opastetaan nimenomaan diabeetikon ruokavaliota (esim. Heikkilä), nimenomaan todetaan, että ketoosista ei ole diabeetikolle hyötyä, joten edes diabeetikkokarppia ei neuvota laskemaan hiilareita niin alas, että menee ketoosiin. Vhh ja ketoosi on sinänsä eri asiat. Hiilarimäärä (esim. Heikkilän suosittelema) pyöri muistaakseni n. 72 g. Tuo ei vie ketoosiin.
Kirjoitin vissiin vähän epäselvästi. Ei siis ollut puhe diabeetikkojen karppauksesta tuossa ketoosin tehossa vaan yleisesti näistä Atkinseista sun muista. Niiden teho laihdutuksessa nimenomaan perustuu ketoosiin. Mitä diabeetikoihin tulee, niin nimenomaan pitää pitää hiilareita sen verran ruokavaliossa, että ei mene ketoosiin, koska sen vaikutuksia vauvaan ei tiedetä varmaksi. Joku kyseli perusteluja siihen, miksi kätilöt tyrkyttää hiilareita, ja kirjoittamani oli vastaus siihen. Lainaamani asiantuntijan mielipide ja suositus siis on nauttia sen verran hitaita hiilareita, että ei päädy ketoosiin ja että olo on hyvä. Heikkilän tuotantoa en tunne, mutta kirjoittamasi perusteella kuulostaa samalta kuin kyseisen asiantuntijan mielipide. Lääkärinä olen itsekin samoilla linjoilla.
 
Kyllä tuo vastaus hieman valaisi asiasta tietämätöntä, kiitos :)

Entäs kun esimerkiksi äsken repsahdin ja kävin miehen kanssa grillin kautta - puoli tuntia hampurilaisen syömisestä vs oli 8,1, ensimmäinen korkeampi arvo mitä olen mitannutkaan mutta toki en sitä tuntia malttanut odotella kun kokeeksi testasin miten korkealle tuossa ajassa on arvot kohonneet. Voiko tuollainen lukema tulla ihan terveellä ihmisellä, siis ei-diabeetikolla? Voiko se nousta niilläkin noin ylös vai kertooko yli 8 lukema suoraan että sokerinsieto on heikentynyt?

Esimerkiksi mies kun kiskaisi äsken kebabin riisillä niin melko heti syömisen jälkeen vs oli 6,9, eli parempi kuin minulla vaikka hiilareita riisistä jonkin verran tulikin hänelle.

Ja osaako joku valaista, milloin syömisestä vs on korkeimmillaan? Onko se heti ruokailun jälkeen, puolen tunnin vaiko tunnin kuluttua? Vai miten? Sori tämä kyselyikä, kiinnostaa vaan tietää tarkemmin :D
 
heipsan

mä noudatan edelleen neuvolasta saatua ohjeistusta ruokailun suhteen, tosin oon siihen malliin syönyt jo vuosien ajan et mulla ei kyllä oikeestaan vaikuttanut tää suuntaan eikä toiseen...
arvot hyvät edelleen, diabetes-hoitajan soittoaika oli ja nyt mittaan joka toinen päivä paastoarvon, joista toisena päivänä mittaan myös kaikki päivän muutkin arvot. kulunut viikko mennyt pakkolevossa,kun limatulppaa lähti alkuviikosta :D
joten saa nähdä kuinka tää et ei pääse edes ulos, vaikuttaa arvoihin. tähän asti kun oon päässyyn ulkoilemaan säännöllisesti sekä käynyt uimassa.. toistaiseks ainakin ollut arvot hyvät, mutta yhtäkkinen nousu voi silti tulla...
En oo syönyt iltaisin enää kuuden jälkeen mitään, johtuen että muuten kärsin koko yön kamalasta närästyksestä... mutta näillä mennään,ja ei tätä enää kauaa ole jäljellä :wave:

flower again ja rakkauspakkaus 35+3
 
mä kans noudatan neuvolasta saatua (hiilareilla varustettua diettiä), ja täytyypä sanoa että en ole voinu yhtä hyvin pitkään aikaan;mä oon tosi virkeä ja energinen.. :)

mä eilen ohi menossa näin neuvola tätin, ja se kyseli noista sokereista ja kun kerroin että oudot oireet on kadonnu täysin dietin kanssa.. se oli sitä mieltä että mun kannattaa laittaa paperille ja puhua niistä sen hoitajan kanssa; siis nämä oireet (mitkä muuten on klassisia diabeteksen oireita) ;
väsymys ja uupumus (etenkin ruokien jälkeen),
näköharhat (hämärtyminen+muut heittelyt),
kuivuus huulilla ja myös alapäässä (jano),
ärtymys,
hetkittäinen epätodellinen olo..
ja siis kaikki noi on kadonnu kun olen ollut dietillä (luulin että ne on raskausoikkuja tai sitten kahden lapsen äitiys vaan uuvuttaa), mut se mikä on pelottavinta; rupesin ajattelemaan kauan noi on jatkunu?? tajusin että noi on jatkunu muuten lähimmän vuoden tai ylikin.. : / eli siis taitaakin jäädä tämä dietti sitten ihan pysyväks ratkaisuks.. : /

mutta siis en missään vaiheessa ole ajatellutkaan diabetesta tai vastaavaa, hölmöä sinällään; mun suvussa kun isän puolella on insuliinihoitosta diabetestä, ja äidin puolella aikuisdiabetestä.. aattelin vaan ettei se mulle tuu kun oon niin nuori ja hyvässä kunnossa (normaalisti 53kg/163cm)..

mutta siis mietteitä tältä aamulta, ja siis pelottavasti näyttää siltä että diabetes jää pysyväks ratkaisuks mulle.. :|

anteeksi tilitys.. piti vaan pistää ulos ajatukset, että saa mielen keveemmäks.. :ashamed:

 

Yhteistyössä