saako norm.painoisella paino laskea viimeisellä raskauskolmanneksella?

Heippa,

Kaverini pelästytti minut kommenteillaan, joten kysyn nyt teiltäkin, arvon kollegat... Lähtöpainoni oli 57kg ja BMI rippusen alle 20.

Raskausviikolla 27+1 painoin 61,8kg ja nyt rv 30+1 painan 60,8kg.

Vauveli sekä vatsa kasvavat tasaisesti omalla käyrällään. Rv 28+1 vauva paino oli 990g.

Pitäisikö soittaa neuvolaan vai odottelenko viikon verran, jolloin on seuraava sovittu aika? Onko huolestuttavaa, jos normaalipainoisella paino alkaa näillä viikoilla pudota?

Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii vastata :)
 
mulla ei oo koko aikana tullut painoa lisää ja jossain vaiheessa myös laski. neuvolassa sanottiin, ettei ole vaarallista, koska vauva kuitenkin kasvaa normaalisti ja sydänäänet jne. on kunnossa. sanoivat, että onpahan itsellä helpompi olla ja liikkua.
 
Heippa,

Kiitos kaikille vastanneille -mielenrauha palasi :)

Soittelin kuitenkin vielä aamulla neuvolaan ja neuvolalääkäri varmuuden vuoksi laittoi äitiyspolille. Ehkä ratkaisuun vaikutti taustat, tämä raskaus kun on sellainen ihmeiden ihme. Painon pitäisi kuulemma näillä raskausviikoilla kolmen viikon periodilla tarkasteltuna olla nouseva, tai vähintäänkin pysyä samana, mutta laskea se ei saa. Vauvakin tässä vaiheessa kasvaa kovasti. Paino on aamupaino, samalla vaa'alla, alusvaatteisillaan, joten siksi lukemat ovat vertailukelpoisia.

Äitiyspolilla ultrataan ja varmistetaan, että a) lapsiveden määrä ei ole alkanut vähetä b) istukan toiminnassa ei ole häikkää ja vielä joku kolmas juttu, jota en muista. Myös tulehdusarvot ja rauta tsekataan.

Hyvää kevättä -säästä huolimatta!

 
Mulla laski paino ekassa raskaudessa noin viikolta 34 eteenpäin, ja samoin vatsamitta. Jouduin myös ylimääräiseen ultraan, jossa tarkastettiin ettei lapsivesi ollut vähentynyt, ja että vauva oli kunnossa. Kaikki oli kuitenkin ihan OK. Samoin tässä uudessa raskaudessa paino on loppuvaiheessa heittelehtinyt ylös alas, ja taas tuo vatsamitta näyttää kulkevan vaakalinjaa. Nyt ei ole tullut mitään ylimääräisiä tarkastuksia, enkä ole huolissani.
Ekan raskauden alussa taisin painaa 53 kg, nyt toisen alussa pari kiloa enemmän - ehkä (tai pikemminkin KUNPA) muhun ei vain mahdu enempää painoa ;)
 
Mulle valitettiin esikoisen aikana, kun painoa tuli kovin vähän ja välillä ei ollut tullut yhtään lisää, kans laski välillä paino, olin usein käyrillä ja ultrissa, mutta mitään hätää ei ollut ja vauvakin hyvin kasvoi, vaikka äidille ei paljon painoa tullukaan. Poika painoikin sitten 4,2 kg.

Kuopuksen aikana painoa mulle tuli vielä vähemmän, n. 6,6 kg, mutta ei enää valitettu ja lapsi oli 3,5 kg painoinen. Paino laski kuopuksen synnytyksen jälkeen 4 kg alle lähtöpainon kun olin imettänyt 2 vkoa, mutta nyt kun aloin odottaa kolmatta lähtöpaino on 2-3 kiloa enemmän kuin esikoisen aikana. Saa nähdä kuinka nyt käy.
 

Yhteistyössä