rv 38+5 iho kutiaa!! APUA!

  • Viestiketjun aloittaja äiti kohta 3lle
  • Ensimmäinen viesti
äiti kohta 3lle
Välillä ei niinkään mistään, mutta esim. nyt illalla taas ja päikkäreillä olin raapinut mahaani ihan viiruille niin että nytkin viirut vielä näkyy. Siis mikä tämä on mistä puhutte???? Ei kämmenet eikä jalkapohjat. Millon mistäkin! :eek:
 
Raskaushepatoosi on raskaudenaikainen maksan toimintahäiriö, joka vaatii sairaalahoitoa ja vauvan jatkuvaa tarkkailua sairaalassa ja usein visiin käynnistetään, onneksi sulla jo viikkoja melkein täydet. Mutta kyllä mullakin kutisi just maha raskausaikana. Mutta soita nyt kuitenkin synnärille.
 
Pyrystiina
Mulla kanssa kutisi loppuraskaudesta, rv35 jälkeen maha. Ja siihen tuli myös pieniä punaisia pilkkuja. Kutina oli välillä tosi kovaakin. Maksa-arvot katsottiin 2 kertaa ja ne pitääkin aina selvittää jos raskausaikana kutisee. Mulla arvot oli ok, ja kutina lakkasi synnytykseen.
 
kokemusta on
mulla ollut raskaushepatoosi ja kutina oli eka kerralla aivan kamala, ei kämmeniä eikä jalkapohjia vaan joka paikkaa muualta, mahaa, selkää jne varsinkin saunassa, ei auttanu rasvaukset, eikä suihkut. Se oli mun mielestä selkeästi erilaista kutinaa, kuin kuivuudesta johtuva.
Mulla oli lääkitys, mutta tulikin puolivälissä raskautta, sulla varmaan käynnistetään. Tila vaatii ehdottomasti seurantaa sairaalassa (mäkin olin monta vrktta), vaikkei sitä välttämättähoidetakaan mitenkään, mutta se saattaa olla vauvalle vaaratilanne, mars äippäpolille ja synnyttelemään, jos niin käskevät :)
 
Miuski harmailee
Mulla kanssa kutisi tässä viimeisessä raskaudessa (3.). Ottivat äippäpolille ylim. käynnille ja tutkivat sekä maksa- että sappiarvot. Lääkäri kertoi, että on äärimmäisen harvinaista, että maksa-arvoissa kolmannessa raskaudessa olisi mitään häikkää, jos kaksi aiempaa on mennyt normaalisti. Eikä arvoissani ongelmia ollutkaan. Mikä lie kutisi. Mutta vakavasti ottivat täällä päin ja hyvin tutkivat.
 
Miuski harmailee
Mulla kanssa kutisi tässä viimeisessä raskaudessa (3.). Ottivat äippäpolille ylim. käynnille ja tutkivat sekä maksa- että sappiarvot. Lääkäri kertoi, että on äärimmäisen harvinaista, että maksa-arvoissa kolmannessa raskaudessa olisi mitään häikkää, jos kaksi aiempaa on mennyt normaalisti. Eikä arvoissani ongelmia ollutkaan. Mikä lie kutisi. Mutta vakavasti ottivat täällä päin ja hyvin tutkivat.
 
Itellä oli tuo hepatoosi. Kutina oli toisinaan ja just jalkapohjissa, kämmenissä ja masussa. Kannattaa kyl käydä verikokeissa.
Ite soitin sillon ä-polille, ni sanoivat vaan ett oottele maanataihin(oli perjantai).
NEuvolasta sit laittovat lähetteen polille ja arvot olui koholla. Viikkoja oli sillon 37+jotain. Kävin sit polilla kokeissa ti, ke ja to. Pe käskivät jäämään käynnistykseen, ku viikkoja oli tasan 38. Sanoivat ett sen jälkeen kohtukuoleman riski kasvaa, eikä sille syytä tiedetä.

Eli kannattaa tutkituttaa, enkä ainakaa ite oo kuullu, ettei hoidettais ja ainaki mun tietääkseni käynnistys on automaattinen heti ku viikkoja täydet 38.
Mene siis pikimmiten verikokeisiin.
 
Miuski harmailee
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.05.2007 klo 23:42 äiti kohta 3lle kirjoitti:
Eli siis jos tämä on sellainen, niin käynnistävät heti?
Mulle sanottiin silloin tammikuussa, että jos olisi ongelmaa, niin käynnisteltäisiin lähellä laskettua aikaa. Yliaikaiseksi ei pääsettäisi...
 
Ekalla kertaa pohdiskelin varmaan pari viikkoa epämääräistä kutinaa, pistin talven ja kuivan ilman piikkiin kunnes lopulta rupesin epäilemään hepatoosia. Maksa-arvot olikin jo tosi korkeat ja viikolla 33+6 jouduin osastolle tarkkailuun loppuraskaudeksi, vauva syntyi käynnistyksellä viikolla 37+3. Toisilla kerroilla olen paremmin tunnistanut ilmiön, kutina onkin muissa raskauksissa alkanut aikaisemmin, ennen rv 30. Neljä kertaa on käynnistetty, viikoilla 37+3, 37+3, 39+2 ja 36+6, riippuen kuinka paljon sappihapot ovat nousseet. Kahdessa viimeisessä raskaudessa minulla oli lääkitys joka laski maksa-arvot normaaliksi, viidennessä raskaudessa vauva syntyi itsestään jo viikolla 34+6 ja kuudennessa menin ekan kerran ihan normaalisynnyttäjänä viikolla 40+2 synnyttämään.

Uskoisin, että kun sinulla on noin paljon viikkoja, niin aika herkästi käynnistetään pian jos arvot ovat nousseet.
 
äiti kohta 3lle
Hui... alkoi nyt kyllä pelottamaan. Eli pitääkö tässä nyt toimia välittömästi vai uskallanko odottaa esim. aamuun? Mitään tavallista voimakkaampaa kutinaa tämä ei kyllä ole,m utta tuossa telkkua katsellessa huomasin vaan, että koko ajan jostain kuitiaa... Apua ... Ja minä kun pelkään tuota käynnistystä ( sillähän ei voi sitten mitään , tiedän)
 
Mua kans tympi käynnistys, mut hyvi se menee. Usko pois. Mä tosiaan soitin pe iltana ja sanoivat ett oottele maanantaihin, ett niitten mielestä ei ollu kiire(viikkoja oli viikko vähemmän).

Mä en uskalla antaa mitään ohjeita, ett uskaltaako oottaa. Voihan sinne soittaa näin illallaki. Vauvan terveys ku on aina etusijalla. Ammatti-ihmiset sit neuvovat. Mut älä huolestu tai pelkää. Ja parempi vara ku vahinko, eli luuri vaan käteen =)
 

Yhteistyössä