saako lapselle selittää että isä on humalassa ja on juonut kaljaa, kun lapsi hänen käytöstä ihmettelee?

  • Viestiketjun aloittaja tämmöstä
  • Ensimmäinen viesti
tämmöstä
mies on joskus kotona siinä kunnossa että kaikesta huomaa että on humalassa. mies itse vastaa lasten kyselyihin että "en haise kaljalle, haistat väärin", ei saa mainita että isä on juonut kaljaa mutta sitten kuitenkin naureskellen sanoo lapselle että tuohan isälle kalja jääkaapista. muka suojelee lapsia kun ei puhu ääneen mitä tekee, mutta kyllä lapset sen on tajunnut jo pidempään mistä on kyse.

olen miettinyt että saanko kertoa että isä on humalassa ja se johtuu kaljan juomisesta, saanko puhua totta ja vastata rehellisesti kysymyksiin? minusta on aivan tekopyhää lähteä mukaan toisen piilotteluun ja asioiden kaunisteluun kun lapset näkevät ettei isä ole oma itsensä...

mies ei pysty myöntämään että käytös vaikuttaa huonosti lapsiin, valehtelee itselleen ja lapsille.
 
"Vieras"
TOTTAKAI lapselle on puhuttava rehellisesti. Se että isällä on ongelma, ei tarkoita että koko perheellä pitäisi olla. En nyt tiedä minkä ikäisiä lapset ovat, mutta parempi heidän on tietää että kummalliselle käytökselle on "syy" kuin se, että ihmettelevät miksi isä on välillä outo muuten vaan.

Taluta isi hoitoon.
 
  • Tykkää
Reactions: Joxu ja Kuudes
"Vieras"
Lisään vielä, että ongelmakäyttäjälle on tärkeää muka-salailla juomistaan, koska silloin kun kissa on nostettu pöydälle, ei se dokaaminen ole enää olevinaan-hyväksyttävää.
 
"hoh"
Pitäiskö sun muutenkin sanoa sille miehelle ettet hyväksy jatkuvaa juopottelua. Sinä teet yhtä väärin kuin mieheskin antamalla lapses nähdä isänsä kännissä. Ukko mäelle ryyppäämään ja kotiin vain selvin päin.
 
  • Tykkää
Reactions: Kuudes
"vieras"
Miksi isä juo lasten nähden? Onko hän alkoholisti? Miksi olet hänen kanssaan?

Lapsille kannattaa olla rehellinen. Muuten tuosta kehkeytyy virtahepo olohuoneessa. Kaikki tietävät, että isällä on ongelma, mutta siitä ei puhuta. Hyssytellään vaan ja annetaan isän juoda. Jos olisitte rehellisiä ja myöntäisitte ja puhuisitte suoraan asiasta isä saattaisi ehkä tehdäkkin asialle jotain.
 
"jjj"
Jos joskus on humalassa niin onko se jokin ongelma? Tai merkki alkoholismista? Ihmeellisesti jotkut lukee näitä aloitusviestejä. Mutta itse asiaan niin tottakai se on järkevää kertoa rehellisesti mistä on kyse. Ei lapset kuitenkaan niin tyhmiä ole.
 
Mielestäni humalahakuinen juominen lasten aikana ei ole sallittavaa. Itsekin voimme ottaa saunaoluet tai lasten mentyä nukkumaan juoda pari annosta lisää, mutta ei kyllä koskaan ole tarvinnut lasten nähdä meitä humalassa. Sitten kun ovat teini-ikäisiä, on ok joskus juhlien yhteydessä olla hiprakassa lasten nähden, se on ok kunhan siihen ei liity riitelyä tai örvellystä.
Pienten lasten ei tulisi joutua pelkäämään humalaista vanhempaa, koskaan.
 
  • Tykkää
Reactions: waninka ja Kuudes
tämmöstä
kiitoksia vastauksista ! olen luullut että aiheutan lapsille jotain haittaa jos puhun asiasta rehellisesti, mutta tästä lähtien kerron totuuden.

mies on hyvä isä ja aviomies mutta kun rentoutuu saattaa mennä parikin päivää. ja ymmärrettävästi käytös muuttuu tosi paljon ja on erilainen. olen sanonut miehelle että kovassa humalassa ei olla lasten nähden, ovat selvästi pelänneet. onhan jokaisella oikeus rentoutua mutta tietty rentoutuminen on hoidettava aikuisten kesken. ja niin aion jatkossa toimia ettei lasten tarvitse nähdä mitään pelottavaa...

mies vaan suuttuu kovasti jos kuulee että puhun lapsille suoraan mitä isä tekee ja mitä juo. ja haukkuu minua että aiheutan lapsille pahaa mieltä...hehheh, kukahan se aiheuttaa ja mitä...kivasti jää aina myöntämättä se että itse on pahin traumojen aiheuttaja..
 
  • Tykkää
Reactions: Kuudes
"mmm"
"Mies on hyvä isä ja aviomies". Joo. Näköjään joillekin kelpaa ihan millainen urpo tahansa. Miten lasten edessä humalassa oleva, kaljaa juova ja sitä olutta vielä jääkaapista lasten tuomaan pyytävä mies on hyvä isä? Millä kriteereillä? Ja tuollainen urpo vielä hyvä aviomies? Ei sulla ole paljon kriteerejä hyvälle aviomiehelle... varmaan kaksi jalkaa ja kättä riittää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tämmöstä;28031730:
kiitoksia vastauksista ! olen luullut että aiheutan lapsille jotain haittaa jos puhun asiasta rehellisesti, mutta tästä lähtien kerron totuuden.

mies on hyvä isä ja aviomies mutta kun rentoutuu saattaa mennä parikin päivää. ja ymmärrettävästi käytös muuttuu tosi paljon ja on erilainen. olen sanonut miehelle että kovassa humalassa ei olla lasten nähden, ovat selvästi pelänneet. onhan jokaisella oikeus rentoutua mutta tietty rentoutuminen on hoidettava aikuisten kesken. ja niin aion jatkossa toimia ettei lasten tarvitse nähdä mitään pelottavaa...

mies vaan suuttuu kovasti jos kuulee että puhun lapsille suoraan mitä isä tekee ja mitä juo. ja haukkuu minua että aiheutan lapsille pahaa mieltä...hehheh, kukahan se aiheuttaa ja mitä...kivasti jää aina myöntämättä se että itse on pahin traumojen aiheuttaja..
Mies ei todellakaan ole hyvä isä/aviomies jos litkii kaljaa parikin päivää rentoutuakseen? Jotenkin järkyttävää, miten tämä miehen hyvyys ilmenee kun on kaljaa ottanut?
 
Eikä voi...siis luottaa äitiinkään.
Salliihan äiti tässä tapauksessa lasten nähdä isän "rentoutuneen" parikin päivää putkeen.
Aloittajalle, tykkäsin sun viestistä koska siinä oli se kohta missä hoksasit itse miten mies syytää sua lasten pelottelusta vaikka hän on itse se joka juo...
Olen samaa mieltä kuin moni muu, mies hoitoon tai pihalle, lasten nähden ei juoda ja jos ukko on mielummin 2 päivää hunningolla kuin kotona lasten kanssa niin ehkä kannattaa vaihtaa miestä.
Ethän jää roikkumaan suhteeseen "yksinjäämisenpelon" takia?
Ajattele lastesi parasta.
 
Viimeksi muokattu:
..
Näin juuri, iso käsi ja aplodit kaikille tekopyhille palstamammoille! Tuomitsitte miehen välittömästi kelvottomaksi perheestään huolehtimattomaksi juopoksi. Okei, parin päivän tissuttelu..mutta jos sitä sattuu vaikka kerran tai kaksi vuodessa? Mies saattaa olla humalassa mutta ei mitenkään pahantuulinen tai väkivaltainen? Herran jestas, ei ne lapset vielä tommosesta pilalle mene! Ei niitä tarvitse pumpuliin kääriä ja suojella ihan kaikelta. Kyllä niille totuus paskasta maailmasta joskus iskee kasvoille joka tapauksessa.
 
No, mun mies oli viihteellä viikonlopun miesporukalla. Oli siis pe-su humalassa enemmän tai vähemmän. Ei ole silti juoppo eikä huono mies ja isä. Lapset viettivät mukavaa viikonloppua minun kanssani ja isi tuli kotiin sunnuntaina ja normaali elämä jatkui.

Jos muutaman kerran vuodessa juhlii pari päivää, ei se juoppoa tee todellakaan. Itse tässä mietin juurikin onnistuisiko parin päivän viihdelinja talviloman aikaan. Lapset voisivat olla mummolassa. Terv, Juoppo
 
  • Tykkää
Reactions: moekoe

Yhteistyössä