Ruokailurytmi

Oli hesarissa juttua jokunen viikko sitten, pistäkäähän korvan taakse :)

"Ravitsemustieteilijät ovat tähän asti opettaneet, että päivän mittaan tulisi syödä usein ja pieniä määriä. Kansanterveyslaitoksen erikoistutkijan Marja-Leena Ovaskaisen mukaan asia ehkä onkin päinvastoin. Napostelu liian usein voi hänen mukaansa olla yksi syy siihen, miksi suomalaiset lihovat.

Kansanterveyslaitoksen tutkimuksessa on havaittu, että suomalaisten kokonaisenergiasta kolmannes tulee välipaloista. Missään muussa maassa välipaloilla ei ole näin suurta merkitystä. Esimerkiksi ranskalaiset syövät lounaan vasta yhdeltä ja päivällisen seitsemältä illalla, eikä välillä syödä mitään."
 
Oon täs ite jo muutamia viikkoja soveltanut itelleni uutta "ruokailutapaa".Sen myötä välipalat ovat jääneet minimiin. Kun syö kerralla kunnolla vatsansa täyteen kunnon ruokaa, ei tule heti nälkä ja näin välipalat jäävät pois.
Olen yrittänyt syödä hiilareita mahdollisimman vähän, tilalle olen ottanut proteeneja ja rasvaa sekä vihanneksia.
Ja hyvin menee...
 
Päärynäpeppu
Minä olen hiukan toista mieltä... Nimittäin jos joudun olemaan 6-7 tuntia syömättä, on nälkä jo niin kiljuva, että voisin vetää saavillisen ruokaa. :whistle: Eikä niin kovassa nälässä tuu katsottua mitä syö.
Eli kai sillä on suurin merkitys, minkälaisia välipaloja syö. On hiukan eri asia, valitseeko rasvaisen lihapasteijan, vai banaanin. =)
 
Suhtaudun aika epäluuloisesti kaiken maailman tutkimuksiin.
Itse teen hyvin fyysistä työtä.En jaksa jos en syö usein.Kuolisin jos joutuisin vetämään pari rankkaa ateriaa.
Itse olen sitä mieltä että syö mitä tahansa likaa niin lihoo.
Ranskalaiset miehet pitävät hyvin hoikista naisista ja ranskattaret haluavat näyttää hyvältä,näin he ovat dieetillä aina,eivät vaan myönnä.
 
Ateriavälien pituutta pitäisikin ehkä pidentää
Päiväys: 13.12.2006 14.14.12

Ravitsemusviestinnässä on jo kauan toitotettu, että päivän mittaan tulisi syödä usein, mutta pieniä määriä. Kansanterveyslaitoksen erikoistutkija MARJA-LEENA OVASKAISEN mukaan asia näyttääkin olevan päinvastoin. Liian usein napostelu voikin olla yksi syy siihen, miksi kansa jatkaa lihomistaan. Ovaskainen puhui aiheesta IIR Finlandin järjestämässä Ruoka & Juoma 2006 -seminaarissa.

Kansanterveyslaitoksen tutkimuksessa on havaittu, että suomalaiset saavat energiansaannistaan noin kolmanneksen välipaloista. Missään muussa maassa ei ole havaittu näin vahvaa välipalakäyttäytymistä. - Esimerkiksi ranskalaiset syövät lounaan vasta yhdeltä ja päivällisen seitsemän aikaan illalla, seminaarin puheenjohtaja ANNIKA MÄYRÄ-MÄKINEN kertoi. Siinä välissä ei syödä mitään. - Ranskalaiset ovat Euroopan hoikin kansa, joten meidänkin olisi ehkä syytä ottaa heistä mallia.

Käsitys siitä, että verensokeri tulee pitää jatkuvasti koholla, on lyönyt hyvin läpi suomalaisten mielissä. Tämä on Ovaskaisen mukaan näyttänyt johtaneen välipalasyömisen lisääntymiseen. Väsymisen tunteen ajatellaan usein johtuvan juuri verensokerin matalasta tasosta, vaikka unelias olo voikin olla syytä vaikkapa liian lyhyistä yöunista. - Ateriavälien pituus on tottumiskysymys, Ovaskainen totesi.

Jos verensokerin ajatellaan olevan matala, välipalaksi ehkä valitaan helposti juuri sokeripitoisia ja epäterveellisiä vaihtoehtoja. Ihanteellistahan olisi, jos välipalaksi valittaisiin terveellisiä vaihtoehtoja, kuten hedelmiä, kasviksia sekä vähärasvaisia ja kuitupitoisia vaihtoehtoja. Toisaalta on nimittäin myös havaittu, että liian pitkät ateriavälitkin voivat johtaa ylenmääräiseen syömiseen, kun ruokaa lopulta on saatavilla. (Finfood)


http://www.finfood.fi/finfood/finnfoo1.nsf/769262256941503d422562c3006a05b8/38ae713b9f589ce6c225724300436cb9?OpenDocument

Eli jos syö ruokaa, joka nostaa nopeasti verensokeria, kohta on taas nälkä ja pitää syödä kaksin käsin. Jos syö 3 krt päivässä ja on valveilla vaikka 16h, niin siinähän tulee reilut 5 tuntia ateriaväliä. Ei se mun mielestä mikään mahdoton ole.. Valitsee ruokaa, joka pitää nälän poissa, esim. tuota kuitupitoista (johon en itse juuri usko, mutta jotkut uskoo...) Mut parasta on, kun kukin kuuntelee omaa kroppaansa. Se kuuntelu vaan tahtoo jäädä joskus tekemättä, kun uskoo "kaiken maailman tutkimuksia" ;) Kritiikki on hyvästä, aina pitää kyseenalaistaa!
 
Niin jos on hereillä 16 tuntia.Oma työvuoroni kestää 16 tuntia.Matkat päälle tunti per suunta,se tekee jo 18 tuntia.Siihen vielä jos heräät n. 3 tuntia aiemmin.Yleensä ole hereillä n. 22-23 tuntia yhteenmenoon.
Ei riitä 3 ateriaa.Tosin en ole ylipainoinenkaan.
Kuuntelen omaa kroppaani ja syön sen mukaan,jos housut alkavat kiristää,tiedät että pitää syödä kevyemmin.Hyvin yksinkertaista.
 

Yhteistyössä