Ruokavalion vaikutus vauvan kokoon ?

Painoarvio ultrassa rv:llä 35 suuri, yli 4,5 kg laskettuna aikana. Lääkäri kielsi sokerin, ei rasvaa. Onko kokemuksia kenelläkään, miten ruokavalio vaikuttaa lopputulokseen eli vauvan syntymäpainoon ( jos vauva syntyi laskettuna aikana). En ole ahminut suklaata tms, joten hiukan harmittaa kun jäi sellainen olo että olen lääkärin mielestä mässäillyt ja oma vika siis...Täällä vielä pakotetaan synnyttämään alateitse vaikka olisi millainen köntti tulossa.
 
Vauva kasvaa isoksi,jos syö paljon sokeria ja rasvaa ja etenkin jos sokeriarvoissa on häikkää. Sokerin vauva kuluttaa heti itsensä kasvamiseen,eli jos syöt suklaapatukan niin vauva nappaa siitä ne sokerit heti itselleen ja sen vuoksi vauva kasvaa "liikaa" pyöreyttä...

Mulle ainakin yksi lääkäri sanoi,että "ihan äidin syömissitä se on kiinni,jos vauvasta tulee iso".

Eli sokerit pois,turhat hiilarit pois (esim.peruna,pasta,riis,vaalea leipä ym.) ja vähärasvaista ruokaa. Sillä pitäis vauvankin paino pysyä kurissa...
 
Tiedän kyllä enemmän kuin tarpeeksi hiilareista ym. Halusinkin tietää että onko jollain OMAA kokemusta ruokavalion vaikutuksesta annettuun painoarvioon. Esikon aikana söin mitä vain, tosi paljon suklaata ja muuta ja syntyi reippaasti alle nelikiloinen vauva, joten ei se mun syömiseni ainakaan häntä lihottanut, eikä muakaan sen puoleen. Nyt on ollut toisin, ensin alun pahoinvointia ja myöhemmin ei ole oikein mikään maittanut, karkkia ja muuta makeaa olen syönyt satunnaisesti. Silloin kun olen syönyt niin olen tavallista sekaruokaa, myös pastaa ja perunaa, mutta kohtuudella.

Painoarviothan heittelee paljonkin, joten ehkä tämä on sitten kuitenkin pienempi kuin mitä ultra antoi arvoja. Toivossa on hyvä elää.... mutta nyt en syö sitäkään vähää herkkuja mitä aikaisemmin. Varmuuden vuoksi.
 
mammuttiperhe
söin painonvartija-mallin mukaisesti koko raskausajan. Neuvolan kanssa ja painonvartijan ohajaajan kanssa sovin pistemäärän mikä riittää hyvin vauvalle ja minulle, ei siis mikään laihdutus ollut kyseessä vaan se ettei vauva kasva "liian" isoksi kun esikoinenkin oli reilusti yli 4kiloa.
Ruokavaliosta huolimatta vauvamme painoi 4,8 kiloa syntyessään.
Eli meille tulee isot lapset jostain muusta syystä kuin syömisestä, näin sanoi lääkäri minulle.
Isoja on kaikki olleet.
 
kaisi
Itse olen näitä sokeriäitejä, eli olen ollut tiukalla ruokavaliolla, ruoka-annoksen määrää ja laatua tarkannut koko raskauden ajan. Mittaillut sokereita jne jne.. Herkut olen jättänyt todella vähään, ja ruokaakin syönyt kasvis/salaattipainoteisesti. Vauvan kasvamista on seurattu koko ajan, vartalon ympärystä verrattu päänympärykseen ultrassa. Kaikki edelliset lapseni ovat siinä neljän kilon hujakoilla, 3660, 3990, 4400, 3910, ja nyt tämä viimeisin laskettuna päivänä painoarvio 4000. Diettiä olen noudattanut kahden viimeisimmän kanssa, ja eihän noista nyt hirvittävän isoja kuitenkaan ole tullut, pullakoita syntyessään. Itsestä olen huomannut dietin 'puremisen', mm. tämän viimeisen kanssa itselleni on tullut panoa vain kuusi kiloa-- no, lähtöpaino olikin jo sen verran ettei tarvinnut lisää tullakkaan. Kai sillä istukan toiminnallakin on jotain osaa siihen että kasvaako lapsi vai ei,- ja toki sillä mitä suuhusi laitat..... En tiedä.

 
noh, mä söin ainakin vaan normaalia perusruokaa raskausaikana, en ole mikään herkkujen ystävä. Esikoinen oli 4060g kun syntyi rv38+3. Eli ei ainakaan mun kohdalla pidä paikkaansa. ja nyt tässä toisen raskauden aikana olen syönyt enemmän makeaa (vissiin johtuu siitä kun tyttö tulossa =) ) ja koko on mennyt samoja käyriä kuin esikoisellakin. Mä oon sitä mieltä että nuo koko-jutut on enemmänkin perinnöllisiä juttuja.

Joku sanoi että vauva vie kaiken ylimääräisen sokerin mitä äiti syö.. Mistäs äidit sitten lihoavat..?
 
Niin,tarkoitin sillä sokerin viemisellä sitä,että vauva vie ainakin suurimman osan siitä ja kasvaa sillä sokerilla (koska sokerillahan kasvaa liikaa ja nopeasti,vauva siis...ja äitikin tietty ;) ). Kyllä se syöty sokeri myös äitiä lihottaa tietenkin...

Ja alkuperäiselle..en tiennyt että olet kaikkitietävä ruokavalion suhteen..anteeksi nyt vaan :headwall:

Ja sitten noista..."ekasta söin mitä vaan,tuli pieni"-puheista.
Kyllä itse ainakin olen tullut siihen tulokseen,että ei voi verrata ,mitä edellisessä raskaudessa söi. Mäkin söin esikosta mitä vaan ja poika painoi 3510g 41 vkolla syntyessään. Ja tästä olen syönyt PALJON terveellisemmin ja silti tulee satikutia,että vauvasta tulee iso....
 
Kait se voi vaikuttaa... Mene ja tiedä. Mun eka oli makrosominen lapsi, sokeriarvot normaalit koko raskauden. Ei se iso koko aina johdu ruokavaliosta, tosin minulla on myös ylipainoa. Meidän suvussa äidin puolella on syntynyt yli 5 kg lapsia ainakin kolmatta sukupolvea. Eikä kellään heistä ole diabetestä, naineet vain pitkän miehen.. Mun ukkoni on kanssa yli 190cm pitkä. B)

Nyt tämän toisen raskauden aikan on seurattu enemmän sokeriarvoja, eipä niissäkään ole ollut mitään vikaa. Neuvolan arvio on että taas tulee makrosominen lapsi, mutta Kättärillä ei ollut kiirettä ottaa meikäläistä "hoitoon" kun taas normaalisti edennyt raskaus. Niin oli se ekakin! :LOL:

Luin just tällä viikolla helistimen uutiskirjeestä että terveelliset elämäntavat ja "liiaallinen" E-vitamiinin saanti voi aiheuttaa myös makrosomisia lapsia. Niin hyvällä terveellisellä ruoalla tosiaan voi olla se sikiötä kasvattava vaikutus. Ei pelkästään sokerilla, rasvalla tai suolalla.

Ainakin itselle jäi sellainen tuntemus, kun ekan raskauden mussutin salaatteja, kasviksia ja rasvattomia tuotteita. Nyt sitten en ole pätkääkään piitannut ko. ohjeista ja olenpa jopa tupakoinutkin (viikon ollut polttamatta rv 37 menossa). Eipä silläkään sikiön kasvuun ole ollut vaikutusta.

Ne lääkärien hömpötykset voi heittää romukoppaan. Itsekin koin saavani kättärillä syyllisen maineen kun makrosominen lapsi syntyi. Se on vaan niin, ettei näitä asioita ole vielä riittävästi tutkittu, jotta voitaisiin sanoa että sokeri tekee isoja lapsia. Itse juon kahvini mustana ja karkkia syön muutaman kerran kolmessa kuukaudessa, kun en pidä makeasta juurikaan. Rakastan suolaista! :D

Tulokkaastakin saan varmaan kuulla, että kasvatettu sokerilla...

Ei sen puoleen, noudata vaan niitä annettuja ohjeita. Voihan olla, että kasvu pysähtyy, mut voi olla ettei. Itselläsi on sitten parempi mieli jos noudatat, uskoisin niin.

Tsemiä!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2007 klo 13:12 Teak73 kirjoitti:
Kait se voi vaikuttaa... Mene ja tiedä. Mun eka oli makrosominen lapsi, sokeriarvot normaalit koko raskauden. Ei se iso koko aina johdu ruokavaliosta, tosin minulla on myös ylipainoa. Meidän suvussa äidin puolella on syntynyt yli 5 kg lapsia ainakin kolmatta sukupolvea. Eikä kellään heistä ole diabetestä, naineet vain pitkän miehen.. Mun ukkoni on kanssa yli 190cm pitkä. B)

Nyt tämän toisen raskauden aikan on seurattu enemmän sokeriarvoja, eipä niissäkään ole ollut mitään vikaa. Neuvolan arvio on että taas tulee makrosominen lapsi, mutta Kättärillä ei ollut kiirettä ottaa meikäläistä "hoitoon" kun taas normaalisti edennyt raskaus. Niin oli se ekakin! :LOL:

Luin just tällä viikolla helistimen uutiskirjeestä että terveelliset elämäntavat ja "liiaallinen" E-vitamiinin saanti voi aiheuttaa myös makrosomisia lapsia. Niin hyvällä terveellisellä ruoalla tosiaan voi olla se sikiötä kasvattava vaikutus. Ei pelkästään sokerilla, rasvalla tai suolalla.

Ainakin itselle jäi sellainen tuntemus, kun ekan raskauden mussutin salaatteja, kasviksia ja rasvattomia tuotteita. Nyt sitten en ole pätkääkään piitannut ko. ohjeista ja olenpa jopa tupakoinutkin (viikon ollut polttamatta rv 37 menossa). Eipä silläkään sikiön kasvuun ole ollut vaikutusta.

Ne lääkärien hömpötykset voi heittää romukoppaan. Itsekin koin saavani kättärillä syyllisen maineen kun makrosominen lapsi syntyi. Se on vaan niin, ettei näitä asioita ole vielä riittävästi tutkittu, jotta voitaisiin sanoa että sokeri tekee isoja lapsia. Itse juon kahvini mustana ja karkkia syön muutaman kerran kolmessa kuukaudessa, kun en pidä makeasta juurikaan. Rakastan suolaista! :D

Tulokkaastakin saan varmaan kuulla, että kasvatettu sokerilla...

Ei sen puoleen, noudata vaan niitä annettuja ohjeita. Voihan olla, että kasvu pysähtyy, mut voi olla ettei. Itselläsi on sitten parempi mieli jos noudatat, uskoisin niin.

Tsemiä!
Mikä on makrosominen lapsi...? Sairaus, oireet, istä johtuu..? :ashamed:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2007 klo 13:21 teak73 kirjoitti:
makrosomia=isokasvuinen lapsi. Poikani on kasvukäyrän yläpäästä 2D+, terve ja nopeasti kehittynyt liikkumaan, puhumaan yms. Pituus nyt 86 cm paino 12 kg ja ikää 1v 4kk :hug:
Mistä ovat tienneet jo heti lapsen synnyttyä että on makrosominen..?
Myös mun poika oli tuossa iässä melkein 13kg, pituutta 87,2cm, mutta ei mull koskaan ole puhuttu mitään makrosomiasta...
Tyttö oli tuossa iässä myös reilu 12kg, mutta muutaman sentin lyhyempi veljeään.
 
No voi sun... Syntyessään oli 5,6kg ja pituus 57cm. Apgar pisteet 9. Siitä tiesivät. Poikani oli tuon kokoinen jo vuoden iässä (86cm ja 12 kg). Se kasvu yleensä taittuu jossain vaiheessa, meillä vissiin nyt. Tosin kahden kuukauden päästä tietää taas lisää, kun 1,5 v tarkastus. Sorry, tietty syntymäpaino ois kandennut laittaa...

Alkutekstissähän luki että äidin puolella on syntynyt yli viisi kiloisia lapsia jo kolmessa sukupolvessa.... :$ :headwall: (ilmeisesti minä sitä kolmatta...)

Hauskaa päivänjatkoa vaan! :LOL:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2007 klo 14:02 teak73 kirjoitti:
No voi sun... Syntyessään oli 5,6kg ja pituus 57cm. Apgar pisteet 9. Siitä tiesivät. Poikani oli tuon kokoinen jo vuoden iässä (86cm ja 12 kg). Se kasvu yleensä taittuu jossain vaiheessa, meillä vissiin nyt. Tosin kahden kuukauden päästä tietää taas lisää, kun 1,5 v tarkastus. Sorry, tietty syntymäpaino ois kandennut laittaa...

Alkutekstissähän luki että äidin puolella on syntynyt yli viisi kiloisia lapsia jo kolmessa sukupolvessa.... :$ :headwall: (ilmeisesti minä sitä kolmatta...)

Hauskaa päivänjatkoa vaan! :LOL:
No en pahalla sitä kysynyt..! Anteeksi vaan, tuli vain mieleen kirjoituksestasi... Ja juurihan sanoit että nuo mitat oli teillä 1v4kk.den iässä...? Eikä ne meidänkään lapset olleet ihan pienimmästä päästä synytessään... Miksi ihmeessä alat asiallisiin kysymyksiin noin vastaamaan?
 
olen vegaani ja suht sirorakenteinen, poikani painoi syntyessään pikkasen alle 4 kg. mieheni on myös pieni, joten luulen että perimä vaikuttaa lapsen kokoon kyllä paljon. raskauden aikana söin paljon tummaa suklaata :D , mutta myös paljon hedelmiä ja kasviksia. terve poika tuli!
mene ja tiedä sitten niin...

ei kai ketään PAKOTETA alateitse synnyttämään, jos sieltä on jättipaketti tulossa?!
 
ei herneitä... Tarkoitin itseäni että voi sun. Tottahan ne alku kilot ois pitänyt laittaa eikä sitä mitä poika nyt on. Tässä vaan sitä kirjoittaa nopeammin kuin ajattelee, sattuu kömmähdyksiä. Ja kun tuon luetun voi oikeasti ymmärtää väärinkin, ihan molemmin puolin.

Se lainaus alkutekstistä suvun viisi kiloisista olisi ehkä selventänyt asiaa, mutta pahoittelen tekstin töykeyttä.

Edelleen hauskaa päivän jatkoa!

Täällä tupruttaa lunta todella taivaan täydeltä! :LOL:

Nyt huomisen isotöisen ruoan valmisteluihin! Käyn taas joskus täällä!

T:Teak73

ps. jostain syystä en päässyt kirjautumaan, kenties vanhentuneet jo, kun en kauhean useasti täällä käy....
 
Jokunen
Kysyin puolessa välissä raskautta lääkäriltä, että vaikuttaako sokerin syöminen vauvan kokoon. Lääkäri vastasi, että EI VAIKUTA ellei ole raskausdiapetesta. Siinä teille asiantuntijan lausunto asiasta siis.

 
Mulla on 4 lasta. Kaikkien lasteni odotusaikana olen mässäillyt aivan surutta suklaata ym. herkkuja. Kahdesta lapsesta kasvoi 4.4 kilosia, yhdestä 3.9kg ja yhdestä 3.5kg. Lasten koot eivät olleet myöskään suhteessa siihen, miten paljon raskaudenaikaisia kiloja kertyi. Viimeisestä kiloja itselle kertyi n. 30 kg ja lapsi painoi vähiten: 3.5kg. Joten en kyllä suoraan allekirjoita ruokavalion vaikutusta vauvan painoon. Terveellinen ruokavalio kyllä tietty on a ja o.
 
Kiitos kaikille jotka ovat viitsineet vastata.

Ruutis: en tarkoittanut että olen kaikkitietävä ruokavalion suhteen. Olen kuitenkin joutunut perehtymään ravintoaineisiin ihan molekyylitasolla asti niin että tosiaan tiedän asioista aika paljon. Kirjoitin kai hieman tylysti, pahoittelen. Ja lapset voivat tosiaan olla ja ovatkin erikokoisia ja erimallisia ihan muutenkin vaikka ruokavalio olisikin pilkulleen sama, perimä tietysti vaikuttaa ja istukan toiminta ym. Millainen painoarvio sinulle nyt tästä vauvasta annettu ?

Mama: kyllä täällä on tiukka linja, pakottaminen on tietysti kovin voimallinen verbi, ehkä olisin tässäkin voinut valita sanani toisin. Mm. perätilalapset syntyvät alateitse jos vain suinkin mahdollista ( myös ensisynnyttäjillä...). Synnytän mielelläni alateitse jos se vain turvallista, mutta tosiasia on että mitä isompi vauva sen todennäköismmin komplikaatioita , imukuppisynnytyksiä ym.

Halusin siis tosiaan vain tietää että onko jollain oikeasti kokemusta siitä että sokeriton ruokavalio vaikuttaisi arvioituun syntymäpainoon. Täytyy varmaankin tulla kertomaan sitten että kuinka kävi, toivotaan että syntyy viimeistään laskettuna aikana.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2007 klo 11:45 ruutis kirjoitti:
Niin,tarkoitin sillä sokerin viemisellä sitä,että vauva vie ainakin suurimman osan siitä ja kasvaa sillä sokerilla (koska sokerillahan kasvaa liikaa ja nopeasti,vauva siis...ja äitikin tietty ;) ). Kyllä se syöty sokeri myös äitiä lihottaa tietenkin...

Ja alkuperäiselle..en tiennyt että olet kaikkitietävä ruokavalion suhteen..anteeksi nyt vaan :headwall:

Ja sitten noista..."ekasta söin mitä vaan,tuli pieni"-puheista.
Kyllä itse ainakin olen tullut siihen tulokseen,että ei voi verrata ,mitä edellisessä raskaudessa söi. Mäkin söin esikosta mitä vaan ja poika painoi 3510g 41 vkolla syntyessään. Ja tästä olen syönyt PALJON terveellisemmin ja silti tulee satikutia,että vauvasta tulee iso....
no eikö tästä nyt sitten voisi päätellä että ruokavalio ei vaikuta paljoakaan.. vai..? ainakin mun logiikalla.
 
Jokunen
Vielä lisäys tuohon kommenttiini eli muistaakseni se, ettei sokerin määrä vaikuta lapsen kokoon, liittyi jotenkin siihen, että jos äidin haima toimii normaalisti, se sokeri ei pääse lapselle asti sellaisenaan.

Anteeksi tönkkö referointi, mutta kun en kuitenkaan ole mikään lääketieteen ammattilainen... :ashamed:
 
Vaikuttaahan tuo. Mä ite olin hulluna tuoremehuun ekassa raskaudessa ja poikapa oli sitten 4430g kun syntyi rv 40+5. Sanoivat ultrissa(joita oli 7 kpl) että älä juo sitä paljoa ja muutkin sokerit vähiin ettei lapsi liho.
Lopussa lapsi on valmis jonkin aikaa jo ja vain kasvaa enää pituutta ja paksuutta(eli lihoaa). Jos vetää sokeripitoisia juttuja niin kyllä se lapsikin lihoo sitten :wave:
Koitan nyt tässä toisessa olla tarkempi....yritys hyvä kymmenen :/ kun tuoremehu ja jugurtit ym on niin hyviä!
 
Tässä vielä yksi kokemus joukkoon mukaan. Mulla on raskausdiabetes, tosin sokerit ovat pysyneet annetuissa rajoissa. MUTTA eivät minkään tiukan dieetin ansioista vaan olen syönyt makeaa myös suklaata
(jonka olen myös lääkäreille kertonut) ihan "normaalisti". Enkä muutenkaan noudattanut mitenkään erityistä dieettiä koska oma eikä vauvan paino nouse ja sokerit ok. Normaali ruokaa.

Oma painoni ei ole noussut ollenkaan, lähtöpainoonkaan en oikein ole pääsyt takaisin. Vauva on myös pienipainoinen, seurattu tiheillä ultrilla kasvaa hitaasti. Eikä vikaa ole myöskään missään istukan virtauksissa tms. Ja lääkäri totesi että "et sinä syömällä sitä saa kasvamaan!"

Joten tälläinenkin kokemus..
 
OAP
Minulla todettiin raskausdiabetes rv. 28. Jonka jälkeen aloin noudattamaan dieettiä, ehkä liiankin kirjaimellisesti koska laihduin aika paljon. Koko raskausaikana painoni nousi reilun 5 kiloa. Sokerit pysyivät hyvin aisoissa. Jätin kaiken makean, valkoiset jauhot ja rasvan pois.
Vauva oli syntyessään (rv.40+3) 2550g ja pituutta 48,5cm.
Kyselinkin sitten jälkikäteen että johtuiko vauvan paino ruokavaliostani niin lääkäri sekä kätilö oli sitä mieltä että ei johtunut. Vaan olivat sitä mieltä että kun olen pienikokoinen (lähtöpaino 56kg ja pituus 158cm) niin vauvakin on silloin pieni.
 

Yhteistyössä