Reuma ja imetys

Onko täällä ketään reumaa sairastavaa, jonka ois pitänyt pohtia lääkitys asioita imetyksen aikana?

Mulla on nivelreuma ja nyt on synnytyksestä noin 7viikkoa ja alkaa olla sellainen tilanne, että tarvisin lisää lääkkeitä.. Raskaus aikana mulla meni vain salazopyrin ja nyt olen ottanut lisäksi oxiklorinin (viikon olen käyttänyt). Kortisonia en oikein voi käyttää kun iho ratkeaa aivan täysin kun sitä käytän (raskausarpia tulee kaikkialle). Piikkinähän sitä vois toki pahimpiin niveliin käydä hakeen, mutta kun reuma oireilee kaikissa nivelissä niin sekään ei oikein onnistu.

Netistä luin 2009 vuoden keskusteluja, että joillekki on kerrottu että enbrelliä saa käyttää imetyksen aikana. Enbrel toimi aikanaan ihan hyvin reuman rauhottajana, joten sehän ois tosi hyvä jos sitä voi käyttää. Eli onko kellään kokemuksia tästä? Huomenna aattelin soittaa teratologiseen tietopalveluun ja kysyä asiasta, mutta kaipaisin henkilökohtaisia kokemuksia.

Tai onko jotain muita lääkkeitä mitä on saanu käyttää imetyksen aikana? En kuitenkaan millään haluais lopettaa imetystä vielä, mutta jos tilanne tästä vielä pahenee on melkein pakko.. Mulla on reumatolgille aika 14.1. niin siihen asti ajattelin nyt antaa tolle oxiklorinille aikaa.

Kiitos jos tiedät asiasta jotain ja viitsit vastata! :)
 
"kolmen äiti"
Hei!

Itse olen kaksi vauvaa imettänyt Enbrelin kanssa ihan lääkärin luvalla. :) Esikoisen aikana 2007 se oli vielä kielletty, mutta tutkimukset etenee ja jo 2009 kakkosen kanssa sitä sai käyttää imetyksen aikana. Mulla on oireet tulleet heti synnytysten jälkeen niin rajuina että oma lääkitys on ollut pakko aloittaa heti kun vaan on synnytyksestä toipunut. Kädettömänä ei paljon vauvaa hoideta, nää on näitä valintatilanteita.. Pyydäpä Enbrel-resepti lääkäriltä jos jo aiemmin olet siitä hyvän vasteen saanut. :)
 
Joo olen jo pelännyt, että onko pakko lopettaa imetys kun ei reuman voi antaa edetä (viimeksikin meni vuosi rauhottaa kun kerkes niin pahaksi). Mutta mahtavaa jos sitä tosiaan saa käyttää. :) Kiitos hyvistä uutisista!

En muista miksi aikanaan lopetin enbrellin ja vaihdoin humiraan, mutta kyllä se aika paljon ainakin rauhoitti kuitenkin reumaa.
 

Yhteistyössä