Saako äiti juoda jouluna? Muistatteko tämä uutisen

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Saako äiti juoda jouluna?
Julkaistu: 21.12.2004

Monessa kodissa odotetaan jälleen kauhulla joulun tuloa, joka on vuoden kostein juhlapyhä. Pieniä lapsia mietityttänee, sortuuko äiti jälleen joulunpyhinä juopottelemaan?

Keskustelu äidin juomatavoista on käynyt kiivaana sen jälkeen, kun espoolaisäiti kertoi lehtihaastattelussa suuttuneensa saamansa kohteluun terveyskeskuksessa.

1,7 promillen humalassa ollut äiti vei kuuden kuukauden ikäisen vauvansa terveyskeskukseen, missä hänet puhallutettiin. Myöhemmin sosiaalityöntekijä teki naisen luo kotikäynnin.

Äiti on pitänyt puuttumista täysin aiheettomana ja sosiaalityöntekijöiden ylireagointina. Hän on kertonut viettäneensä naapureidensa kanssa glögi-iltaa, mutta lähteneensä taksilla terveyskeskukseen koska vauvalle puhkesi korvatulehdus.

Saako
 
Jokaisen oma asia jos kohtuudessa säilyy, meiän jouluun alkoholi ei oo kuulunut ikinä, eikä tartte miun lasten nähdä humalaisia ihmisiä omassa kodissaan - niin kun ei oo miunkaan tarvinnut aikanani.
 
"Lissu"
Jos on vastuussa lapsista niin kyllä 1,7 promillea on liikaa. Itse juon päivän mittaan todennäköisesti (yhden) saunaoluen, aterian kanssa lasin punaviiniä ja illalla ehkä mukillisen glögiä. Mielestäni taas tuon määrän voi yhdelle päivälle huoletta juoda on lapsia tai ei.
 
  • Tykkää
Reactions: lissukka.
"vichy"
Mustakin 1,7 promilea kuulostaa aika paljolta... Paljonkohan tuon promilemäärään saavuttaakseen pitää juoda? Ja jokatapauksessa tuo kotikäynti myöhemmin oli mielestäni ihan paikallaan varmuuden vuoksi.
 
"juupa juu"
Minusta tuo kysymyksen asettelu mättää. Pitäisi ensin määritellä, millaisesta juomisesta on kyse. Tyhmäkin tietää, että 1,7 promillen humalaan juominen lasten aikana on väärin. Kun taas kohtuujuominen, se yksi lasi tai yksi kalja, niin tottakai saa. Miksi tästä tehdään aina tällainen tyhmä joko-tai -keskustelu? Tuossa sitä jauhettiin jo kymmenen sivua, ja edelleenkin jotkut houkat ovat sitä mieltä, että yhden lasin juominen on ryyppäämistä.
 
"Lispe"
Riippuu aivan henkilöstä. Oma äitini on alkoholisti, mutta aina on pitänyt minusta huolen, en ole pelännyt, ollut nälissäni tai kylmissäni. Äiti ei ikinä pitänyt mitään bailuja kotona minun ollessa paikalla, baarissa kävi sitten hoitamassa kova äänisen ryypiskelyn, mutta kotona osasi olla hiljaa. Hän siis pystyi minua hoitamaan humalassakin.

Itse en juurikaan käytä enää alkoholia, minulla ei ole lapsia, vain eläimiä. Jos joskus otan alkoholia, otan mieluiten niin että isäntä jää kotiin hoitamaan eläimiä, minulle harvoin nautittu alkoholi on seurustelujuoma ja silloin jos juon, haluan juhlia, en huolehtia muista. Joten itse tuskin joisin lasten ollessa paikalla, olen niin itsehyväinen, että haluan nauttia pelkästään muiden ihmisten seurasta enkä toimia kenenkään holhoojana kun pääsen ihan kunnolla vapaalle.

Minulle oli aivan sama joiko äitini jouluna vai juhannuksena, hyvinhän ne asiat lapsella on jos vanhemmat juo ainoastaan jouluna. Nykyään, aikuisiällä vasta tuo äidin alkoholismi on ruvennut haittaamaan minua, miehensä joi ittensä hengiltä viime vuonna, äitini ei tuosta enää nuorru, joten nyt pelkään hänenkin lähtöä viinan voimalla. Lapsena koin äitin vain ajoittain tyhmäksi/ärsyttäväksi, mutta alkoholin käyttöön kun ei liittynyt mitään väkivaltaa ja minulla oli kumminkin perusasiat hyvin sekä asuinpaikallamme suurin osa ystävieni vanhemmista oli alkoholisteja, ei lapsuudesta ole jäänyt minulle traumoja.

Isäni näin kerran humalassa lapsena ja se säikäytti, kun en ollut tottunut näkemään isääni "outona". Henkilökohtainen mielipiteeni on, että jokaisen lapsen tulisi muutamaan kertaan nähdä vanhempansa lievässä humalassa, oppisivat hieman mitä täällä maailmassa tapahtuu.
 
[QUOTE="vichy";27686865]Mustakin 1,7 promilea kuulostaa aika paljolta... Paljonkohan tuon promilemäärään saavuttaakseen pitää juoda? Ja jokatapauksessa tuo kotikäynti myöhemmin oli mielestäni ihan paikallaan varmuuden vuoksi.[/QUOTE]

8 annosta kolmeen tuntiin keskikokoisella naisella nostaa tuonne 1,78 promilleen. Eli kaksin käsin saa kiskoa kyllä tuohon humalatilaan päästäkseen.
 
"jep"
1,7 promillea on aika paljon, ja kotikäynti oli ihan asiallinen toimenpide. Sen ja täysin nollalinjalla olemisen välillä on aika paljon. Tietysti äiti saa kännätä, jos lapset ovat jonkun toisen huomassa, ei siinä.
 
Snowbell
Meillä on tapana tehdä aattona iltapäivällä koko perheen voimin kunnon ulkoiluretki, jotta lasten aika kuluu paremmin pukkia odotellessa. Sen päälle nautimme miehen kanss terästetyt glögit. Ruuan kanssa lai tai kaksi punaviiniä ja illalla lasten mentyä nukkumaan nautimme lasilliset yleensä sherryä tai madeiraa. Humalassa ei siis olla, mutta kyllä tämän verran alkoholia kuluu.
 
"vieras"
Miksi jouluna pitäisi juoda? Eikö riitä ne kymmenen muuta juhlapyhää ja kissanristiäistä ympäri vuotta? Meillä joulu on lasten juhla niin kauan kun perheessä on pieniä lapsia ja heidän ehdoillaan sitä vietetään. Sen ymmärrän jos aikuisporukassa haluaa ottaa viiniä ja glögiä ja jotain romminapsuja mutta miksi ihmeessä perhejoulun viettoon pitäisi kuulua alkoholi? Tuleeko siitä itselle jotenkin juhlavampi ja kivempi olo jos on lasten läsnäollessa pikkusievässä kun paketteja avataan?
 
"vieras"
Tästä tulikin mieleen että: jos joisin yhden punkulla terästetyn glögin, lasin punkkua ruoan kera, ja yhden saunaoluen niin olisiko ok kun imetän? Nämä siis erikseen noin 3 tunnin välein. Vai onkohan liikaa?
 
"Vieras"
Kannattaa mielessään miettiä että jos pitäis oma lapsi antaa jollekin hoitoon niin suostuisitko antamaan humalaiselle hoitoon? Entäpä antaisitko vaikka isovanhemmille hoitoon jos tietäisut ettähe juovat hoitoillan aikana 'pari kaljaa'. Jos et antaisi niin et varmasti itsekään humaltuisi ollessasi lapsesta vastuussa.
 
en antaisi
Oman lapsen hoitamisessa kehittyy rautainen kokemus, vieras ei tunne lastasi yhtä hyvin kuin sinä, eikä näin ollen osaa hoitaakaan yhtä hyvin. Satunnaisesti käytettynä pieni määrä alkoholia ei haittaa vauvaa tai lasta. Vähän sama asia, kun hoitaisit univelkaisena vauvaa tai muuten flunssassa tai kuumeessa, ihan yhtä lailla siinäkin on riskinsä. Pieni määrä alkoholia silloin tällöin voi jopa rentouttaa äitiä. Jos ongelmia alkoholin kanssa, eikä pysty rajoittaan omaa juomistaan, niin ehdoton ei missään tapauksessa. Antaisin luvan yhteen annokseen, korkeintaan kahteen, ja silloin kun vauva tai lapsi on jo nukkumassa.
 

Yhteistyössä