Ruokavaliolla raskaaksi!?

  • Viestiketjun aloittaja Epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti
Epätoivoinen
Oletteko kuulleet tai onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia ruokavalion avulla alkunsa saaneista raskauksista? Eräs puolituttuni kertoi itse tulleensa raskaaksi rasvanpolttokeiton avulla. Lisäksi tämän puolitutun kaksi ystävääkin olivat alkaneet odottaa ollessaan kyseisellä keittokuurilla. Tiedän, että tuo kuulostaa huuhaalta, mutta näin monen lapsettomuusvuoden jälkeen olen itse valmis kokeilemaan lähes mitä tahansa. Haluaisin kuitenkin kuulla muidenkin kokemuksia/mielipiteitä asiasta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 14:53 mm-72 kirjoitti:
Laihtuminen se taitaa olla se raskauden paras apukeino!
Laihtuu sitä sitten keitoilla, pisteillä tai karppauksella(kunhan jollain ;) )
Pakko kommentoida, että mulla näyttää olevan toisinpäin. Olen normaalisti hoikka ja näköjään en tule raskaaksi jos paino alle 50kg. Kummallakin kerralla yritystä yli puoli vuotta ja sitten kun paino on noussut päälle 50kg:n niin olen jäänyt raskaaksi. Toki voihan toi olla sattumaakin, mutta itse uskon että liian alhainen paino vaikeuttaa raskautumista.
 
Joo ei laihdutustakaan voi neuvoksi antaa jos jo on normaalipainoinen.
Itselläni hoitoihin jouduttiin nimeomaan liian alhaisen painon takia... keho ei enää jaksa ylläpitää hormonitoimintaa kun painoindeksi laskee alle 19 (mun kohdallani näin, toiset raskautuvat alipainosta huolimattakin). Siispä pitäisi koittaa normaalipainoa ;-) indeksi siis 19-24, jos painoa mietitään lapsettomuuden syyksi
 
juups
Täytyypi vielä tarkentaa, että itsessään lihavuus tai laihuus ei ole itsessään syy lapsettomuuteen. Sen sijaan liika lihavuus tai -alipainoisuus aiheuttaa ovulaatiohäiriötä. Ja liikalihavuuden on todettu olevan yhteydessä PCO:n kanssa.

Terve ihminen kestänee viikon kaalisoppadietin, mutta terveysvaikutuksia sillä ei juuri ole. Yksipuolinen ruokavalio poistaa hyviä suolistobakteereja, kuituja on olematon määrä, lisäksi vitamiini- ja hievenaine tasot voivat jäädä alle suositusten.

Nämä dieetit tuntuvat perustuvan sille, että hiilarit jätetään todella vähälle. Nyt on tuoretta tieteellistä todistusta sille, että alakarppaus on lisää kuolleisuutta (Lagiou et al, 2007).

Elintavoista lapsettomuuteen on yhteydessä myös tupakointi. Ja todennäköisesti myös kohtuullinenkin alkoholin käyttö ovulaation aikaan (Apter, 2006)

Eli normaalipaino, tasapainoinen, terveellinen ruokavalio kunniaan!
 
:headwall:

Kyllä kait se järkikin jo sanoo, ettei norm. painoisen tarvitse laihduttaa..!
Valitettavasti yhtälö vaan on melkin aina se, että jos on on ylipainoa, on kierto-ovulaatio-raskaaksitulo-ongelmia.
Nim.merkillä kokemusta on. Ja pco:laisista suurin osa on ylipainoisia.

Joskushan ihan tuollainen muutaman kilon pudotus, joka on saavutettavissa esim. kaalikeitto-kuurilla, auttaa palauttamaan hormonitoiminnan normaaliksi! Huom! ei siis jatkuvaan käyttöön! PAinonhallintaan on sitten eri keinot.
Onnea kaikille jotka onnistuvat laihdutuksessaan :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 16:10 Capri kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 14:53 mm-72 kirjoitti:
Laihtuminen se taitaa olla se raskauden paras apukeino!
Laihtuu sitä sitten keitoilla, pisteillä tai karppauksella(kunhan jollain ;) )
Pakko kommentoida, että mulla näyttää olevan toisinpäin. Olen normaalisti hoikka ja näköjään en tule raskaaksi jos paino alle 50kg. Kummallakin kerralla yritystä yli puoli vuotta ja sitten kun paino on noussut päälle 50kg:n niin olen jäänyt raskaaksi. Toki voihan toi olla sattumaakin, mutta itse uskon että liian alhainen paino vaikeuttaa raskautumista.

Yhtä lailla tunnettu totuus on, että alipaino, samoin kuin ylipaino, vaikeuttaa raskautumista..
 
[
[/quote]


Yhtä lailla tunnettu totuus on, että alipaino, samoin kuin ylipaino, vaikeuttaa raskautumista..

[/quote]

Mitä tarkoitat, että vaikeuttaa raskautumista? ITse olen kuullut vain siitä, että paino-ongelmat sekä yli että ali vaikuttavat ovulointiin.

Itse olen hoikka, mutta ovuloinnissa ei ole ongelmaa ja painoni on kuitenkin ihan normaali. Lisäksi syön mielestäni melko terveellisesti ja monipuolisesti lihaa, kalaa, kasviksia, hedelmiä, tummaa leipää. Toki tykkään herkutella sekä hyvää ruokaa että makeaa, mutta en mitenkään ylen määrin. Karkkia voisin toki pistellä harvemminkin!

Jostain luin, että jolla kulla oli sokerit olleet epätasapainossa ja se vaikuttanut siihen, ettei raskautta kuulunut. Kun sokeritasapaino saaatiin kuntoon, niin raskautuminen onnistui.

Ajattelin itse yrittää vähentää hiilihydraattien määrää, vaikka en niitä mielestäni nytkään syö ylenmäärin. Pastaa, riisiä ja leipää toki, mutta kohtuudella ja syön pääasiassa vain monivilja- tai ruisleipää sekä tummaa riisiä. Pasta on herkkuruokaani, mutta yritän nyt sitäkin säännöstellä. En tiedä onnistuuko, mutta ainakin yritän jättää karkkien napostelun pois.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2007 klo 16:24 Enni kirjoitti:

Yhtä lailla tunnettu totuus on, että alipaino, samoin kuin ylipaino, vaikeuttaa raskautumista..

[/quote]

Mitä tarkoitat, että vaikeuttaa raskautumista? ITse olen kuullut vain siitä, että paino-ongelmat sekä yli että ali vaikuttavat ovulointiin.




[/quote]

:headwall:
Niin, eikö silloin kun ovulaatio ei onnistu niin ei raskauskaan onnistu..?


Tuosta ruokavaliosta, varmaan ihan hyvä on tuota sokeria välttää, vaikka miten olisi norm. paino. Olen myös lukenut jostain, että runsas hiilihydraatti ja sokerin syönti pitävät elimistössä yllä tulehdustilaa, joka taas (jollain tapaa) estää raskautta.
Hyväkarppaus on varmaan sinullekkin oikein hyvä valinta!
 
Ymmärsin kyllä, että jos ei ovuloi niin ei tule raskaaksi. Kysyin vain sen takia, että yleisesti puhutaan, että yli- ja alipaino ovat syynä lapsettomuuteen, ja viittaus ovulointi-ongelmaan jätetään mainitsematta. Eli itse laihuus ei vielä aiheuta välttämättä ongelmaa... No, se siitä.

Varmaan sokerin välttäminen on hyväksi itse kullekin, mutta se nyt on silti yksi niistä pienistä iloista, josta en aio kokonaan luopua, vähentää kyllä. Karppaukseen en aio edes perehtyä.

 
Epätoivoinen
Tässä kävi juuri niin kuin epäilinkin - keskustelu ajautui ylipaino vs. alipaino linjalle. Painon vaikutus raskauden todennäköisyyteen on melko varmasti kuitenkin kaikille täällä seilaileville selvä. Enemmän minua kiinnostivat erilaisten ruokavalioiden (joilla ei ole tarkoitus vaikuttaa painoon) vaikutukset raskaaksi tulemiseen.

Tuttavani, joka väittää tulleensa raskaaksi kaalikeitolla, on myös lapsettomuushoitoja läpikäynyt. Hänen ystävistään minulla ei ole tarkempaa tietoa. Tuttavani ja hänen ystävänsäkin ovat normaalipainoisia eivätkä he laihtuneet/lihoneet ollessaan kyseisellä ruokavaliolla.

Itsekin olen normaalipainonen (BMI 22,5), joten painon muuttaminen millään dieetillä/kuurilla ei todellakaan ole mielessäni. Kaalikeittohomma kuitenkin kiehtoo. Voiko olla, että pois jätetyt viljatuotteet voisivat vaikuttaa raskauden todennäköisyyteen? Olen mielestäni jostakin lukenut, että myös piilevä keliakia saattaa aiheuttaa lapsettomuutta. Itselläni ei viljatuotteista tule oireita, mutta voisivatko ne pirulaiset kuitenkin olla kaiken tämän tuskan takana.

Koko homma voi tietysti olla täyttä huuhaata ja yhteensattumaa, mutta sitäpä tämä elämä taitaa suurimman osan ajasta ollakin. "Jos et veikkaa, et voi voittaa" ja eihän minulla mitään menetettävääkään ole, joten eiköhän huomenna laiteta kaalipata porisemaan...
 
Minua tämä ruokavalio kiinnostaa kovasti, oli sitten jonkun mielestä huuhaata tai ei. Meiltä kun ei mitään syytä lapsettomuuten ole löytynyt, niin jos on pienikin mahdollisuus että ruokavaliolla voi asiaan vaikuttaa, niin olen siihen valmis. Sinänsä en haluaisi kovin yksipuoliseen ruokavalioon lähteä, mutta hiilihydraattien liiallinen määrä on sellainen mikä vaikuttaa moneen muuhunkin ihmisessä, joten niitä aion yrittää säännöstellä, mutta en jätä niitäkään kokonaan pois.

Ja kyllä esim. miehen sperman laatuunkin voi vaikuttaa joissain tapauksissa ainakin vitamiineilla ja terveellisillä elintavoilla, joten ehkä meille naisillekin jotain keinoja on olemassa.

Kerrothan meille sitten, miten kaalisoppakuurin kanssa kävi, jos päätät kokeilla!
 
Ei se varmaankaan se ruokavalio vaan se, että mahdollisesti paino putoaa/laihtuu.

(Tosin kilpparisairaiden ruokavalio vastaa melkoisen paljon karppiruokavaliota, mikä taas saa monilla painon putoamaan ja voi "poistaa/vähentää" pco:ta tämän myötä....)
 
Alkoholi, tupakka ja ruokavalio ovat tärkeässä asemassa tässäkin asiassa, sekä miehellä että naisella.

Miehelläni on Y-kromosomin alueen deleetio eli siittiöitä ei muodostu kuin vähän eli muutama voi löytyä per näyte. Lääkäri ei antanut meille juurikaan toivoa raskautumisesta tämän tilanteen takia. Mies päätti, että hän ei luovuta, vaan tekee kaikkensa seuraavaan hoitoon, että saataisiin jonkin verran siittiöitä. Jätti alkoholin, ei tupakoi muutenkaan, ja söi todella terveellisesti (kiitos vaimon jokailtaisten hedelmälautasten, joihin jo kyllästyi) ja kappas vaan, seuraavassa hoidossa kahdesta näytteestä löytyikin siittiöitä, niin että saatiin 11 munasolua hedelmöitettyä. Ja hoito onnistui kaikin puolin, sillä nyt ollaan raskaana rv 29.

Emme koskaan tiedä oliko noilla alkoholin jättämisellä ja ruokavalion muutoksella vaikutusta, mutta pakko on ainakin jollain tapaa uskoa siihen. Mieheni on ammattiurheilija ja elää muutenkin varsinkin ruokavalion suhteen terveellisesti, mutta lisättiin vielä pieniä muutoksia siihen. Joka tapauksessa, mielestäni on ihan hyvä ottaa kaikki pienetkin asiat huomioon näissä lapsettomuusasioissa, kunhan ei vaan tee itselle siitä liiallista stressiä. Onnea kaikille hoitoihin ja koskaan ei saa antaa periksi...tämä oli meidän motto.
 
Heli
Itse olen miettinyt, kuinka paljon rasvaa ruokavaliossa olisi hyvä olla? Vaikeuttaako liian rasvainen ruokavalio raskautumista (jos on normaali- tai alipainoinen)?

Yritän itse saada painoa ylöspäin. BMI on nyt 17,5 ja kuukautisia ei ole kuulunut sen jälkeen kun lopetin pillerit kaksi kuukautta sitten.

Onko BMI 19 tosiaan raja, jonka yli pitäisi vähintään päästä?
 
kysyyyyyyyy
mitä syötte, kun vältätte sokeria? koin joku aika sitten keskenmenon, ja huomasin ennen kun se alkoi mennä kesken, että sokeria alkoi haluttaa kauheasti. minulle tulee normaalistikkin sellasia sokeri-kohtauksia, siis että pakko saada sokeria.. mistäköhän se johtuu???
 
johtunee
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.04.2007 klo 23:22 kysyyyyyyyy kirjoitti:
mitä syötte, kun vältätte sokeria? koin joku aika sitten keskenmenon, ja huomasin ennen kun se alkoi mennä kesken, että sokeria alkoi haluttaa kauheasti. minulle tulee normaalistikkin sellasia sokeri-kohtauksia, siis että pakko saada sokeria.. mistäköhän se johtuu???
 
Juuri gyneltä tulossa PCO diagnoosin saaneena.. Kysyin onko vaivaan poppakonsteja, niin sanoi että rehukuuri ja liikunta. Eli mahdollisimman vähärasvainen ruokavalio. Ja liikunta siksi, että parantaa hormonitoimintaa. Siis varsinaisesti laihtua ei tarvitse, mutta liikkua pitää.

Kirjoitti mulle myös diabeteksen hoidossa käytettävää lääkettä, koska kun on PCO, niin insuliinitasapaino ei silloin kuulemma ole kunnossa. Seur kierrosta aloitan taas clomit, nyt ollut 2 kiertoa taukoa, sitä ennen 4 kiertoa ilman tulosta.

 

Yhteistyössä