Saako nykyään valita keisarileikkauksen?

  • Viestiketjun aloittaja Kysymysmestari
  • Ensimmäinen viesti
asikas vai potilas
Saa valita hankkiiko lapsen, saa valita missä sen synnyttää, saa valita hoitajan/kätilön/lääkärin, saa valita synnytystavan, saa valita kivunlievityksen, saa valita miten lasta ruokkii ja hoitaa jne. Elämä on.
 
Vie ras
Kannattaa jo nyt odotusaikana alkaa laittaa lapsen tarpeet omien edelle. Myös synnytystä silmällä pitäen. Nykytiedon mukaan alatiesynnytyksessä lapsi saa normaalin batkeeriflooran joka estää monia vakavia sairauksia esim. Diabetestä, ylipainoa, allergioita, astmaa, alzheimeria. Haluatko näitä lapsellesi vai voitatko omat pelkosi?
 
-vieras-
Miksi ihmisten pitää olla heti saarnaamassa jos joku haluaa sektion. Kaks sektioo tehty paranin kokonaa 2viikos ja 1 viikos. Jopa ne jotka synnytti alateitse sanoo että niillä on kestäny toipuminen pitempää ku mulla. Ja kummatki lapset terveita. On ollu yhden kerran vanhemmalla kuumetta. Muutenki kasvaa ja kehittyy hyvin. Kyllä sektio on iso leikkaus mutta eipä suomessa kukaa siihen ole kuollu. Ainakaa viimisee 50vuotee. Ja kaikki ystävät, tutut ja tuttujen tutut on toipunu hyvin ja nopee sektiosta. Voin kertoo vaa pelkkää hyvää siitä
 
Vie ras
Miksi ihmisten pitää olla heti saarnaamassa jos joku haluaa sektion. Kaks sektioo tehty paranin kokonaa 2viikos ja 1 viikos. Jopa ne jotka synnytti alateitse sanoo että niillä on kestäny toipuminen pitempää ku mulla. Ja kummatki lapset terveita. On ollu yhden kerran vanhemmalla kuumetta. Muutenki kasvaa ja kehittyy hyvin. Kyllä sektio on iso leikkaus mutta eipä suomessa kukaa siihen ole kuollu. Ainakaa viimisee 50vuotee. Ja kaikki ystävät, tutut ja tuttujen tutut on toipunu hyvin ja nopee sektiosta. Voin kertoo vaa pelkkää hyvää siitä
Alatiesynnytyksen terveysvaikutuksen on muuta kuin "kuume". Puhutaan vakavammista sairauksista, refluksi, astma ym. Ja kyllä suomessa on viimeisen 50 vuoden aikana moni kuollut sektioon tai siihen liittyviin komplikaatioihin. Ei se mitenkään harvinaista ole.
 
-vieras-
Ja saat sen ihan pyytämällä. Ilman että tarvii mennä pelkopolille mutta lääkärin joudut silti nähdä ennenku saat sektio ajan. Ja sillo ne yrittää kääntää sun pääs että synnyttäisit normisti. Että sektion jälkee oot joku 6kk kipee ja blaa blaa. Ei oo totta mitä ne siel visertää :)
 
-vieras-
No marraskuussa juuri juttelin lääkärien kanssa että kuin moni nainen on kuollu sektioo. Niin vastaus oli että 0. Että hyvin monta tässä 5 kuukaudessa on sit kuollu. Mä ainaki suosittelen lämpimästi sektiota kaikille
 
Vie ras
No marraskuussa juuri juttelin lääkärien kanssa että kuin moni nainen on kuollu sektioo. Niin vastaus oli että 0. Että hyvin monta tässä 5 kuukaudessa on sit kuollu. Mä ainaki suosittelen lämpimästi sektiota kaikille
Lääkärillä on ollut sitten väärää tietoa. Tää on kaksplussalta kopsattu eräskin tuttu tapaus vuodelta 2012. Ja ei todellakaan ole ainoa.

"Niin se Haikaraa mä metsästän blogin äiti kuoli siis nyt helmikuussa sektion jälkeiseen massiiviseen hallitsemattomaan verenvuotoon tai siitä kaikki ongelmat lähtivät. Oli heräämössä vain 1,5 h ja verenvuoto alkoi osastolla."
 
dgjbko
Sairaanhoitajana ja kätilönä pelkäsin enemmän sektiota. Kyllä siinä on suuremmat riskit. Harmi, että etukäteen ei voi tietää miten synnytys menee, valitsi sitten sektion tai alatiesynnytyksen. Itse luotan todennäköisyyksiin ja toivon parasta.
 
"kaniini"
Miksi ihmisten pitää olla heti saarnaamassa jos joku haluaa sektion. Kaks sektioo tehty paranin kokonaa 2viikos ja 1 viikos. Jopa ne jotka synnytti alateitse sanoo että niillä on kestäny toipuminen pitempää ku mulla. Ja kummatki lapset terveita. On ollu yhden kerran vanhemmalla kuumetta. Muutenki kasvaa ja kehittyy hyvin. Kyllä sektio on iso leikkaus mutta eipä suomessa kukaa siihen ole kuollu. Ainakaa viimisee 50vuotee. Ja kaikki ystävät, tutut ja tuttujen tutut on toipunu hyvin ja nopee sektiosta. Voin kertoo vaa pelkkää hyvää siitä
Juurikin näin. Toipuminen oli yhtä nopeaa myös omalla kohdalla. Lapsella ei ole olllut allergioita, korvatulehduksia, mistään vakavammasta nyt puhumattakaan.

Pelkästään hyvää sanottavaa minullakin. Ja: sektiolla syntynyt lapsi ei ainakaan vahingoitu hapenpuutteesta, napanuora ei ole kaulan ympärillä kuristamassa, solisluut ei katkea, pää ei litisty. Ja: äiti välttyy todennäköisemmin synnytyksenjälkeiseltä masennukselta.

Nykyään lääketiede on sen verran kehittynyttä, että monet asiat voidaan hoitaa toisin kuin "aina ennen".
 
-.-
Mä pelkään aivan järkyttävän paljon synnytystä johtuen siitä että tuli vaurioita ensimmäisessä. Mulla siis harvinaisen heikot kudokset josta johtuen vammat tuli. Ei ole siis yleistä.

Mutta mä pelkään yhtä paljon sektiota. Joten en haluaisi sitäkään. Mä en suhtaudu leikkauksiin niin kevyesti ku vissii suurin osa.

Sektiossakin on niin isot riskit kuitenki.. mm. keuhkoveritulppaan on sen jälkeen isommat riskit ja siihen on suomessakin kuollut ihmisiä. Ja ihan lähivuosina on ollut tapauksia.
 
Viras
[QUOTE="kaniini";30749115]Juurikin näin. Toipuminen oli yhtä nopeaa myös omalla kohdalla. Lapsella ei ole olllut allergioita, korvatulehduksia, mistään vakavammasta nyt puhumattakaan.

Pelkästään hyvää sanottavaa minullakin. Ja: sektiolla syntynyt lapsi ei ainakaan vahingoitu hapenpuutteesta, napanuora ei ole kaulan ympärillä kuristamassa, solisluut ei katkea, pää ei litisty. Ja: äiti välttyy todennäköisemmin synnytyksenjälkeiseltä masennukselta.

Nykyään lääketiede on sen verran kehittynyttä, että monet asiat voidaan hoitaa toisin kuin "aina ennen".[/QUOTE]

Kuinkas vanha sun lapsi on? Mistä tiedät, ettei sairastu alzheimeriin tai tule ylipainoiseksi? Kun kyse on vakavista taudeista jotka voi puhjeta vasta aikuisena.
 
"kaniini"
Kuinkas vanha sun lapsi on? Mistä tiedät, ettei sairastu alzheimeriin tai tule ylipainoiseksi? Kun kyse on vakavista taudeista jotka voi puhjeta vasta aikuisena.
Tunnen kaksi alzheimerpotilasta. Molemmat ovat syntyneet "perinteisin menoin". Puhkeaa, jos on puhjetakseen. Muistisairaus tulee jokaiselle, jos tarpeeksi vanhaksi elää. Ylipainoon taas voi vaikuttaa omilla elintavoilla. Minä annan siivet, mutta tuulille en voi mitään.
 
kaikki_saa
Jos bakteereita kaipaa, voi sen vauvan nassua hinkata sinne alapäähän syntymänkin jälkeen. Oikeasti näin on jo jossain tehtykin.

Olen saanut sektion ja saan toisenkin. Jokainen saa valita. Synnyttäminen ei ole mun juttu.
 
-.-
Jos bakteereita kaipaa, voi sen vauvan nassua hinkata sinne alapäähän syntymänkin jälkeen. Oikeasti näin on jo jossain tehtykin.

Olen saanut sektion ja saan toisenkin. Jokainen saa valita. Synnyttäminen ei ole mun juttu.
Oletko kokeillut synnyttä alakautta? jos et, et tiedä onko se sun juttus. Vai oletko näitä perinteisiä "iik mun pimppa menee pilalle"

Sektio on ok oikeasti perustelluissa syissä.
 
Raskaana
Kuinkas vanha sun lapsi on? Mistä tiedät, ettei sairastu alzheimeriin tai tule ylipainoiseksi? Kun kyse on vakavista taudeista jotka voi puhjeta vasta aikuisena.
Mitenköhän tuohon Alzheimeriin liittyvää riskiä on oikein tutkittu? Siihen sairastuva sukupolvi lähinnä kuoli synnytyksiin, jos ongelmia oli (ja pelkosektioita ei todellakaan ollut olemassa). Varhaisiän alzheimer taas on voimakkaasti perinnöllinen. Muutenkin syntymän ja sairastumisen välissä on sen miljardi tapahtumaa, joten aikamoinen tutkija saa olla, että uskaltaa vetää tuon johtopäätöksen...

Jään odottamaan mitä tauteja tuolle pikkumiehelle tulee (syntyi sektiolla, koska muuta vaihtoehtoa ei elävänä syntymiselle ollut). Jännä juttu, viikko leikkauksesta kävin vaunuilla parin kilsan päässä kaupassa. Naapuri synnytti samoihin aikoihin normisti, eikä päässyt sinne kauppaan asti kuin vasta kuukauden päästä. Toipuminen voi kestää vähän tai kauan ihan riippumatta tavasta.
 
hmph
Itse halusin myös raskausaikana sektion koska pelotti alatiesynnytys niin hitokseen. Kävin pelkopolilla ja valitsin alatiesynnytyksen kuitenkin. Ei tosiaan kaduttanut. Synnytys oli helppo jokseenkin kyllä kivulias mutta vajaa 4kg lapsi mahtui hyvin pihalle. 1 tikki tuli limakalvolle ja samana päivänä pystyin jo istumaan. Valitsisin uudelleenkin alatiesynnytyksen.

Itse luin paljon sektiosta ja alatiesynnytyksestä ennen päätöstä jotta osasin keskustella lääkärin kanssa.

Faktahan on se että sektio on todella riskaabeli leikkaus ja vauvalle on parempi tapa normaali tilanteessa syntyä alakautta. Sillä voi välttää monet synnytyksen jälkeiset komplikaatiot. Mutta jos tilanne on se että on lääketieteelliset perustelut leikkaukselle niin silloin se leikkaus on parempi. Minun mielestäni pelko ei ole sellainen näin jälkeenpäin ajateltuna. Jo ennen raskaaksi tuloa pitäisi miettiä synnytystä jne.
 
Vi ras
[QUOTE="kaniini";30749160]Tunnen kaksi alzheimerpotilasta. Molemmat ovat syntyneet "perinteisin menoin". Puhkeaa, jos on puhjetakseen. Muistisairaus tulee jokaiselle, jos tarpeeksi vanhaksi elää. Ylipainoon taas voi vaikuttaa omilla elintavoilla. Minä annan siivet, mutta tuulille en voi mitään.[/QUOTE]

Nää on just näitä, "ei mun naapurin kaimakaan sairastunut", hyvin voidaan tuolla perusteella "perua" kaikki tieteelliset tutkimukset. Mutta sekin tiedetään, että huonot terveystottumukset ovat yleisempiä alemmassa sosioekonomisessa luokassa.
 

Yhteistyössä