Riisipuuron keitto-ohjeita tarvitsisin

Eli teettekö rasvattomaan/punaiseen maitoon? Entä minkälaisessa kattilassa? Omani palaa aina pohjaan. Aina. Vaikka seisoisin sen tunnin siinä sijoillani ja hämmentäisin pohjasta saakka. Meillä on teräskasareita ja emaloitu kattila, mutta kaikissa palaa. Teflonkattilaa en käy ostamassa yhtä käyttökertaa varten. (tai siis kertaa per vuosi)

Miten saisin puuron onnistumaan? Voiko niin tehdä, että antaa sen "kelmun" kärähtää pohjaan ja sitten hautua omia aikojaan sekoittamatta pohjia myöten, ja sitten jättää sen pohjaosan syömättä? Tuleeko palaneen makua kuitenkin?
 
Punaiseen maitoon teen riisipuuron. En anna kiehahtaa siihen asti, että 'kuplahtaa', vaan lämmitän maidon todella pienellä lämmöllä(kestää toki kauan) ja todella paksupohjainen teräskattila on meillä.
 
Minä keitän aina kerroskattilassa pienellä lämmöllä n. 1h, ei pala pohjaan. Hämmennän muutamia kertoja. Laitan maidon ja riisit suoraan kattilaan. Lopuksi vasta laitan suolan ja sitten margariinia puuron joukkoon, sakenee sopivaksi. :p
 
Ja uunissa tulee mahtava puuro, sain neuvot täältä, voideltuun vuokaan riisit, maito ja suolaripaus, uuniin 170 asteeseen pariksi tunniksi, kerran pari sekoittelua. Ei pala pohjaan, ei kuohu yli, tulee todella hyvä puuro!
 
MUN mielestä hyvä tulee siniseen tai mä teen joulun kunniaksi punaiseen maitoon.
Mulla on teflonkattila, äitillä alumiinikattila.
Mä laitan ensin riisit kiehumaan veteen ja kun vesi on imeytynyt lisään maidon ja ehkä voinokareen. Tässä vaiheessa sekoittaminen on tärkeää. Pitää sekoittaa kunnes alkaa kiehua ja vähän aikaa sen jälkeen ihan koko ajan.
Kun kiehuminen tasaantuu, niin sen jälkeen riittää sekoittaminen silloin tällöin. Ja tunnin verran keittelen. =)
 
Uunipuuro on todella hyvää, eikä tarvitse vahtia palamista. Tosin paketin kyljessä on ohje, että puuroa pitäisi pitää uunissa 1 1/2h. Se on liian pitkä aika minun mielestä. Tulee kuivaa puuroa. Itse pidän uunissa n. 1 h 10 min ja sitten nostan pois ja laitan folion vuoan päälle ja annan vielä hetken hautua :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kätevä Emäntä:
Uunipuuro on todella hyvää, eikä tarvitse vahtia palamista. Tosin paketin kyljessä on ohje, että puuroa pitäisi pitää uunissa 1 1/2h. Se on liian pitkä aika minun mielestä. Tulee kuivaa puuroa. Itse pidän uunissa n. 1 h 10 min ja sitten nostan pois ja laitan folion vuoan päälle ja annan vielä hetken hautua :p
Minä just tässä tein ja laitoin lämmön pois hyvissä ajoin, mutta kyllä se sen pari tuntia oli, ei tullut kuivaa =) Mutta en voi vannoa olisiko se ollut valmis jo aiemmin. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja Kätevä Emäntä:
Uunipuuro on todella hyvää, eikä tarvitse vahtia palamista. Tosin paketin kyljessä on ohje, että puuroa pitäisi pitää uunissa 1 1/2h. Se on liian pitkä aika minun mielestä. Tulee kuivaa puuroa. Itse pidän uunissa n. 1 h 10 min ja sitten nostan pois ja laitan folion vuoan päälle ja annan vielä hetken hautua :p
Minä just tässä tein ja laitoin lämmön pois hyvissä ajoin, mutta kyllä se sen pari tuntia oli, ei tullut kuivaa =) Mutta en voi vannoa olisiko se ollut valmis jo aiemmin. =)
Just luin sun viestin ja aloin miettimään, että tuo meidän uuni taitaa itseasiassa olla paljon kuumempi kuin mitä asteita napista säätää. Pitäis ihan tarkistaa tuo lämpö ennen kinkun paistoa. Jotkut uunit nimittäin saattavat heittää jopa 30 astetta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: Ei oo tosi.... Käydäänkö kaikki ruokalajit läpi, jotta miten, millon, miksi ja kuinka :xmas:
Kyllä minulle sopii. Itse aloitin pari päivää sitten hyväntahtoisesti eräidenkin makeisten ohjeella, mutta turpaan tuli että tutisi. :LOL:

Aina oppii jotakin uutta, kuten minä nyt esimerkiksi uuniriisipuuron teosta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Eli siis.... :ashamed: Jos teen puuron uunissa niin, ihanko ne riisit laitettaan sellasenaan sinne maidonkanssa, vai pitääkö niitä jotenki esikeittää..?
Semmoisenaan vaan =) *rohkaisee, vaikka joku nyt on kuolemaisillaan nauruun* :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Eli siis.... :ashamed: Jos teen puuron uunissa niin, ihanko ne riisit laitettaan sellasenaan sinne maidonkanssa, vai pitääkö niitä jotenki esikeittää..?
Maito, riisi, suola ja halutessasi voinokareet kippoon ja uuniin. Hämmennä välillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Eli siis.... :ashamed: Jos teen puuron uunissa niin, ihanko ne riisit laitettaan sellasenaan sinne maidonkanssa, vai pitääkö niitä jotenki esikeittää..?
Semmoisenaan vaan =) *rohkaisee, vaikka joku nyt on kuolemaisillaan nauruun* :D
Elä sie siellä vedä puuro henkees..

:D Mä en oo koskaan tehny riisipuuroo, ollaan aina käyty porukoilla puurolla :whistle:

Muoks:paitsi tavis pika-riisipuuroo arki aamuina..
 
Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Eli siis.... :ashamed: Jos teen puuron uunissa niin, ihanko ne riisit laitettaan sellasenaan sinne maidonkanssa, vai pitääkö niitä jotenki esikeittää..?
Semmoisenaan vaan =) *rohkaisee, vaikka joku nyt on kuolemaisillaan nauruun* :D
Elä sie siellä vedä puuro henkees..

:D Mä en oo koskaan tehny riisipuuroo, ollaan aina käyty porukoilla puurolla :whistle:

En minä toki, mutta joku muu tuossa nauraa itsensä kipeäksi, kun me muut keskustelemme henkeviä riisipuurosta :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Eli siis.... :ashamed: Jos teen puuron uunissa niin, ihanko ne riisit laitettaan sellasenaan sinne maidonkanssa, vai pitääkö niitä jotenki esikeittää..?
Semmoisenaan vaan =) *rohkaisee, vaikka joku nyt on kuolemaisillaan nauruun* :D
Elä sie siellä vedä puuro henkees..

:D Mä en oo koskaan tehny riisipuuroo, ollaan aina käyty porukoilla puurolla :whistle:

En minä toki, mutta joku muu tuossa nauraa itsensä kipeäksi, kun me muut keskustelemme henkeviä riisipuurosta :D
Ei välitetä nuista...

:saint: :xmas:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Viipale:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: Ei oo tosi.... Käydäänkö kaikki ruokalajit läpi, jotta miten, millon, miksi ja kuinka :xmas:
Kyllä minulle sopii. Itse aloitin pari päivää sitten hyväntahtoisesti eräidenkin makeisten ohjeella, mutta turpaan tuli että tutisi. :LOL:

Aina oppii jotakin uutta, kuten minä nyt esimerkiksi uuniriisipuuron teosta.
Juu juu, ei millään pahalla :D Mäkin olen vähän väsynyt joulun laitosta! Mutta nää kinkku + muut ruokajutut pistää repeilemään.
 

Yhteistyössä