Saako päiväkoti päättää minkälaisia vaippoja lapsen pitää käyttää päiväkodissa?

  • Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti
??
Meillä käytetään lapsella kestovaippoja ja ennen päivähoidossa aloittamista kysyin monta kertaa, että onko kestot ok. Vastaukseksi sain joka kerta hoitajilta, että käy.

Nyt lapseni on ollut neljä päivää hoidossa ja tänään hoitaja ilmoitti minulle, että ovat tehneet periaatepäätöksen että hoidossa ei saa käyttää kestovaippoja. Syynä oli vaippojen hankaluus. En ymmärrä mikä siinä on hankalaa kun vaipathan vaihdetaan samalla tavalla. Ainut ero on vaan se ettei kestoja heitetä roskiin.

Onko kellään vastaavasta kokemusta?
 
vr
Meillä päikyssä on suositus pienten puolella, että teippivaippoja. Housuvaipat ovat hankalia, kun sitten joutuu kaikki muutkin housut ottamaan pois. Missä sä säilytät päikyssä ne likaset kestovaipat?
 
"mie"
meidän lähi päiväkodissa ei saa käyttää kestoja, en tiedä miksi, ehkä kokevat hankalina?

Itse pph:na pidän enemmän kestoista, eivät täytä meidän roskista,ja ihan samahan se on, minkä vaipan sille lapselle laittaa
 
"vieras"
joku päiväkoti vissiin Turussa tms koitti niitä kai pari vuotta sitten kieltää ja asiasta nousi hirvee haloo. muistaakseni se homma pääty siihen että moista kieltoa ei voida asettaa, mutta kokeile googlella jos löytyy tarkempaa tietoa.
 
??
Vaipat on laitettu samanlaiseen roskapussiin kuin kertakäyttövaipatkin ja päivän päätteeksi olen ottanut ne kotiin pestäväksi.
Samalla tavallahan ne haisee siellä vessassa kuin kertiksetkin.
En ole vaatinut hoitajia pesemään vaippoja ja kakathan voi kipata pönttöön ennenkuin vaipan laittaa pussiin.
 
Kiitos, meidän päiväkoti!
Voi että mä olen kiitollinen, kun lapseni päiväkodissa kestovaippailu on onnistunut niin hienosti.

Heillä on tapana laittaa kaikki kakkavaipat erilliseen muovipussiin, ilmeisesti myös kertakäyttöiset. Olin sanonut, ettei kaakoja tarvitse huuhdella pois, mutta jos viitsivät pudottaa kiinteän kikkareen pyttyyn niin hyvä. Aika usein ovat kyllä pesseet isompia pois...

Olen vienyt päiväkotiin kannellisen astian, joka kyllä vie lattialta oman tilansa. Käytössä on taskuvaipat, jotka eivät ole niin varma systeemi kuin sisävaippa ja kuori olisivat, eli ohivuotoja on tullut varmaan kerran - pari viikossa. Hoitajat ovat olleet hyvin ystävällisiä ja kohteliaita vahingoista huolimatta.

Taskuvaipathan ovat tosi helppoja käytössä, jos ne vaan istuvat kunnolla. Kuulostaa tekosyyltä tuo teidän pk:n juttu.
 
.)
Ei saa. Vanhemmat päättää lasten vaatetuksesta ja siis myös vaipoista. Ymmärrän päiväkodin toiveen mahdollisimman helposta systeemistä, mutta AIO tai valmiiksi täytetty taskuvaippa on ihan yhtä helppo kuin kertiskin.
 
tartsika
Päiväkodissa missä mä olin työharjottelussa, oli yksi lapsi jolla oli kestovaippoja. Siellä hoitopöydän vieressä roikku muovipussi mihin käytetyt vaipat laitettiin, ja kakat huuhdottiin vaipoista aina.
Seinällä oli vielä tulostetut ohjeet kuinka niitä käytetään. Enkä kyllä koko puolen vuoden aikana kuullu että kukaan olis sanonu sen olevan hankalaa. Päivän päätteeks sen lapsen äiti otti aina pussin mukaan ja toi seuraavana hoitopäivänä puhtaita vaippoja.
 

Yhteistyössä