"reviirin laajentaminen"

Hei!

Olenkohan liian tarkka,ylihuolehtivainen, kun tuntuu etten tuota 7,5v poikaa oikein taho päästää "juoksentelemaan" toisten talojen pihoille,metsiin,pyörälenkille kavereitten kanssa jne. minun pitää tarkkaan tietää missä se poika menee ja kenen kanssa..

Nyt on mennyt jo parisen viikkoa,kun poika haluaa kovasti mennä kavereiden kanssa milloin minnekkin,mutta tiukkana olen ollut...
Tämä taitaa olla nyt sitä reviirien laajentamista,mutta kun ei uskalla päästää poikaa menemään.. Tuntuu että jotkut samanikäiset lapset juoksevat vaikka missä ilman aikuisten valvontaa uimassa jne.
Ja ensimmäistä kertaa poika oli yksin kotona kun kaupassa kävin..
 
Caroline
Meillä ollaan nyt tänä kesänä aloitettu yksin olon harjoittelu, poika siis aloittaa nyt syksyllä koulun. On ollut n. puoli tuntia-45 min. kerrallaan yksin, että vähän tottuisi siihen. Ja hyvin on mennyt.
Tuosta kulkemisesta olen ollutkin sitten tosi tiukkana. En päästä yksin kuin läheiselle pallokentälle, jonne on näköyhteys parvekkeeltamme. Poika ei siis vielä ole pyöräillyt yksin minnekään. Nyt pitäisi harjoitella hiukan kouluun kulkemista (kävellen), että osaisi sitten mennä tarvittaessa yksin koulumatkan.
Kyllä itse suhtaudun hiukan varauksella siihen, että tuon ikäiset käyvät keskenään pyöräilemässä ja uimassa - huh! On siinä aika montaa vaaraa, kun kaveriporukassa ne liikennesäännöt varmaan hiukan unohtuvat. Ja meillä on poika sen verran uimataidoton, etten ainakaan päästäisi häntä ilman aikuista uimarannalle. Mutta toki jonkinlainen itsenäisyyden opettelu on pakollista - meillä esim. poika oli tänä kesänä viikon mummilassa opettelemassa pidempää eroa vanhemmista.
 
en mä uimaan lasta (8v) yksin päästä tai kavereiden kans mut pihalla saa kulkea.. Joutuu syksyllä kävelemään n.2km :n koulumatkan itsekseen joten pakko antaa ympäristössä kävellä jotta tuntee seutua..
 
Ihan hyvä on reviiriä laajentaa, se kuuluu asiaan. Höllää vahän remmiä ja anna leikkiä toisen talon pihalla yms. Johan tuon ikäiset leikkii rosvoa ja poliisia, kirkonrottaa yms. pitäähän sitä piiloonpäästä ja leikkeihin mukaan! yms.

Uimaan ei tuonikäistä vielä yksin päästä.

8-v pojan äiti.
 
No,minä nyt sitten päästin pojan eilen "menemään" toisten poikien kanssa.. Mutta arvatkaa monestikko soitin sille et missä oot?mitä teet? varmaan 2.h välein ellen tiuhempaankin.. välillä se kävi syömässä ja taas menoksi, majaa olivat lähimetsään rakentamassa ja heti aamulla 9 jälkeen ovikello soi ja pojat olivat pyytämässä ulos.nytkin taitavat olla majan rakennuksessa...
Täytyy sitä varmaan vain pikkuhiljaa päästää menemään ja toivoa ettei mitään älytöntä tapahdu..
 
EX-SAVONLINNA
Meillä on kaksi kouluikäsitä poikaa- toiselle luokalle meniä ja neljännelle luokalle meniä.

Pojat ovat niin erillaiset luonteeltaan- esikoinen on tarkka ja "luotettava" eli jos jotain sovitaan, niin poika myös pitää sen.
Nuorempi taas saa kaikenlaisia päähänpistoja eikä läheskään aina pidä sovitusta kiinni. Tämä vaikuttaa siihe, että pojan menemisiä pitää tarkailla jatkuvasti enkä uskalla päästää häntä kauas kotoota. Mutta aikoinaan esikoisen kanssa, kun hän oli saman ikäinen kun nuorempi nyt on, oli eri asia. Hän sai kulkea enemmän vapaasti ja päästin häntä jatkuvasti sellaisiin pakkoihin mihin nuorempaa en voi päästää vieläkään.
Meillä ei ole sitä tilannetta, että pojilla olisi puhelimia. Enkä koe sitä tarpeelliseksi, sillä haluan valvoa ja tarkkailla lapsiani muutenkin kun puhelimen välityksellä. =) Ja hyvin pojat ovat pärjänneet, kun kaikilla kavereillakaan ei ole.
Esikoinen sa puhelimen kun täyttää 10v.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.07.2006 klo 10:49 Wildhallon kirjoitti:
No,minä nyt sitten päästin pojan eilen "menemään" toisten poikien kanssa.. Mutta arvatkaa monestikko soitin sille et missä oot?mitä teet? varmaan 2.h välein ellen tiuhempaankin.. välillä se kävi syömässä ja taas menoksi, majaa olivat lähimetsään rakentamassa ja heti aamulla 9 jälkeen ovikello soi ja pojat olivat pyytämässä ulos.nytkin taitavat olla majan rakennuksessa...
Täytyy sitä varmaan vain pikkuhiljaa päästää menemään ja toivoa ettei mitään älytöntä tapahdu..
Hienoa! Poika oli varmaan tyytyväinen :) Eikä se haittaa, vaikka soitteleekin.
 
Riippuu paljon ympäristöstä koska ja kuinka päästetään ja kavereista, minkäikäisiä. Meillä 7v:llä tarkat rajat, ja pitää ilmoittaa missä liikkuu, ja mihin asti saa mennä.Kun koulu alkaa niin reviiri laajenee ehkä tässä aikaa myöden. Mutta minä sitä jännitän. Joskushan niille pitää luottamusta antaa.. Reviiriä laajentaa pikkuhiljaa... =)
 
Ellsa
Mun 7- ja 4-vuotiaat pikkusisarukset saavat mennä muutaman kadun päähän kavereille ja puistoon yms. 2,5-vuotias sisko saa olla naapurin pihalla tai pihakadulla pyöräilemässä. Muutenkin meillä "avoimet ovet" näin kesäaikaan eli pienetkin tulevat ja menevät itsekseen. Pieninkin saa siis olla omalla pihalla / naapurin pihalla vaikka vanhemmat olisivat sisällä.
 
Meidän kolmesta lapsesta vanhin alotti koulun nyt syksyllä ja nyt on muutaman kerran kävellyt yksin koulusta kotiin, matkaa on reilu kilometri. Ei ole liikkunu aiemmin missään yksin. Kai mä oon vaan jotenkin ylihuolehtivainen, kun en laskis noita lapsukaisiani mihinkään itsekseen kulkemaan, kun tuntuu että niin monet lapset kulkee jo paljon pienempinä yksin pitkin kyliä... Eikä poika ole kyllä aiemmin mihinkään halunnu yksin mennäkään. Mutta jokainen tavallaan!
 

Yhteistyössä