Saako neekeriä sanoo neekeriksi

  • Viestiketjun aloittaja gängstäniga
  • Ensimmäinen viesti
keekeri
Joo fiksultahan taas kuulostais nämäkin:
Kymmenen pientä tumma ihoista poikaa
Tumma ihoisen suukko
Tummaihosten kuningas
niin ja miksi laku pekka ei ole hyväksyttävä?
 
näin se on
A. Suomenkieli aikoinaan ei ole saanut vaikutteita englanninkielestä. Se mitä negro tai nigger tarkoittavat/ovat tarkoittaneet, ei ole mitään väliä. Ne eivät ole meidän kieleemme vaikuttaneet.

B. Suomenkielen sana neekeri tulee ihmisrodusta negridi. Googlatkaa, jos ette tiedä mikä se on. Sillä ei ole siis rasistista alkuperää, vaan se kuvaa ihmistä joka tulee käytännössä saharan eteläpuoleisesta afrikasta ja kuuluu ihmisrotuna negrideihin.

C. Se miksi sana neekeri koetaan rasistiseksi nykyään, johtuu siitä että suomalaiset itse ovat sen rasistiseksi ottaneet ja tänne tulleille negrideille opettaneet.

D. Suomalainen sananlasku sanoo: "ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä". Eli vaikka kutsuisimme tuota ihmisryhmää mamuiksi, nekruiksi, värillisiksi (rasistinen=viittaa ihonväriin), tai vaikka spögönpurgaksi... sillä ei ole väliä. Ennemmin tai myöhemmin joku sanoo että kyseinen ilmaisu on rasistinen. Se on muka "rasistinen" siksi, että sillä sanalla on negatiivinen kaiku. Mutta negatiivinen kaiku ei riipu sanasta, vaan sanan kohteesta. Jos sanan kohteet olisivat meistä muista mahtavia, ei sanalla olisi negatiivista kaikua. Toisaalta oli sana mikä vaan, jos sen kohde herättää negatiivisen tunteen, sanakin muuttuu aikaa myöten negatiiviseksi. Sillä sanallahan kun tarkoitetaan sitä negatiivista ryhmää.

E. Mulle on ihan sama sanotaanko mua suomalaista sumpuksi... ihan jees lempinimi. Mutta miksi somali suuttuu kun sitä sanotaan sompuksi? Siksi koska ylipäänsä somali on negatiivisen arvolatauksen sisältämä ilmaisu. Somaleissa kun emme näe mitään hyvää. Jos näkisimme, ei sanalla olisi sumppua kummempaa merkitystä.

F. Se joka siis kokee sanan negatiivisena, miettikööt itse miksi. Miksi SINÄ koet negaation kyseistä ihmisryhmää kohtaan? Miksei sana ole sinulle sana muiden joukossa ja neutraali? Miksi kyseisen ihmisryhmän ilmaisu on milestäsi haukkumasana, oli sana "khjölku" tai neekeri?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja näin se on;29083714:
A. Suomenkieli aikoinaan ei ole saanut vaikutteita englanninkielestä. Se mitä negro tai nigger tarkoittavat/ovat tarkoittaneet, ei ole mitään väliä. Ne eivät ole meidän kieleemme vaikuttaneet.

B. Suomenkielen sana neekeri tulee ihmisrodusta negridi. Googlatkaa, jos ette tiedä mikä se on. Sillä ei ole siis rasistista alkuperää, vaan se kuvaa ihmistä joka tulee käytännössä saharan eteläpuoleisesta afrikasta ja kuuluu ihmisrotuna negrideihin.

C. Se miksi sana neekeri koetaan rasistiseksi nykyään, johtuu siitä että suomalaiset itse ovat sen rasistiseksi ottaneet ja tänne tulleille negrideille opettaneet.

D. Suomalainen sananlasku sanoo: "ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä". Eli vaikka kutsuisimme tuota ihmisryhmää mamuiksi, nekruiksi, värillisiksi (rasistinen=viittaa ihonväriin), tai vaikka spögönpurgaksi... sillä ei ole väliä. Ennemmin tai myöhemmin joku sanoo että kyseinen ilmaisu on rasistinen. Se on muka "rasistinen" siksi, että sillä sanalla on negatiivinen kaiku. Mutta negatiivinen kaiku ei riipu sanasta, vaan sanan kohteesta. Jos sanan kohteet olisivat meistä muista mahtavia, ei sanalla olisi negatiivista kaikua. Toisaalta oli sana mikä vaan, jos sen kohde herättää negatiivisen tunteen, sanakin muuttuu aikaa myöten negatiiviseksi. Sillä sanallahan kun tarkoitetaan sitä negatiivista ryhmää.

E. Mulle on ihan sama sanotaanko mua suomalaista sumpuksi... ihan jees lempinimi. Mutta miksi somali suuttuu kun sitä sanotaan sompuksi? Siksi koska ylipäänsä somali on negatiivisen arvolatauksen sisältämä ilmaisu. Somaleissa kun emme näe mitään hyvää. Jos näkisimme, ei sanalla olisi sumppua kummempaa merkitystä.

F. Se joka siis kokee sanan negatiivisena, miettikööt itse miksi. Miksi SINÄ koet negaation kyseistä ihmisryhmää kohtaan? Miksei sana ole sinulle sana muiden joukossa ja neutraali? Miksi kyseisen ihmisryhmän ilmaisu on milestäsi haukkumasana, oli sana "khjölku" tai neekeri?
Vittu sä olet kujalla. Ryömi takaisin koloosi.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29083720]Vittu sä olet kujalla. Ryömi takaisin koloosi.[/QUOTE]

Toivottavasti hän ei ole pimeällä kujalla, jossa tummemman ihonvärin omaavat, afrikkalaista alkuperää olevat henkilöt ovat vallanneet asuinalueet. Muuten voi tulla niinsanotusti yllätysrakastelluksi, etenkin jos siis on vaaleat hiukset ja on siis nainen. Miehenä hakatuksi ja ryöstetyksi tuleminen olisi todennäköisempää.

Koloonsa on kiva ryömiä, mutta sanopa siellä kujalla sille lörppähuuliselle ladonovelle, että "ryömi takas paskamajaasi". :D
 
"vieras"
Kyllähän se tietenkin niin on, ettei sana ole rasistinen... tai yhtä rasistinen kuin musta, tumma, värillinen, mamu, pakolainen yms. jne. Se millä nimellä kutsutaan ei ole pointti. Kutsutaan vaikka millä nimellä, niin jossain vaiheessa joku vihervasemmistolainen kukkahattutäti keksii, että juuri se sana on erityisen rasistinen. Itse tykkään sompanssista, se on kiva ja lempeä lempinimi.
 
vierailija
[QUOTE="vieras";29081374]Ap:n yleissivistys on erittäin huono. Ei saa kutsua neekeriksi, koska neekereitä ei enää ole. Orjuus on laitonta tänä päivänä. Ihan tummaihoisia nuo ovat nykyisin. Neekeri tarkoittaa tummaihoista ORJAA. kukapa ei loukkaantuisi jos sanottais orjaksi?
Neekeri ei tarkoita orjaa. Neekeri tarkoittaa mustaihoista ihmistä.[/QUOTE]


Neekeri on englanniksi Nigger joka tarkoittaa mustaa orjaa.Jotkut ihmiset luullevat että neekeri tarkoittaa mustaa ihmistä WRONG.Aika muuttuu ihmiset muuttuvat. Ainiin ihmisiä ollaan kaikki.
 
vierailija
A. Suomenkieli aikoinaan ei ole saanut vaikutteita englanninkielestä. Se mitä negro tai nigger tarkoittavat/ovat tarkoittaneet, ei ole mitään väliä. Ne eivät ole meidän kieleemme vaikuttaneet.

B. Suomenkielen sana neekeri tulee ihmisrodusta negridi. Googlatkaa, jos ette tiedä mikä se on. Sillä ei ole siis rasistista alkuperää, vaan se kuvaa ihmistä joka tulee käytännössä saharan eteläpuoleisesta afrikasta ja kuuluu ihmisrotuna negrideihin.

C. Se miksi sana neekeri koetaan rasistiseksi nykyään, johtuu siitä että suomalaiset itse ovat sen rasistiseksi ottaneet ja tänne tulleille negrideille opettaneet.

D. Suomalainen sananlasku sanoo: "ei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä". Eli vaikka kutsuisimme tuota ihmisryhmää mamuiksi, nekruiksi, värillisiksi (rasistinen=viittaa ihonväriin), tai vaikka spögönpurgaksi... sillä ei ole väliä. Ennemmin tai myöhemmin joku sanoo että kyseinen ilmaisu on rasistinen. Se on muka "rasistinen" siksi, että sillä sanalla on negatiivinen kaiku. Mutta negatiivinen kaiku ei riipu sanasta, vaan sanan kohteesta. Jos sanan kohteet olisivat meistä muista mahtavia, ei sanalla olisi negatiivista kaikua. Toisaalta oli sana mikä vaan, jos sen kohde herättää negatiivisen tunteen, sanakin muuttuu aikaa myöten negatiiviseksi. Sillä sanallahan kun tarkoitetaan sitä negatiivista ryhmää.

E. Mulle on ihan sama sanotaanko mua suomalaista sumpuksi... ihan jees lempinimi. Mutta miksi somali suuttuu kun sitä sanotaan sompuksi? Siksi koska ylipäänsä somali on negatiivisen arvolatauksen sisältämä ilmaisu. Somaleissa kun emme näe mitään hyvää. Jos näkisimme, ei sanalla olisi sumppua kummempaa merkitystä.

F. Se joka siis kokee sanan negatiivisena, miettikööt itse miksi. Miksi SINÄ koet negaation kyseistä ihmisryhmää kohtaan? Miksei sana ole sinulle sana muiden joukossa ja neutraali? Miksi kyseisen ihmisryhmän ilmaisu on milestäsi haukkumasana, oli sana "khjölku" tai neekeri?

On nekru vain pikkasen tummempi.
Ei hakaristi oo ristiä kummempi.
(Juice Leskinen)
 
vierailija
Kyllähän sanojen merkitykset muuttuu. Vaikka tuo olisikin joskus ollut neutraali, niin eihän sitä käytä kuin persut ja muu äärioikeisto ja ne tekee sitä ihan omista syistään.

Tosin voidaan miettiä, että kun kieli muuttuu, niin onko persu jo miten paha haukkumasana?
 

Yhteistyössä