Ruuat ja ruokamäärät

Annatteko 1-vuotiaalle (just täyttäneelle) aivan samaa ruokaa kuin mitä itse syötte? Meidän neuvolantäti oli kovin tarkka, että ei suolaa eikä muita mausteita kuin yrttimausteita. Olen vähän ihmeissäni näin rajoittuneesta ohjeesta. Suolan vielä käsitän, mutta muutkin mausteet. Olisi tietenkin pitänyt kysyä, mutta mietin asiaa tarkemmin vasta kotona. Senkö takia ei mausteitakaan, kun monissa mausteissa on mukana suolaa?

Entäs sitten määrät? Meidän 1-vuotias tyttö syö
-aamulla puuroa n.1,5dl
-päivällä on vielä useimmiten syönyt "vauvasoseita" n. 2dl ja nakertaa ehkä leipää ja napsii raejuustoa
-hedelmäsose tai banaani välipalaksi
-päivällinen kuten lounas
-illalla pari desiä puuroa

Unikoulu olis taas edessä, kunhan saa nuo hampaansa tehtyä ja mietin, voiko tuolla ruokamäärällä pitää ilman maitotankkausta koko yön, siis 12h?

Lehmänmaitoa juo vähän, mutta ehkä max.½dl kerrallaan ruuan kanssa. Jugurtit ja rahkat ei tee kauppaansa. Neuvolassa sanottiin myös, että rasvattomia, maustamattomia jugurtteja. Niitä sitten olen tarjonnut hedelmäsoseen kanssa, mutta ei ne kyllä omaankaan suuhun kovin hyvältä maistu ilman sokeria, vaikka itse olenkin aika terveysruuan kannattaja...
Syö edelleen tissimaitoa ja ihmettelen, miten saan lehmänmaitoa tai maitotuotteita menemään tarpeeksi, etä vois lopettaa imetyksen. VINKKEJÄ?

Tulipa monta kysymystä, kiva jos joku viitsii vastata!
 
LeLu harmaana
Meillä ainaki 1v neuvolas sanottiin ettei ole enään mitään ruokarajotteita. Joten poika alko syömään samaa ruokaa ku mekin. Tosin ensin alotettiin tai tehtiin ruuat vähä mausteisina mut nyt syö jo samaa ku me ja tykätään mausteista. Poika ei edes syö jos ei ole suolaa ollenkaa vaan täytyy olla se hitunen.
Mut mitäs syödään päivän aikana...öööö
aamulla jukurtti ja maito sekä leipää jos tahtoo
lounas lämminruoka ja maito
välipalaa ei huoli ku sillon tällön jollon annan omenaa, banaania, leipää, jukurttia tms.
päivällinen lämminruoka ja maito
sekä illalla 1,5dl puuro jossa hedelmäsosetta ja maito

Ennen söi enemmän mut nyt ollu tällänen hiljanen kausi, kulmahampaat tulossa :/
 
Miskan äiskä
Mä oon antanu joitakin samoja ruokia pojalle kun täytti 1v. mutta joskus saa muuta ruokaa kuin miehen kanssa syödään, jos on maustettua tai muuten ei sopivaa.

Suolaa olen koittanu välttää, mutta eihän se ihan mahdollista ole, mutta vähentänyt olen. Lihapullat ilman suolaa ei oikein maistu ja vaikea niihin on jälkikäteen lisätä, joten laitetaan vähän, että maistuu vanhemmillekin. Muita mausteita olen kyllä käyttänyt, mutta lähinnähän ne on yrttimausteita ja mustaapippuria. Maustesekoituksia kannattaa välttää, koska niissä on yleensä suolaa. Neuvolatätien neuvoja voi välillä katsoa läpi sormien, tulisivat itse tekemään ruokaa joka maistuu koko perheelle ja vielä nykyaikana, kun kaikki on marinoitua ja valmiiksi mastettua ja mielluumin vielä aika tulisesti!

Meillä poika syö nykyään aika paljon ja tuntuu että ruokamääriä pitää kasvattaa, että varmasti saa masunsa täyteen. Aamulla menee aikuisen annos puuroa hedelmäsoseen kanssa ja päälle maitoa ja hedelmää, päivällä syö ainakin pari desiä ruokaa tai enemmänkin ja maitoa - vähän vaikea arvioida paljonko sitä menee, mutta aika paljon nykyään. Iltapäivällä syö pari desiä jogurttia, iltaruualla saman verran kuin lounaalla ja iltapalaksi viilin ja leipää päälle jos tuntuu nälkäiseltä.

Jos maustamaton jogurtti ei kelpaa hedelmäsoseiden kanssa, niin kokeile tavallista jogurttia ja lisää siihen maustamatonta jogurttia, niin ei ole yhtä makeaa kuin tavallinen. Ainakin meillä se tekee hyvin kauppansa.

Tavallista maitoa kannattaa vaan sitkeästi koittaa antaa ja kokeilla vaikka HYLa-maitoa jos ei muuten kelpaa. Siihen voi sitten lotrata tavallista vähitellen sekaan, niin pääsee tavallisen maidon makuun. Pientä kikkailua tänä lasten ruokailu kyllä on.

Toivottavasti vastasin edes jotenkin järkevästi, hankalaa kun ei näe viestiä, johon on vastaamassa ja kun en tajunnu lainata sitä.


 
majuulia
Annan samaa ruokaa naperolle, ilman tai vähällä suolalla. Joskus annan purkkiruokaa, yleensä lounaalla, jos ei oma tekoista. Ei vaan enää oikein uppoa nuo kaupan einekset. Rasvatonta maitoa juo jokaisella aterialla. En ole maidon menekistä huolissani koska pojalle maistuu kaikki muutkin maitotuotteet hyvin. Alkoi juomaan tavallista maitoa ilman sen kummempia harjoituksia. Korvikkeet ei koskaan maistuneet joten jännitin tuota maidon juontia, onneksi meni hyvin.
Meillä on kausia jolloin ruoka ei erikoisemmin maistu, kun niihinkin on tottunut niin eivät enää rassaa.
Yleensäkin minusta poika on hyvä syömään, tuorekurkusta ei välitä. :D
Aamulla syö 2-2,5 dl puuroa, molemmat "pää"ruuat noin 200g, illalla samoin puuroa se paridesiä. Välipalana, kerran päivässä, yleensä jugurttia ja hedelmää/marjaa.
 
Meillä menee (tyttö 1v1kk) suunnilleen samoja määriä ruokaa kuin teidänkin taaperolla.

Tyttö syö samaa ruokaa aikuisten kanssa. Teen kaikki ruoat samalla tavalla kuin ennenkin, suolan määrää olen tosin vähentänyt. Lisätään sitten omalle lautaselle jos tarvis. Kaikista mausteisimpia ruokia en ole tytölle antanut (esim. tikka masala tms.) mutta käytän kyllä esim. chiliä monessa ruoassa, kohtuudella. Jos tuntuu, että on liian voimakkaan makuista tytölle, ruokalusikallinen raejuustoa pehmentää makua hyvin. Monissa valmiissa seoksissa (jauhelihamauste, grillausmauste, sitruunapippuri ym.) on paljon suolaa, niiden kanssa kannattaa tosiaan olla tarkkana.

Tuosta maidosta. Imetin tyttöä 10kk. Hän sai korviketta pullosta 1kk, lehmänmaitoa myöskin pullosta 1kk. Vuoden vanhana jätettiin pullo pois. Tuolloin mukista meni lehmänmaitoa n.1/2 dl pari kertaa päivässä. Kesti n.3 päivää, että tyttö joi taas riittävästi, eli 1/2litraa päivässä.
Eli toisin sanottuna, jätä se imetys vaan pois, jos siltä tuntuu. Meille sanottiin neuvolassa, että maidon juonti tasaantuu muutamassa päivässä, ja tosiaan niin tapahtuikin.
Jos kuitenkin toisin käy, voihan esim. puuron tehdä maitoon.... :)
 
Poika 1v6kk, ei syö vielä kiinteitä kuin n. 2-4tl/päivä. Täysimetyksellä siis ollaan edelleen. Kasvu ok, samoin verikoetulokset.

Voi kunpa joskus saisimme mitata kiinteiden määrän deseissä eikä milleissä :whistle:
 

Yhteistyössä