Ruokasooda pyykin pesussa?

Onko kukaan käyttänyt? Poistaako ikävän hajun vaatteista?

Olen etikkavettä kokeillut ihan ohjeiden mukaan ja jopa voimakkaampaakin etikkavettä käyttänyt vaan ei lähde ikävä haju vaatteista.

Olen saanut hyviä vaatteita vaan niissä on joku sellanen haju mikä pistää nenään eikä lähde edes etikkavedessä liottamalla.

Siksipä kyselen auttasko ruokasooda ja millasina määrinä? miten käytettynä? Jos auttaa?

Entäs pesupähkinät onko niillä tehoa?

Ja vaatteen hajusta vielä sen verran, että kun erehtyy yhden sellasen haisevan vaatteen pesemään muun pyykin joukossa niin sen jälkeen haisee muutkin vaatteet sille eli tarttuu aika hyvin.

Vai roskiinko heitän noi saadut vaatteet?
 
vieras
Kohtahan ne on pilalla tuosta pesemisestä. Harmi, mutta ilmeisesti kankaat vaatteissa on niin tuhoutuneet, että hajua ei saa millään pois. Oletko kokeillut liottaa huuhteluaineessa? Pakastaminen märkänä saattaa auttaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kohtahan ne on pilalla tuosta pesemisestä. Harmi, mutta ilmeisesti kankaat vaatteissa on niin tuhoutuneet, että hajua ei saa millään pois. Oletko kokeillut liottaa huuhteluaineessa? Pakastaminen märkänä saattaa auttaa.
En ole liottanut, mutta kokeillut käyttää pesun yhteydessä jota normaalisti en käytä pyykinpesussa vaan silti se haju puskee läpi.
 
--
Kyllä mä olen saanut etikalla esim kissanpissan hajun pois. Niin ja miehen jääkiekkovehkeiden hajun myös.. Eli normaalisti pesuainetta ja huuhteluaineeksi sitten etikkaa, eikä mitään vedellä lantrattua. Pyykki tuoksuu märkänä reippaasti etikalle, mutta kun kuivuu, kaikki hajut haihtuu.

Mitä hajua sä koitat saada pois?
 
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Kyllä mä olen saanut etikalla esim kissanpissan hajun pois. Niin ja miehen jääkiekkovehkeiden hajun myös.. Eli normaalisti pesuainetta ja huuhteluaineeksi sitten etikkaa, eikä mitään vedellä lantrattua. Pyykki tuoksuu märkänä reippaasti etikalle, mutta kun kuivuu, kaikki hajut haihtuu.

Mitä hajua sä koitat saada pois?
Siinä on tarttunut hajua asunnosta jossa todennäköisesti hometta. Pyykinpesuainekin on arielin hajustettua joka on voimakkaan hajuista (itse en käytä). Olisko näiden sekoitus sit.
 
--
Alkuperäinen kirjoittaja Verenpisara:
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Kyllä mä olen saanut etikalla esim kissanpissan hajun pois. Niin ja miehen jääkiekkovehkeiden hajun myös.. Eli normaalisti pesuainetta ja huuhteluaineeksi sitten etikkaa, eikä mitään vedellä lantrattua. Pyykki tuoksuu märkänä reippaasti etikalle, mutta kun kuivuu, kaikki hajut haihtuu.

Mitä hajua sä koitat saada pois?
Siinä on tarttunut hajua asunnosta jossa todennäköisesti hometta. Pyykinpesuainekin on arielin hajustettua joka on voimakkaan hajuista (itse en käytä). Olisko näiden sekoitus sit.
Auts, homeen hajusta en tiedä saako sitä pois millään....
 
no
mä kyllä lioittaisin etikkavedessä vuorokauden. Mä pelastin yhdet puuvillaverhot sillä käsittelyllä, kun ne haisivat kellarille. sen jälkeen ulos kuivumaan pariksi vuorokaudeksi, niin on kumma jos vielä haisee.

se pyykinpesuaineen haju lähtee vaan useiden pesujen jälkeen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja no:
mä kyllä lioittaisin etikkavedessä vuorokauden. Mä pelastin yhdet puuvillaverhot sillä käsittelyllä, kun ne haisivat kellarille. sen jälkeen ulos kuivumaan pariksi vuorokaudeksi, niin on kumma jos vielä haisee.

se pyykinpesuaineen haju lähtee vaan useiden pesujen jälkeen.
Vähintään sen vuorokauden on ollut likoamassa.

Noh kokeilen vielä etikkaa suoraan huuhteluainelokeroon.
 
no vielä
Kloori - Cl2 - kloriitti
19.08.2009
3 kommenttiaIdea tähän postaukseen lähti lukijatilastosta; eräs blogiini johtanut hakusanarypäs oli "pesukoneen kalkinpoisto kloorilla". Kalkinpoistoon sopii mm. sitruunahappo, lisätietoa aiemmassa postauksessa.

Kloriitti on vahva emäs (pH yli 12), joten kalkinpoistoaine se ei ole. Kalkinpoistohan vaatii happoa (eli käyttöliuoksen pH pitää olla alle 5).

Klooriitti on oikein käytettynä lyömätön muutamassa tilanteessa:

pyykin valkaisu (muistatteko vielä 80-luvun farkut??)
pyykin raikastaminen/kirkastaminen
desinfiointi esim. mahatautijakson jälkeen
erittäin pinttyneen lian puhdistus
Tarkalleen ottaen puhtaana kloori esiintyy kaksiatomisena kaasuna, Cl2. Kloriittipullon sisältö on taas laimennettua hypokloriittia. Muutama asia kannattaa pitää mielessä ennen Kloriittipullon avausta:

vahva emäs saattaa vaurioittaa mm. maalipintoja
kloriittia on syytä käyttää kylmän veden kera (kuuma vesi heikentää tehon)
valkaisukyky toimii vain luonnonkuiduissa kuten puuvilla (polyesteripaita ei vaalene), toisaalta pikkutippakin väärässä paikassa jättää ikuisen, mutta värittömän jäljen
kloriittia ei saa sekoittaa muihin pesuaineisiin (esim. pesukoneessa pyykin valkaisu tai raikastaminen tehdään aina ilman muita pesuaineita!)
Kloorivalkaisu pesukoneessa? Hyvin toimii; pese ensin pyykki normaalisti. Likaisen pyykin valkaisu tuottaa läikikkään lopputuloksen.

Valitse tämän jälkeen valkaistavat, luonnonkuituiset tuotteet. Mikäli pesukoneesi on päältä täytettävä, valitse kylmä pesuohjelma ja kun kone on ottanut veden, pysäytä ohjelma, lisää kloriitti (sekoita veteen esim. lusikalla) ja lopuksi lisää pyykki.
Mikäli pesukoneesi on sivusta täytettävä, niin laita valkaistava pyykki rumpuun 2-3 kloriitilla täytetyn pesupallon kera ja valitse kylmän veden pesuohjelma.

Pyykin raikastaminen/kirkastaminen toimii samoin, mutta kloriittia käytetään huomattavasti vähemmän: 25 ml (= 1/4 dl). Pesupalloon kannattaa laittaa vielä kylmää vettä, että kloriittilious olisi hieman laimeampaa, jotta se ei vahingossakaan vaalenna tekstiilejä. Olen käyttänyt kloriittiraikastusta niihinkin tekstiileihin, joiden pesumerkissä kloori on kielletty. Raikastamisessa käytettävä määrä on kuitenkin niin pieni. Mutta jokainen omalla vastuulla

Onko kloriiteilla eroa? Tavallisen ruokakaupan hyllyltä löytyy montakin versiota, tuoksun kera ja ilman, eri hintaluokissa. Halvin ei välttämättä ole paras, kannattaa vertailla myös pH:tä. Nimittäin, yhden pH-yksikön ero tarkoittaa 10-kertaista eroa tehollisen konsentraation suhteen.

EDIT: Emäntä-X lähetti mainion vinkin kloriitin käytöstä desinfiointiliuoksena.

Tämän olin unohtanut, vaikka liuosta olenkin käyttänyt esim. mahatautiepidemian tai muuton yhteydessä:

""Kloriitista voi näin influenssaepidemian aikoina tehdä desinfiointiliuoksen, joka käy käsille ja kodin desinfiointiin esim. oven kahvoihin ja vessan vetotappeihin tai painonappeihin.

Desinfioiva neste
5 ml = 1 tl kloriittia
1,2 l (12 dl) kylmää vettä

Suihkutetaan/pumpataan kädelle, hierotaan huolellisesti käsiin ja kuivataan puhtaaseen pyyhkeeseen tai paperiin.

Suihkupullosta voidaan suihkuttaa desinfioitavaan kohteeseen. Pyyhitään kuivaksi puhtaalla kankaisella tai paperisella pyyhkeellä.""
 
no
ja lainaus on täältä:

http://siivousfriikki.wordpress.com/category/siivousaineet/

kannattaa kokeilla pyykin kirkastamista! mä sain navettafarkuista hajun täysin pois. Sain serkulta käytetyt farkut, jotka löyhkäsi navetalle, oli käyttänyt työhousuina. kloriittikylvyn jälkeen eivät haisseet millekään, mutta kloriittivesi muuttui keltaiseksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja no:
ja lainaus on täältä:

http://siivousfriikki.wordpress.com/category/siivousaineet/

kannattaa kokeilla pyykin kirkastamista! mä sain navettafarkuista hajun täysin pois. Sain serkulta käytetyt farkut, jotka löyhkäsi navetalle, oli käyttänyt työhousuina. kloriittikylvyn jälkeen eivät haisseet millekään, mutta kloriittivesi muuttui keltaiseksi.
No en kyllä menetäkkään mitään vaikka kokeilisin.
 
pyykki-liisa
Kun ei hikiset vaatteet haise, vähemmällä pääsee.

Naisten Rexona Max Protection on antiperspiranttina mitä tahansa miesten deodoranttia tehokkaampaa. Kannattaa ostaa miehelle ja pojille.

Uhkailu ja kiristys.
 
Ruokasooda toimii
Halpa, hyvä ja toimiva pyykinpesuaine on melko yksinkertainen:
1dl ruokasooda
1dl sooda (tai uunissa 1t kuumennettu ruokasooda)
n.60g raastettu saippua, esim. marseille saippua.
Jos haluaa tuoksua, 6 tippaa laventeli eteeristä öljyä
Sekoita.
Käyttö 2-3rkl/koneellinen

Huuteluaineena loraus väkiviinaetikkaa, ei tuoksu kuin raikkaalta jälkeenpäin.

Extra valkaisuun ja tahroihin pesuaine jossa natriumperkarbonaattia yhdessä soodan kanssa, testattu ja toimii myös pinttyneempään likaan, hapen avulla. On ympäristöystävällisempää kuin kloori ja biohajoaa jo pesun aikana.
 

Yhteistyössä