Ruoanlaitto

kuinka te ennätätte laittaa ruokaa ja siivota kodin? Meillä on vähän reilu vuoden vanha poika joka on sellain tarkertuja ettei mamma sais tehdä mitään.... selitykset ja kieltelyt ei auta aiheuttaa vaan raivokohtauksia ja itkua. Ollan kyl pyritty pitämään tiukka linja ettei taapero määrää, mut koht tuntuu siltä et saa jäädä kaikki koti työt....
 
Mä käyn töissäkin, eli ruoka viikolla menee aika paljon kaupanhyllyltä tai jotain helppoa. Siivoan lauantaina kun neiti on päikkäreillä, ja muuten suurimmat tiskivuoret ja villakoirat laitan maton alle kun saan neitin nukkuun illalla, ellen jumitu koneelle. :D
 
En kyllä oikein kerkeäkään. Olen yh ja poika samanmoinen sylikirpputakertuja. Kummasti sitä on oppinut kokkailemaan lapsi sylissä tai vaihtoehtoisesti istuu syöttötuolissa vieressä ja äiti siinä sitten samalla selittää ruuanlaittoa ja ojentelee lapsen viihdykkeeksi kapustoita ym. Siivoaminenkin on vähän niin ja näin, imurointi onnistuu, mutta muut jutut ei oikein millään. Päiväunetkin on niin lyhkäset, että se ei paljoa auta. olen tullut siihen tulokseen, että olkoon elämä nyt tälläistä, kai tämä tästä helpottaa ajan kanssa.
 
Ihan hyvin! Tytöllä ikää 1v 3kk ja vaikka leikkii tosi nätisti itsekseenkin, niin ei häntä pahemmin voi silmistä päästää, sillä kiipeilytaidot on jo aika hyvät :whistle: Mut siis jos neiti ei tykkää touhuta itekseen kotihommien aikana, niin esim

-tiskauksen ajaksi nostan hänet syöttötuoliin, annan oman tiskiharjan käteen ja vähän vaahtoa nokan eteen ja homma luistaa
-pyykinlaiton aikana tyttö tykkää auttaa mua ja ojentelee usein ilman pyytelemisiä märkiä pyykkejä korista ja mä laitan ne narulle
-imuroinnissa tyttö tykkää kattella, että mitä mä teen tai sitten hän leikkii itekseen
-ruuan laitan usein tytön päikkäreitten aikana, eli siitä ei synny ongelmaa ja harva ruokalaji vaatii täyttä asentoa hellan edessä tuntitolkulla, eli välissä ehtii tarpeen vaatiessa käydä hyvin leikkimässä

Tuossa oli muutama esimerkki, me ollaan ainakin saatu hommat sujumaan. Ja jos joskus ei mikään tunnu onnistuvan, niin suurimman osan kotitöistä saa tehtyä myöhemminkin :)
 
Meillä välillä ihan surutta äiskä syö mikrosapuskaa ja taaperolle purkista. Mitkään pilkkomiset ei ainakaan onnistu kun pienet sormet tuppaa koko ajan väliin. Joskus laitan illalla kun iskä kotona isomman satsin ruokaa et jää seuraavaksi päiväksi.
 
Meillä seuraavan päivän ruoka tehdään edellisenä iltana. Suurin syy tähän on se, että päivisin ei ehdi tehdä ruokaa, kun ollaan niin paljon ulkona. Lisäksi lapsi on tarhassa klo 14 saakka, joten ei ole enää kotona nukuttavia päiväunia, joiden aikana tehdä ruoka.

Viikkosiivous tehdään siten, että pe-iltana lapsen jo mentyä nukkumaan siivotaan vessa + laitetaan tavarat paikalleen. La-aamuna imuroidaan taaperon kanssa. La-ip käydään taaperon kanssa kaupassa ja ostetaan koko viikon ruoat. Pyykinpesu, ripustus, viikkaus yms. sujuu kyllä lapsen kanssa pitkin viikkoa.

Kerran keskellä viikkoa tehdään nopea imurointi taaperon kanssa. Joka ilta lelut yhdessä pois ja lapsen mentyä nukkumaan muuten tavarat paikoilleen, niin koti pysyy perussiistinä.
 
Meillä ruuanlaitosta selvittiin siten, että nostin lapsen rinkkaan ja siellä hän oli hyvin tyytyväinen. Ruoka piti laittaa alusta asti itse, koska mikään puolivalmiste/valmisruoka ei allergioiden vuoksi käynyt. Joskus imuroinkin lapsi rinkassa ja kaikissa niissä puuhissa, missä lapsi vain voi olla mukana, hän on ollut.

Ruuanlaiton yhteydessä lapselle voi antaa oman kattilan ja kapustan lattialle, se voi jo alkuun hieman innostaa. Jos ei, niin voisikto antaa vaikka salaattia sekoiteltavaksi tai leipien laittamista lautaselle? Kovasti kehuja ahkeralle apulaiselle ;)
 
neljättä odottava
No se on varmaan osittain asenne kysymys.Minäkin joudun välillä tekeeen ruokaa tyttö sylissä ja keksimään ajan kulua jos pilkon veitsellä jotain.Kaksi lämmintä ateriaa tulee tehtyä päivittäin.Siivous tuottaa harmaita hiuksia,tyttö sekoittaa sitä mukaa kun saan siivottua.Niin ja tytöllä on ikää 1v2viikkoo.
 

Yhteistyössä