vierailija
Ñäillä saamelaiskalloilla tehty rotuopillista tutkimusta Ruotsissa. Tutkimuslaitoksessa alkoi ilmentyä kauheita ja hyytäviä tapauksia joissa selvästi kaikki kiroukšen merkit nähtävillä kun kallot oli tuotu leikeltäviksi ja mittailtavaksi tutkimuksessa.
Nyt siis kauhistuneena tutkijat sälyttävät vastuun saamelaiskalloista suomalaisille. Kannattaako ottaa vastaan ja miten taataan etteivät ala temppuilemaan matkalla?
Jos ruotsinlaivassa kirottu rekka täynnä pyhiltä mailtaan kaivettuja raivostuneita saamelaiskalloja niin helposti jää Titanicin kauhut toiseksi! En haluaisi olla tuolla laivalla raivoavassa kevätmyrskyssä Valpurin yönä, kun aaltojen vyörytys vapauttaisi saamelaiskallot kahleistaan!
Vaikka saisivatkin lepopaikan Suomesta niin onko enää tietotaitoa ja perinteentuntijoita saattamaan nämä haudan lepoon. Osataanko valita paikka johon ovat tyytyväisiä, vaaditaanko uhri ja löydetäänkö sellaista, saamelaiset edelleen erittäin tarkkoja kulttuuristaan joten pienikin epäonnistuminen hautajaismenoissa voi johtaa pitkäaikaiseen ter.ro.riin kallojen taholta.
Lähellä raahea kuuluisa kummitelupaikka Haaransilta jossa kasarilla moottoritietä rakennettaessa tuli esille valtavat kasat saamelaisten luita. Monet oli haudattu poronvasojen kanssa ja näitä luita sitten paikalliset haki pelloilleen kalkkilannoitteiksi. Edelleen kummittelevat tuon häväistyksen vuoksi; tavallista on talviyönä nähdä Haaransiltaa lähestyttäessä Lappalaisen pirupororeen kanssa tiensivussa. Ikuisesti vaeltavat lumituiskussa luitaan etsien. Myrskyilmalla täydenkuun aikaan tulevat luitaan takaisin vaatimaan ohikulkijoilta, jos ei ole luita annettavaksi niin saamelainen kallonhenki ja poropiru vievät kulkijalta ihmiskallon lunnaikseen. Poronkusema vain helvettiin Haaransillalta paikalliset sanovat eikä maantien varteen mennä milloinkaan yöaikana!
Viisainta olisi nuo kallot jauhaa kananrehuksi kun kana niin pieni ettei ole vaaraksi vaikka olisi saamelaishenkien riivaama!
Nyt siis kauhistuneena tutkijat sälyttävät vastuun saamelaiskalloista suomalaisille. Kannattaako ottaa vastaan ja miten taataan etteivät ala temppuilemaan matkalla?
Jos ruotsinlaivassa kirottu rekka täynnä pyhiltä mailtaan kaivettuja raivostuneita saamelaiskalloja niin helposti jää Titanicin kauhut toiseksi! En haluaisi olla tuolla laivalla raivoavassa kevätmyrskyssä Valpurin yönä, kun aaltojen vyörytys vapauttaisi saamelaiskallot kahleistaan!
Vaikka saisivatkin lepopaikan Suomesta niin onko enää tietotaitoa ja perinteentuntijoita saattamaan nämä haudan lepoon. Osataanko valita paikka johon ovat tyytyväisiä, vaaditaanko uhri ja löydetäänkö sellaista, saamelaiset edelleen erittäin tarkkoja kulttuuristaan joten pienikin epäonnistuminen hautajaismenoissa voi johtaa pitkäaikaiseen ter.ro.riin kallojen taholta.
Lähellä raahea kuuluisa kummitelupaikka Haaransilta jossa kasarilla moottoritietä rakennettaessa tuli esille valtavat kasat saamelaisten luita. Monet oli haudattu poronvasojen kanssa ja näitä luita sitten paikalliset haki pelloilleen kalkkilannoitteiksi. Edelleen kummittelevat tuon häväistyksen vuoksi; tavallista on talviyönä nähdä Haaransiltaa lähestyttäessä Lappalaisen pirupororeen kanssa tiensivussa. Ikuisesti vaeltavat lumituiskussa luitaan etsien. Myrskyilmalla täydenkuun aikaan tulevat luitaan takaisin vaatimaan ohikulkijoilta, jos ei ole luita annettavaksi niin saamelainen kallonhenki ja poropiru vievät kulkijalta ihmiskallon lunnaikseen. Poronkusema vain helvettiin Haaransillalta paikalliset sanovat eikä maantien varteen mennä milloinkaan yöaikana!
Viisainta olisi nuo kallot jauhaa kananrehuksi kun kana niin pieni ettei ole vaaraksi vaikka olisi saamelaishenkien riivaama!