Refluksivauvan päiväohjelma

Kohta 5 kk täyttävällä vauvallamme on ilmeisesti (lievää) silent-refluksia. Miten teidän muiden refluksi-vauvat viettävät päivänsä?

Mulla alkaa olla huono omatunto siitä kuinka paljon meidän poika istuu sitterissään. Hän syö 2-3 tunnin välein enkä mielelläni laita häntä vaakatasoon ainakaan tuntiin syömisen jälkeen. Hän ei vielä istu itse, joten joko hän on sylissäni tai sitterissä sen ajan, minkä syömisestä "toipuminen" vie. Olisi ihanaa antaa hänen pyöriskellä lattialla mielin määrin, mutta kun ei voi niin ei voi.

Jos kanniskelen ja sylittelen vauvaa kovasti niin tuntuu etten jaksa, samoin jos sitterissä tylsistyvää täytyy jatkuvasti olla viihdyttämässä. Kantoliinan tai Manducan kanssa en itse voi kunnolla istua, joten sekin on väsyttävää (lisäksi meillä on kotona hirveän kuuma). Vaunuissa poika alkoi kirkumaan 2 kk ikäisenä eikä suostu niissä enää olemaan lainkaan, edes puoli-istuvassa asennossa.

Löytyykö kohtalotovereita? Mitä tekemistä olette keksineet päivien kuluksi?

Asiaa tietenkin vaikeuttaa vielä sekin, että poikamme päiväunille saaminen ja unilla pitäminen on melkoisen taistelun takana... Miten teillä muilla unet sujuu?

Lisäys: Meillä on vasta haussa sopiva lääkitys, Gavisconia olemme kokeilleet mutta koin sen tosi hankalaksi täysimetetylle vauvalle.



 
Meillä myös refluksivauva kohta 4 kk, ei kylläkään refluksia todettu kokeilla. Itse silti kuuden lapsen äitinä ja ennestään viisi refluksivauvaa hoitaneena tiedän et tälläkin selvä refluksi. Meilläkään vauva ei ole paljon lattialla, vaan hereillä ollessaan lähinnä sylissä. Kun laskee lattialle, niin pulautus tulee tosi herkästi. Ja pidän myös pystyasennossa mielellään, kun röyhtäilee näin tosi paljon, niin tulee ilmat ulos ja syöminen ja nukkuminen sitten helpompaa. Sitterissä meillä viihdytään hetkiä, kun laittaa lelukaaren yläpuolelle. Mullakin välillä huono omatunto, kun lapsi niin vähän lattialla, mut ei mielellään laita kun siinä asennossa se ruoka herkästi ylös nousee. 3 kk:n neuvolassa terveydenhoitaja sanoi, et pitäis alkaa pitämään lattialla kehityksen kannalta ja nyt viimeisen kuukauden aikana oon yrittänytkin vähän sitä lisätä ja aivan joka kerta ei edes pukluja tule ja on vauva ihan selvästi kehittynyt. Meillä vauva valvoo aika lyhyitä aikoja kerrallaan, 1-1,5 h, niin se menee usein sylissä. Meillä on onneksi noita toisiakin, jotka vauvaa sylittelevät ja viihdyttävät. Nyt ollaan mukavilla ilmoilla menty pihalle käveleksimään ja kattelemaan. Meidän poika ei viihdy sylissäkään, jos ei itse liiku, ei edes kelpaa, että itse istuis keinussa vauva sylissä. Meillä ei mielellään edes autoilemaan lähdetä, kun turvakaukalossa asento jotenkin huono, ettei vauva siinä viihdy ja pulauttelee siinä tosi helposti.
Meillä vauva nukkuu sisällä rattaissa, mut paikka pitää olla tosi rauhallinen, joka on aika vaikea järjestää tällaisessa porukassa ja tuttia saa käydä antamassa vähän väliä.Lisäksi vauva pitää kapaloida, ettei pääse huitomaan käsillä, herää välittömästi jos pääsee kapalosta pois. Päiväunet siis tosi katkonaisia, mut onneksi meillä yöllä nukutaan.
 
Mä pidin kans vauvana paljon sitterissä ja myöhemmin ostin sitten kävelytuolin. Unia nukkui parhaiten rattaissa, koska niissä on pääty kohollaan. Sängyn päädyn nostin kirjoilla reilusti koholle. Käytössä oli myös rintareppu. Meillä lapsi viihtynyt lattialla makuuasennossa juuri yhtään enkä siellä alkanut väkisin pitämään, kun teki selvästi kipeää. Kehitys laahasi alkuun hiukan, kun ei oppinut kääntymään tai ryömimään "ajoissa" koska ei tuon refluksin takia viihtynyt lattialla. Meillä homma helpotti kun saatiin refluksiin kunnon lääkitys ja selvisi allergia ja saatiin sopiva korvike. Näiden jälkeen alkoi viihtymään lattialla ihan eri tavalla ja oppi tosi nopeassa tahdissa sitten kääntymiset ja ryömimiset ja sai ikätoverit kiinni ihan parissa viikossa!
 
Kiitos vastauksista niitynkukka ja NallePuh! Pientä taiteilua tämä arki siis taitaa muissakin refluksiperheissä olla!

Alkuperäinen kirjoittaja niitynkukka:
Meidän poika ei viihdy sylissäkään, jos ei itse liiku, ei edes kelpaa, että itse istuis keinussa vauva sylissä.
Aah tuo on niin tuttua! Kaksi ekaa kuukautta mekin kanniskeltiin vauvaa lakkaamatta ympäri kämppää. Voi että se oli raskasta! Sieltä on jäänyt sellainenkin rasittava tapa, että meidän poika ei nukahda kuin kanniskeluun... Ehkä kerran päivässä tissille, muuten pitää kantaa. Sukulaiset, lastenlääkäri ym. avuliaasti sanovat, että mitäs kanniskelitte, kyllä se vauva oppii pahoille tavoille jos opetetaan... No oliko meillä vaihtoehtoa??

Alkuperäinen kirjoittaja niitynkukka:
Meillä ei mielellään edes autoilemaan lähdetä, kun turvakaukalossa asento jotenkin huono, ettei vauva siinä viihdy ja pulauttelee siinä tosi helposti.
Tuttua tämäkin! Meidän miekkonen tylsistyy autossa julmetusti, saattaa karjua puoli tuntiakin yhteen menoon! Voipi olla, että se asento on tosiaan jotenkin huono ja hänellä on epämukava olokin vielä... Huuto nimittäin väheni huomattavasti kun otettiin pois sellainen kaukalon vauvatukisysteemi, joka taisi puristaa lapsiparkaa hieman kasaan. No muutenkin nyt on elämä vähän helpompaa, kun hän osaa tarttua leluihin, vaatteisiinsa ja varpaisiinsa ja viihdyttää hieman itse itseäänkin! :)

NallePuh: Kiva että teidän vauvalla on selvinnyt tuo allergia ja olette saaneet apua. Meidän lääkäri toppuuttelee mun allergiaepäilyksiä, koska pojalla ei ole dramaattisia oireita, vaan kaikki voi selittyä jollain "normaalillakin" syyllä. Käskee odottamaan, että refluksi "kuukauden-parin" sisällä menee ohi, ja sitten katsoa uudelleen. Mutta entä jos ei menekään, jos se onkin allergiaperäistä? Sitten ollaan ihan turhaan aiheutettu tuota kurjaa vaivaa pojalle, kun ei olla allergiamahdollisuutta selvitetty (maidottomalla dieetillä yritin pari viikkoa jo olla, mutta se oli tosi vaikeaa koska olen kasvissyöjä ja itselläni on monia allergioita).

Kokeiltiin nyt uudelleen Gavisconia, mutta siitä seurasi vain tosi levoton yö (ähinää, puhinaa, neljä yösyöttöä tavallisen kolmen sijaan). Lääkäri oli tosi epäuskoinen, kun arvelin tuon levottoman yön johtuneen lääkkeestä. Pakkauksen ohjelapussa ei mainita mahdollisia haittavaikutuksia, netistä olen lukenut kyllä että sillä voi olla... Mene ja tiedä! Tällä hetkellä taas ilman lääkettä...


 
Meillä ei lapselle myöskään käynyt tuo Gaviscon vaan aiheutti enemmän refluksia ja levottomuutta. Lääkärin kanssa tultiin tulokseen, että oli allerginen myös sille, koska siinä on niin paljon kaikkia apuaineita.
 
meillä ei ekaan 4kk paljoa viihdytty lattialla, mahallaan hermot meni nanosekunnissa. kuitenkin sitten 4kk ikäisenä oppinut kääntymään, istumaan 7kk yms, ihan ikätasolla kehittynyt vaikkei lattialla viihtynyt.
ulkoilut hoitui liinassa ja kantorepussa, 9kk ikäisenä vasta alkoi viihtymään istualteen rattaissa.
nukkui sitterissä melkein kaikki unensa ekat 4kk, illallakin kapaloin ja laitoin sitteriin, ja keinutin uneen kun katsoin tvtä tai istuin koneella ja itse käydessä nukkumaan kannoin sitterin yläkertaan. nostin sitten ekan syötön jälkeen viereen vasta..
jos jotain kertoo, 2kk vauva nukkui kaksi 12h yötä PUTKEEN pystyssä turvakaukalossa mummolassa. ei ollut sitteriä siellä, nukutin kaukaloon ja nappasin sen mukaan yläkertaan kun mentiin nukkumaan. herättiin sitten tyytyväisenä kaikki aamulla..... joten se pysty asento selkeästi helpotti =)
 

Yhteistyössä