Ruåtsissa ei saa kätellä naisia.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
No voi ziisus miten pienestä asiasta on kohu saatu aikaiseksi! Kumpikohan tuossa on suvaitsematon osapuoli? Naiset jotka eivät suvaitse kotimaansa Ruotsin kulttuuria vai mies, joka ei suvaitse naisten vakaumusta?
Jos joku tulisi mua väkisin kättelemään, niin kättelisin sitten, mutta avokämmenellä ja kasvoihin =)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Gwen:
Kyllä noilla naisilla pitäisi olla oikeus kieltäytyä kättelystä! Enemmän valistusta kansalle (ruotsalaisille) kulttuurieroista! Varsinkin koululaisille pitäisi opettaa tuollaisia asioita, niin parin vuosikymmenen päästä vastaavia ongelmia ei toivottavasti enää tulisi...
Enemmän valistusta hyvistä käytöstavoista Ruotsissa KAIKILLE!!
Mielellään joo, mutta miten sen käytännössä toteuttaa? Niille, jotka ovat vastaanottavaisia, voi tietenkin tarjota vaikkapa postitse lähetettäviä tiedotteita tai valistavia tv-ohjelmia, mutta miten kaikki vanhat koirat uusille tavoille opettaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
No voi ziisus miten pienestä asiasta on kohu saatu aikaiseksi! Kumpikohan tuossa on suvaitsematon osapuoli? Naiset jotka eivät suvaitse kotimaansa Ruotsin kulttuuria vai mies, joka ei suvaitse naisten vakaumusta?
Jos joku tulisi mua väkisin kättelemään, niin kättelisin sitten, mutta avokämmenellä ja kasvoihin =)
Mä saattaisin jättää kättelyn väliin ja jalkailla: monotus kulkusille :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gwen:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Gwen:
Kyllä noilla naisilla pitäisi olla oikeus kieltäytyä kättelystä! Enemmän valistusta kansalle (ruotsalaisille) kulttuurieroista! Varsinkin koululaisille pitäisi opettaa tuollaisia asioita, niin parin vuosikymmenen päästä vastaavia ongelmia ei toivottavasti enää tulisi...
Enemmän valistusta hyvistä käytöstavoista Ruotsissa KAIKILLE!!
Mielellään joo, mutta miten sen käytännössä toteuttaa? Niille, jotka ovat vastaanottavaisia, voi tietenkin tarjota vaikkapa postitse lähetettäviä tiedotteita tai valistavia tv-ohjelmia, mutta miten kaikki vanhat koirat uusille tavoille opettaa?

Miksi kaikki pitää opettaa uusille tavoille? Ihan typerää! Vanhat tavat, siis jo olemass olevat kunniaan, uusiakin voidaan toteuttaa. Mutta miksi ne vanhat, tässä tapauksessa Ruotsin omat tavat, pitää syrjäyttää?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Ruotsissa on omat tavat, hyvin vanhat ja perinteikkäät. Ruotsi on luonut kulttuurinsa satojen ja taas satojen vuosien saatossa. Ruotsiin tulee myös uusia tapoja ja uusia kulttuureja, mutta tulokkaat eivät voi olettaa että vanhoista tavoista luovutaan. Miksi edes pitäisi? Mies ylireagoi pahasti, mutta ei ollut väärässä.

Ei tästä kompromissia saa mitenkään.
Peesi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
No voi ziisus miten pienestä asiasta on kohu saatu aikaiseksi! Kumpikohan tuossa on suvaitsematon osapuoli? Naiset jotka eivät suvaitse kotimaansa Ruotsin kulttuuria vai mies, joka ei suvaitse naisten vakaumusta?
Jos joku tulisi mua väkisin kättelemään, niin kättelisin sitten, mutta avokämmenellä ja kasvoihin =)
Mä saattaisin jättää kättelyn väliin ja jalkailla: monotus kulkusille :kieh:
Aika väkivaltaisia käytösmalleja suvaitsevaisilla naisimmeisillä:eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Ruotsissa on omat tavat, hyvin vanhat ja perinteikkäät. Ruotsi on luonut kulttuurinsa satojen ja taas satojen vuosien saatossa. Ruotsiin tulee myös uusia tapoja ja uusia kulttuureja, mutta tulokkaat eivät voi olettaa että vanhoista tavoista luovutaan. Miksi edes pitäisi? Mies ylireagoi pahasti, mutta ei ollut väärässä.

Ei tästä kompromissia saa mitenkään.
Mun mielestä asian ydin on se, että nuo tulokkaat tuskin olettavatkaan että vanhoista tavoista luovutaan.
Heidän mielestään on taatusti ihan ok, että ruotsalaiset pitävät vanhoista tavoistaan kiinni, kunhan heitä ei pakoteta väkisin noudattamaan samoja tapoja.
Mies OLI väärässä. Mikään laki ei pakota ketään häntä kättelemään, tai oikeuta häntä koskemaan toiseen ihmiseen väkisin.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Miksi kaikki pitää opettaa uusille tavoille? Ihan typerää! Vanhat tavat, siis jo olemass olevat kunniaan, uusiakin voidaan toteuttaa. Mutta miksi ne vanhat, tässä tapauksessa Ruotsin omat tavat, pitää syrjäyttää?
Ei mun mielestä tarvitse syrjäyttää yhtään mitään. Kättelyhän menee niin, että toinen ojentaa kätensä. Toinen ottaa siitä kädestä kiinni eli näin suostuu siihen kättelyyn. Jos ei ota, se käden ojentanut vetää kätensä pois. Ei tässä pitäisi olla mitään kummallista.

 
Mä en ymmärrä. Voihan sitä tervehtiä ystävällisesti muutenkin kuin kättelemällä, esim. nyökätä hymyillen tai jotain vastaavaa. Ja eikös jotku muslimit ojenna "käteltäväksi" käsivarren/kyynärpään (vähän samalla tavalla kun sillon kätellään kun on likaiset kädet)?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Aika väkivaltaisia käytösmalleja suvaitsevaisilla naisimmeisillä:eek:
Eikös vain :D Mä pidän kuitenkin omaa kehoani sellaisena, että siihen ei kukaan luvattani koske. Jos se on suvaitsematonta, niin sitten on.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Aika väkivaltaisia käytösmalleja suvaitsevaisilla naisimmeisillä:eek:
Jos joku rikkoo mun oikeuttani fyysiseen koskemattomuuteen, niin tottakai siitä seuraa jotain.
Juu. Munille potkaisemisesta tuomio pahoinpitelystä.
No tuskin mä oikeasti ketään potkaisisin. Mutta huutaisin hitonmoisella äänellä että näpit irti, perkele.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Ruotsissa on omat tavat, hyvin vanhat ja perinteikkäät. Ruotsi on luonut kulttuurinsa satojen ja taas satojen vuosien saatossa. Ruotsiin tulee myös uusia tapoja ja uusia kulttuureja, mutta tulokkaat eivät voi olettaa että vanhoista tavoista luovutaan. Miksi edes pitäisi? Mies ylireagoi pahasti, mutta ei ollut väärässä.

Ei tästä kompromissia saa mitenkään.
Mun mielestä asian ydin on se, että nuo tulokkaat tuskin olettavatkaan että vanhoista tavoista luovutaan.
Heidän mielestään on taatusti ihan ok, että ruotsalaiset pitävät vanhoista tavoistaan kiinni, kunhan heitä ei pakoteta väkisin noudattamaan samoja tapoja.
Mies OLI väärässä. Mikään laki ei pakota ketään häntä kättelemään, tai oikeuta häntä koskemaan toiseen ihmiseen väkisin.
Mutta silloin tulokkaan on aivan turha äimistellä, jos "alkuasukas" loukkaantuu käytöksen puutteesta. Mies ei ollut väärässä, hänellä oli oma mielipiteensä asiasta. kulttuurisidonnaiset tavat tervehtiä eivät liity lakeihin, totta, mutta miksi sitten vähemmistön syrjinnästä saa tuomioita vaikka tapa syrjiä ei ole lakiin kirjattu?

Ja millainen on se yhteiskunta, jossa tulokkaat eivät suostu noudattamaan maan tapoja?!
 
jaa
no mutta jos siis nämä meidän länsimaiset naiset lomailevat maassa jossa vapaammin pukeutuvia (esim. shortsit ja t-paita) naisia pidetään h***na ja ovat vapaata riistaa, niin onko silloin ihan ok että paikalliset ukot käyvät bussissa kourimaan? Kun se kerta on paikallinen tapa.
 

Mutta silloin tulokkaan on aivan turha äimistellä, jos "alkuasukas" loukkaantuu käytöksen puutteesta. Mies ei ollut väärässä, hänellä oli oma mielipiteensä asiasta. kulttuurisidonnaiset tavat tervehtiä eivät liity lakeihin, totta, mutta miksi sitten vähemmistön syrjinnästä saa tuomioita vaikka tapa syrjiä ei ole lakiin kirjattu?

Ja millainen on se yhteiskunta, jossa tulokkaat eivät suostu noudattamaan maan tapoja?![/quote]

VASTAUS ON RUOTSI :kieh: :kieh:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Mutta silloin tulokkaan on aivan turha äimistellä, jos "alkuasukas" loukkaantuu käytöksen puutteesta. Mies ei ollut väärässä, hänellä oli oma mielipiteensä asiasta. kulttuurisidonnaiset tavat tervehtiä eivät liity lakeihin, totta, mutta miksi sitten vähemmistön syrjinnästä saa tuomioita vaikka tapa syrjiä ei ole lakiin kirjattu?

Ja millainen on se yhteiskunta, jossa tulokkaat eivät suostu noudattamaan maan tapoja?!
Oikeastaan ihan kaikkialla tulokkaat pitävät myös omista tavoistaan kiinni, useimmiten ainakin.
En mä esim. Turkissa havainnut, että suomalaiset harrastaisivat poskisuudelmia miesten kesken, tai käden suutelua & viemistä otsalle, vaikka se paikallisten tapa onkin. Saatikka että pukeutuisivat islaminuskon mukaisesti. Eikä se ketään siellä tuntunut haittaavan. Mun joulukoristeet ja pääsiäiskoristeet eivät haitanneet ketään, vaikkei se ole paikallinen tapa. Eikä kukaan loukkaantunut, vaikka en juhlinut heikäläisten juhlia, ja paaston aikaan söin & join.

Siis oikeastiko sun mielestä se, että väkisin tarttuu toisen käteen ja kättelee vaikka toinen ei halua, ei ole väärin? Okei... :eek: . Mä olen monta kertaa törmännyt esim. lääkärissä siihen, että lääkäri sanoo ettei nyt kättele, koska on niin paljon sitä ja tätä virusta liikkeellä (siitä on ihan laputkin terveyskeskuksen ovissa). Ensi kerralla mun pitäisi kai vetää herneet nenään ja kätellä väkisin, koska se kuuluu meidän tapoihin?

Ruotsissakin ON muita tapoja tervehtiä kuin pelkkä kättely.
 
häh
Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
Mutta silloin tulokkaan on aivan turha äimistellä, jos "alkuasukas" loukkaantuu käytöksen puutteesta. Mies ei ollut väärässä, hänellä oli oma mielipiteensä asiasta. kulttuurisidonnaiset tavat tervehtiä eivät liity lakeihin, totta, mutta miksi sitten vähemmistön syrjinnästä saa tuomioita vaikka tapa syrjiä ei ole lakiin kirjattu?

Ja millainen on se yhteiskunta, jossa tulokkaat eivät suostu noudattamaan maan tapoja?!
VASTAUS ON RUOTSI :kieh: :kieh: [/quote]

No eihän tuossa olisi ollut mitään ongelmaa jos mies ei olisi käynyt väkisin kättelemään. Ihan siististi olisi mennyt koko homma eikä kenellekään olisi jäänyt pahaa mieltä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Gwen:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Gwen:
Kyllä noilla naisilla pitäisi olla oikeus kieltäytyä kättelystä! Enemmän valistusta kansalle (ruotsalaisille) kulttuurieroista! Varsinkin koululaisille pitäisi opettaa tuollaisia asioita, niin parin vuosikymmenen päästä vastaavia ongelmia ei toivottavasti enää tulisi...
Enemmän valistusta hyvistä käytöstavoista Ruotsissa KAIKILLE!!
Mielellään joo, mutta miten sen käytännössä toteuttaa? Niille, jotka ovat vastaanottavaisia, voi tietenkin tarjota vaikkapa postitse lähetettäviä tiedotteita tai valistavia tv-ohjelmia, mutta miten kaikki vanhat koirat uusille tavoille opettaa?

Miksi kaikki pitää opettaa uusille tavoille? Ihan typerää! Vanhat tavat, siis jo olemass olevat kunniaan, uusiakin voidaan toteuttaa. Mutta miksi ne vanhat, tässä tapauksessa Ruotsin omat tavat, pitää syrjäyttää?
Taisit lukea mun tekstin vähän liiankin kirjaimellisesti! En sitä tarkoittanut, että vanhoista ruotsalaisista käytöstavoista pitäisi kertakaikkisesti luopua, vaan että uusien tilanteiden (ja muualta muuttaneiden) kohtaamiseen pitäisi opettaa.
 

Yhteistyössä