RUOKAHAASTE Vol: 28

  • Viestiketjun aloittaja Sateenkaaren väärässä päässä
  • Ensimmäinen viesti
Sateenkaaren väärässä päässä
Mites tota, mä rutisen ja ruikutan tosta äänestysajasta taas. Kun mä sitä tässä kaks kertaa seurailin vähän tarkempaa ja tulin siihen tulokseen, että sen ekan tunnin jälkeen ei enää oikeestaan kukaan sitä ketjua nosta aktiivisesti, eikä myöskään ääniä tule juurikaa sen ekan tunnin jälkeen.

Olisko mitenkään mahollista laittaa se kestämään vaan sen tunnin?
Laitoin sääntöihin ajan tunniksi. Eiköhän se sovi muillekin?

Oma osallistumiseni on tällä viikolla vähän kiikun kaakun. Kuumemittari näyttää huikeita lukemia ja mahan kunnosta en viitsi edes mainita...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sateenkaaren väärässä päässä;26057893:
Laitoin sääntöihin ajan tunniksi. Eiköhän se sovi muillekin?

Oma osallistumiseni on tällä viikolla vähän kiikun kaakun. Kuumemittari näyttää huikeita lukemia ja mahan kunnosta en viitsi edes mainita...
Kyllä se nyt vaan on käytävä :D Koitahan parantua. :hug:
 
Sateenkaaren väärässä päässä
[QUOTE="vieras";26057837]oikeaoppisesti näitä ei syödä käsin, vaan puikoilla. ;)[/QUOTE]

Itse asiassa kummatkin tavat ovat oikein. Kun Japanissa menee sushi-baariin, saa ensiksi kostean pyyheen, millä voi puhdistaa kädet ruokailua varten. Varsinkin nigiri-sushi syödään käsin. Makitkin syödään usein käsin, puikkojakin saa toki käyttää. :)
 
Hampurilainen ja pätkismuffini cupcake-kuorrutuksella


Jauhelihapihvit
800g jauhelihaa
2,5dl mustapekka-kermaa
n.1dl korppujauhoja
1 kananmuna
paprikajauhetta
rakuunaa

Anna korppujauhojen turvota hetken kermassa. Lisää sekaan kananmuna, mausteet ja jauheliha. Sekoita tasaiseksi massaksi ja muotoile siitä sopivan kokoisia pihvejä. Paista uunissa 200 asteessa n. 20 min.

Sämpylät (Rainbow sämpyläjauhopussin kyljestä otettu ohje)
5dl vettä tai maitoa
50g hiivaa
2tl suolaa
2rkl siirappia
½dl öljyä
12-13dl sämpyläjauhoja (tuosta määrästä mä vaihdoon pari desiä hiivaleipävehnäjauhoihin)

Lämmitä neste kädenlämpöiseksi ja liuota siihen hiiva. Lisää suola ja siirappi. Lisää puolet jauhoista ja vatkaa seosta voimakkaasti. Lisää loput jauhoista vähitellen ja viimeisenä öljy. Alusta pehmeä taikina. Peitä ja anna kohota lämpimässä paikassa kaksinkertaiseksi. Kaada taikina jauhotetulle pöydälle. Leivo taikinasta kaksi tankoa ja jaa ne paloiksi. Pyöritä palat sämpylöiksi ja nosta ne pellille leivinpaperin päälle. Anna sämpylöiden kohota hyvin liinalla peitettynä. Paista 225 asteessa uunin keskitasolla.

Hampurilaisen täytteenä oli salaatinlehti, cheddarjuusto, tuorekurkkua, tomaattia, ketsuppia ja sinappia.

Pätkismuffinit
Pätkismuffinit | Kodin juhlat | Pirkka

Cupcake-kuorrute
Reseptit > ruokaohje: Cupcake kuorrute - Kotikokki.net
 
  • Tykkää
Reactions: ticotico
"Olen tatuoitu jätkä!"
Klubileipä:

ranskanleipä
kurkku- ja paprikamajoneesia (kurkkumajoneesi maustetaan sinapilla)
punasipulia
jääsalaattia
kalkkunaleikettä
paistettua pekonia
(cheddar)juustoa
keitettyä kananmunaa
tomaattia
maustekurkkua

Ranskanleipä halkaistaan kolmeen osaan ja keskimmäinen viipale syötetään känkkylokeille.

Leivänpuoliskot pariloidaan rapeiksi ja aloitetaan täyttö:
Ensin majoneesia molemmille puolille, sitten muut täytteet halutussa järjestyksessä. Kansi kiinni ja ääntä kohti! :p

Ruokajuomaksi Angry birds -limukkaa hyvin jäähdytettynä.

[QUOTE="Olen tatuoitu jätkä!";26069600]Aijaa.com - 9990589



Olen tatuoitu jätkä![/QUOTE]



Olen tatuoitu jätkä!
 
[QUOTE="juu";26071808]ja ohje puuttuu...[/QUOTE]

Hyvä huomio.

Keitä siis suhsiriisiä suolalla ja riisiviinaetikalla maustetussa vedessä kunnes se puuroutuu.
Levitä pellille jäähtymään.

Leikkaa pitkiä suikaleita
- porkkanasta.
- kurkusta.
- lohesta.
- avokadosta.
- graavilohesta.


Huuhtele ruohosipuli.

Levitä merilevälevylle ensin riisiä.
Riisin päälle vähän wasabia ja sen päälle tuorejuustoa.
Seuraavaksi kurkkua, porkkanaa, lohta, avokadoa ja pari ruohosipulia.
Rullaa tiuakksi rullaksi ja lata sivuun.

Kun olet tehnyt haluamasi määrän rullia, nosta ne jääkaappiin siksi aikaa kun siivoat muut jälkesi. Ne on nimittäin helpompi leikata jäähtyneinä.
Leikkaa ja aseta tarjolle.

Syödään soijakastikkeen kanssa - tai ilman.
 
Hyvä huomio.

Keitä siis suhsiriisiä suolalla ja riisiviinaetikalla maustetussa vedessä kunnes se puuroutuu.
Levitä pellille jäähtymään.

Leikkaa pitkiä suikaleita
- porkkanasta.
- kurkusta.
- lohesta.
- avokadosta.
- graavilohesta.


Huuhtele ruohosipuli.

Levitä merilevälevylle ensin riisiä.
Riisin päälle vähän wasabia ja sen päälle tuorejuustoa.
Seuraavaksi kurkkua, porkkanaa, lohta, avokadoa ja pari ruohosipulia.
Rullaa tiuakksi rullaksi ja lata sivuun.

Kun olet tehnyt haluamasi määrän rullia, nosta ne jääkaappiin siksi aikaa kun siivoat muut jälkesi. Ne on nimittäin helpompi leikata jäähtyneinä.
Leikkaa ja aseta tarjolle.

Syödään soijakastikkeen kanssa - tai ilman.
Mun on pitäny monesti tehhä noita, mutta jotenkin tuntunu niin hankalalta hommalta. Taitaa olla se hankala homma mun päässä :D. Ennemmin tekee itte, ku menee syömään ravintolaan. Jos ei tykkäkkään nii ei nii hirmusti haittaa ;)
 


Juustohampurilainen

  • valmiita hampurilaissämpylöitä
  • naudan paistijauhelihaa, mausteita
  • cheddarjuustoviipaleita
  • jääsalaattia, tomaattia, punasipulia
  • hampurilaiskastiketta, ketsuppia

-Paahda halkaistut hampurilaissämpylät öljytyllä paistinpannulla, molemmilta
puolilta
-Muotoile öljytyillä käsillä jauhelihasta ohuehkoja isoja pihvejä. Paista pihvit
pannulla kypsiksi, mausta esim. grillimausteella, pippurilla ja valkosipulijauheella.
Laita pihvin päälle pari juustoviipaletta.
-Täytä hampurilainen: pohjaosan päälle salaattia, tomaattiviipaleita, sipulirenkaita,
hampurilaiskastiketta, pihvi juustoineen, ketsuppia, lopuksi sämpylän kansi.
 
  • Tykkää
Reactions: PaulKohelo
Sateenkaaren väärässä päässä
Vastaan, vaikka Keittikseltä kysyit. :)
Kuvan osoitteen saa seuraavasti:
-Vie kuva Aijaahan tai mitä sitten käytätkin Photobucket, Picasa jne.
-kun kuvasi on siellä klikkaa kuvan päällä oikealla hiiren näppäimellä
-Valitse kopioi kuvan osoite
-Kirjoita

-Ei välilyöntejä tuon IMG-ritirimpsun väliin.

Eli oikea näyttäisi tältä:
[UMG]http://i1.aijaa.com/b/00519/9990589.jpg[/UMG]

Kuvittele U I-kirjaimeksi, jos laitan täysin oikein, niin sitten tulee kuva näkyviin eikä img-tagi.

Toivottavasti tajusit, yritin kirjoittaa mahdollisimman selvästi. :)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"Olen tatuoitu jätkä!"
Kiitos =)

Alkuperäinen kirjoittaja Sateenkaaren väärässä päässä;26074292:
Vastaan, vaikka Keittikseltä kysyit. :)

Kuvan osoitteen saa seuraavasti:
-Vie kuva Aijaahan tai mitä sitten käytätkin Photobucket, Picasa jne.
-kun kuvasi on siellä klikkaa kuvan päällä oikealla hiiren näppäimellä
-Valitse kopioi kuvan osoite
-Kirjoita

-Ei välilyöntejä tuon IMG-ritirimpsun väliin.

Eli oikea näyttäisi tältä:
[UMG]http://i1.aijaa.com/b/00519/9990589.jpg[/UMG]

Kuvittele U I-kirjaimeksi, jos laitan täysin oikein, niin sitten tulee kuva näkyviin eikä img-tagi.

Toivottavasti tajusit, yritin kirjoittaa mahdollisimman selvästi. :)
Olen tatuoitu jätkä!
 
Sateenkaaren väärässä päässä
Meksikolainen fiesta


Meinasin jättää koko ruokahaasteen tällä viikolla väliin. En jaksanut miettiä koko juttua. Lauantaina saimme päähämme viettää meksikolaista iltaa. (Noh, ehkä ruoka meni osittain tex-mexiinkin, mutta ei kai sen ole väliä.) Sitten tajuttiin ruokaa esille laittaessa, että hei, tämähän sopii ruokahaasteeseen kuin nenä päähän. Ei muuta kuin pikapikaa ottamaan kuva ja sitten syömään. Oli muuten hyvää!

Tarjolla oli itse tehtyjä tortilloja quesadilloina ja fajitaksina. Lihatäytteisiä tacoja sekä maissilastuja, guacamolea, papudippiä ja ihan kaupan salsaa.

Quesadilloissa
oli vuohenjuustoa ja pico de galloa.
Tortilloiden väliin vuohenjuustoa ja picoa. Paista kuumalla ja kuivalla pannulla niin kauan, että juusto sulaa, käännä välillä.


Fajitaksissa oli katkarapu-täyte. Paista pannulla 3 viipaletta pekonia paloina, lisää 200 g katkarapuja. Paista hetki. Mausta chilillä, pippurilla, limellä ja korianterilla. Laita tortillaan katkarapu-täytettä, lisää picoa ja salaattia. Maun mukaan voi mukaan heittää vielä creme fraichea, guacamolea ja salsaa.


Lihatäytteisissä tacoissa oli lihaa, salaattia, picoa. Lihana oli ns. debris-liha. Tosin lihan voi valmistaa kukin haluamallaan tavalla. (Debris-liha on ruskistettua, pitkään mausteiden kanssa keitettyä lihaa. Keitetään niin kauan, että liha hajoaa kappaleiksi. Käytetään halvempia ruhon osia, kuten lapaa.) Debris on New Orleansilaista kotoisin olevaa ruokaa, ei siis autenttista meksikolaista.


Pico de Gallo

2 tomaattia
1 iso sipuli
chiliä maun mukaan
4 oksaa korianteria
noin 3 sentin pätkä purjoa
maun mukaan valkosipulia
ripaus suolaa ja pippuria
limen mehua

Kuutioi/silppua ainekset. Mausta valkosipulilla, suolalla, pippurilla ja halutessasi limellä. Sekoita kulhossa tasaiseksi. Anna maustua jääkaapissa puolisen tuntia. Toimii vaikkapa maissilastujen kaverina!


Guacamole

Kun on kerran maistanut itse tehtyä guacamolea, ei voi enää ikinä syödä sitä kaupan purkkimoskaa.

2 avokadoa
1 keskikokoinen sipuli
2 tomaattia
maun mukaan chiliä, tuoretta korianteria ja sitruunan/limen mehua sekä valkosipulia
ripaus suolaa
Kuutioi ainekset ja sekoita. Tarjoa heti. (Voi myös hienontaa sauvasekoittimella ihan hienoksi. Silloin pääsee silppuamisessa vähemmällä.)


Tortillat

5 dl jauhoja
1tl leivinjauhetta
¼ tl suolaa
1 rkl öljyä
1,75 dl vettä
Sekoita kuivat aineet. Lisää öljy ja vesi. Vaivaa pari minuuttia kimmoisaksi taikinaksi. Jaa kymmeneen palaan. Kaulitse ohuiksi lätyiksi. Paista kuumalla ja kuivalla pannulla molemmin puolin niin kauan, että tortillaan tulee ruskeita pilkkuja.


Papudipissä on tölkillinen papuja, chiliä, paseerattua tomaattia, ripaus sokeria, pippuria, vähän korianteria ja juustokuminaa. Kiehautus ja surautus sauvasekoittimella.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä