Reuma ja raskaus

  • Viestiketjun aloittaja Nimetön
  • Ensimmäinen viesti
Nimetön

Hei!

Ois pieni kysymys reumaa sairastaville ja raskaaksi tulleille..Eli ootteko soittaneet plussan jälkeen heti reumaosastolle tms. missä reumaanne hoidetaan?
Itse sain lääkäriltä luvan jättää metotrexaatti pois(nyt vain salazopyrin-lääkitys) ja kerroin että toinen lapsi ois toiveissa. En vaan muista sanoiko hän et pitäis ottaa yhteyttä jos tärppää..Siis tuossa pari päivää sitten sain haalean plussan. Aattelin vielä testata uudelleen,jos viivat vahvenisi..
Seuraava jo aiemmin sovittu käynti lääkärillä ois huhtikuun alussa. Voinkohan oottaa sinne asti?
 
Hei! Mä en ole ottanut yhteyttä reumalääkärille, kun olen tullut raskaaksi. Reumalääkäri teki lääkityssuunnitelman, kun kerroin, että on toiveita, että tulisin raskaaksi. Sitten vasta otin yhteyttä, kun synnytyksen jälkeen oireet taas alkoivat. Yleensä silloin vain otan yhteyttä, kun en tautini kanssa pärjää.
 
Jos olet lääkityksestäsi raskauden aikana puhunut ja nyt sulla on sellainen lääkitys jota raskauden aikana voit käyttää, niin en usko että on aihetta mennä aikaisemmin.

Mulla on SLE ja ennen raskautta oli reumalääkärin kanssa puhetta mitkä lääkkeet jätetään pois kun tulen raskaaksi. En ottanut reumapolille yhteyttä, vaan mua seurattiin naistenklinikalla koko raskausaika ja siellä sisätautilääkäri otti kantaa lääkitykseen ja seuras veriarvoja. Synnytyslääkäri seurasi sitten sikiön vointia.

Minulla ainakin niveloireet helpottivat kovasti raskausaikana, mutta tulivat pian synnytyksen jälkeen takaisin, joten kannattaa jo ennen kuin lapsi syntyy puhua lääkityksestä synnytyksen jälkeen jos kivut/oireet palaavat/pahentuvat pian ja miten lääkkeet sopii imetykseen.

Tuossa muutama kantapään kautta opittu vinkki. Onnea odotukseen :flower:
 
En ottais reumapolille yhteyttä. Kerrot huhtikuussa tai soittelet jos tulee onkelmia reuman kanssa.
Mulla ollut vastaava tilanne ja kun se reumapoliaika alkoi lähestyä, samoin la ja olo oli kaikenpuolin hyvä, niin peruin senkin poliajan. Sanoivat vain että ottaa sit yhteyttä jos oireet palailee.
Mulla siis oli esikoista tehtäessä tilanne et jätin trexanin, ja aloitin salazopyrinin. Sit kun plussasin niin ajattelin kokeilla ilman lääkkeitä, ja hyvin meni. Reilu 3 vuotta olin ilman lääkkeitä,vaikka olen aina joutunut niitä syömään ja tein siinä välissä vielä toisenkin lapsen. Kuopuksen ollessa jotain 6kk oireet alkoivat palailla ja trexanilla taas... Elämä on! :D
 
mä jätin salozopyrinin pois kun aloin odottaa esikoista tein heti perään toisen vaavelin ja olin imetys ajan ilman lääkkeitä ja sit pamahti.. mulla meni vointi huonoksi jouduin aloittaa lääkkeet uudestaaan ja käymään kuntoutus jakson. nyt aika hyvin hallinnassa. onneksi =)
 
Alkuperäinen vielä

Juu, eli mulla tuo salazopyrin vaan nyt lääkkeenä, sitä oon vaihtelevasti syönyt(jotenkin ei muisti nyt pelaa kun pää on niin sekaisin tuon raskus uutisenkin takia) eli joskus jää aamu- tai iltalääke ottamatta. Olo on kyllä sitli pysynyt ihan hyvänä, vaikuttaiskohan tässä jo ne raskaushormonit tms. ettei niitä kipuaj tuu samalla tavalla?

Eikös tuo salazopyrin oo sallittu raskausaikanakin? Ainakin muistelisin..

Kiitos muuten vastauksista!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.03.2007 klo 17:41 Alkuperäinen vielä kirjoitti:
Eikös tuo salazopyrin oo sallittu raskausaikanakin? Ainakin muistelisin..



Salazopyriniä saa käyttääsekä raskaus että imetysaikana. Joillakinhan reuma aktivoituu pahemmaksi raskauden aikana ja joillakin tosiaan "paranee".

Satunnainen lääkkeen unohtaminen ei kai vaikuta mitenkään. Lääkehän pysyy elimistössä kuitenkin pitkään vaikka sen lopettaisikin. Minä olen ainakin käsittänyt näin. Korjatkaa jos väärässä. :) <br><br>
 

Yhteistyössä