Reilu 3kk ja vierastaa?

Voiko siis olla mahdollista? Joulunpyhinä kuitenkin oltiin liikenteessä ja silloin ei tietoa vierastamisesta. Tänään oltiin neuvolassa ja siellä neuvolatätiä vierasti, joka on kuitenkin aina ollut mukava ja hänen sylissään on hyvin viihdytty. (Vauva on hyvin tempperamenttinen, mutta en usko itkun johtuvan siitä)

Nyt mietinkin, että voiko sitä vierastamista jotenkin siedättää? Siis varmaan kannattaa paljon olla ihmisten ilmoilla, mutta kannaatko kokeilla joka paikassa jos vauva viihtyisi jonkun sylissä vaikka suoraan sanoen tällä tuntumalla osaan sanoa, että itku siitä tulee. Vai lähteekö vierastaminen itekseen pois vaikka vauvaa ei antaisi muiden ihmisten syleihin?
 
Mun tyttö on nyt reilun 6kk ja on vierastanu jo jonkun aikaa. Hän taisi olla juurikin reilun 3kk kun alkoi vierastaa mun isää ja miehen äitiä. Isääni katsoessaan tai syliin laitettaessa tyttö alkoi huutaa. Äitini syli kelpasi,samoin miehen isän. Ja vaikka kaupassa tuli joku tuttu kurkkaamaan vauvaa,alkoi huuto.. Se kyllä meni sitten itsekseen ohi ja nyt viihtyy kyllä isäni ja anoppini sylissä. Kyllähän sitä kannattaa liikkua vauvan kanssa ja niin että on ääntäkin ympärillä.Meille on käynyt niin että kun kavereita käy jne,niin olemme jämähtänyt kotiin,en osaa mennä minnekään ja niin huonoihin aikoihin on nämä perhekerhot yms. Mummoja ja ukkeja toki käydään pari kertaa viikossa moikkaamassa,mutta kovia ääniä tyttö säikkyy,esim. tuttavien lasten pitämä meteli saa vauvan itkemään.
Mutta siis vierastaminen on siinä 4kk ja 8kk ikäisillä,eli ihan normaalia ja onneksi ohi menevää.
 
Meidän vauva alkoi myös vierastaa reilu 3kk ikäisenä. Itku tuli kun joutui isovanhempien tai kummienkin syliin. Saattoi alkaa itkeä jo kun vieraampi ihminen tuli liian lähelle. Me tehtiin niin että kun mentiin esim. mummolaan kylään niin mummu pysyi aluksi vähän kauempana ja sitten kun vauva oli saanut rauhassa katsella niin vähän ajan päästä vasta syliin. Silloin yleensä ei itkettänyt. Jos alkoi itkeä niin takaisin äidin syliin. Vierastamista kesti ehkä n. 1,5kk ja sen jälkeen loppui yhtä nopeasti kun oli alkanutkin.
 
Meillä myös jonkin aikaa vierastettu, vauva nyt 4,5kk. Olen huomannut että riippuu myös paljon mielentilasta, väsyneenä vierastaa herkemmin. Ollaan myös tehty niin, että antaa vauvan rauhassa katsella ympärilleen ja hiljalleen sitten ihmiset joita vierastaa, tulevat lähemmäs ja ottavat syliin. Hetken päästä ei vierasta enää lainkaan. Taitaa olla ihan normaalia tässä iässä mitä olen lukenut. Alkuun olin kyllä itsekin yllättynyt, kun jotenkin luulin että vierastuskausi tulee vasta vähän myöhemmin :)
 
Voi vierastaa kyllä ihan täysin jo tuon ikäinen. Mun ensimmäinen vierasti joskus 2,5 kk:n ikäisenä jo ihan selvästi. Saattoi säikähtää jopa omaa peilikuvaansa. Toisella ei ole selvää vierastamista ole ollut vielä ihan, mutta ei kyllä rauhoitu muuta kuin mun sylissä... Mutta ei sitä kannata säikähtää, kertoo vaan siitä, että vauvaa on hoidettu hyvin :)
 

Yhteistyössä