Saako 14-v tyttaresi hankkia lavistyksen nenaan?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ei todellakaan.
Sen ikäinen ei tiedä mitä oikeasti haluaa, eikä osaa ajatella pitkällä juoksulla.
Sitten vasta kun osaa itse olla täysin vastuussa itsestään, osaa tehdä tälläisiä päätöksiä.
 
  • Tykkää
Reactions: -tibis
Emme todellakaan olisi antaneet sen ikäisenä lupaa lävistykseen. Luojan kiitos tyttö on niin fiksu, että on aina pitänyt lävistyksiä lapsellisina ja rumina. Asiasta ei siis ole tässä mielessä edes onneksi tarvinnut keskustella.
 
vierailija
14-vuotiaana kerroin äidilleni haluavani lävistyksen nenään. Seuraavana päivänä kierrettiin kaupunki läpi ja nenässä oli koru. Itse huolehdin hygieniasta, harjoituskorusta yms, koru ei tulehtunut ja oli vaivaton. Nyt kaksikymppisenä olen ottanut jo korun pois, tuntuu että tuollaiset lävistykset kuuluu enemmän juuri teini-ikään kun on noita tyylikokeiluja, kokeillaan paksuja rajauksia, kuunellaan rockia... Se on oman identiteetin hakemista ja on normaalia kokeilla rooleja ja etsiä itseään ja tyylejään. Nyt kun saisi ottaa kaikenmaailman lävistyksiä ei ne enää nappaa ja monissa työpaikoissa ei niitä katsota hyvällä. Teininä teinien jutut.
Mitäs korun laittamisesta sitten aiheutui? Luottamus kasvoi äitiäni kohtaan, olin imarreltu että hän antoi mun kokeilla ja luotti mun harkintakykyyn, kunnioitin äitiä ja hyvä maku jäänyt suuhun.
Samaan tapaan enä ollut kiinnostunut skoottereista mitä monet saivat riparilahjaksi, sen sijaan vanhemmat kustansivat mulle haluamani hiustenpidennykset, jotka maksoivat monta sataa. Tukka oli kiva, jaksoin sitä hoitaa ja oma tukkani kasvoi pitkäksi ja vahvaksi sen alla, bensoiltakin säästyttiin ;) Ja rakkaus vanhempiani kohtaan on edelleen kova, he tukevat minua ja valintojani ja minä taas kuuntelen heidän neuvojaan! Ei aina tarvi suojautua elävältä elämältä haarniskaan.
 
vierailija
Lisään vielä, että sama juttu pienenä syömisen kanssa, ei pakotettu syömään ruokaa joka ei maistunut ja eliniän inhokkiruoilta vältyttiin ja ne inhotusruoat lapsuudesta maistuu hyvin nykyyän.
Voisi sanoa että kasvatus on kohdallani ollut tervettä eikä näin vanhempanakaan tule syytettyä vanhempiaan omista virheistä, kun vastuu ollut tasan
 
vierailija
Itse sain nenälävistyksen 12 tai 13vuotiaana enkä sitä mitenkään näin aikuisenakaan kadu vaikka en ole sitä vuosiakausiin enää pitänyt enkäedes enää tykää nenäkoruista. Olen samaa mieltä kuin aikaisempi kirjoittaja, että lävistykset kuuluu teini-ikään harva aikuinen niistä tykkää mutta teinille voi olla iso juttu.
Eli antaisin kyllä, mutta ensin pitäisi hetki kuitenkin miettiä onko ihan varma että haluaa ja oisko vaikka uudet korvareiät kivempi :D
 
vierailijaäiti
Itselläni on periaate että 15-vuotiaana nuori saa lävistää kehoaan jos sitä haluaa. Iän puolesta silloin lävistyksiä saa ilman vanhempien lupia. Luotan tyttäreni arviointikykyyn ja harkintaan sen verran. Ja omahan on kroppansa, jos pari timanttia antaa lisää itseluottamusta niin mikäs siinä.
 
vierailija
En ottaisi edes itselleni lävistystä yhden päivän mieliteon vuoksi. Lapselle vielä vähemmän. 15-vuotias poikani halusi korvakorun. Sanoin, että ok, mutta asiaa pitää harkita huolella. Ehdotin, että koru hankitaan parin kolmen kuukauden kuluttua. Kun pari kuukautta oli mennyt, niin ei hän sitä enää halunnutkaan eikä ole halunnut sen jälkeenkään.
 

Yhteistyössä