Ristisriitaista tietoa

Olen tässä kysellyt eri kätilöiltä ja lääkäreiltä syitä repeämisiin synnytyksissä ja yllättynyt ristiriitaisista tiedoista.
Yksi sanoi, että repeämiin vaikuttaa eniten kudostyyppi, jota ei siis voi tietää etukäteen millainen on.
Toinen korosti sitä, että sillä miten vauhdikkaasti vauva syntyy on suurin merkitys.
Nyt yksi lääkäri sanoi, että vauvan koko on se joka sen ratkaisee ja tuo kudostyyppi juttu ei pidä paikkaansa, että vain vaikeissa hiivatulehduksissa limakalvot heikkenee niin, että siksi repeävät.
Kaikki toki puhuivat miten sillä miten kätilö tukee välilihaa synnytyksen aikana ja estää vauvaa tulemasta ennen kun kudos venyy on merkitystä repeämien tulossa.
Mutta jäipä ihmetyttämään, että onko tässä sitten mitään yhtenäistä faktaa edes olemassa. Elikkä jos vaikka kätilö tekee virheen niin syytetään sitä, että synnyttäjällä oli kudostyyppi heikko?




 
Luulen et kätilö tekee kaiken mitä voi ja repee jos repee. itsellä leikattiin välilihaa ja luulen et se riitti en tiedä en kait sit sentään enempää revennyt. Vauvan koko vaikuttaa takuvarmasti -pahaa jälkee olis tullu jos eivät olis saksia käyttäneet. Nopeus siitä oon kans kuullut, et sillon voi revetä. musta parempi vähän leikata kun antaa paikkojen revetä, kyllä ne sit harsii kokoon prinsessaompelein.
 
Oma ponnistusvaiheeni kesti 27 minuuttia. Ponnistelin rauhassa ja koitin kuunnella mahdollisimman tarkasti kätilön antamia ohjeita. Kätilö sanoi synnytyksen jälkeen, että tahti oli tarpeeksi verkkainen, jotta pahemmilta repeämiltä säästyttiin. Kannattaa todella keskittyä ponnistamisen ohella kätilön ohjeisiin. He jos ketkä ovat tilanteen tasalla ja tietävät koska ponnistella ja kuinka kovaa.

Itsellä "taisteluarpina" 2.asteen repeämät, toipuminen meni todella nopeasti. En usko, että vähemmällä olisin voinut selvitä.
 
Peesaan edellistä (Snoopy). Itse selvisin pienillä repeämillä ja kätilö kyllä teki töitä. Välillä tuntu et älä nyt enempää revi sieltä :ashamed: mut ilmeisesti kyseessä oli just toi välilihan tukeminen.
 
Itse olen selvinnyt pienillä repeämillä kolmesta synnytyksestäni. Pahiten repesin ekassa (isoin lapsi ja ponnistusvaihe 6 min). Tosin pienet oli vauriot tässäkin. Kahdessa viimeisessä ei ole ollut lainkaan ponnistusvaihetta ja repeämät ovat olleet pienemmät. Lapsetkin on ollut ihan normaalikokoisia. Meillä ei ainakaan kätilön työskentely ole vaikuttanut repeämiin.
 
Sillä en voi uskoa että olisi paljoakaan tekemistä että repeääkö miten nopea synnytys on... itselläni kummatkin synnytykset olleet todella nopeita, kakkosella ponnistin kahdesti ja tämä oli ulkona. Eikä pienintäkään repeämää.

Hmm... niin, varmaan jos kohdunsuu ei ole kunnolla auki ennenko lähtee ponnistamaan? mutta ajalla ei kai tähänkään paljoa merkitystä, toiset levähtää auki paljon nopeammin kuin toiset.

Kaippa se on vaan kaiken yhteissumma, miten kullakin. Niin kamalan erilaisia kaikki synnytykset kuitenkin.
 

Yhteistyössä