Saako käydä kaupassa töiden jälkeen, ennen kuin hakee lapsen hoidosta?

Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
No entäs kun itse olen päivät kotona ja toinen lapsi koulussa ja toinen tarhassa. Niin mites se on? Saanko mä käydä kaupassa ennen kun haen lapsen hoidosta vai vasta sen jälkeen :saint:
Mä just ihmettelin samaa tos edellä. Se on sääntö. Et sä saa käydä kaupassa. Ja aivan sama, vaikka sulla ois ruoka loppu himassa. Kauppaan et mene.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
No entäs kun itse olen päivät kotona ja toinen lapsi koulussa ja toinen tarhassa. Niin mites se on? Saanko mä käydä kaupassa ennen kun haen lapsen hoidosta vai vasta sen jälkeen :saint:
Entä minä sitten.. olen ollut kesälomalla ja lapsi hoidossa. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja yksi:
tiedättekö, että toista on oikeasti olemassa sääntö, että ei saisi käydä. Että päiväkodilla/pph:lla on oikeus pyytää työaikatiedot työnantajalta ja jos siinä sitten huomataan, että esim. työmatka kestää tunnin vaikka matka on 2 km, niin jossainhan sitä on palloiltu. Sitähän voisi käydä vaikka jumpassa tai kampaajalla töiden jälkeen. Ei sitä lapsen päivähoitoaikaa ole tarkoitus venyttää sen takia, että käydään kaupassa. miksei sen lapsen kanssa voi käydä kaupassa? Sanotte, että lapsi on väsynyt, mutta miten ne on väsyneitä, kun suurimman osan taaperot menevät nukkumaan vasta n. 19-21. Meidän lapsen kanssa voi mennä kauppaan, vaikka menee nukkumaan n. 18-19 ja haetaan hoidosta klo 16. (hoitoon menee klo 7)
Siis sääntö? Onko jossain laissa säädetty vai mitä ihmettä? Mä tosin en ole käynyt kaupassa ennen muksuin hakua ehkä vähän jostain pelostakin johtuen(siis "säännön") . Mutta tuntuu vaan, että jos se perheen elämää helpottaa eikä lapsi kärsi niin mikä ettei.

 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja yksi:
Meidän lapsen kanssa voi mennä kauppaan, vaikka menee nukkumaan n. 18-19 ja haetaan hoidosta klo 16. (hoitoon menee klo 7)
Siis ihan oikeesti lapset ehtii olla hereillä vaan parituntia kotona :'( Toivottavasti ei ole jatkuva järjestely!
No mä mietin kieltämättä, että ehkä noin pitkän päivän ollessa kyseessä on parempi hakea se lapsi ensin... Eihän se pieni näe vanhempiaan kuin pari tuntia päivässä muutenki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja yksi:
tiedättekö, että toista on oikeasti olemassa sääntö, että ei saisi käydä. Että päiväkodilla/pph:lla on oikeus pyytää työaikatiedot työnantajalta ja jos siinä sitten huomataan, että esim. työmatka kestää tunnin vaikka matka on 2 km, niin jossainhan sitä on palloiltu. Sitähän voisi käydä vaikka jumpassa tai kampaajalla töiden jälkeen. Ei sitä lapsen päivähoitoaikaa ole tarkoitus venyttää sen takia, että käydään kaupassa. miksei sen lapsen kanssa voi käydä kaupassa? Sanotte, että lapsi on väsynyt, mutta miten ne on väsyneitä, kun suurimman osan taaperot menevät nukkumaan vasta n. 19-21. Meidän lapsen kanssa voi mennä kauppaan, vaikka menee nukkumaan n. 18-19 ja haetaan hoidosta klo 16. (hoitoon menee klo 7)
Ei muuten varmasti ole tollasta sääntöä!

Sitä paitsi esim. mun työnantaja tietää montako tuntia teen töitä päivässä (n. viikon jälkikäteen saa tiedon), mutta ei tiedä mihin aikaan mä ne teen. Eikä ne tarhallakaan ole koskaan merkanneet kellon aikoja koska olen vienyt ja hakenut.
 
Mäpäs pääsin kouluhommista eilen klo 11, lorvin kaupungilla pari tuntia ja sit tulin kotiin siivoilemaan, kunnes hain lapset klo 15 aikaan.. :eek: mie se vasta hirviö oon! (lapset menivät klo 9 hoitoon ja nukkuvat klo 12-14 :whistle: )
 
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Tää ei nyt varsinaisesti koske mua, mutta kunhan pohdin. Mä käyn yleensä kerran viikossa ostamassa viikon ruuat, ja ainut mitä tarvii joskus hakea on sit maito. Ja maidon saan huoltsikalta matkalla päiväkotiin, ja siihen menee ehkä 2min. Hyi mua.
Mulla on muuten sama systeemi: kerran viikossa isosti kaupassa (lapset mukaan tai naapuriin) ja 1-2 kertaa pieniä täydennyksiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Endless Sacrifice:
Alkuperäinen kirjoittaja yksi:
tiedättekö, että toista on oikeasti olemassa sääntö, että ei saisi käydä. Että päiväkodilla/pph:lla on oikeus pyytää työaikatiedot työnantajalta ja jos siinä sitten huomataan, että esim. työmatka kestää tunnin vaikka matka on 2 km, niin jossainhan sitä on palloiltu. Sitähän voisi käydä vaikka jumpassa tai kampaajalla töiden jälkeen. Ei sitä lapsen päivähoitoaikaa ole tarkoitus venyttää sen takia, että käydään kaupassa. miksei sen lapsen kanssa voi käydä kaupassa? Sanotte, että lapsi on väsynyt, mutta miten ne on väsyneitä, kun suurimman osan taaperot menevät nukkumaan vasta n. 19-21. Meidän lapsen kanssa voi mennä kauppaan, vaikka menee nukkumaan n. 18-19 ja haetaan hoidosta klo 16. (hoitoon menee klo 7)
Ei muuten varmasti ole tollasta sääntöä!

Sitä paitsi esim. mun työnantaja tietää montako tuntia teen töitä päivässä (n. viikon jälkikäteen saa tiedon), mutta ei tiedä mihin aikaan mä ne teen.
Mikä ihmeen sääntö?? Naurattaa. Mitä jos on liukuva työaika, tai keikkaluonteinen työ? Kyttääkö ne tarhantädit sitten papereista kuka haki ja milloin... miten niillä sellaiseen sitten jää aikaa?

Ja hittoako se kenellekään kuuluu, mitä työmatkalla tekee.
 
kommenttia
nuo työaikasäännöt koskee ns. normaalin hoitoajan ulkopuolista aikaa. Esim. vuorohoidossa/iltahoidossa kuuluu päiväkodin pyytää työvuorot. Jos on päiväaikaan hoidossa niin ei hoitosopimuksessa kirjattuna aikana päivähoitopäivästä mitään työaikatietoja tarvitse toimittaa mikäli ei yritä tehdä yli 10 tunnin pituisesta ajasta hoitosopimusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
Mäpäs pääsin kouluhommista eilen klo 11, lorvin kaupungilla pari tuntia ja sit tulin kotiin siivoilemaan, kunnes hain lapset klo 15 aikaan.. :eek: mie se vasta hirviö oon! (lapset menivät klo 9 hoitoon ja nukkuvat klo 12-14 :whistle: )
Mä pääsen tänään klo 11;) Ja haen noi klo14.30-15. Ja teen tässä jaksossa näin joka perjantai.

Ja just ton takia, että ne nukkuu saman välin kuin teilläkin nukutaan. Ja sitten on heti välipala. Aina kun haen 14.30 niin siellä ollaan syömässä vielä...

 
tottakai käyn kaupassa ennen lasten hakemista. miksi ne lapset pitäisi kauppaan rahdata nälkäisinä ja väsyneinä? ja meillä lapset haetaan aina 15.30-16.00, ja jos päästäänkin aiemmin, niin saapa ainakin tehdä ihan rauhassa ostokset ja vaikka illallisen esivalmistelut.

ja jää enemmän aikaa lasten kanssa kotona. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Missään ei sanota, että lapsi saa olla päivähoitopaikassa ainoastaan vanhempien ollessa työpaikalla tai matkalla sinne tai sieltä pois.
No näinpä. Kunhan pysytään niissä sovituissa ajoissa (tai ilmoitetaan etukäteen, jos venahtaa vaikka tunnilla), niin se on kyllä ihan se ja sama, missä vanhemmat luuraa - koska nykyään lapset saa pistää hoitoon vaikka vanhemmat luurais ihan vaan himassa.

Vai oisko se sit niin, että nää jatkuvasti kotona olevat saa tehä mitä haluaa, mut jos uskallat laittaa lapsen hoitoon kun meet kouluun/töihin, ni auta armias - kauppaan et taatusti mene! :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Endless Sacrifice:
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Tää ei nyt varsinaisesti koske mua, mutta kunhan pohdin. Mä käyn yleensä kerran viikossa ostamassa viikon ruuat, ja ainut mitä tarvii joskus hakea on sit maito. Ja maidon saan huoltsikalta matkalla päiväkotiin, ja siihen menee ehkä 2min. Hyi mua.
Mulla on muuten sama systeemi: kerran viikossa isosti kaupassa (lapset mukaan tai naapuriin) ja 1-2 kertaa pieniä täydennyksiä.
Jep. Mä käytän paljon pakastintakin, niin ei tuu semmosta tilannetta, ettei ruokaa ois ja ois pakko painua kauppaan. Ja teen näin ihan siitä syystä, että mun mielestä kauppareissut on niiiiiiiiiin tympeitä.
 
pph jolle tulee eka lapsi klo 9
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Endless Sacrifice:
Alkuperäinen kirjoittaja yksi:
tiedättekö, että toista on oikeasti olemassa sääntö, että ei saisi käydä. Että päiväkodilla/pph:lla on oikeus pyytää työaikatiedot työnantajalta ja jos siinä sitten huomataan, että esim. työmatka kestää tunnin vaikka matka on 2 km, niin jossainhan sitä on palloiltu. Sitähän voisi käydä vaikka jumpassa tai kampaajalla töiden jälkeen. Ei sitä lapsen päivähoitoaikaa ole tarkoitus venyttää sen takia, että käydään kaupassa. miksei sen lapsen kanssa voi käydä kaupassa? Sanotte, että lapsi on väsynyt, mutta miten ne on väsyneitä, kun suurimman osan taaperot menevät nukkumaan vasta n. 19-21. Meidän lapsen kanssa voi mennä kauppaan, vaikka menee nukkumaan n. 18-19 ja haetaan hoidosta klo 16. (hoitoon menee klo 7)
Ei muuten varmasti ole tollasta sääntöä!

Sitä paitsi esim. mun työnantaja tietää montako tuntia teen töitä päivässä (n. viikon jälkikäteen saa tiedon), mutta ei tiedä mihin aikaan mä ne teen.
Mikä ihmeen sääntö?? Naurattaa. Mitä jos on liukuva työaika, tai keikkaluonteinen työ? Kyttääkö ne tarhantädit sitten papereista kuka haki ja milloin... miten niillä sellaiseen sitten jää aikaa?

Ja hittoako se kenellekään kuuluu, mitä työmatkalla tekee.

Kyllä ainakin täällä päiväkotiin pitää olla vanhempien työvuorot joihin verrataan haku ja tuontiaikoja.. En tiiä mitä niille lappuille tapahtuu siitä eteenpäin. Ja viimeviikolla en päässyt parturiin kun äiti ei hakenut lastaan ajoissa kun oli mennyt kauppaan ennen kuin haki lapsen
 
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Endless Sacrifice:
Alkuperäinen kirjoittaja yksi:
tiedättekö, että toista on oikeasti olemassa sääntö, että ei saisi käydä. Että päiväkodilla/pph:lla on oikeus pyytää työaikatiedot työnantajalta ja jos siinä sitten huomataan, että esim. työmatka kestää tunnin vaikka matka on 2 km, niin jossainhan sitä on palloiltu. Sitähän voisi käydä vaikka jumpassa tai kampaajalla töiden jälkeen. Ei sitä lapsen päivähoitoaikaa ole tarkoitus venyttää sen takia, että käydään kaupassa. miksei sen lapsen kanssa voi käydä kaupassa? Sanotte, että lapsi on väsynyt, mutta miten ne on väsyneitä, kun suurimman osan taaperot menevät nukkumaan vasta n. 19-21. Meidän lapsen kanssa voi mennä kauppaan, vaikka menee nukkumaan n. 18-19 ja haetaan hoidosta klo 16. (hoitoon menee klo 7)
Ei muuten varmasti ole tollasta sääntöä!

Sitä paitsi esim. mun työnantaja tietää montako tuntia teen töitä päivässä (n. viikon jälkikäteen saa tiedon), mutta ei tiedä mihin aikaan mä ne teen.
Mikä ihmeen sääntö?? Naurattaa. Mitä jos on liukuva työaika, tai keikkaluonteinen työ? Kyttääkö ne tarhantädit sitten papereista kuka haki ja milloin... miten niillä sellaiseen sitten jää aikaa?

Ja hittoako se kenellekään kuuluu, mitä työmatkalla tekee.
Just kävin tohon omaan viestiin lisäämässä ettei ne ole tarhalla koskaan merkinneet minnekkään vienti- ja hakuaikoja.

Liukuva työaika on kiva, joskus vien lapset 7.30 ja joskus 9.00 (jos menee yli ysin niin siitä ilmoittelen tarhalle etukäteen). Sit niitä lapsia voi hakeakkin joskus harvoin vaikka 14.00 ja joskus menee 16.30 asti. Hoitoajantarpeeksi olen ilmoittanut 9h päivässä, mutta harvoin lapset niin pitkään on olleet yleisimmin 8-8,5h.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pph jolle tulee eka lapsi klo 9:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Endless Sacrifice:
Alkuperäinen kirjoittaja yksi:
tiedättekö, että toista on oikeasti olemassa sääntö, että ei saisi käydä. Että päiväkodilla/pph:lla on oikeus pyytää työaikatiedot työnantajalta ja jos siinä sitten huomataan, että esim. työmatka kestää tunnin vaikka matka on 2 km, niin jossainhan sitä on palloiltu. Sitähän voisi käydä vaikka jumpassa tai kampaajalla töiden jälkeen. Ei sitä lapsen päivähoitoaikaa ole tarkoitus venyttää sen takia, että käydään kaupassa. miksei sen lapsen kanssa voi käydä kaupassa? Sanotte, että lapsi on väsynyt, mutta miten ne on väsyneitä, kun suurimman osan taaperot menevät nukkumaan vasta n. 19-21. Meidän lapsen kanssa voi mennä kauppaan, vaikka menee nukkumaan n. 18-19 ja haetaan hoidosta klo 16. (hoitoon menee klo 7)
Ei muuten varmasti ole tollasta sääntöä!

Sitä paitsi esim. mun työnantaja tietää montako tuntia teen töitä päivässä (n. viikon jälkikäteen saa tiedon), mutta ei tiedä mihin aikaan mä ne teen.
Mikä ihmeen sääntö?? Naurattaa. Mitä jos on liukuva työaika, tai keikkaluonteinen työ? Kyttääkö ne tarhantädit sitten papereista kuka haki ja milloin... miten niillä sellaiseen sitten jää aikaa?

Ja hittoako se kenellekään kuuluu, mitä työmatkalla tekee.

Kyllä ainakin täällä päiväkotiin pitää olla vanhempien työvuorot joihin verrataan haku ja tuontiaikoja.. En tiiä mitä niille lappuille tapahtuu siitä eteenpäin. Ja viimeviikolla en päässyt parturiin kun äiti ei hakenut lastaan ajoissa kun oli mennyt kauppaan ennen kuin haki lapsen
No se on törkeetä, ellei ilmoita :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Jep. Mä käytän paljon pakastintakin, niin ei tuu semmosta tilannetta, ettei ruokaa ois ja ois pakko painua kauppaan. Ja teen näin ihan siitä syystä, että mun mielestä kauppareissut on niiiiiiiiiin tympeitä.
Samoin pakastimesta löytyy aina jotain (paitsi maitoa), mä vihaan kaupassakäyntiä joskus jopa enemmän kuin lapseni.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äitikkä:
siis vain ruokaostoksilla, tarkoitan siis, ettei nyt kuitenkaan ihan shoppailemaan lähde. Mutta kyllä mielestäni voi piipahtaa ruokaostoksilla ja sit hakea lapset.

Mun mielestä voi mennä vaikka tuntikausiksi shoppailemaan, ellei sen vuoksi ylitä lapsen sovittua hoitoaikaa.
 
Täällä muutenoltiin ainakin kamalia nipoja siitä, että lapsen tuonti- ja vienti aika piti tietää tarkasti etukäten. Eli jos vaikka oli liukuva työaika, niin hitoaika ei liukunut, jos sitä ei sovittu erikseen.
Mulla oli jatkuva ongelma tuo, että en tajunu päiväkodin virikepaikan 2 kertaa viikosa olevan jotain sellaista, johon pitää suhtautua kouluakin vakavammin ja jokainen myöhästyminen ja poissaolo ilmoittaa etukäteen.

Ja siis myös ilmoitettua aiemmat lapsen hakemiset oli vuoren korkuinen ongelma, koska se sotki päiväkodin ohjelman.
Jos työt loppui yllätyksenä tavallista aiemmin, niin ei ollu tervetullut hakemaan lasta.
 
no mun kurkkuun varmaan käydään täällä ku kerron, että mä vien tänäänki pojan hoitoon 10.30 ja ite meen töihin 14.30... tää on hoitajien taholta pyydetty tekeen näin, että poika nukkuu päikkärit tarhassa ja pääsee päivärytmiin mukaan. Poika haetaan siis 16.30 pois ku mies pääsee töistä.
 
äitikkä
että miksette voi käydä lapsen kanssa kaupassa. No, miksei jos on VAIN YKSI LAPSI, mutta kuuleppa. Jos niitä on neljä, joista vanhin on ekaluokalla, niin ei ole mielestäni hirveän väärin jos käy pikaisesti kaupassa ja sen jälkeen lasten kanssa kotiin. Vai ??
 
Alkuperäinen kirjoittaja pph jolle tulee eka lapsi klo 9:
Kyllä ainakin täällä päiväkotiin pitää olla vanhempien työvuorot joihin verrataan haku ja tuontiaikoja.. En tiiä mitä niille lappuille tapahtuu siitä eteenpäin. Ja viimeviikolla en päässyt parturiin kun äiti ei hakenut lastaan ajoissa kun oli mennyt kauppaan ennen kuin haki lapsen
Mun pitää olla toimistolla 9.00-15.00 aamulla ei saa tulla ennen 7.00. Työpäivän pituus voi maksimissaan olla 10h. Esimiehen kanssa voi sopia poikkeamia näistä kellon ajoista.

Kah siinäpä mun työvuorot. Olisko noista kovasti iloa tarkasteltaessa olenko käynyt kaupassa vai en?
 
Alkuperäinen kirjoittaja äitikkä:
että miksette voi käydä lapsen kanssa kaupassa. No, miksei jos on VAIN YKSI LAPSI, mutta kuuleppa. Jos niitä on neljä, joista vanhin on ekaluokalla, niin ei ole mielestäni hirveän väärin jos käy pikaisesti kaupassa ja sen jälkeen lasten kanssa kotiin. Vai ??
No mun mielestä, vaikka niitä ois vaan yksi, niin silti se on sille lapselle mukavampaa päästä suoraan kotiin, eikä tsompailemaan sinne ruuhkaan klo16-17 välissä, kun kaikki muutkin on päättäny lähteä kaupoille...
 

Yhteistyössä