Riittääkö voimat työhön ja kodinhoitoon ?

Olen 1 v 4 kk ikäisen pojan yli 4-kymppinen äiti. Olen (olosuhteiden pakosta; HUOM ei vaihtoehtoa jäädä kotiin) hakeutumassa takaisin työelämään tänä syksynä mutta mietityttää kuinka jaksan pitkän työpäivän jälkeen taaperon hoidon + kotityöt. Perheeseemme kuuluu myös mies ja kaksi tytärtä (toinen jo ammattikoulussa, toinen 6.luokalla). Toki apua saan ainakin mieheltäni (tytöillä tuntuu olevan aina niin kiire omien juttujensa kanssa...) mutta silti, päävastuuhan se yleensä on äidillä, ainakin meillä. Olen tehnyt sijaisuuksia mutta alallani niitä on aika helposti saatavissa, pitkiäkin jaksoja.

Toisaalta olen ajatellut että fyysisesti tulen työssä pääsemään helpommalla (istumatyö), yli 10-kiloisen pojan nostelu käy käsille ja selälle. Hyvin olen tosin jaksanut, en voi valittaa. Ja nauttinut. Nyt vaan mietityttää miten käy työelämän ja kodin yhteensovittaminen kun on ikiliikkuja talossa... Ja mahdolliset sairastelut, rauhattomat yöt, uhmaiät yms. Kertokaahan kokemuksia !! =)
 
osa-aikatyö
Jos oma jaksaminen arveluttaa, kannattaisi kokeilla alkuun 30-tuntista työviikkoa. Max 30 h / vko ja Kela maksaa lapsen hoitorahaa n. 70 e / kk brutto, verojen jälkeen jää n. 50 e / kk.
Lapsen hoitopäivä jää lyhyemmäksi, jos työmatkat ei ole pitkiä, lapsi on osa-aikapaikalla ja maksu on puolet.
Itselle jää voimia kotiinkin ja lapselle. Tätä hoitorahaa saa kunnes lapsi on 3 v ja seuraavan kerran sitten kun lapsi on esikou-ekaluokalla, taisi vielä tokaluokkalaisellekin saada mutten ihan varma ole näistä isompien lasten ikärajoista.

Itse olen myös iltatähden äiti ja tein osapäivätyötä, nyt pitäisi opetella kokopäivätöihin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2006 klo 21:29 osa-aikatyö kirjoitti:
Jos oma jaksaminen arveluttaa, kannattaisi kokeilla alkuun 30-tuntista työviikkoa. Max 30 h / vko ja Kela maksaa lapsen hoitorahaa n. 70 e / kk brutto, verojen jälkeen jää n. 50 e / kk.
Lapsen hoitopäivä jää lyhyemmäksi, jos työmatkat ei ole pitkiä, lapsi on osa-aikapaikalla ja maksu on puolet.
Itselle jää voimia kotiinkin ja lapselle. Tätä hoitorahaa saa kunnes lapsi on 3 v ja seuraavan kerran sitten kun lapsi on esikou-ekaluokalla, taisi vielä tokaluokkalaisellekin saada mutten ihan varma ole näistä isompien lasten ikärajoista.

Itse olen myös iltatähden äiti ja tein osapäivätyötä, nyt pitäisi opetella kokopäivätöihin.
Kiitos vinkistä. Enpä tiennytkään tuollaisesta kelan hoitorahasta !!! Kun nuorin tyttäreni oli pieni teinkin vuosia pelkästään 6-tuntista työpäivää ja se sopi meille hyvin ! Pelkään vaan että nykyisessä paikassa, jossa sijaisuuksia olen tehnyt, ei ole mahdollisuutta tähän (kankea, byrokraattinen iso talo ) Mutta pitääpä kysyä ko. mahdollisuutta kuitenkin.

Mielestäni lapsi ei ole osa-aikapaikalla jos työaika on 6 h/pvä, ainakin tyttäreni kohdalla saimme maksaa täyden maksun. Puolipäivähoidon maksuun sai olla hoidossa enintään 5 tuntia/pvä. Lieneekö nykyään toisin ??
 
osa-aikatyö
Minä ymmärsin että meillä on niin, että jos on hoidossa max 7 h / pv, maksaa vain puolet kokopäivähoidon päivähoitomaksusta.

En onnistunut itse tuohon, eli lapsi oli kuitenkin kokopäiväpaikalla, mutta antoihin se liikkumavapauden ja lapsen hoitopäivä oli kuitenkin lyhyempi kuin jos olisin ollut kokopäivätyössä.

Meillä kun tulee työehtosopimuksen mukaisesti 30 min ruokataukoa siihen päälle, eikä voinut tehdä niin että lähtee 30 min aikaisemmin ja jättää pitmättä ruokatunnin.. ja kun tuohon laski työmatkan ei hoitopäivästä saanut niin lyhyttä..

Kannattaa kuitenkin työpaikalta kysellä tätä 6 h / pv -systeemiä. Siinä ajassa kuitenkin ennättä tehdä melko kummasti töitä, varmaan vähintään saman kuin kokopäiväsetkin, koska työvire pysyy parempana.
 
Hei tuohon päivähoito juttuun ja maksuihin...riippuu kunnasta misä lapsesi on hoidossa. Täällä kunnassa on niin että joko 5h pvä ja siitä tulee 60? maksu tai sitten jos olittää ton 5h niin tulee se 100% maksu....mutta entäs sitten jos teetkin lyhennettyä viikkoa elikkä 4pvä viikossa töissä. Tällöin saat maksu alennuksen kun lapsesi on hoidossa 21pvän sijasta 17pvä. Ja tällöin sinun osa-aikaisuus myös palkitaan lapsen hoito maksuilla.
Mutta tosissaan tiedän kunnan missä menee sen mukaan maksut montako tuntia lapsen hoitopvä on joten jos satut asumaan sellasella niin sitten tuo 6h työpäivä hyödyttää myös hoitomaksuissa.
 
riittää aivan hyvin jos et metsästä joka päivä jokaista pölyhiukkasta kodissasi ja tee kodinhoidosta ja sen siistinäpitämisestä stressiä. minulla ei koskaan ole ollut mitään tiettyä pakollista siivouspäivää vaan olen siivonnut silloin kun on jaksanut, inspis on iskenyt tai yksinkertaisesti on näyttänyt siltä että pitää siivota.
Ja sinulla ap on ne isot tytöt jo senikäiset että he voivat ja saavat kantaa oman kortensa yhteiseen kekoon ja toivottavasti ovat jo nytkin tehneet vaikka olet ollut kotona. eli vähimmäismääränä oman huoneen siivoaminen, tiskikone ja roskiksen tyhjentäminen ja koko kodin imuroiminenkin vuorollaan tai sitten ihan muuten vaan sovussa ja sovittuna.
 

Yhteistyössä