Riittääkö 3000e teinille kun muuttaa pois kotoota, autokoulu myös

  • Viestiketjun aloittaja vasta esiteini :)
  • Ensimmäinen viesti
Säännöt hukassa
Meillä on säästössä yhdelle lapselle nyt 6000, hän on vasta taapero, mutta sai sen suuruisen perinnön. Jos tulee toinen, ja ehkä kolmaskin lapsi, niin tuo summa jaetaan heidän kesken. Sit se kasvaa korkoa, ja sinne lisäillään jotain lahjarahoja ynnä muuta, ja lapset saavat tilit käyttöön täysikäsenä.
Oletko ottanut huomioon, että:

a) jos tili on lapsen nimellä, ei sinulla ole oikeutta jakaa rahoja sisarusten tileille?
b) jos tili on sinun/miehen nimellä, joutuu varoista maksamaan lahjaveron sitten joskus kun rahat lapselle lahjoitat?
 
"Vieras"
Jos auto ostetaan, niin todellakin on edullisinta ostaa se kaikkein halvin. Korjaamiseen ja löpöön on jäätävä rahaa. Aika vaikea sun on perustella että 5000€ auto olisi jotenkin halvempi sillä sekin voi olla aivan hyvin vikaherkkä.

Kristallipallo ei kerro paljonko autokoulu maksaa vuosien kuluttua. :xmas: mitään 500e autoa ei kyllä kukaan järkevä (rahaton) osta.
 
Mulle vanhemmat maksoivat autokoulun ja jotain mööpeleitä taisivat kustantaa ja siin on mun mielestä ihan tarpeeks. Moni tuttu saanu sitäkään. Onko nykyään enempi sääntö kuin poikkeus et lapset muuttavat pois kotoota hirveet rahatukut kourassa? :O

Kyllä mäkin aattelin jotain säästää pojalle esim. just ajokorttiin, mut mieluummin jeesin sit aina tilanteen tullen.
 
lucifer
Mulle vanhemmat maksoivat autokoulun ja jotain mööpeleitä taisivat kustantaa ja siin on mun mielestä ihan tarpeeks. Moni tuttu saanu sitäkään. Onko nykyään enempi sääntö kuin poikkeus et lapset muuttavat pois kotoota hirveet rahatukut kourassa? :O

Kyllä mäkin aattelin jotain säästää pojalle esim. just ajokorttiin, mut mieluummin jeesin sit aina tilanteen tullen.
eiköhän se mene nykyäänkin niin että jokainen auttelee sen mukaan mitä pystyy, toiset enemmän ja toiset vähemmän.
 
  • Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
"aapee"
No minä ainakin oletan, että kun lapsi on esim nyt vaikka 18v ja muuttaa pois kotoota, niin hänellä on opiskelupaikka/työpaikka. Keräänkin nyt hänelle rahaa sen vuoksi, ettei heti omista pienistä rahoistaan tarvitse ostaa sinne asuntoonsa niitä tavaroita, taikka maksella autokoulua jos sellaiseen haluaa mennä. Näillä 3000 eurolla on siis tarkoitus avustaa teiniä, omilla palkkatuloilla varmaankin makselee bensat jne.. tai jos on opiskelemassa niin aivan samalla tavalla opintotuesta maksaa kuin itsekkin aikoinani maksoin.

Ei meillä lapset ainakaan kotoa pois muuta, ellei ole työpaikkaa tai opiskelupaikkaa, muuttaako teillä muilla sit vaan tyhjän päälle ja vanhemmat maksaa?

Fiksu poika kyseessä ja taatusti lähtee opiskelemaan heti peruskoulun jälkeen. Luultavasti käy töissä myös samalla
 
Mun mielestä ei kannate autoa kotoa muuttavalle teinille ostaa, ellei se ole asuinpaikan vuoksi aivan pakollinen.
Autossa kun maksaa paljon muukin kuin pelkkä ostohinta, eikä kotoa muuttavalla teinillä yleensä ole rahaa sellaiseen.
Tietysti vanhemmat voi kustantaa bensat, verot ja vakuutukset, mutta siinä ei mielestäni ole järjen hiventäkään, että pidetään lapsi ilman ponnisteluita "ylimääräisen luksuksen" äärellä.
Eikä ap:lla varmaan olisi varaakaan moiseen, summasta päätellen?

Autokoulun tuolla saa maksettua ja huonekaluja varmasti. :)
Takuuvuokra olisi kans kyllä yksi fiksu säästökohde.

Itse en saanut rahaa kotoa muuttaessani, mutta autokoulu maksettiin, ensimmäiset vuokrat, tarpeellisimmat kalusteet ja jotain.
 
eiköhän se mene nykyäänkin niin että jokainen auttelee sen mukaan mitä pystyy, toiset enemmän ja toiset vähemmän.
Totta toikin. Ja eiköhän sekin vaikuta kuinka paljon haluaa auttaa. Itse ainakin tällä hetkellä semmonen vankka visio et autan just välttämättömimmän enkä yhtään enempää. Sit jos poika pärjää ni voin välillä autella sit enempikin. En kuitenkaan halua et lapsi tottuu siihen et äiti maksaa.

Muoks. Siis toki autan sillonkin jos on joku akuutti hätä ja jos suinkin pystyn.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Vieras";27832538]Kallein katumaasturi vaan alle juuri kortin saaneelle.[/QUOTE]

Turvallinen auto. Ihan sama mikä se on, mutta turvallinen ja toimiva. Onhan se paljon ajotavastakin kiinni se turvallisuus, mutta on niissä autoissakin eroja.
 
Itse olen ajatellut, että ajokortit maksan jokaiselle kolmelle itse ja omat rahansa ja säästönsä käyttävät sitten miten parhaakseen näkevät. Miten paljon niitä on kertynyt sitten yli 10v kuluttua onkin vaikea sanoa. Kuitenkin tekevät varmasti kesätöitä ym. Hommia teineinä.
 
hellsbells
Riittää.

Itse sain sukulaisilta ilmaseks kaiken tarvittavan ; ruokapöydän, sängyn, sohvan, pyykkikoneen, keittiövälineitä.. mitäs muuta, verhot, lakanoita, pyyhkeitä. Telkkarin otin lapsuudenkodista ja vaatteet.
Ajokortin mulle makso sitten myöhemmin mun yksi sukulainen, itse ostin satasen auton. Sillon kun muutin, niin rahaa oli ehkä vuokran verran ja röökiin ja kahviin, mutta elossa ollaan o/ Kolme tonnia olis riittäneet noihin kaikkiin, jos olis käytettynä hommannut.
 
"Vieras"
vitsi, jos olisin minäkin saanut rahaa ajokorttiin ja autoon. Ne olisi sit ny. :)
Muutin tosin suoraan miehen kans yksiin, kun kotoa lähin, joten huonekalut ja muut oli jo.
Tollanen kolmetonnia riittää (ainakin tällä hetkellä) ihan hyvin asuntoon, kalusteisiin ja varmasti sillä autokoulua maksaa hyvin. Voi saada myös kohtuuhyvän auton halvalla, ja jos on ollenkaan autonlaittajatyyppiä, niin se kannattaakin.
Meillä on säästössä yhdelle lapselle nyt 6000, hän on vasta taapero, mutta sai sen suuruisen perinnön. Jos tulee toinen, ja ehkä kolmaskin lapsi, niin tuo summa jaetaan heidän kesken. Sit se kasvaa korkoa, ja sinne lisäillään jotain lahjarahoja ynnä muuta, ja lapset saavat tilit käyttöön täysikäsenä. Luulen et siitä on paljon hyötyä omilleen muuttaessa. :)
Toivottavasti vaan lapset osaa olla kiitollisia, vaikka raha ei nyt ihan kaikkeen riittäisikään..
Lain mukaan tuo 6000 kuuluu alle, joka sen on perintönä saanut. Sitä ette voi te vanhemmat käyttää eikä sitä voi jakaa kenellekään. Teillä on velvollisuus kuitenkin pitää tuosta rahasta huolta esim. Korkeakorkoiselle tilille...
 
9999
Riittäähän tuo jos sen on riitettävä ja toki riippuu niin monesta asiasta, tarvitseeko ajokorttia (nyt yht. vaajaa 2000€) ja auto (jos vähänkin pitää ajaa myös talvisin en alle 1000 autoa varmasti ostaisi) jo heti opiskelemaan lähtiessä, ehtiikö kartuttaa säästöjä itse esim. kesätöissä (joita tällä hetkellä alle 18 vuotiaan on aika vaikea saada), mihin muuttaa kalustettuun opiskelija soluun, asuntoon josta on maksettava takuuvuokra ja jonka on kalustettava itse.
 
"Kifa"
Takuuvuokra lienee kotoa muuttavalle nuorelle se olennaisin menoerä, voi olla tonni tai ylikin. Huonekaluihin ei paljon mene jos ei ole nuuka sisustuksensa suhteen heti alkuun vaan kelpuuttaa sen mitä kotoa ja sukulaisilta ja tutuilta ilmaiseksi saa. Paljon riippuu kuitenkin asunnosta, jos ei esim. ole yhteistä pesutupaa niin pitää hankkia pesukone. Autoa en hankkisi koska tuosta summasta ei kuitenkaan jää bensoihin eikä vakuutuksiin huolloista puhumattakaan, ja muutenkin parempi että nuori ensin vähän oppii sitä omillaan asumista ja rahankäyttöä ja kokeilee pystyykö pistämään tuloistaan syrjään sellaista summaa jota auton ylläpitoon tarvitaan.
 

Yhteistyössä