Ruokaa pakastimeen vinkkejä...

  • Viestiketjun aloittaja mimmunmamma
  • Ensimmäinen viesti
mimmunmamma
Ajattelin helpottaa opiskelun alotusta ja tehdä ruokaa pakastimeen.
Ja nyt siis tarvisin vinkkejä mitkä ruoat kestää hyvin pakastamista ja ihan siis ruokaohjeita sais laittaa.
Ja muutenkin jos on kokemusta tommosist nopeista ja helpoista ruuista ni tänne vaan :wave:
Kiitti jo etukäteen! :)
 
Mä teen pakkaseen ihan peruskastikkeita, jauhelihasta, suikalelihasta (possu, nauta, poro, hirvi, broisku)
Sulatus ja lisukkeen keitto niin valmista.
Makaroonilaatikon jos tekee lihaliemeen niin kestää paremmin pakastusta kuin muna-maitoon tehty, lasagnenkin oon pakastanut (annoksina)
 
Oikeastaan kaikki, mitä voi tehdä suuria määriä vaivatta on hyviä pakastettavia! jauhelihakastikkeet ja -pihvit, monet laatikot, kiusaukset, keitot (esim kalakeitto: pakasta liemi, jossa kalaa ja lisää sulatusvaiheessa pakastejuureksia ja perunaa).
Mä teen usein hieman reilumpia määriä ruokaa ja pakastan sitten ylijääneet; usein jää yhden rasian verran, josta saa sitten vaikka lapsille lounaan!
 
Milteipä kaikki keitot ovat hyviä pakastettavia, jopa pinaattikeiton voi pakastaa, jos sen vain kiehauttaa ennen syömistä (näyttää alkuun ällöttävän vetiseltä, mutta kiehautuksen jälkeen taas ok). Olen pakastanut kaikki ruuat annoksina tai "perheannoksina", jolloin esim keiton voi sulattaa kattilassa kerralla koko perheelle -huomattavasti nopeampaa kuin mikrossa sulattelu.

Perunamuusinkin voi pakastaa, mutta siihen pätee sama juttu kuin pinaattikeitollekin; kiehauta ennen syömistä, niin tärkkelys "uudelleenaktivoituu" ja vesilirusta tulee taas muusia.
 

Yhteistyössä