Rehellisesti:häiritsikö,jos lapsi oppi puhumaan tms.hitaasti?

  • Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti
tiiteni harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja kuhan kysyn:
Alkuperäinen kirjoittaja tiiteni harmaana:
Meillä lapsi oppi myöhään kävelemään. REHELLISESTI itseäni ei häirinnyt, mutta esim lapsen kummit sanoivat, että me jo ajateltiin, että koskahan tyttö pääsee fysioterapiaan, kun saatiin neuvolasta lähete ja siitä kummeillekin kerrottiin.
Kuinka myöhään? :)
1v8kk lähti kävelemään. 1v2kk aloitettiin fysioterapia (mun toiveesta, koska halusin aktivoida lasta). Neuvolan täti ei olisi vielä pitänyt kiirettä. En minäkään siksi lähetettä pyytänyt, että olisi huolissani ollut, vaan halusin saada keinoja auttaa lastani liikunnallisessa kehityksessä. Ei vielä siinä vaiheessa kontannut, vaan meni peppukiitoa eteenpäin. Ei myöskään noussut tukea vasten vielä. Saatiin konttausharjoituksia yms.

Jumpparilla käytiin 3 kertaa kuukauden välein ja lopetettiin jumpparin aloitteesta, kun tyttö oppi nousemaan polvilleen tukea vasten. Ihan normaali lapsi, ei mitään vammaa tms. Puhumaan oppi aikaisin. Päiväkodissa aloitti 1v6kk ja konttasi ja puhui pitkiä lauseita. Oli tädeillä ihmettelemista, että mikä kummajainen tuo on.
 
nn
Ei häiritse. Meillä on tuo puhe tainnut ns. jäädä kannan alle. Poika on ollut ihan mahdoton menemään ja lähtikin liikkeelle tosi aikasin, ehkä vähän turhankin aikasin :D Nyt pian juhlitaan 2v. synttäreitä ja sanoja on alkanut tulemaan ihan päivittäin. Kaikki ajallansa :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Halikatti:
ja itsestäni on kirjattu ylös lukuisia hassuja ja hauskoja kommentteja kun opin puhumaan varhain ja ajatusmaailma oli sen mukainen! Mutta kun hän alkaa puhua, puhe on jo paljon "järkevämpää" eli "tylsempää"!
Totta! Kuopuksen puhe alkoi sujua 2½ v iässä, ja hän puhui ns. järkevästi aika alusta asti. Esikoisella, joka alkoi puhua +- 1 v iässä, oli vaikka mitä loistavia sanontoja ja kommentteja :D
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja Rehellisesti:
Kyllä se varmaan vähän mietityttäisi. En olisi vähemmän ylpeä tai onnellinen lapsestani, mutta jotenkin sitä varmaan äideille tyypilliseen tapaan miettisi, onko lapsi saanut liian vähän virikkeitä tai onko muuten tehnyt jotain väärin. Vaikka järjellä tiedän, että kun en ole lasta hiljaisuudessa pitänyt tai pelkästään sitterissä makuuttanut, niin hän kyllä oppii omaan tahtiinsa.

Oppi kävelemään kavereitaan myöhemmin, mutta serkkuaan hiukan aikaisemmin, puhuu enemmän kuin jotkut ja vähemmän kuin jotkut, että aika keskiverrosti mennään :).
Näin minäkin sen koen, eli ikävä kyllä tulee verrattua omaa lasta toisiin.
 
Rehellisesti sanottuna tulevan vauvan kohdalla häiritsisi ja huolestuttaisikin. :/ Siksi todella toivon että tämä tuleva kaveri juoksisi ja kiipeilisi 1v iässä ympäriinsä ja 2v ikäisenä puhuisi kuin papupata.

Kahden edellisen alpsen kohdalla olisin sanonnut ettei häiritse. Eskoisesta saatiin tietää jo synnytyssairaalassa että hän on kehitysvammainen joten ei odotettukaan nopeaa kehitystä, pääasia että pikkuhiljaa oppisi uusia asioita. Kieltämättä asiat ovat edenneet turhankin pikkuhiljaa ja jossain aviheessa oli pakko myöntää että esim likemmän 4v iässä kävelemään lähteneen lapsen kanniskulu otti oikeatsi selän päälle. Ja kun puhetta ei ole koskaan tullutkaan niin 2v iässä opitttujen viittomienkin häviäminen alkoi häiritä, varsinkin kun nuoremmalla siskolla oli tuora autismidiagnoosi taustalla ja 5v iässä tuo esikoinenkin todettiin autistiseksi.

Tuo pikkusisko syntyi vain reilu vuosi esikoisen jälkeen ja hänen vauva-aikanaan tykkäsin etten suinkaan odota häneltä nopeaa käytöstä eikä minua haittaa vaikka jäisikin muista lapsista jälkeen joissain asioissa. Kieltämättä kuitenkin kun 1v ikäisenä hädin tuskin kääntyi vatsalta selälle tuo häiritsi jo melkoisesti. Samoin kun puhetta ei sitten aikanaan alkanut tullakaan jne.

Tältä pohjalta siis seuraavan lapsen kohdalla nuo kaikki kehityksen viivästymät kyllä varmasti huolestuttavat. Ei siksi että häpeäisin hitaampaa lastani tai minulle olisi muuten kova paikka että naapurin lapsi oppii jotain minun lastani nopeammin, vaan kyseessä on ihan vain silkka huoli lapsen terveydestä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Ei mua häirinnyt - mutta jotkut muut tuntui siitä häiriintyvän.
Näin. Milloin sitä oli tehnyt mitäkin väärin.

Muutenkin, ärsyttää tuo vertailu, varsinkin pikkutaaperoiden ja vauvojen kesken. Ihan yhtä erilaisia kaikki, kuten me aikuisetkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Ei mua häirinnyt - mutta jotkut muut tuntui siitä häiriintyvän.
Näin. Milloin sitä oli tehnyt mitäkin väärin.

Muutenkin, ärsyttää tuo vertailu, varsinkin pikkutaaperoiden ja vauvojen kesken. Ihan yhtä erilaisia kaikki, kuten me aikuisetkin.
Joo olen itse kanssa allerginen sille vertailulle. Ja täytyy nolona myöntää, että mua häiritsee kun jotkut niin hehkuttaa sitä oman lapsensa todella nopeaa kehitystä ja kehuskelee kuinka heidän omalla toiminnallaan on varmasti ollut vaikutusta lapsen kehitykseen. Mitä meidän "hitaasti kehittyvien" lasten vanhempien sitten pitäisi itsestämme ajatella, minä syyllistyn herkästi. Nämä ovat siis toki oman pääni sisäisiä ongelmia loppujen lopuksi ja siksi se oma ärsyyntyminen hävettääkin.
 

Yhteistyössä