Saako päiväkodin hoitajalla olla lävistys kasvoissa? Pyydän, että asiasta oikeasti tietävät vastaavat

  • Viestiketjun aloittaja pktädillä läväri naamassa
  • Ensimmäinen viesti
pktädillä läväri naamassa
esim. päiväkodissa työskentelevät henkilöt.

Ei kiitos kommentteja yksilöiden vapaudesta koristautua haluamallaan tavalla jne. Toivoisin saavani ihan faktatietoa.
 
No mikäköhän taho tuollaista faktaa sinulle tarjoaisi? Taitaa olla jokaisella kaupungilla omat säännöksensä ja yksityisillä päiväkodeilla vielä omansa. Kysy asiaa suoraa pk:n johtajalta.
 
"mie"
Kyllä saa, saa olla myös tatuointeja vaikka "päästä varpaisiin" ja tärkeintä on hygienia, sekä puhtaus muuten. Lastenkin on hyvä nähdä, että maailmaan mahtuu erinäköisiä ihmisiä ja hoitajana tai opettajana voi silti olla hyvä, lävistyksistä huolimatta. Laki tai ohjeet eivät voi kieltää tätä, ainakaan vielä, mutta ohjeistuksia voi olla erilaisia. Olen työskennellyt hoitajana 10 vuotta ja lisäksi omat lapset ovat olleet päiväkodissa, jossa on hoitohenkilökunta koostunut erityyppisistä ihmisistä ja se on minusta hyvä. Kapeakatseiset ja ilkeät hoitajat koen uhkaavampana tekijänä lasten kasvulle ja kehitykselle kuin lävistykset ;)
 
Jos pk:n työntekijöillä saa olla korvakoruja ja sormuksia, saa lävistyksiä olla myös naamassa, jos ajatellaan siis jotain hygieniasäännöksiä.

Jos taas ajat takaa jotain "huonoja vaikutteita ehkäisevää sännöstöä", niin sellaista ei taida olla edes olemassa, kai voidaan puhua jostain asiallisesta ja työhön sopivasta vaatetuksesta.

Saako pk:n työntekijällä olla rastoja? Entä siilitukka (siis naisella)? Mustaa kajalia paksusti?
 
minä pph
Alkuperäinen kirjoittaja pktädillä läväri naamassa;22984376:
esim. päiväkodissa työskentelevät henkilöt.

Ei kiitos kommentteja yksilöiden vapaudesta koristautua haluamallaan tavalla jne. Toivoisin saavani ihan faktatietoa.
on nenäkoru ja korvat täynnä renkaita.. tatuointikin löytyy joka kesähelteellä kyllä hihattoman paidan kans näkyy.. olen ollut töissä myös pk:ssa ja alalla yli 10 vuotta. eipä ole kukaan valittanut tähän päivään mennessä... ylläkin koruni pieniä ja siistejä.. jos kettinki roikkuis naamassa, voihanse oll, että pomo pyytäis poistamaan.. ;)
 
alkuperäinen
"Lastenkin on hyvä nähdä, että maailmaan mahtuu erinäköisiä ihmisiä ja hoitajana tai opettajana voi silti olla hyvä, lävistyksistä huolimatta."

No, minulle erilaisuuden hyväksyminen tarkoittaa yhdenvertaisuuttaa uskonnon, vakaumuksen, ihonvärin, kulttuuritausta jne. perusteella. Jota perheessämme vaalitaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22984528:
"Lastenkin on hyvä nähdä, että maailmaan mahtuu erinäköisiä ihmisiä ja hoitajana tai opettajana voi silti olla hyvä, lävistyksistä huolimatta."

No, minulle erilaisuuden hyväksyminen tarkoittaa yhdenvertaisuuttaa uskonnon, vakaumuksen, ihonvärin, kulttuuritausta jne. perusteella. Jota perheessämme vaalitaan.
Jos pk:n täti olisi hindu ja "läväri" olisi se intialaisten naisten suosima rengas nenässä, suvaitsisitko sen sitten? Täytyykö suvaitsevaisuus lunastaa aina jollain etnisellä erilaisuudella, että muun maan ihmiselle lävärit ok, mutta perus maijalle/pertille ne on jotain kamalaa?

Aijaa.com - 7377349.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Hoitaja päiväkodista
Juu, kyllä saa olla. Täytyy toki huomioida ettei se ole sellanen johon helposti tarttuu pienen kädet kiinni, vaikkakin tämä on jokaisen itse huolehdittava.

Olisko jotenki eriasia jos lävistys on kaupantädillä tai hoitotadillä?
 
...
Ilmeisesi saa. Harmittaa suunnattomasti, että olin töissä pk:ssa ja mulle sanottiin, että ei saa olla. Oli huulilävistys, sanoin, että se menee päivän aikana umpeen jos otan sen pois (oli ollu vasta hetken). Ne vaan sano, että voi harmi, mutta säännöt on säännöt. Vasta myöhemmin otin selvää asiasta, niin ei olisi ollut pakko ottaa pois. :(
 
"vieras"
Kannattaa tarkistaa asia jostain viralliselta taholta. Luulen, että johtajat eivät rohkene puuttua asiaan, mutta todellisuudessa kasvoissa olevan lävistyskorun pitäminen työajalla on kielletty.

Minulla ei ole mitään lävistyksiä vastaan, mutta en itsekään saa työpäiväni aikana pitää nenäkorua kun se on työpaikallani kielletty. Olen hoitoalalla ja siitä korusta ei todellakaan ole mitään haittaa potilaille.
 
En muista mitä lävistyksistä sanotaan. On niihin toki ohjeet.
Mutta perjaatteessa sormuksia ei saisi pitää, kun on töissä. En mä kyllä kihlasormusta ole pois ottanut. Sormuksen alla on paljon pöpöi.
 
sh
Meillä kasvoissa olevien lävistyskorujen käyttö työaikana on kielletty. Monesti ihmiset koskettelevat huomaamatta niitä lävistyskorujaan ja siirtävät näin käsissään eteenpäin niitä möhniä mitä siellä on... Luulisi että sama juttu olisi esim. päiväkodeissa.
 
kuukkelio
Minun lapseni päiväkodissa on silloin tällöin aivan ihana hoitaja jolla on punainen rastatukka, lävistys ainakin huulejja ja kulmassa, kielessäkin on kuulemma, lapsi on kertonut sekä tatuointeja ;) :D Ja sit siellä päiväkodissa on myös yksi ihana romaninainen hoitajana, käyttää hameita myös työaikana, minusta se on aivan ihana juttu :)
 
"vieras"
Lävistysten kieltämiseen sairaaloissa on hyvä peruste (hygieniasyyt), päiväkodeissa ei taas ole syytä vaatia ehdottoman hygienista ympäristöä ja siten samoin perustein kieltää lävistysten käyttöä. (Päiväkodeissa ei hoideta haavoja tai alentuneen vastustuskyvyn omaavia ihmisiä jne...)
 
Työpaikoissa, missä olen ollut, on erilaisia käytäntöjä, mutta esim. opiskeluaikoina oli tiukka ohje, että harjoittelussa sormukset, korut, lävistyskorut eli siis aivan kaikki pois. Hygieniariskejähän nuo ovat. Riippuu paikasta, yleisesti missä olen itse ollut töissä, niin en ole lävistyksiä nähnyt. En käytä varsinkaan sormuksia töissä, ahdistaa itseä jo se pöpöjen määrä siellä alla. Kaulakorutkin ovat töissä todella epäkäytännöllisiä. Ja olen siis lähihoitaja ja päiväkodissa töissä.
 
"mie"
On muuten kumma juttu kun erilaisuus hyväksytään ja pitäisi hyväksyä joidenkin ihmisten mielestä silloin, kun kyseessä on uskonnonvapaus, ihonväri tai etninen tausta. Mutta auta armias jos "erilainen" onkin ihan valtaväestöön kuuluva henkilö, niin heti ollaan sormella osoittelemassa... Valtaväestön pitäisi ilmeisesti muuttaa ihonvärinsä ja uskontonsa etnisten ryhmien edustajille ja niihin kuuluville sopivaksi. Näinhän on muuten jo käynytkin kun kaikissa päiväkodeissa ei sitä perinteistä joulujuhlaakaan enää saa viettää. Minulle se tosin on yhden tekevää, mutta suurimmalle osalle valtaväestöön kuuluvista perheistä kuuluville tärkeä perinnejuhla.

Hajusteiden ja lävistysten määrä minimoidaan, on nykyisen työpaikkani ohje erkoissairaanhoidon yksikössä.
 
vieras.
Lähtökohtaisesti saa olla, mikäli työnantaja ei sitä erikseen kiellä. Useimmiten lävistyksiin ei puututa kuin perustellusti ( onneksi ) , esim. jos työ vaatii erityistä tarkkuutta hygieniassa ( siis vaikkapa sairaala- tai keittiöympäristössä ) tai tietynlaista ulkonäköä asiakaspalvelussa. Päiväkodin työntekijät käsittääkseni voivat pitää koruja ja pukeutumisvaatimus on "säähän sopiva", joten en miellä noita yllämainittuja kieltoperusteita pk:iin sovellettavaksi...
 
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22984528:
"Lastenkin on hyvä nähdä, että maailmaan mahtuu erinäköisiä ihmisiä ja hoitajana tai opettajana voi silti olla hyvä, lävistyksistä huolimatta."

No, minulle erilaisuuden hyväksyminen tarkoittaa yhdenvertaisuuttaa uskonnon, vakaumuksen, ihonvärin, kulttuuritausta jne. perusteella. Jota perheessämme vaalitaan.
Viitsitkö vähän tarkentaa? Kuulostaa niin oudolta toi sun lause.
 
"vierailija"
satakunnan keskussairaalan hygieniahoitaja suosittelee ettei missään hoitotyössö käytetä koruja, lävistyksiä ym vastaavia. Nimen omaan sanoi kaikessa koskien myös lasten kanssa työskentelyä.
Lapsi ottaa vahingossa nenärenkaasta kiinni ja vetää irti. Siis ei saa olla lävistyksiä.
 

Yhteistyössä