Rinnassa patti..mitä teen?

  • Viestiketjun aloittaja huoli on kova
  • Ensimmäinen viesti
huoli on kova
Maailman typerintä, mutta en ole eläissäni tutkinut omia rintojani. On ollut pelko et löydän jotain. Lapsen imettämisen aikaan toisessa rinnassa oli patti, joka lähti aikanaan pois. Kävin kyllä silloin lääkärissä, ilmaisesti rintatulehdus.
Välillä rinnat on ollut arat, nyt vaan jostain syystä satuin tunteen jotain kovaa ja oli pakko ottaa itteä niskasta kiinni ja tutkia niitä omia rintoja, niin vastenmielistä kun onkin. Ja toisessa rinnassa, nännipihan seutuvilla tuntui kovaa ja ihan kunnon kokoinen oli toi "patti". Toisessa rinnassa ei sellaista ollut. En tiedä oliko liikkuva, en vain pysty tutkimaan. Menee kylmätväreet.
En ole enään vuosiin imettänyt. Minulla on pienet rinnat. Olen alle 30vuotias.

Miten nyt etenen? Kuinka pian yleensä pääsee lääkäriin? Ultrataanko rinnat vai mammografia? Kuinka kalliiksi mahdolliset tutkimukset ja hoidot tulee? Minulla ei ole vakuutuksia.
 
lekuri
Lääkäriin pääset pian ja lääkäri kunnallisella puolella voi määrätä sinut uä- tai mammografiatutkimukseen, jotka ovat ilmaisia (kuuluvat kunnallisen puolen palveluihin). Toki lääkärikäynti maksaa sen käyntimaksun verran, ja se riippuu paikkakunnasta. Alle 30-vuotiaalla ensisijainen keino tutkia rinnat on ultraääni.
 
"Juup"
Lääkärille soittoa. Rinnoissa voi olla useitakin patteja, jotka on täysin vaarattomia, mutta ne on aina hyvä tutkia. Itselläni oli kesällä tuollainen kova iso patti nännipihassa, mikä oli vain tukkeutunut talirauhanen
 
"xXx"
Mä pääsin vastaavassa tilanteessa lääkäriin muutamassa päivässä. Heti samalle viikolla määrättiin ultra ja mammografia, jotka tosin antoi puhtaat tulokset. Mun pattini oli kovettunutta rintarauhasta tms, täysin vaaraton. Itse asiassa mammografian puserruksen myötä se jopa melkein katosi.. Hiukan hävetti, kun menin ns. turhaan vaikka itselläkin huoli oli kova ja mut tutkinut lääkäri määräsi heti jatkotutkimuksiin, eli tunnustelemalla se vaikutti pahemmalle kuin olikaan. Ja mullakin ikää alle 30v, imetyksestä pari vuotta ja patti oli uusi tuttavuus.
 
"aloittaja"
Kiitos viesteistä. Toivotaan et munkin huoli olisi turha, soitan huomenna aikaa ja toivottavasti pääsis lääkärin pakeille jo tällä viikolla. Pelko on ehkä kova senkin vuoksi, että meidän suvussa on aika paljon syöpää, oma mummoni on kuollut syöpään ollessaan 35 vuotias.
 
jonoo
Lääkäriin pääset pian ja lääkäri kunnallisella puolella voi määrätä sinut uä- tai mammografiatutkimukseen, jotka ovat ilmaisia (kuuluvat kunnallisen puolen palveluihin). Toki lääkärikäynti maksaa sen käyntimaksun verran, ja se riippuu paikkakunnasta. Alle 30-vuotiaalla ensisijainen keino tutkia rinnat on ultraääni.

Ei ole uä ja mammo ilmaisia. Maksaa poliklinikkamaksun. Tai saattaa olla paikkakuntakohtaista toikin.
 
"Aloittaja"
Kerro miten kävi? Itelläkin sama,ikää 25vuotta tosin ja imetän.. Joten ei kehtais lääkäriä hätyytellä kun kuiteskin on joku imetyspatti
Joo, voin tulla ja kertoa kuinka kävin. Laitan huomenna välitietoa kun olen soittanut ajanvaraukseen. Sitä on vaan niin yksin tän huolen kaa, en halua huolestuttaa rakkaimpiani.
Ja, joo on mäki vielä aika reippaasti alta 30 vee, tänä vuonna 27v. :D
 
Mä kävin just samoissa merkeissä lääkärissä viime pe. Tännekin tein aiheesta alotuksen. Ajan lääkäriin sain samalle päivälle, mut mammografiaan ja ultraan vasta 3 kuukauden päähän. Huomenna aion varata ajan yksityiseltä. Helvetin kallistahan noi yksityisellä on mut minkäs teet.
 
Mulla kans löytyi rinnasta pari vuotta sitten kaksi pattia ja pääsin heti samana päivänä terveyskeskuslääkärille. Ultra ja mammografia oli seuraavana iltapäivänä. Olivat kasvaimia, mutta samantien otettu ohutneulanäyte osoitti ne hyvälaatuisiksi. Oon ultrauttanut ne kerran uudestaan Saksassa asuessa, koska siellä se kuuluu normaaliin gynekäyntiin ja nyt suositeltiin poistoa, mutta ei kiirellisesti.

Kyllä nuo asiat otetaan vakavasti, joten lääkärille soitto ja saat toivottavasti mielenrauhan piakkoin.
 
"aloittaja"
Onko teillä, joilla on ollut kyhmyjä, onko ne ollut arkoja tai kipeitä? Toi on hieman arka ja kävi kipeää kun lapsi tuli syliin ja painoi itseä rintaa vasten. Toinen rinta on ihan pehmeä, ainakin siltä osin mitä saatoin tunnustella. Mut toisessa rinnassa tosiaan ihan kunnon kokonen möhkäle, joka hieman arkakin.
Toivottavasti saan nukuttua ja pysyn kasassa huomisen työpäivän, jonka jälkeen pääsen soittaan vasta terkkariin. Ja jos se ajan kanssa kovinkin pitkään menee, niin sit on marsittava kyl yksityiselle (makso mitä makso).
 
[QUOTE="aloittaja";27959727]Onko teillä, joilla on ollut kyhmyjä, onko ne ollut arkoja tai kipeitä? Toi on hieman arka ja kävi kipeää kun lapsi tuli syliin ja painoi itseä rintaa vasten. Toinen rinta on ihan pehmeä, ainakin siltä osin mitä saatoin tunnustella. Mut toisessa rinnassa tosiaan ihan kunnon kokonen möhkäle, joka hieman arkakin.
Toivottavasti saan nukuttua ja pysyn kasassa huomisen työpäivän, jonka jälkeen pääsen soittaan vasta terkkariin. Ja jos se ajan kanssa kovinkin pitkään menee, niin sit on marsittava kyl yksityiselle (makso mitä makso).[/QUOTE]

Mulla on arka. Oikeastaan just tolleen koko kyhmyn huomasin et lapsi tuli syliin ja nojasi ja tuntui kipua. Toivottavasti saisit ajan tarkempiin tutkimuksiin aiemmin kuin minä. Ja yritä olla murehtimatta, suurin osa kuitenkin ihan hyvälaatuisia kasvaimia tai jotain muuta ja hoidot on hyvät. Itse olen onnistunut olemaan yllättävän rauhallinen, mut en kyllä kolmea kuukautta jaksa epätietoisuudessa elää.
 
"vieras"
Ajan lääkäriin sain samalle päivälle, mut mammografiaan ja ultraan vasta 3 kuukauden päähän. Huomenna aion varata ajan yksityiseltä. Helvetin kallistahan noi yksityisellä on mut minkäs teet.
:O Voi ei, meneepä ärsyttävän kauan!
Mulla oli aikoinaan sama tilanne ja sain ajan kuukauden päähän. Silloin hoitaja selitti jotain, että lähetteen kirjoittava lääkäri määrittelee kiirellisyysasteen numeroilla 1-5 tai oliko 1-3 ja sen mukaan tulee aika, mulla oli muistaakseni luokkaa 2.
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";27959727]Onko teillä, joilla on ollut kyhmyjä, onko ne ollut arkoja tai kipeitä? Toi on hieman arka ja kävi kipeää kun lapsi tuli syliin ja painoi itseä rintaa vasten. Toinen rinta on ihan pehmeä, ainakin siltä osin mitä saatoin tunnustella. Mut toisessa rinnassa tosiaan ihan kunnon kokonen möhkäle, joka hieman arkakin.
Toivottavasti saan nukuttua ja pysyn kasassa huomisen työpäivän, jonka jälkeen pääsen soittaan vasta terkkariin. Ja jos se ajan kanssa kovinkin pitkään menee, niin sit on marsittava kyl yksityiselle (makso mitä makso).[/QUOTE]

Kuvauksesi sopii hyvänlaatuiseen kystaan, joka kerää yleensä nestettä sisäänsä. Asia selviää sitten tarkemmissa tutkimuksissa tietysti vasta... mutta toivottavasti olis vain kyseessä tuollanen.
 
"Kokenut"
Mä kävin just samoissa merkeissä lääkärissä viime pe. Tännekin tein aiheesta alotuksen. Ajan lääkäriin sain samalle päivälle, mut mammografiaan ja ultraan vasta 3 kuukauden päähän. Huomenna aion varata ajan yksityiseltä. Helvetin kallistahan noi yksityisellä on mut minkäs teet.
Mammoon on päästävä nopeammin! Mä pääsin samalla viikolla. Oli rintasyöpä!
 
Mä sain tulokset kuulla heti paikan päällä, ettei löytynyt kasvaimia. Ultraava lääkäri sekä oma lääkäri ei osannut sen tarkemmin antaa diagnoosia. Oletettavasti vain tukkeutunut tietyt. Se edellisen lekurikäynnin jälkeen tyhjentyi, mutta nyt taas isontunut. Pitääkö mun olla ikuinen pattitissi :D
 

Yhteistyössä