Rehellisyys vai salailu?? Kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja Oksentelija
  • Ensimmäinen viesti
Oksentelija
Moikka!

Mulla on suuri ongelma. Hain työpaikkaa ennen kun tiesin olevani raskaana. Otin sen myös puhelimessa vastaan ennen kuin tiesin odottavani. Työpaikalla käydessäni olin juuri paria päivää aiemmin saanut ilouutisen selville, mutta en tietenkään siinä vaiheessa alkanut asiaa mainostamaan. Työterveystarkastukset on takanapäin ja vakipaikka koeaikoineen olisi tarkoitus ottaa vastaan toukokuun alusta.

Nyt kuitenkin tilanne on samanlainen kun esikoista odottaessa. Makaan ja oksennan enkä kykene tekemään mitään. Tällä hetkellä viikot vissiinkin kokolailla 8+0, joten helpotusta ei ole ehkä tulossa vielä ainakaan kuukauteen. Esikoisesta taisi jatkua aina viikolle 16 asti..

Mitä siis voin tehdä? Aloitanko työpaikassani parin viikon tekaistulla sairaslomalla vai pitäisikö olla rehellinen ja kertoa suoraan tilanne..?? Työpaikkaa minulla ei ole varaa menettää, koska pitäisi saada lainanmaksua varten kunnon äitiyspäiväraha kokoon..

Onko kenelläkään kokemusta vastaavanlaisesta tilanteesta? Ymmärrän kyllä, että en pysty mitenkään salaamaan asiaa mahdottoman pitkään kasvavan mahan takia, mutta en haluaisi välttämättä sitä ihan vielä paljastaa, koska on mahdollista, että tapahtuu vielä vaikka mitä... Koskaan kun ei tiedä..

Auttakaa hyvät ihmiset, mitä teen!!!
 
ota vastaan, älä kerro. Minä tein niin. ylläriraskaus työn haun aikana ja molemmat asiat paljastuivat samaan aikaan: tuleva haastattelu sovittiin ja testi plussasi. Haasattelussa tiesin jo olevani raskaana, mutta en kertonut kuin vasta turvallisten 3kk jälkeen. Minä olin heikkona töissä mutta kestin sen syömällä oikein:minulla tämä tarkoitti tuoreita vihanneksia ja hedelmiä ja nukkumalla aivan ÄLYTTÖMÄN pitkiä yöunia. Kyllä se huonoin olo saattaa helpottaa tämän parin vkon aikana jolloin et vielä ole töissä.
 
Periaatteessa haluaisin olla sitä mieltä että raskaudesta pitäisi voida kertoa jotta saisi loogisen selityksen poissaololle. Kuitenkin, niin paljon kuulee näitä juttuja että työpaikalle saa siinä vaiheessa lausua hyvästit, varsinkin juuri koeajalla, että kallistun kyllä sen kannalle että ei kannata kertoa.

Katsot nyt mihin suuntaan olo menee ennen töiden aloittamista, ja sitten jos tosiaan toukokuun alussa olet työkyvytön niin saikkua vaan jollain vatsatauti- tms. syyllä... en tosin tiedä montako viikkoa sellaista saa?

Hurjasti tsemppiä ja voimia, tuollainen pahoinvointi ei varmasti ole kovinkaan herkkua! Ja onnea raskaudesta :heart:
 
Ehdin olla kaksi tuntia töissä kuvottavan olon velloessa kunnes juoksin esimieheni ohi kiiruusti vessaan yrjöämään. Hän katseli suu auki että mitä...??? Eipä siinä kuin sanomaan että kuules...juu-u näin on että raskaana ollaan.. :snotty:

Tämä siis uusi työpaikka mutta onneksi oli voimassa oleva työsopimus että eipä siinä mitään. Jouduin heti 2,5kk sairaslomalle voimakkaan raskauspahoinvoinnin takia siis oksentelua 1-5krt pv. :/

Vointi parani rv 20 ja palasin töihin..

Sun kohdalla sanon että kannattaa laskelmoida jos et ole vielä saanut sopimusta varmaksi. Sinnittele töissä edes sen verran sinne toukokuulle asti... :saint: Toivotaan että raskauspahoinvointisi ei olisi pahinta mahdollista oloa...vaan siedettävää. :hug:
 
hämis
Älä kerro vielä! Ole vaikka sairiksella sitten, mutta menetät luultavasti paikan jos kerrot.

Joku mainitsikin jo tuon oikeanlaisen ruokailun, yleensä se auttaa. Pitkin päivää, melkein ½ tunnin välein syöt jotain kylmää, raikasta ja mehukasta ja juo paljon vettä. Pitäisi tehota aika hyvin ;)
 
Oksentelija
Kiitoksia vastauksista! Lisää vaan mielipiteitä.. Kauhee stressi koko ajan asiasta, kun ei tiä mitä pitäs tehä..

Jostain luin, et matkapahoinvointilääkkeillä oltaisiin lääkitty raskauspahoinvointia.. Onko kenelläkään tästä tietoa? Onko turvallista??
Olen valmis kokeilemaan kaikkea, mikä vähänkin voisi helpottaa..

Työpaikallakaan vessa ei taida olla ihan vieressä, syödäkään ei voi jatkuvasti, kun pitäisi olla asiakkaiden kanssa tekemisissä ja vielä todella skarppina ettei laita heidän asioitaan aivan vinksinvonksin..

Kyllä tämä voikin olla vaikeaa...=(
 
hago
Kaiken järjen mukaan sulla on tasa-arvolaki puolellasi työpaikan säilymisen suhteen. Vaikka kertoisitkin, että olet raskaana, ei työnantajalla ole oikeutta olla jatkamatta työsuhdettasi koeajan jälkeen, jos muutoin olet työhösi sopiva ja pätevä ja hoitanut työsi ok. Jos hän sen tekee, voi häntä syyttää syrjinnästä. Kuulutko ammattiliittoon? Tilanteesi on käsitykseni mukaan aika tavallinen ja tuttu työntekijäliittojen lakimiehille. Kysy vielä liitosta heidän käytäntönsä valmiiksi.
Mä ehkäpä kertoisin aika pian työnantajalle, varsinkin jos on tosi hankala sen pahoinvoinnin kanssa olla. On sekin henkisesti raskasta yrittää salailla ja olla töissä.
Jaksamisia!
 
älä kerro. ja jos sairaslomalle joudut niin ei ole pakko oikeaa syytä kertoa.
olen itse samankaltaisessa tilanteessa ja aion peitellä puoleenväliin asti. mistä sitä tietää vaikka rakenneultrassa vielä paljastuisi jotain kammottavaa.
 
Oksentelija
Moikka taas pitkästä aikaa!

Kiitoksia kokemuksistanne.

Inkiväärikapselit oli ihan turhanpäiväsiä, ei mitään vaikutusta. Nyt oon syöny pari viikkoo matkapahoinvointilääkettä lääkärin määräämänä ja neljä päivää töitäkin onnistuneesti takana. Mitä nyt meinasin totaalisesti pyörtyä siellä heti ensimmäisenä aamuna. Rankkaa on kun yrittää täysillä paneutua kaikkeen uuteen ja keskittyä pitämään itsensä suunnilleen elävän näkösenä. Pahoinvointilääke on auttanut sen verran et oksentaa ei oo enää tarvinnu eikä ihan kauheinta kuvotusta pääse enää tulemaan, mut väsymystaso on sen takia tosi kova.

Jospa se muutaman viikon päästä jo viikkojenkin takia alkais hellittämään..
 
Keiju07
Varmasti olet oikean päätöksen tehnyt, kun olet asian salannut. Kehotan myös pitämään asian omanasi kunnes koeaika on täynnä, jos vaan mitenkään pystyt siihen. Niin paljon olen kuullut juttuja raskaana olevista, jotka on laitettu vaikka ihan koepäivän viimeisenä päivänä kävelemään. Perusteluksihan aina sanotaan jotain muuta. Siinä ei edes auta, vaikka kuuluisi liittoon ja liitolla olisi hyvät lakimiehet. Valitettavasti näissä tilanteissa on usein työnantajan sana työntekijän sanaa vastaan... Jos jaksaa lähteä oikeuteen asti tappelemaan, voi saada jotain korvauksia, mutta työpaikkaahan ei näissä tapauksissa takaisin saa.

Jos taas joudut jostain syystä kertomaan asiasta jo koeaikana, niin varaa todistaja paikalle, jotta esimies ei voi sitten väittää, että irtisanomispäätös tehtiin ennen kuin raskautesi havaittiin eikä se vaikuttanut siihen mitenkään.

Ikävää, mutta työmaailma on näinä päivinä aika epäoikeudenmukainen, ja vaikka salailu tuntuukin ehkä pahalta ja epärehelliseltä, niin oman edun vuoksi niin kannattaa tehdä.
 

Yhteistyössä