Rutiinit ja nukuttaminen

Yritan tassa luoda jonkin sortin iltarutiineja 5vkosen pojan kanssa ja olisi siis kiva kuulla vahan muiden iltapuuhia suht saman ikaisten kanssa. Ja toinen kysymys, kuinka nukutatte lapsenne sankyyn? Laitatteko sinne valveilla vai odotatteko sylissa pitaen kunnes vauva on puoliunessa? Enta oletteko huoneessa niin kauan etta vauva nukahtaa vai jatatteko yksikseen nukahtamaan...?
 
Meillä aloin kanssa juuri tuon ikäisenä niitä rutiineja luomaan ja yllätykseksi vauva tarttui niihin tosi nopeasti ja alkoikin 6+ viikkoisena jo nukkumaan koko öitä syömättä 21-6/7. Tuo ylläoleva linkki oli hyvä. Päivärutiineista se lähtee, antaa varmuutta äidillekin. Meillä tyttö oli aluksi virkeimmillään klo 00-3 ja kaikki heitti häränpyllyä tässä huushollissa. Aloin sitten luomaan niitä päivärutiineja ja vauvahan nopeasti muutamassa päivässä oppii. Tai on kyky oppia, kertoi kerhossa sellainen uni-ihminen.

Vuorokausi menee näin meillä:

6-7 vauva herää ja mennään alakertaan, vaihdetaan vaippa ja virkistytään hoitopöydällä ja vaihdan unihaalarit aamuhaalaripukuun, laitetaan valot päälle ja mennään sohvalle syömään, eli tissille. Joskus saan tehtyä siihen itsellenikin mikropuuron ja mehukeittoa. Katselen telkkaria ja lasta siinä vuoronperään kun imetän. Vauva on kaikkinensa hereillä 1,5-2h, nykyisin 9-viikkoisena tykkää jo itsekseen kölliä sohvalla tyynyjen välissä (huom. ei vielä siis kieri ja käänny) ja katsella tauluja yms. leluja tai jotain kun minä syön jos en ole saanut puuroa mikroon ennen kun imetän.

Sitten mennään unille perhepetiin, vauva vielä hiukan juo uudelleen samasta tissistä, että saa sitä rasvaisempaakin maitoa lisää. Vauva ja minä nukutaan n.2h. Sitten herätään ja vaihdetaan vaippa ja pestään kädet ja naama ja kaula ja vaihdetaan ihan päivävaatteet, syödään taas tissiä ja sitten mennään leikkimatolle katselemaan tai makuusitteriin lelukaaren alle. 5-viikkoisena jaksoi olla siinä vain minuutin tai muutaman, joten kuljeskelimme sitten ja sylittelimme ja hymyilimme toisillemme. Hoitopöydällä saatettiin käydä ilmakylvyillä. Vauva kun tykkää siinä olla. Siinä hereilläolojaksojen välillä pikku torkkuja saattaa ottaa ja tykkää vaikka käydä kaukalossa kaupassa, missä torkkuu ja katselee vuoroin. Pienempänä syötiin vielä siinä välissä, mutta nyt syö vasta ennen lähtöä vaunulenkille. Eli aletaan syödä klo 14 ja sitten valmistella vaunuilua vaipanvaihdoin ja pukemisin ja lenkin jälkeen jää pihalle nukkumaan - eli nukkuu 15-18. Sitten taas vaipat ja syönnit ja katselua ja välillä kylpyyn. klo 19:30 aletaan rauhoittumaan. Sammutellaan valoja vähemmäksi ja telkkaria hiljemmalle. klo 18-21 välillä syö nautiskellen, mutta yritän pitää poissa tissiltä 19-20, ettei maha joutuisi laktoosin pilkkomisesta niin koville. Klo 20 vaihdetaan yövaipat ja sitten pelkkä äippäpakkauksen vanuhaalari päälle ja tissitellään sohvalla. Joskus olen vienyt nukkuvana yläkertaan pahvilaatikkoonsa, johon olen tehnyt peittorullalla ympäröidyn pesän. Mutta vanuhaalari päällä laitan alakerrassa jo äippäpakkauksen makuupussin sisään kun alkaa olla uninen. Koko komeus viedään sitten laatikkoon sinne pesään, makuupussia en laita kiinni, vaan siitä tulee "reunat" lapsen ympärille. Yläkerrassa on lattialla vaan pöytälamppu, missä on sen verran himmeä valo, että näen kulkea. Hereilläolevana aloin viedä 7-8 vko ikäisenä, koska vauva ei kuulemma saisi herätä eri paikasta kun on nukahtanut. Ja joskus täytyy tuttia käydä laittamassa tai jos oikein itkee, niin ottaa vaan syliin ja olla siinä paikallaan heilumatta. Meillä on oppinut siihen, että osaa nukahtaa uudelleen jos herää (ähisee muttei itke) ja osaa nukahtaa itse, mutta tietää, että jos hätä tulee olen lähellä. Aamulla herään ähinään ja käyn jo hakemassa ennen kun itkeekään. Laatikon pää on kohotettu, laitoin pussilakanan sinne rullaksi päädyn alle.
 

Yhteistyössä