Ruokaneuvoja!

Ajattelin nyt aloittaa tälläisen ketjun kähmyille kotikokeille, joilta ei allergiaruoan kokkaaminen tahdo onnistua. Itse kuulun edellä mainittuun ryhmään :wave: Toivottavaa siis olisi, jos joku kokenut osaisi hieman valaista ja antaa vinkkejä, mitä tehdä ja kuinka toimia. Itsellä nuo vauvasoseet (keitto ja muussaus) onnistuivat ihan kivasti. Homma menee mielestäni haastavaksi tässä vaiheessa, kun pitäisi tehdä "oikeaa" ruokaa.

Tähän voisi siis laittaa ihan niitä kaikista yksinkertaisimpiakin asioita ja hyviksi havaittuja reseptejä yms.

Itse kaipaisin apua erityisesti pariin eri ongelmaan:

1. Kastike. Kuinka saan tehtyä kastiketta? Meillä on rasva ja riisi ja maissi käy, mutta miten niistä saa kastiketta?

2. Miten maailmassa kukaan on onnistunut leipomaan mitään syömäkelpoista? Mulla alkaa olla huumorintaju kohta aika lopussa...Olen tehnyt sämpylöitä ja karjalanpiirakoita huonolla menestyksellä. Minun leipomani täytekakut ovat kivikovia ja pipareista kolmas satsi oli syötävää. Nyt kävin ostamassa Citymarketista täällä kehuttua Farinan leipäjauhoa, joskohan sillä onnistuisi!

3.Kiisseleiden tekeminen ilmeisesti on joskus mietityttänyt mutakin kuin minua. Meillä heikon marjatilanteen vuoksi ei niitä juuri tehdä, mutta hoksasin tänään, että pelkästä Maizenastakin voisi ilmeisesti yrittää tehdä kiisseliä lisäämällä vaniljasokeria sekaan...

4. Mitä teillä muilla syödään noin yleensä? Meillä ruokalistalla ovat aikasta usein lihapullat ja makaronilaatikko. Vähän vaihtelua olisi kiva saada, mutta miten :ashamed:

PS. Minulla on aina hieman epäselvää se, mitä voi korvata milläkin. Jos ohjeessa on perunajauho, voiko tilalle laittaa vaikka maissjauhoa jne.

Eli minä ja varmasti moni muu olisi todella kiitollinen, jos ketjuun innostuisi mukaan muutama kokeneempi kokkaaja :D
 
Olikos teillä nyt maito käytössä? Vai muistanko ihan väärin :ashamed:
Sehän kun helpottaa huomattavasti.. Juurikin tuon kiisselin voi tehdä vaikka maitokiisselin lisäämällä siihen vaan sokeria ja tarjoaa sitten sellaisenaan tai jonkin hedelmäsoseen kanssa.
Yleensä perunajauhon voi korvata maissijauholla.
minkälaista kastikkeen ohjetta kaipaat? siis esim.jauhelihakastikehan onnistuu ihan niin,että tekee lihaliemi pohjasen jonka sitten suurustaa maissijauhoilla ja lorauttaa vaikka joukkoon kermaa..ja tähän tyylin onnistuu muutkin kastikkeet. itsekkään en juuri koskaan tee voi-vehnäjauho suuruksella kastikkeita,kun ne on niin rasvasia. Suurustan lähes aina maizenalla kastikkeet.
Ja vaihtelua kaivattais täälläkin ruokiin..tuntuu,että juurikin makarooniloota,jauhelihakastike,lihapullat linjalla mennään...ja vielä kun tuolle tytölle ei tunnu mikään kelpaavan :kieh:
Niin ja leipomis hommissa en tähän hätään osaa auttaa,meillä kun kaikki viljat käytössä eikä toi neiti kyllä mitään leipomuksia ees syö..nekään ei siis kelpaa :headwall:
 
Hyvä idea tämä ketju!! Juuri näitä asioita itsekin pohdin ja viikonloppuna olis vuorossa päivä kokeilevaa keittiötä eli olisi tarkoitus syödä ensi viikko pojan kanssa samaa ruokaa.. jotta poika söisi paremmin. Ja sapuskan pitäisi olla semmosta että minäkin sitä voin syödä. Ainekset ovat: bataatti, kesäkurpitsa, kukkakaali, parsakaali, munakoiso ja possu. Mausteista sipuli on ainoa testattu ja sopiva (samoin suola ja sokeri). Rasvoista sopii auringonkukkaöljy. Ja hedelmiä on liuta, jotka sopii..

Leipomisesta: mä olen päätynyt siihen että muffinsseja voi tehdä monista jauhoista. Provenan täysjyväkaura+perunajauho/tapioka ja Farinan täysjyväriisi+tapioka on olleet parhaita. Eli tuota tärkkelystä (peruna-tapioka-maizena) laitetaan noin 1/4. Leivinjauhe ei yksinään riitä vaan täytyy lisätä soodaa. Tai vaan pelkkää soodaa. Jos ohjeessa lukee margariinia 100 g, laitan öljyä desin. Ja sitä kananmunaa ei oikeesti tarvi mihinkään.. sen voi korvata hedelmäsosella jotta saa kosteutta taikinaan. Älä korvaa kananmunaa vedellä tms. Laitoin jossain vaiheessa tonne Allergiset kullannuput osioon ohjeen sekä muffinsseista että teeleivistä. Niitä mä edelleen teen, tosin just nyt viljat tauolla.. ja yritän bataatista leipoa pelkästään seuraavaksi. Pikkuleipä ohje on sieltä Pirkanmaan allergiasivuilta (Hanna-tädin keksit) ja se on hyvä. Kunhan muistaa että kananmunan puuttuessa kuohkeutta täytyy lisätä vatkaamalla eli kun kaikki ainekset on kulhossa vatkaa ihan reilusti ja pitkään. Vehnäjauhokakkujahan ei saa vatkata mutta näissä kaura-riisi jne. jauhoissa ei ole sitkoa ja niitä voi siis vatkata. Mulla on yhtä tosi hyvää omenakakkua ed. mainituista aineksista, kaivan ohjeen..
Quinoa ja hirssijauhoista (Makrobios) en ole onnistunut leipomaan mitään syömäkelpoista, yritin sämpylöitäkin tehdä psylliumin avulla mutta niistä tuli murenevia ja KITKERIÄ, kuten kaikista muistakin näistä jauhoista tehdyistä. Missä vika?

Kiisseli: 1 rkl tapiokaa /n. 4 dl vettä/mehua/marjaa vaikuttaa hyvältä. Ei liian paksua. Lisätään osanestesuurusteena eli tapioka sekoitetaan pieneen määrään vettä ja lirutetaan kiehuvan nesteen joukkoon ja annetaan kiehahtaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Juu, meillä on käytössä maito eli voi sopii. Noita lihaliemikuutioita en ole uskaltanut käyttää, kun ne sisältävät "vaikka mitä" eli aika paljon on mausteita ja se E330 ja monessa vehnää ja soijaa. :/
Aivan juu tuon unohdinkin,että vehnäähän nuo usein saattavat sisältää ja jos teillä oli noita E-allergioitakin..hmm...sitten vaan itse keittelemään lihalientä :D
Ja tokihan kastikkeen voi vaan sopivilla mausteilla maustaa..jos vaikka tomaatti sopii tms..
 
Kiva ketju :)
Tänne kanssa kaivataan vaihtelua ruokapöytään -lähinnä pääruokiin nyt kun yritetään koko perhe syödä samanlaista. Makaronilaatikkoa en ole onnistunut tekemään -kokeilin riisimakaronista ja yök mitä muhjua tuli... Kastikkeita yritin perus maissitärkkelyksellä suurustaa, mutta tuli melko klumppista jota ei sitten kukaan syönyt...

Mä teen "liian usein" uunivihanneksia ja lihaa. Eli lihan kevyesti paistan lihapalat (broileri/kalkkuna/possu suikaleet) pannulla öljyssä. Laitan paistopussiin/kannelliseen uunivuokaan. Sitten sopivat kasvikset paistan kevyesti kuivalla pannulla ja lisään lihan kanssa. Yleensä peruna, bataatti ja porkkana kuutioita. Lisään sipulia ja persiljaa. Suolaa. Pussi kiinni tai uunivuokaan kansi ja uuniin 175astetta ja kypsennetään määrästä riippuen 30-45min. Tulee ihan perus perus ruokaa -johon alan itse kyllästyä..

Toinen mitä usein teen on lihakeitto. Vaihdan van lihat ja kasvikset välillä. Liemi on maustettu suolalla, meiramilla ja sipulilla. Nyt kokeilin risentalta keittovihanneksia (kuivattuja) sis.porkkana, sipuli,purjo ja nauris -näyttää sopivan pojalle ja vaikka laitan vähän vaan niin antaa makua. Itselläni olen imetysdieetin aikana käyttänyt reformin luomu-kasvisliemijauhetta, jossa ei ole e-koodeja, soijaa tai muuta ylimääräistä. Jossain vaiheessa kokeilen pojallekin.

Lihapullat, kasvissosekeitot ja piilolihaa on myös pöydässä usein... piilolihaan teen vihannesmuusin (usein perunamuusi veteen+rypsiöljyä). Laitan kerroksen muusia vuokaan, väliin pannulla ruskistettua lihaa ja lopuksi kerros muusia -ja koko komeus uuniin. Mausteet samat kun aina... Tulis parempaa jos vois käyttää kermaa tms.

Pikkuleivistä on koko imetysdieetin ajan tullut ammuksia tai vähintään niin kovia että ei oo voinut syödä... :x Jos jollain olis vinkki oikeesti hyviin pikkuleipiin ja vinkkejä muutoinkin niin vastaan otetaan :)

Leipää oon oppinut vähitellen tekemään. Johtuen siitä että vuoden on itse pitänyt niitä syödä -valmiit (vuohelan) maksaa niin paljon että en oo raskinnut kun poikkeustapauksissa ostaa. Farinan riisileipä on ollut hyvää. Ja Hirssi-quinoa-leipä ihan ok myös:

2dl hirssipuuroa (oon tehnyt hirssiryyneistä)
1dl vettä ja 25g hiivaa
1dl perunasurvosta (tai bataatti/maa-artisokka)
1rkl öljyä (laitan usein vähän enemmän)
1rkl siirappia (tummaa, tän voi korvata sokerillakin)
suolaa
n.4dl luontaisesti gluteiinittomia jauhoja (laitan usein quinoaa1dl, hirssiä2dl, tapiocaa tms.1 dl)

Liuotetaan hiiva lämpimään veteen, lisätään muut ainekset ja sekoitetaan hirssipuuroon. Sekoitetaan sähkövatkaimella 3-5min, kumotaan leipävuokaan jossa joko leivinpaperi/voitelu. Kohotetaan hyvin suojattuna liinan alla kaksinkertaiseksi ja uuniin 200astetta n.20min. Tästä tulee melko pehmeä leipä ja meillä poika tykkää -ja itsekin syön..

Jossain mulla on tattarihapanleivän ohje... sitä tulee tehtyä usein.. hapatus tehdään puolukan avulla. Lisään sen kunhan ehdin... Psylliumia oon nyt käyttänyt melki aina -parempi rakenne kun muistaa vähentää jauhojen määrää vajaan kolmanneksen. Muutoin oon saanu liian kovia leipiä. :)

 
Nettikaupoista ovat varmaan kaikille tuttuja Allermiina ja Ruohonjuuri, mutta vilkaiskaa myös seuraava linkki eli Keliapuodin tarjonta (oli esim. pelkästä maissista tehtyjä tortilloja):
http://www.keliapuoti.fi/kauppa/index.php

Minun suosikkiohjeitani olen aiemmin jo palstalle laitellutkin:) Mutta Lyyti-Mamma kirjoitit tuosta makaronilaatikosta ja minusta onnistuu kyllä tosi hyvin riisikierrepastasta, kunhan ei keitä pastaa liian pehmeäksi eli pitää jättää tosi "al denteksi"...

Meillä tehdään myös uunissa liha-juurespatoja tosi usein. Sitten pastaa ja pekonikastiketta (lisään esim. säilykepersikkaa kuutioina tms.) tai lihapullia tai jauhelihakastiketta (possujauheliha, kastikkeen suurustan riisijauhoilla ja lisään vähän kaurakermaa) ja jauhelihakeittoa (sopiva liha, bataatti ja lanttu - näyttää lähes samalta kuin muilla), riisiä ja hirvikastiketta (riista on esikoisen herkkua edelleen, vaikka voi syödä jo muitakin lihoja), riisiä ja pekoniin käärittyjä kanan rintafileitä (ennen kuin kana sopi, laitoin kalkkunaa), aikuisille lisätään väliin esim. yrttejä ja vuohenjuustoa tms., bataattimuusia, oolannin muusia ja lihapullia yms. yms.

välipaloiksi vispipuuroa Farinan karkeista jauhoista ja puolukasta, yosa-jogurtteja, elovenan välipalajuomia (poika rakastaa näitä ja itsekin join tosi paljon imetysdieetillä), Oatlyn jogurttijuomat, päärynämuffinit (laitoin joskus tän ohjeenkin), leipä, kaura-päärynäpaistos, Farinan letut ja nyt kun esikoiselle käy jo vehnä, niin ja joskus herkutellaan maidottomilla ja munattomilla Arnoldsin donitseilla:) Sitten Kallon täysjyväriisimurot (viljattomia), Urtekramin maissihiutaleet (viljattomia), edelliset esim. mustikka/vadelmakeiton tai oatlymaidon kanssa:)

Kaurapaistoksen ohje vielä tässä (oli oma suosikkini imetysdieetillä Oatly vaniljakastikkeen kera)

Kaura-päärynäpaistos

2 kypsää päärynää
150g rasvaa
1,5dl sokeria
kanelia
kaurahiutaleita

Kuori ja viipaloi päärynät. Levitä piirakkavuoalle. Sekoita kattilassa sula rasva, sokeri, kaneli ja kaurahiutaleita, niin että seos on sopivaa. Paista 200 asteessa, kunnes pinta saa hieman väriä. Nauti kauravaniljakastikkeen tai kaurajäätelön kanssa.

Ja näitä taisin tehdä aikoinaan esikoiselle, tosin eivät hänelle oikein maistuneet:)

Bataatti-riisirieskat

1dl keitettyä bataattia soseena
1rkl öljyä
1dl vettä
1,5dl riisijauhoja
suolaa

Sekoita ainekset. Nostele pellille 3 rkl taikinaa ja tasoita lusikalla. Paista 250 asteessa n. 15 min.


Persikkajäädyke (onnistuu varmasti myös päärynästä)

250 g purkki säilykepersikoita
1 dl lientä

Leikkaa persikat viipaleiksi ja pakasta mielellään yön yli. Vatkaa sähkövatkaimella vaahdoksi samalla lientä lisäillen. Jäädytä uudelleen. Ota jääkaappiin noin tuntia ennen tarjoilua ja vuole "jäätelölastuja" annosmaljoihin. Koristeeksi persikanpaloja.

tässä vielä yksi pikkuleipäohje, jota en ole kokeillut:
VANILJAPIKKULEIVÄT

1 dl hedelmäsosetta (ruusunmarjasoseesta tulee väriä pikkuleipiin)
1 dl sokeria
100 g margariinia
2 tl vaniljasokeria
1 tl leivinjauhetta
2,5 dl riisijauhoja (hienoja)

Vaahdota rasva ja sokeri. Lisää joukkoon hedelmäsose ja keskenään sekoitetut muut aineet. Pursota taikinasta pikkuleipiä (tee ensin koekakku ja lisää tarvittaessa jauhoja) leivinpaperin päälle. Paista 175 astetta 10-15 minuuttia. Älä kasaa päällekkäin tuoreena, painuvat muutoin kasaan.
 
Silencio: Mä olen oikeasti varmaan vähän "hidas" näissä ruokajutuissa, mutta voisitko kiltti laittaa ihan rautalankamalli ohjeen miten tehdään vaikka sitä hirvikastiketta? :ashamed: Pitääkin kokeilla noita bataattirieskoja!
 
Ajattelin seuraavaksi kokeilla us lammasta kun se hirvi ei sopinu. Mitä teette us lampaan jauhelihasta?
NallePuh82: ite tein hirvikastikkeen niin että leikkasin jäisestä palasta semmosia ohkasia "siivuja" ja paistoin pannulla sinisessä Keijussa, sitte laitoin lihat uunipataan ja vettä niin että lihat kunnolla peittyy, mausteiksi voi laittaa maustepippuria, sipulia, mustapippuria ym. jos sopii, meillä ei ole vielä kun suola käytössä. Pidin monta tuntia uunissa oisko 200 asteessa että lihasta tulee pehmeää. En muista suurustinko maizenalla kastikkeen. Oikein hyvää tuli mutta valitettavasti ei tytölle sopinut.
 
Teen tuota kastiketta kahdellakin tavalla...

Jos saan hirveä jauhelihana, paistan lihan pannulla, siirrän vähän lihoja syrjään ja lisään juoksevaa Sunnuntaita ja riisijauhoja TAI luontaisesti gluteenitonta kastikeainesta (taisi olla Milletin ja sisältää hirssiä, amaranttia ja riisiä), sitten ruskistan hieman jauhoja ja lisään nesteen, yleensä kauramaidon, koska poika tykkää siitä enemmän kuin veteen tehdystä kastikkeesta. Riisijauhokin käyttäytyy suht samalla tavalla kuin vehnäjauho, paitsi että on valmista heti kun on kiehahtanut.

Jos taas liha on palana, joko keitän kokonaisena ja jauhan (vauvalle) tai sitten lohkon keitetyn lihan suoraan sopivan kokoisina annoksina pakastimeen. Keitinlientä keitän sitten kokoon, siivilöin, lisään Oatlya ja suurustan riisijauhoilla (+lisään suolan ja pippuria esikoiselle). Valmiin kastikkeen (tätä pystyy tekemään tosi ison määrän yhdestä keitinliemestä!) pakastan esim. jääpalakoteloissa ja kun ovat jäätyneet, heitän isompiin rasioihin, josta saa sitten pari kerrallaan lisättyä esim. lihapullien kastikkeeksi, hirvipalojen kanssa jne. Eli teen näköjään aika monella tavalla näitä kastikkeita:)

Joskus teen kastikkeen suoraan riisipastakattilaan siten, että jätän vähän keitinlientä mutta odotan, että liemi on hiukan jäähtynyt (riisijauho ja maissijauho kun paakkuuntuvat jos lisää kiehuvaan tai lähes kiehuvaa veteen). Sitten lisään riisijauhot, sekoitan huolellisesti kastike on valmis. Joskus lisään riisimaitoa/kauramaitoa/kaurakermaa, jotta tulisi enemmän makua. Pekonikastikkeen (paistan siis pekonin, suurustan kastikkeen ja lisään Pirkka-säilykepersikan puolikkaista pilkottuja kuutioita) hyvä puoli on se, että siitä tulee reilusti makua:)

äh, taisi tulla selitettyä aika sekavasti, toivottavasti saat NallePuh82 selvää:)
 
Kiitoksia vastauksista, nyt minäkin ymmärsin! =) Tuossa tuli muuten vastaus samalla siihenkin, miksi minulle tahtoi tulla noita paakkukastikkeita...Tein eilen myös sitä farinan leipää ja hyvää oli! Tänään tein ruoaksi täältä saamallani idealla bataattisosetta ja jauhelihaa uunissa. Itse en sitä voinut maistaa, mutta kuvittelisin sen olevan ihan hyvää. Meillä on nyt kokeilussa mustapippuri ja se näyttäisi sopivan. Saa vähän makua ruokiin.

Itse teen lampaan jauhelihasta lähes aina niitä lihapullia. Nykyisin laitan sekaan rasvaa, kermaviiliä ja riisijauhoja sekä vähän mausteita ja pyörittelen pellille. Kun ei ollut maitoa käytössä, niin tein välillä pelkästä jauhelihasta, vedestä ja ripauksesta jauhoja. Yksinkertaisimmillaan olen tainnut tehdä lihapullia pelkästä lihasta. Lampaan jauheliha on sen verran rasvaista, että siitä onnistuu ilman kummempia lisukkeitakin. Jos on sopivaa kasvissosetta tai raastetta, niin taikinaa voi jatkaa sillä. Itse teen usein bataattisoseesta ja hirvenlihasta pullia ja lisään sekaan vain hieman vettä ja suolaa.
 
Mä sain aikaan kerrankin jälkiruokaherkun, joka kelpasi pojalle =) Tosiaan quinoa- ja tattarijauhoista tehty leipä on aikasta kitkerää, enkä ole edes yrittänyt sitä enää leipoa, kun pojalle löytyi tattarinäkkäri Allermiinasta.
Mutta nyt olen tehnyt kaksi kertaa banaanilettuja:
n. 3-4dl soijamaitoa (alpro soyaa)
1prk päärynäsosetta
1 banaani haarukalla murskattuna
tapiokatärkkelystä (n. puolet jauhojen kokonaismäärästä)
tattarijauhoa (näitä sitten se toinen puoli)
sokeria
pari rkl Keijun rypsiöljyä

Määriä en osaa tarkalleen sanoa, koska en käytä mittaa :D Mutta kun laittaa jauhot viimeisenä, niin huomaa kyllä, koska taikina on sopivan paksuista paistettavaksi. Letut ovat pysyneet todella hyvin kasassa ja tosiaan myös maultaan ihmeen hyviä :D
 
Suosittelen TAPIOKAtärkkelystä kokeilemaan vähän joka paikkaan.. itse käytän sitä mm. leivonnaisiin, kiisseliin ja lihapulliin. Pysyvät paremmin koossa ja on aika riittoisa ts. ruokalusikallinen/400g lihaa tuntuu riittävän. Vaikka ei siis olisikaan viljaa käytössä, sillä saa saostettua yhtä sun toista.
 
Kasvisletut

Olemme tehneet lettuja Farinan lettujauhoseoksella (sis. riisijauho, suola, sokeri ja sakeuttamisaine E466). Nesteenä on käytetty vettä ja lettutaikinaan on lisätty kasviksia (porkkanaa raasteena tai parsa- ja kukkakaalia esikeitettynä ja pienittynä jne.) ja sulatettua Keijua. Letut on paistettu sinisellä Keijulla. Lettujauhoseospaketin kyljessä on ohje noihin lettuihin. Hyvin maittavat koko perheelle, ja ohjetta on helppo soveltaa.

Uunikasvikset

Erilaisia kasviksia keitetään all-dente, pyöritetään kevyesti Keijussa ja laitetaan uunipellille. Pelti uuniin ja kasvikset saavat ottaa hieman väriä pintaansa. Uppoaa meillä sormiruokana.

 
Mukava ketju tämä. Itse kun tekee keliaakikolle sekä allergiselle tytölle ruuat, niin kaikkee on tullut kokeiltua. pitää kirjoitella jotain aina kun kiireiltä kerkeää.

Leivonnaisiin kannattaa kokeilla apuaineiksi ksantaania ja psylliumia, löytyy Farinan valikoimista semmosia leivinjauhepurkin kokoisia purkkeja. Itse käytän aina leipoessani gluteenittomia tuotteita. Psyllium tekee sitkoa esim. leipätaikinaan joissa hiivaa, jolloin leivät eivät lätsähdä ja murene niin helposti. Ksantaania käytän pikkuleivissä, muffinseissa ja marjapiirakoissa. Kestävät paremmin kasassa.

Tapiocatärkkelyksellä voi hyvin korvata esim. perunajauhot tai gluteenittomien tuotteiden ohjeissa olevat jauhot. Sillä pystyy suurustamaan kiisselin hyvin ja kastikekin onnistuu jotenkuten. Kaurajauho antaa leivonnaisiin makua, riisijauho on myös maukkaampaa kuin pelkät tärkkelykset.

Ruokavinkki: Itse teen bataattilaatikkoa (vähän kuin perunalaatikko) usein. Sekaan voi laittaa sopivia juureksia ja esim kukkakaalia, parsakaalia, jauhelihaa, sipulia jne. mitä nyt sattuu sopimaan. Juurekset pilkotaan esim. pieniksi suikaleiksi, jauheliha ruskistteuna sekaan. Sitten munamaito, kuten makaronilaatikossa. Lopuksi uuniin 175-200 astetta n. 1-1,5 h kokeilee milloin juurekset ovat kypsiä. Saa tehtyä monen päivän ruuat kerrallla ja maistuu myös aikuisille.

Hyviä ohjeita www.keliakialiitto.fi, jauhoja voi helposti vaihdella toisiin.
 
Vinkki leivän tekoon
Paistan keliaakikon/vilja-allergisen leivät usein joko leipävuokassa tai muffinssivuokassa. Molemmat semmosia pinnoitettuja. Leivät kohoavat hyvin, eivätkä lätsähdä niin helposti. Muffinsivuoasta saa tytölle hyvin sämpylät ja on näppärä ottaa pakkasesta sämpylä kerrallaan.
 
Life luontaistuotekaupoista saa montaa eri marjaa kuivattuna jauheena. Myös Risentalla on kuivattua ruusunmarjaa. Itse ajattelisin että kuivattu ja siitä keitetty kiisseli voisi olla sopivan käsiteltyä allergiselle.
 

Yhteistyössä