RD odottajat 2012

Poikatyttö En mä usko että ne heti sinulle insuliinia sieltä ehdottavat, vaan varmaan ensin kannustavat siihen ettei paasto venyisi yli sen 10 tunnin. Itselläkin on tosi hankala muistaa tuota iltapalaa niin myöhään. Tai vastaavasti tylsä herätä lomalla/viikonloppuna aikaisin aamupalalle.
Itsellä aamupaastoarvoon vaikuttaa ihan hirveän moni asia. Ainakin tuo paaston pituus ja se miten vatsa toimii ja miten on nukkunut. Tietty myös ruoan laatu ja liikkuminen. Melkoisen monimutkainen kombinaatio ;)
 
Terveisiä SatKs:sta.. Meille siis syntyi rv 40+6pieni tyttö 18.7.2012 klo 01.08. pituus 51.5cm, paino 4030g, py 35cm

Elikkäs siis silloin tiistai iltasella ne mun kivut olivat supisteluita. Sairaalaan lähdettiin noin 23.15, siinä ekaks otettiin käyrää ja sitten noin puolen yön aikoihin tehtiin sisätutkimus jolloin olin sitten 5cm auki. Sitten saliin hengittelemään ilokaasua, olisko joskus puol yks ku kätilö meinas et jos puhkois kalvot mut ku teki sisätutkimuksen ni olin noin 8cm auki joten jäätiin sitten vielä odottelemaan. klo 1 paikkeilla kätilö puhko kalvot ja lähti viereiseen huoneeseen avustamaan. vähän sen jälkeen soitin kelloa ja kätilö tuli takas ja totes et olin täysin auki. Ponnistelut aloitettiin 1.06 ja neiti tosiaan syntyi 1.08. Ihan tarkkaa synnytyksen kokonaiskestoa en muista (selvinnee sitten kunhan saan sieltä nuo laput ja liput kotiin). Istukka painoi noin 600g ja napanuora oli 90cm pitkä, ai niin napanuora oli kertaalleen kaulan ympäri.

Toivottavasti jotain selvää tästä sepustuksesta sai..

Maijamehi ja pikkuinen katkarapu neiti
 
Heips pitkästä aikaa! Onpas ketju kovasti hiljentynyt. Ajattelin ilmoitella, että meille syntyi toissa viikolla poika 4.3kg, 52cm; rv 42. Sokerirasituksen paastoarvo oli tässä raskaudessa ainoa sokeriylitys, kotimittauksissa arvot kunnossa:) Ehkäpä sen takia ei ole tullut itsekään tänne kirjoiteltua...

Tsemppiä kovasti kaikille sokerien kanssa painiskeleville!

Tessu
 
  • Tykkää
Reactions: Maijamehi
Onko täällä ketään muita enää? Mulla menossa ensimmäinen raskaus viikolla 26+3 tänään ja radi todettiin maanantaina :( Ekassa rasituksessa oli arvot kunnossa, mutta nyt tässä toisessa narahdin paastosta(5,3) ja kahden tunnin arvosta(9,0). Aloitin kotimittaukset maanantaina ja ruokavalioo oon muuttanut kans.

Mulla riskitekijöinä bmi 36, 2.tyypin diabetesta lähisuvussa ja lisäksi PCOS. Kotimittauksissa suurin ongelma on olleet koholla olevat paastoarvot. Aamun ensimmäinen on ollut joka päivä 5,5 ja en oikein tiedä miten sen sais alas. Olisko kellään hyviä vinkkejä? Ruokailujen jälkeen arvot on ollut ok, mutta peruna ja viljatuotteet ei ilmeisesti kauheesti sovi. Tosi inhottavaa kun joutuu rajottaan hedelmien syöntiä, koska mulla myös ummetus kaverina nyt raskausaikana.

Kovasti huolettaa lapsen puolesta ja synnytys mietityttää. Eniten pelkään että lapsen sokereissa häikkää ja joutuu tippaan synnytyksen jälkeen :(

waninka+pikkumoi 26+3
 
Waninka: en ole itsekkään tänne aiemmin kirjoitellut. Mutta nyt törmäsin ketjuun ja huomasin kirjoituksesi.
Itsekin kärähdin nyt ekaa kertaa (viides tulossa) paastoarvolla joka oli 5,3. Kotimittauksella arvot olleet hyvä aina elokuun loppuun asti, jolloin nuo aamun paastoarvot rupesivat heittämään. Ainut millä olen sen aisoissa saanut pysymään on se, että syön kaks iltapalaa, viimeisen puolen yön aikaan. Mulla tuli liian pitkä aika ilta- ja aamupalan välille. Tämän ohjeen sain diabeteshoitajalta.
Nyt on mulla semmonen juttu että ykskään arvo ei saa olla enää 5,5 muuten joudun piikittämään insua. Ku tuossa arvojen asettumisessa kesti mulla niin pitkään.
Mulla riskitekijöinä on nuo samat mitkä sullaki, mutta tosiaan eka kerran käry kävi.

Meidän pikkuinen sai omansa jo noista mun heitoista sillä isomassuinen vauva on tulossa ku viime viikolla kontrollissa kävin. Kovasti pelottaa synnytys ja vauvan tila, oon menossa synnyttämään pieneen sairaalaan jossa ei vauvoja laiteta sokeritippaan vaan lisämaidolla yritetään ensin virvoitella.

Mutta kokeile tuota myöhäistä iltasyöntiä,mulla se ainaki näyttää auttavan..

Hyviä vointeja!

Crocus ja Pikkumies 37+3
 
Hei!
Mulla menossa yhdeksäs raskaus ja neljäs kerta kun rd on mukana. Nämä rd-raskaudet eivät ole olleet peräkkäisiä vaan välissä on ihan normiraskauksiakin. Lääkärin mielestä hieman outoa, sillä hänen mielestään jos sen kerran on sairastanut, niin se kulkee mukana joka raskaudessa.

Joka kerta on riittänyt ruokavaliohoito, eikä vauvojen voinnissa ole ollut mitään ongelmaa synnytyksen jälkeeen. Ei siis sokeritippaa tai lastenosastohoitoa ole tarvittu. Ainoastaan lisämaitoa ovat saaneet.
Synnytykset menneet helposti ja nopeasti ja vauvojenkin painot ihan normaaleissa lukemissa 3300g-3680g.

Tässä meneillään olevassa raskaudessa tuo ruokavaliohoito on onnistunut oikein hyvin. Muutaman kerran arvot ovat menneet yli rajojen, mutta melkeinpä sen tietoisesti olen tehnyt, kun muutaman herkun olen sallinut itselleni.

BMI oli 32 ennen raskautta ja nyt paino on laskenut 5 kg alle lähtöpainon, tänään alkaa 36. raskausviikko. Käyn konrolleissa Naistenklinikalla kolmen viikon välein, en rd:n vuoksi vaan kohtukuolemahistorian, mutta niillä samoilla käynneillä seurataan vauvan kasvua. Viime viikolla rv 33+6 vauvan painoarvio oli 2053g eli pienehkö poika on tulossa.

Alkuun oli minullakin nuo korkeat aamupaastot ongelmana, mutta siihen todellakin auttoi tuo myöhäinen syönti. Diabeteshoitaja neuvoi juomaan vaikka lasin mehua ennen nukkumaan menoa. Eli minulla se tarkoitti n. klo 21, meillä herätään aikaisin, joten aamupaaston mittaan yleensä 6.30-7.00.

Ruokavaliosta on jääneet lähes kokonaan perunat, pastat ja riisit. Päiväruoaksi syön esim. keitettyjä vihanneksia ja lihaa/broileria, verensokerit pysyvät lähes samana ennen ja jälkeen ruokailun. Iso salaattiannos lautasella auttaa verensokereita pysymään aisoissa esim. lasagnen tai makaronilaatikon kanssa.

Nyt kun loppu tässä raskaudessa lähestyy, (mulla käynnistetään viim. rv 39) huomaan, että väsy meinaa tulla ruokavalion tarkkailussa. Mutta tiedän, että tuo minun painonkehitys auttaa tsemppaamaan myös raskausajan jälkeen tarkkailemaan ruokavaliota.

Scala ja Eikka rv 35
 
Viimeksi muokattu:
Moikka! Odotan toista lasta ja esikon kohdalla minulle todettiin rd joskus rv 26. Silloin erittäin tiukan ruokavalion noudattamisen johdosta arvot sain pidettyä kurissa hyvin ja itseasiassa paino tippuikin loppu raskaudessa jonkin verran ku läskit lähti. Tosin vauva syntyi rv38 ja oli vaan 2700g joten kätilö mienasi et olisin saanut varmaan syödä hiukan löysemmästi. Vauvalla ei syntymän jälkeen ollut mitään ongelmia sokereiden kanssa, lisämaitoa vaan sai pienen kokonsa vuoksi. Itselläni painoindeksi 26 eka raskauden alkaessa, eli mulla syynä ilmeisesti enemmän sukurasite.

Nyt tätä toista odottaessa BMI 25 raskauden alussa, joten himpun verran alempana. Mut nyt tietty seurataan tiukasti ku se kerran on jo todettu. Eka rasituksen läpäisin rv 14 ja uus rasitus edessa joskus rv 26... En siis vielä ole diabeetikoksi tuomittu, mutta koska aloin jo oirehtia pahasti supistusten ja selkä/lonkkakipujen kanssa päätin liikunnan vähenemisen takia alkaa noudattaa jo ruokavaliota, koska lihominen väistämätöntä jos ei pysty kaloreitaan kuluttamaan kovinkaan tehokkaasti tällä kevennetyllä sairaslomailulla. Työni on fyysisesti raskasta joten siellä kuluttaisin kyl mut nyt sitä ei pysty tekeen jos aikoo pikkuisen pitää matkassa mukana loppuun saakka. Joten jollain tavalla miellän itseni tähän porukkaan kuuluvaksi, vaikka viel en oo kärähtänytkää. :) Se hyvä puoli tässä on et diabeeteksen pelossa on oikeesti motivaatiota muuttaa ruokavaliota ja näin ollen omakin paino pysyy sallituissa rajoissa. Itselläni siis vasta puoliväli häämöttää viikon päästä... vielä on matkaa.

Nopponen 18+6
 
Mulla paino putosi ekan kolmanneksen aikana noin 5 kg ja se määrä sitten hiipi takaisin pikku hiljaa toisen kolmanneksen aikan. Tänään aamupaino oli kilon verran alempana verrattuna rv 7 painoon, eli painoa mulle ei ole tullut ennen diabetesruokavaliotakaan onneks. Ja tällä se varmasti pysyy kurissakin loppuraskauden.

Oon ollut nyt tän viikon aika tarkkana ruokavalion kanssa ja yrittänyt selvittää mikä nostaa ja mitä voi syödä. Mulla tosiaan ummetusta ja kaikessa missä on kuitua on myös hiilareita paljon. Pystyn kummiskin ruuan yhteydessä syömään hedelmän ja tänään kokeilin niin pari ruisleipää aamulla meni ihan hyvin. Kasviksia oon sit vaan yrittänyt paljon lisäillä ja sen kuidunkin takia korvata niillä perunan syöntiä. Perunassa kun ei kuitua liiemmin ole.
 
Ja aamulla muuten huvikseni mittailin kello 6.00 kun viimeks olin syönyt 21.15 ja silloin oli sokrut 5,8. No en sit syönyt siloin mitään ja sit kun söin 11.00 herättyäni niin sokrut oli 5,0 , että mahtaisko mulla toimia tuo kaksi iltapalaa systeemi? Kuinka pitkä väli teillä siis tulee yöllä ja mitä se vika iltapala sisältää.
 

Yhteistyössä