Ruvennut kyrsimään ihmisten muka ekoelo maalaisromanttisessa kartanossa

  • Viestiketjun aloittaja ökyeko
  • Ensimmäinen viesti
ökyeko
Ihan turha vuodatus, mutta jokatapauksessa puran itseäni. Mitä enemmän olen lukenut sisustus/kotilehtiä, sitä enemmän on ruvennut oksettamaan.
Ihmiset päättävät haluavansa maalle, hommataan tontti jostain 60 kilometrin päästä työpaikasta. Sinne rakennetaan kolmihenkiselle perheelle Kannustalojen 240 neliön kartano. Se sisustetaan vanhannäköisillä, mutta ei oikeasti vanhoilla huonekaluilla. Naurettavin esimerkki, jotkut ruosteisen näköiset jakkarat, joiden hinta 300 euroa kappale. Sitten koska työpaikka on kaukana, niin siihen talon pihalle pitää ostaa vähintään kaksi autoa, joista toisen kuuluu olla polttoainetta lurps syövä maasturi. Perheen emäntä hakee kosteana aamuna aamunlehden laatikosta Hunterit jalassa ja siemailee aamukahvin terassilla siinä muka ruosteisessa terassituolissa. Hurauttaa sitten maasturillaan töihin 60 kilometrin päähän, miehensä hurautti samaan suuntaan jo puolituntia aiemmin urheiluautollaan. Lapsi haetaan koulukyydillä 20 kilometrin päähän koulukyydillä taas puoli tuntia myöhemmin.

Töiden jälkeen emäntä käy ostamassa stokkalta ihania lasipurkkeja ja käsityöläiskaupasta kauniita pitsiliinoja kansien päälle. Kotona kahteen purkkiin siirretään anopin hirvitys purkkeihin pakkaamat omenamarmeladit ja loppuihin laitetaan herkusta ostettu dronningholmin mansikkahillo jne jne. Plaah.

Niin ja kateellinen vain olen...
 
"jep"
Heh, en ole edes kateellinen, mutta ällöttäää tuollainen teennäisyys suunnattomasti. Todella itsekästä elämää.

Ja että lähes kaikki siis ihan kaikki tekevät samoin. kaikilla samat teennäiset vanhahtavat huonekalut, ja samat printit, ja sitten kaikilla on niin "meidän näköistä" ja "oman näköistä". ja tämä "sopii meille" (oksennus, oksennus, oksennus)
 
"vieras"
Kaikista huvittavimpia on nämä Sweet home-kyltit ja kaiken maailman riviera maisonit ja samalla sabluunalla maalatut vuosiluvut joka helvetin tavaraan. :D ihan saatanan ruman näköistä.
 
"jep"
Ei ne musta rumia ole, ihan nättejä. Mutta en vaan oikein ymmärrä, miten sama tyyli kiehtoo kaikkia. Ennen oli joillakin maalaisromanttista, joillakin tummaa ja raskasta huonekalua, joillakin vaaleaa skandinaavista, joillakin sitä sun tätä, oman näköistä, nyt kaikilla on sitä tekovanhaa valkoista ja kaikilla on niin "oman näköistä" ja tämä sopii meille".
 
[QUOTE="vieras";24711235]Kaikista huvittavimpia on nämä Sweet home-kyltit ja kaiken maailman riviera maisonit ja samalla sabluunalla maalatut vuosiluvut joka helvetin tavaraan. :D ihan saatanan ruman näköistä.[/QUOTE]

Mutta kun mä tykkään niistä. Ihan aidosti :heart:


En tiedä mihin ap viittaat tuolla ekoelolla. Mutta minusta pienikin ekoteko on aina perempi kuin ei ainuttakaan ekotekoa. Jos kateellinen on niin pienellä rahalla, mielikuvituksella ja hyvillä ideoilla voi kyllä saavuttaa melko vastaavaa elämää.
 
Beep
Alkuperäinen kirjoittaja ökyeko;24711159:
Ihan turha vuodatus, mutta jokatapauksessa puran itseäni. Mitä enemmän olen lukenut sisustus/kotilehtiä, sitä enemmän on ruvennut oksettamaan.
Ihmiset päättävät haluavansa maalle, hommataan tontti jostain 60 kilometrin päästä työpaikasta. Sinne rakennetaan kolmihenkiselle perheelle Kannustalojen 240 neliön kartano. Se sisustetaan vanhannäköisillä, mutta ei oikeasti vanhoilla huonekaluilla. Naurettavin esimerkki, jotkut ruosteisen näköiset jakkarat, joiden hinta 300 euroa kappale. Sitten koska työpaikka on kaukana, niin siihen talon pihalle pitää ostaa vähintään kaksi autoa, joista toisen kuuluu olla polttoainetta lurps syövä maasturi. Perheen emäntä hakee kosteana aamuna aamunlehden laatikosta Hunterit jalassa ja siemailee aamukahvin terassilla siinä muka ruosteisessa terassituolissa. Hurauttaa sitten maasturillaan töihin 60 kilometrin päähän, miehensä hurautti samaan suuntaan jo puolituntia aiemmin urheiluautollaan. Lapsi haetaan koulukyydillä 20 kilometrin päähän koulukyydillä taas puoli tuntia myöhemmin.

Töiden jälkeen emäntä käy ostamassa stokkalta ihania lasipurkkeja ja käsityöläiskaupasta kauniita pitsiliinoja kansien päälle. Kotona kahteen purkkiin siirretään anopin hirvitys purkkeihin pakkaamat omenamarmeladit ja loppuihin laitetaan herkusta ostettu dronningholmin mansikkahillo jne jne. Plaah.

Niin ja kateellinen vain olen...

:LOL:
 
Siinä vaan on jotain niin kiehtovaa ja seesteistä. Nykyäänhän slow-periaate on monien ihanne kun aiemmin oli hienoa olla supertehokas. Minäkin ennen tykkäsin modernista tyylistä ja nyt Riviera Maison ja Lexington on ihan parhautta. Niistä vaan tulee hyvä olo. Semmosta arjen luksusta. Ei enää kovaa ja kliinistä, vaan mukavaa ja kaunista.
 
"lakana"
[QUOTE="jep";24711251]Ei ne musta rumia ole, ihan nättejä. Mutta en vaan oikein ymmärrä, miten sama tyyli kiehtoo kaikkia. Ennen oli joillakin maalaisromanttista, joillakin tummaa ja raskasta huonekalua, joillakin vaaleaa skandinaavista, joillakin sitä sun tätä, oman näköistä, nyt kaikilla on sitä tekovanhaa valkoista ja kaikilla on niin "oman näköistä" ja tämä sopii meille".[/QUOTE]

No mua ei kyllä kiehdo yhtään. musta ne on rumia. Tykkään itse juurikin noista tummista ja raskaista huonekaluista.
 
"aap"
Mutta kun mä tykkään niistä. Ihan aidosti :heart:


En tiedä mihin ap viittaat tuolla ekoelolla. Mutta minusta pienikin ekoteko on aina perempi kuin ei ainuttakaan ekotekoa. Jos kateellinen on niin pienellä rahalla, mielikuvituksella ja hyvillä ideoilla voi kyllä saavuttaa melko vastaavaa elämää.
Viittasin muka ekoelolla siihen, että tuossa kirjoittamassani ei juurikaan ole mitään ekoa, paitsi ehkä maalämpöpumppu, joka tosin lämmittää perheelle liian paljoja neliöitä.

Oikeasti arvostan ihmisiä, jotka hiljentävät tahtia, kierrättävät tavaraa, kunnostavat vanhaa, kunnioittavat perinteitä.
Monilla vain se maalaisunelma siintää silmissä, ja se pitää saavuttaa heti ja mukavasti, luonnosta viis.
 
"jep"
[QUOTE="aap";24711404]Viittasin muka ekoelolla siihen, että tuossa kirjoittamassani ei juurikaan ole mitään ekoa, paitsi ehkä maalämpöpumppu, joka tosin lämmittää perheelle liian paljoja neliöitä.

Oikeasti arvostan ihmisiä, jotka hiljentävät tahtia, kierrättävät tavaraa, kunnostavat vanhaa, kunnioittavat perinteitä.
Monilla vain se maalaisunelma siintää silmissä, ja se pitää saavuttaa heti ja mukavasti, luonnosta viis.[/QUOTE]

Kyllä minä ymmärsin, mitä tarkoitat. Oikeasti hiljentäminen, se vaatii saakelisti duunia. Siis ruoan kasvattaminen itselleen ja sen valmistaminen ihan itse pienin kätösin, autoilun lopettaminen, pyöräily alle 20 km, ym kierrätys.
 
[QUOTE="jep";24711207]Heh, en ole edes kateellinen, mutta ällöttäää tuollainen teennäisyys suunnattomasti. Todella itsekästä elämää.

Ja että lähes kaikki siis ihan kaikki tekevät samoin. kaikilla samat teennäiset vanhahtavat huonekalut, ja samat printit, ja sitten kaikilla on niin "meidän näköistä" ja "oman näköistä". ja tämä "sopii meille" (oksennus, oksennus, oksennus)[/QUOTE]

Näinhän se Suomessa aina menee. Kaikilla on niin "oman näköistä", talot, tavarat, vaatteet, häät, kersojen nimet. Kummaa siinä vaan on se että nämä oman näköiset tuppaavat olemaan saman näköisiä kuin naapurilla ja kummin kaimalla. Samaa massaa lopulta kaikilla.
 
mfjf
Mä en ihan ymmärrä, että mikä tässä on ongelma. Eihän maalla asuminen ja ekoilu edes liity mitenkään konkreettisesti toisiinsa? Vai luuletko sinä, että kaikki "kunnon maalaiset" ovat vihreät arvot omaavia superekoilijoita? Vai oliko tässä ongelma se, että maalle muuttanut perhe on ilmeisesti varakas?
 
Me eletään semmoista aitoa ekoelämää maalla vanhassa talossa :)

Huonekalut ovat pääosin vanhoja, suurin osa perinnöksi saatuja. Jos ruostetta olis jossain niin se olis sitten ihan oikeaa...
Olemme ostaneet viimeisen 10 vuoden aikana muutamat verhot tarjouksesta, sohvan, pari nojatuolia ja kirjahyllyn. Aika ekologista.

Mutta ei haittaa, sillä kotimme ei ole sisustuslehden esittelykoti :D
 

Yhteistyössä