Ruotsissa asuvia

Hei, oliskohan täällä ketään Ruotsissa asuvia joilla olisi lapsi jo hoidossa? Itse asustelen myös Ruotsissa ja kohta olisi ajankohtaista viedä lapsi hoitoon. Jospa jollain olisi tietoa että mitä maksaa hoitopaikka ja kuinka ajoissa sitä pitäisi hakea? Riippuu paljon varmasti paikkakunnasta.
 
Ruotsissa asuva
Paikkakunnasta riippuen hoitopaikan saanti voi kestää hyvinkin kauan. Useilla paikkakunnilla on tavoite tarjota paikkaa muutaman kuukauden sisään hakemuksesta, mutta aina siihen ei pystytä. Katso oman kunnan sivuilta tietoa päivähoidosta ja paikan hakemisesta. Meidän kunnassa on hoitopaikoista pulaa eikä paikkoja anneta muille kuin perheille jotka ovat kirjoilla kunnassa. Täällä maksimihoitomaksu on 1260kr kuussa, joka maksetaan kun vanhempien bruttotulot ylittävät 42 000 kr vuodessa.
 
Kiitos vastauksesta. Täytyykin sitten rueta heti hakemaan sitä paikkaa, ku mulla alkais työt huhtikuussa. Vähän hirvittää viedä lapsi ihan vierskieliseen hoitopaikkaan(mulla siis myös mieheni suomalainen), mutta pienet varmaan oppii nopeammin, kun isot!
 
Ruotsissa asuva
Minä ja mieheni olemme myös suomenkielisiä. Tyttö aloitti hoidossa nyt syksyllä 1,5-vuotiaana. On mennyt loistavasti. Tytöllä ei ole ollut ongelmia kielen kanssa. Alkua varten hoitajat opettelivat muutaman sanan suomea (tein listan heidän pyynnöstä), mutta eivät pahemmin tarvinneet niitä sanoja. Tyttö ymmärtää kuulemma kaiken hoidossa ja puhuukin jo useita sanoja ruotsia. Suomeksi puhuu lyhyitä lauseita. Ei siis kannata pelätä hoitoonlaittamista. Meillä ainakin hoidon aloitus osui sopivaan aikaan kielenkehityksen kannalta ja muutenkaan en voi kuin kehua hoitopaikkaa ja hoitajia. Ryhmäkään ei ole kauhean iso. Äidille tietysti hoidon aloitus on aina kova paikka ja riippuu toki lapsesta ja hoitajista miten hoitoon sopeutuu, mutta eiköhän se mene hyvin. Lapset tosiaan oppivat nopeasti uuden kielen ja tällä tavalla heistä tulee kaksikielisiä. Tietysti täytyy muistaa että kaksikielisten lasten kielen kehitys on yleensä hitaampaa kuin yksikielisillä. Toivottavasti saatte hyvän hoitopaikan ja tsemppiä hoidon aloitukseen!
 

Yhteistyössä