SAA POISTAA

  • Viestiketjun aloittaja Tuulihattu
  • Ensimmäinen viesti
Meillä puhutaan kolmea kieltä ja poika neljättä eli hirvee kielikoulu.
Minä suomea, avokki espanjaa ja me yhdessä englantia ja poika kaiken tuon lisäksi katalaania koulussa ja hänellä ikää 4 vuotta.
Poika tietää mitä isä ja äiti ovat kaikilla kielillä, mutta kutsuu isäänsä aina suomeksi isiksi ja minua joko äidiksi tai mamaksi. Eli meillä poika on päättänyt ihan itse miten meitä kutsuu. Rakkaalla lapsella on monta nimeä , joten miksi ei meillä vanhemmillakin ;)
 
Pidän yllä periaatetta, jonka mukaan minä puhun pojalle aina ruotsia, eli olen mamma ja isi on pappa. Mies puhuu suomea ja sanoo äiti ja isi. Nyt kun 10kk ikäinen poika tapailee sanoja ja esimerkiksi äiti-sanaa, olisi suuri houkutus toistaa perässä ja sanoa oikein äiti:) Mutta yritän olla lipsumatta.

Käsittääkseni selkeintä on että puhutaan mitä kieltä vaan vanhempi puhuu aina omaa kieltään lapselle, eikä sekoittele. Sitten kun lapsi osaa puhua on samantekevää miksi kutsuu, mutta periaatteessahan sinun kuuluisi reagoida vain silloin kun puhuu sinulle oikealla kielellä. Myöhemminhän sitten voitte puhua perheen kesken yhteistä kieltä.
 
Mina puhun lapselle aina suomea ja mieheni venajaa. Asumme Venajalla, joten muutkin sukulaisetkin puhuvat venajaa. Yhdessa mieheni kanssa puhumme englantia, joten aika sotkua taallakin. Mutta mina kutsun itseani aidiksi ja mummua mummuksi ja isia isiksi.. Mieheni taas sanoo papa ja mama ym.. Katsotaan sitten miten lapsi alkaa meita kutsumaan.
 

Yhteistyössä