rv 20, en ole lihonut yhtään?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Normaalia? Toista odotan nyt ja ensimmäisestä kun katsoin neuvolakorttia olin lihonut tähän mennessä 7kg :O +Olin silloin muutenkin tukevamassa kunnossa kuin nyt, siis huomattavasti tukevammassa (n.20kg enemmän oli lähtöpainoa)

Itseasiassa lihoin jo jossain rv16 tienoilla muutaman kilon, mutta nyt nekin on lähtenyt...
 
3. matkalla
Ihan normaalia on, jollet ole alipainoinen. Itsellä tullut kaikissa raskauksissa painoa hyvin maltillisesti, ekassa 10kg, tokassa 6kg ja tässä kolmannessa (nyt rv 39+4) 4kg. Ekassa raskaudessa tuosta 10kg 4 tuli ennen puolta väliä ja oli ihan syömisellä tullutta painoa, kun ajattelin että raskaana saa herkutella luvan kanssa niin paljon kun jaksaa. Tokassa ja kolmannessa raskaudessa painoa on alkanut tulla vasta reippaasti puolen välin jälkeen, ja normaalipainoinen olen. Eli kaikille ei niitä kiloja tule kovin paljoa, eikä tarvitsekaan tulla, kyllä vauva ottaa tarvitsemansa.
 
Noille viikoille mennessä siitä raskaudesta aiheutuvaa painoa ei montaa kiloa ole yleensä vielä tullut, koska eihän se vauva paina vielä edes 500g. Joten olet tainnut pari kiloa laihtua, joka on mielestäni aivan normaalia.

Edellisessä raskaudessani mullle tuli 8 kg viikkoon 20 mennessä, sen jälkeen kiloja ei tullut enää grammaakaan. Ja ihan normaalia oli.

Ja tälläkin kertaa näyttää siltä, että kilojen tulo hiljeni radikaalisti sen 20 viikon kohdalla. Lopussa vielä en ole, joten en tiedä paljonko vielä tulee. Mutta varmasti vähemmän niinä 20 viimisenä viikkona, kuin 20 ensimmäisenä.
 
Viimeksi muokattu:
"Mie"
On normaalia. Mullla alkoi vasta rv 23 jälkeen paino nousemaan tasaisesti, ja nyt rv35 painoa tullut vasta n.6kg. Ja painoindeksi oli normaali ennen raskautta (162cm ja 62kg)
 
"aapee"
[QUOTE="Mie";28546478]On normaalia. Mullla alkoi vasta rv 23 jälkeen paino nousemaan tasaisesti, ja nyt rv35 painoa tullut vasta n.6kg. Ja painoindeksi oli normaali ennen raskautta (162cm ja 62kg)[/QUOTE]

mulla oli ihan samat mitat ennen raskautta, tai siis tälläkin hetkellä tosiaan... eli 162cm/62kg. No hyvä jos se on normaalia, olin jo vähän huolissani.. Maha on kyllä kasvanut ja vauva potkiikin jo. :)
 
"vieras"
Odotan kaksosia rv 25, ja painoa on tullut jo 11 kg.
Kaksosia odottaessa painonnousu meneekin omilla käyrillään, yleensä painoa pitäisikin tulla 7-16 kg puoleenväliin mennessä...
 
Rv 31 mennään ja paino ensimmäiseen neuvolakäyntiin verrattuna -1,5 kg :) Tosin miulla oli ylipaino lähtötilanteena, joten en pistä hanttiin. Edellisessä raskaudessa lähdin kiloa köykäsempänä laitokselle ja pääsin laitokselta sit sen 10 kg lähtöpainoa köykäsempänä.
 
"vieras"
Ei kai raskauden aikana kuulukaan lihoa? Siis raskaudesta (vauva,istukka,lapsivesi yms.) johtuva painonnousuhan on eri asia kuin lihominen joka mun mielestä tarkoittaa sitä, että elimistöön kertyy läskiä.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28547079]Ei kai raskauden aikana kuulukaan lihoa? Siis raskaudesta (vauva,istukka,lapsivesi yms.) johtuva painonnousuhan on eri asia kuin lihominen joka mun mielestä tarkoittaa sitä, että elimistöön kertyy läskiä.[/QUOTE]

No, nimenomaan näin.
 
"vieras"
Minulla oli tullut puoli kiloa nyt viimeisen kuukauden aikana ja samalla koko raskauden aikana, nyt viikkoja 17+. Sama oli viime raskaudessa. Eli varmaan just sen verran mitä sikiö, lapsivesi ym. painaa. Joskus puolen välin jälkeen alkoi sitten varsinaisesti se painonnousu, hitaasti silloinkin. Yhteensä kiloja tuli 12, viimeisten viikkojen aikana niitä tuli eniten. Kaikki lähti parissa viikossa synnytyksen jälkeen. Ja normaalipainoinen olen, neuvolassa kehuttiin, että on ihanteellinen painonnousu ja muisti tuo täti tästä mainita nytkin kun kävin, että viimeksi oli hyvää tuo nousu. Toki jos olisi ylipainoa, niin ei noin paljon olisi suotavaa nousta, mutta mulla bmi 21. Tavoitteena nytkin tuon kaltainen painonnousu.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28546469]ihan normaalia, eihän se vauva jai stukka paina vielä juuri mitään noilla viikoilla[/QUOTE]

Neuvolassa joskus viikolla 16 sanottiin, että koska paino ei ollut noussut, olen käytännössä laihtunut. Vaikka joskus rv 20 lapsi painaakin vain jotain 300g?, ei siihen lasketa mukaan lapsivettä, lisääntynyttä veren määrää, istukan painoa, kohdun kokoa, sekä rintojen kasvua. En tiedä miten nuo nousevat, mutta lapsiveden määräkin on aika yksilöllinen tietääkseni. Keskimäärin rintojen koon nousu raskaana (ei imetysajalta) olisi 0,4 kg. Itselläni kasvoi kaksi kuppikokoa eli 400 g vähintään on rinnat kasvaneet. Istukka kai täysimääräisenä on myös sellainen 3 kg, en muista näitä tarkkaan. Löytyy vau kirjasta. Muistaakseni istukka kasvaa nopeammin täysikokoiseksi kuin lapsi. Nopein painon nousu sijouttuu yleensä siihen rv 17-24 paikkeille, jonka jälkeen taas painon nousu yleensä hitaampaa. Oliskohan noin, että jo rv 24 istukka voisi olla jo täysikokoinen. Lapsiveden määrähän ei ainakaan lopussa enään kasva, koska lapsi on lopulta niin pienessä tilassa, ettei kauheasti pääse likkumaan.

Että kyllä se musta on vähän enemmän kuin se lapsen paino, joka tuossa vaiheessa painaa.

Onko jollain tarkempaa tietoa?
 
Seitämän lasta
Normaalia tai ei niin ei mullekaan noilla viikoilla oo koskaan tullu painoa,enkä edes pahoinvnnista alussa kärsi että se verottais lähtöpainoa.koko raskaudessa kiloja tulee mulle yleensä n. 4kg...viimeisimmässä(synnytys tammikuussa) tuli kiloja vaan 2,3 kg ja vauva painoa 3,4kg syntyessään :)
 
[QUOTE="vieras";28547200]Neuvolassa joskus viikolla 16 sanottiin, että koska paino ei ollut noussut, olen käytännössä laihtunut. Vaikka joskus rv 20 lapsi painaakin vain jotain 300g?, ei siihen lasketa mukaan lapsivettä, lisääntynyttä veren määrää, istukan painoa, kohdun kokoa, sekä rintojen kasvua. En tiedä miten nuo nousevat, mutta lapsiveden määräkin on aika yksilöllinen tietääkseni. Keskimäärin rintojen koon nousu raskaana (ei imetysajalta) olisi 0,4 kg. Itselläni kasvoi kaksi kuppikokoa eli 400 g vähintään on rinnat kasvaneet. Istukka kai täysimääräisenä on myös sellainen 3 kg, en muista näitä tarkkaan. Löytyy vau kirjasta. Muistaakseni istukka kasvaa nopeammin täysikokoiseksi kuin lapsi. Nopein painon nousu sijouttuu yleensä siihen rv 17-24 paikkeille, jonka jälkeen taas painon nousu yleensä hitaampaa. Oliskohan noin, että jo rv 24 istukka voisi olla jo täysikokoinen. Lapsiveden määrähän ei ainakaan lopussa enään kasva, koska lapsi on lopulta niin pienessä tilassa, ettei kauheasti pääse likkumaan.

Että kyllä se musta on vähän enemmän kuin se lapsen paino, joka tuossa vaiheessa painaa.

Onko jollain tarkempaa tietoa?[/QUOTE]

No ei ole istukka kyllä 3 kg :D Mulla istukka painoi viimeksi muistaakseni 600g viikolla 40.
 
"vieras"
Sattui tuo vau:n kirja olemaan nenän edessä ja siellä on tällaista tietoa.

Lapsi: n. 3,6kg
Lapsivesi: n. 0,8kg
Rinnat: n. 0,4kg
Neste kudoksissa: n. 1,2kg
Istukka: n. 0,6kg
Kohtu: n. 1,0kg
Verimäärä: n. 1,2kg
Rasvaa: n. 3,5kg

Yhteensä: n 12,3kg

Ja tämä painonnousu siis toki ihan silloin lopussa. Itselläni nousi tuon tasan 12kg, eli aika oppikirjan mukaan meni. Ja puoliväliin mennessä ei ollut noussut kuin sen puoli kiloa. Ja normaalipainoinen olen. Ylipainoisilla on muutenkin rasvaa kehossa, joten sen osuus ei saisi nousta. Alipainoisella vastaavasti saattaa nousta enemmän se paino.
 

Yhteistyössä