Ruoka-aine allergioista

Heips!

Mulla on tänään 7 kk täyttävä ihana tyttö ja ollaan kiinteitä syöty jo 4 kk asti. Kaurapuuroa olen antanut n 6 kk iästä ja imetyksen olen lopettanut samoihin aikoihin. Nyt olen alkanut epäilemään, että neidillä on jokin ruoka-aine allergia. Ja epäilen sitä maitoa tai viljaa. Kun hänen suun ympärille, lähinnä alaleukaan, tulee punottavaa ihottmaa ja se mitä ilmeisemmin kutisee, kun hän sitä hieroo ja nyppii. Samoin on nyt pidemmän aikaa ollut selittämätöntä ripulia. Sitä ei ole aina, mutta lähes joka päivä. Tyttö aivastelee ja viime yö oli jokseenkin tukkoinen. Vauva-jugurtin oksentaa, joten enemmän epäilen sitä maitoa.
Kun eikös se nyt olekin nini, että korvikkeet on lehmänmaitopohjaisia ja jos on maidolle allerginen niin ne ei sovi.
Te joilla on kokemusta, miten olette lähteneet viemään asiaa eteenpäin. Neuvolan kautta, vai itse suoraan esim yksityiselle lääkärille?
Kiitos jo etukäten :)
 
Jos kyseessä on "pelkkä lehmänmaito- ja kananmuna-allergia", neuvolan kauttakin asia varmasti hoituu jossain ajassa. Muuten suosittelen ottamaan yhteyttä allergioihin perehtyneeseen lastenlääkäriin eli allergologiin.
 
Itse suosittelen menemään suoraan yksityisen pakeille...Meillä ainakin neuvolassa tuntuvat vähättelevän kaikkea, ja kun siellä kysyin mahdollisesta maitoallergiasta, niin vastaus oli, että tuskimpa, kun on niin harvinaista...
Yksityinen lääkäri sanoi samantien kyseessä olevan maitoallergia, jo vain meidän vauvan nähtyään...ja kumosi samantien väitteen, että maitoallergia olisi harvinainen, vaan päinvastoin tänäpäivänä...
 
Meidän tyttö (3,5kk) kauttaaltaan täynnä punaisia, kuumottavia läiskiä. Neuvolassa sanottiin, kun läiskiä alkoi tulla, että aivan normaalia tuon ikäiselle. Ei tarvitse huolestua. Kävin nyt kuitenkin näyttämässä terveyskeskuslääkärille, kun läiskät vaan pahentuneet ja lisääntyneet. Hän epäili heti maitoallergiaa. Tutkimukset luultavasti alkavat ensi viikolla.
 
Heippa!
Meillä on vuosikas tyttö, joka ei syö edelleenkään kotimaisia viljoja. Kauraa ollaan kokeiltu 5 kertaa, ohraa kerran, eikä lääkäri antanu lupaa kokeilla ruista, tai vehnää vielä ollenkaan. Oireina on niin suolisto-, kuin iho-oireetkin.
Meillä asiaa on hoidettu neuvolan terkkarin, ja lääkärin kautta, ja alkaa mennä hermot tähän asioiden hoitumisen hitauteen, että mä suosittelen yksityiselle menoa.
Me ollaan käyty tytön kans toukokuun alussa neuvolalääkärin luona puhumassa asiasta, ja hän laitto meidän aluesairaalaan konsultaatiopyynnön lastenlääkärille jatko-ohjeista, ja mitään ei ole sieltä kuulunu, kk on nyt siis odotettu. Ei olla saatu myöskään lupaa siirtyä tavalliseen maitoon, ja myös näiden oireiden takia ruokavaliosta puuttuu pienellä mm. kananmuna, ja kala vielä. Aina siis on ollu menossa joko kokeiluvaihe, tai parantelua... :headwall:
Eli vie vaan yksityiselle suoraan, ja jos vakuutus on kunnossa, niin saat kaikki omavastuun ylimenevät osat maksattaa vakuutusyhtiöllä :wave:

P.S. Mulla alkaa olla pinna niin tiukalla tk:n hitauden takia, et taidan kans kohta kääntyä suoraan yksityisen puoleen, ja sillä siisti.
 
Jos imetät jätä omasta ruokavaliosta kokonaan maidon pois.Sekä lapselta myös.
maidon vaikutus kestää vielä 2 viikkoa,joten sen jälkeen elimistö on vasta "puhdas" maidosta.
Tämä on heti toteutettavissa,niin ja näkee kyllä nopeaan vaikutuksen.
Muutoin kannattaa kokeilla puhua neuvolassa.Jos ei sitä kautta saa apuja kannattaa mennä yksityiselle.
 
Kiitos vastauksistanne!
Taidampa mennä siis yksityisen kautta. Huomenna olis neuvola ja ajattelin kertoa näistä oireitsa, mutta meidän terkkari on jotenkin niin epävarma, ette usko, että hänestä on mitään hyötyä. Sepä se onkin, kun imetin tyttöä, enkä itse käytä maitotuotteita paljoakaan, hänellä ei ollut mitään oireita. Nyt kun en enään imetä ja annan korviketta oireet tulleet. Itselläni on varmaankin ollut pienenä maitoallergia oman äitini kertoman mukaan ja nyt on laktoosi intoleranssi.
Kiitos kaikille, tämä valaisi paljon! :) :flower:
 

Yhteistyössä