Saako "kaikki muut lapset" ampua raketteja yms?!

....
muistelkaapa omaa lapsuuttanne. kaikkia pommeja myytiin kaikille. eikä niitä tapaturmia ollut juurikaan enempää kun nykyään. voisihan se olla jopa niin että vastuu kasvattaa enemmän kuin kiellot.
Siinä mitään vastuuta ole että annetaan teineille ja esiteineille vaarallisia ilotulitteita käyttöön ilman aikuisen valvontaa, porukoihin joissa tuon ikäiset haluaa lähinnä näyttää hyvältä muiden silmissä ja esittää sitä sun tätä. Vastuu siinä mitään kasvata, vaan ehkä läheltäpiti tilanteet tai sitten ne tapaturmat.
 
Smoke
Siinä mitään vastuuta ole että annetaan teineille ja esiteineille vaarallisia ilotulitteita käyttöön ilman aikuisen valvontaa, porukoihin joissa tuon ikäiset haluaa lähinnä näyttää hyvältä muiden silmissä ja esittää sitä sun tätä. Vastuu siinä mitään kasvata, vaan ehkä läheltäpiti tilanteet tai sitten ne tapaturmat.
Ainakin itse sain ilotulitteita raketeista lähtien jo ala-asteella eikä vahinkoja sattunut.
 
Meillä ovat saaneet ampua niin pienestä, kuin sytkäri on pysynyt kädessä. Toki valvonnan alla. Nyt teineinä osaavat suhtautua pommeihin järkevällä tavalla vrt. tyttären kaveri 17v, joka ei ole koskaan saanut ampua yhtään pommia ennen tätä vuotta meillä (toki vanhempiensa luvalla). Hänellä ei ollut mitään käsitystä siitä, miten pommit tai raketit räjähtävät sytyttämisen jälkeen.
 
Vvvieras
Ei saa.

Just mies pysäytti naapurin 9-vuotiaan pojan, joka oli kaverinsa kanssa laittamassa yhteen postilaatikkoon rakettia. Halusivat kuulemma nähdä, mitä tapahtuu, kun räjäyttää raketin postilaatikossa :( Tosi fiksua päästää pari 9-vuotiasta poikaa rakettipussien kanssa paukuttelemaan ilman mitään valvontaa. Olis tullu poikien vanhemmille iso lasku postilaatikosta, jos ei mun mies olis stopannu poikia.

Ei tuon ikäisillä ole yhtään järkeä päässä.
 
"jjjj"
Meillä on vanhempi vasta 5v, mutta saa kyllä luvan odottaa teini-ikään asti rakettien kans.. Eilen uskallettiin antaa tähtisadetikku käteen (niitä pitkiä) ja nyt on pieni palovamma sormessa, ku neidin piti koskea siihen hemmetin tikun päähän, ku se sammus.. Noh, pieni kärsimys nyt hetkeksi, mutta saipahan muistutuksen, että ei, se tyttö on just niin hössö.. Paree kun ei kokeile mitään, :(
 
vierass
No ei saa, paitsi junttien lapset. Saa taas lukea kuinka "osaavat" ihmiset ovat saaneet vammoja. Kukaan aikuiseksi ilman pommeja selvinnyt ei tapa muita vaikka krysanteemiraketeilla, kuten Tanskassa nyt tapahtunut. Ovat vapaan junttikasvatuksen uhreja.
 
voitätä
onhan se kiva kun sitte teininä rupee opetteleen itsekseen rakettien ampumista teiniporukoissa missä tyhmyys tiivistyy. meillä ainakin on kolme vuotiaasta asti saannut pommeja ja raketteja sytytellä aikuisen ohjauksessa.
 
juujuu
Kymmenvuotias poika on aina halunnut uudeksivuodeksi raketteja ja niitä on ostettukin, mutta ei edes ole pyytänyt saada ampua itse. Aina isä ampuu -ja kaikilla on suojalasit.
 
vieras*
Täällä "kaikki" lapset saivat niitä pommeja ja papaatteja räjäytellä ilman aikuisen valvontaa. Paitsi mun lapset. Siksi kuuntelin koko uudenvuoden ulinaa siitä että olen epäreilu. Enkä päästänyt lapsia edes näiden pommittajien kanssa ulos.

meillä nämä lapset mm laittoivat räjähteitä ulkovarastojen tuuletusaukkoihin, heittelivät ohikulkevien ihmisten päälle ja toisten ulko-oviin.
Naapurin eukko vaan nauroi vierestä kun poikansa heitti papaattimaton mun miehen naamalle ja veti herneet nenuun kun mies komensi poikaa siitä hyvästä.
 
"piipo"
Toki saa. Valvonnassa tietenkin pikku pommeja ei isoja raketteja. Oppivat käsittelyn aikuisen ohjauksessa ja osaavat sitten turvallisesti omille lapsilleenkin sytyttää. Pelottaa tulevaisuuden isät, jotka ensimmäiset raketit sytyttää lapsilleen...
 
vieras*
muistelkaapa omaa lapsuuttanne. kaikkia pommeja myytiin kaikille. eikä niitä tapaturmia ollut juurikaan enempää kun nykyään. voisihan se olla jopa niin että vastuu kasvattaa enemmän kuin kiellot.
Meillä on ilotulitteen jälki ikkunassa, naapuri antoi ihan surutta alakoulu ikäisen poikansa räjäytellä pommejaan ilman valvontaa ja tietenkin kadulla mahdollisimman kaukana heidän omasta talostaan.

Onneksi ko. perhe on avioeron myötä muuttanut muualle.

Se että vanhemmat eivät ota vastuuta ikärajoista ei opeta lapselle vastuu vaan jotain ihan muuta.
 
Vanhempien tiukassa valvonnassa, suojalasit ja muut härpäkkeet yllä; kyllä saa.
Yksin tai kavereiden kanssa ei missään nimessä!

Ja minä kun luulin, että minä olen se tiukka ja ylisuojelevainen vanhempi.:O:ashamed:
 

Yhteistyössä