Saako pussata lasta?

  • Viestiketjun aloittaja Mitenkäs teillä?
  • Ensimmäinen viesti
Mitenkäs teillä?
Olenko siis jotenkin vinoon kasvanut kun pussaan lapsiani suoraan suulle?
En ole ennen edes ajatellut etteikö saisi, mutta eräs tuttuni vihjaisi, että ei ole kovin toivottava tapa.
Siis et enhän mä nyt mitään kielareita vetele vaan semmonen huulet tötterölle ja suukko toiselle.
Olenkos siis oikeesti outo??
En oo ihan oikeesti ikinä miettiny asiaa ennen tuota kommenttia, enkä nyt siis ole pussailemassa muiden lapsia, en suulle enkä muutenkaan.
Mikä siinä on kauheeta?
 
mä pussailen lasta tosi paljon, mutta en suulle, koska mulla on ilmeisesti karies ja se tarttuu helposti, en halua sitä lapseeni tartuttaa. pienenä meillä kotona kyllä pussattiin suullekkin.
 
"vieras"
Mä en ajattele asiaa outona muuten kuin että kuka tahtoo ehdoin tahdoin tartuttaa lapsilleen karieksen ja kaikki muutkin omat pöpönsä? Sama kuin yskisi päälle...
 
muih
Minusta lapsen suulle pussaaminen tuntuu oudolta, ehkä johtuen siitä että sitä kotona aina vain isä ja äiti pussasivat toisiaan suulle ja meitä kersoja sitten poskelle.

Toinen mikä tuli mieleen, en tiedä onko mitään perää, mutta muistan sanottaneen, että lasta suulle pussaamalla siirtyy karies aivan samalla tavalla kuin jos käytät lusikan ensin omassa suussasi ja sitten lapsen suuhun.
 
??????
Ei saa pussata suulle, mutta poskille, nenään otsaan jne saa luonnollisesti. Suulta suulle ilman kielareitakin ei ole suositeltavaa jo karieksenkaan takia. En ymmärrä, miksi pitää suulle pussailla? Lapselle riittää vallan mainioisti se, että opettaa poskelle suukottelemaan. Miksi se ei riitä sinulle ap??
 
dfdf
Kyse ei ole vinoon kasvamisesta, vaan lapsen terveydestä. Kukaan normijärkinen ei halua lapsillensa tartuttaa 'hammasbakteeria', joten sen takia kannattaa pussata muualle kuin suulle.
 
Meillä annetaan pusuja suulle. Mun mielestäni se on täysin normaali tapa olla ja elää lasten kanssa.

2v iässä muistaakseni otetaan se kariesbakteeritesti, eikä sitä ole meidän lapsilta tuohon ikään mennessä löytynyt. Joten ei se karies ilmeisesti ihan ruton lailla kuitenkaan sitten tartu.
 
ewargsf
Kyllä minäkin katson kieroon lastaan suulle pussaavia. Minusta sulle suuteleminen kuuluu parisuhteeseen; ei lapsille, ystäville, tuttaville. Itse suukottelen lapsia muualle kuin suulle.
 
Mä oon miettiny jotta, eikö kenenkään muun lapsi työnnä leluja, nokkamukia, sormiaan tms vanhempiensa, isovanhempiensa tms. suuhun... Eikö ne syö samoja leluja kaverin lapsen kanssa, tai ota toisen kädestä keksiä ja laita omaan suuhunsa.

Kyllä ne pöpöt muutenkin tarttuu kuin pususta... Ja juu, meillä pussataan suulle.
 
Me pussataan lasta suulle, ihan silleen huulet töröön ja moisku. Meiltä vanhemmilta on otettu kariestestit odotusaikana ja lapseltakin muistaakseni joskus pari vuotta sitten neuvolassa tai hammashoitolassa.

Muistelisin itsekin lapsena pusuttaneeni vanhempiani samalla tavalla, ehkä siitä on jäänyt tämä käytäntö itselle.
 
Miuski harmailee
Kyllä meilläkin lapsia silleen "suu tötteröllä" -pusuja pusutellaan. Olen miettinyt sitä paljon ja todennut kuitenkin, että siinä ei mitään kuolanvaihtoa ainakaan omalta puolelta tapahdu. Kuivathan ne huulet yleensä ovat. Lapset ovat siihen niin tottuneet, että 11-vuotiaskin vielä suikauttaa hyvän yön pusun. Ei ole karies-bakteeri lapsiini tarttunut, joten tähän asti ainakin kaikki hyvin :)
 
dfdf
Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;24466601:
Mä oon miettiny jotta, eikö kenenkään muun lapsi työnnä leluja, nokkamukia, sormiaan tms vanhempiensa, isovanhempiensa tms. suuhun... Eikö ne syö samoja leluja kaverin lapsen kanssa, tai ota toisen kädestä keksiä ja laita omaan suuhunsa.

Kyllä ne pöpöt muutenkin tarttuu kuin pususta... Ja juu, meillä pussataan suulle.
Näille mainitsemillesi asioille vanhemmat eivät juuri mitään ehdi tekemään. Suulle pussaamiselle sen sijaan on vanhemman oma valinta.
 
"huh huh"
Hoh hoh. Jos joku pitää kierona, niin itse on kiero. Meillä annetaan pusuja poskelle ja suulle, milloin mitenkin. Tuntuisi tosi etäiseltä ja oudolta, jos joutuisi omaa lasta välttämään antamasta pusua suulle. Mulla ei ole kariesta (ei ole ikinä reikiä ollut, syön purkkaa ja testit ei näytä kariesbakua).

Mä en itseasiassa tunne lähipiiristäni kuin yhden ihmisen joka ei anna lapselleen yösuukkoa suulle. On muutenkin jotenkin etäinen lapsensa kanssa.
 
"eee"
Mun mielestä on vähän kummallista pussailla suoraan suulle. Mun mielestä huulille suutelu on eroottista. En mä aikuisenakaan vanhempiani suulle suutele. Poski riittää vallan mainiosti. En ymmärrä, mikä tarve kenelläkään olisi pussata lasta juuri suulle.
 
"höh"
Meillä lapsi antoi ekana pusun mun suulle. Olisinko niin julma etten antaisi antaa pusua :( Mun ihana kultamussu <3 ei todellakaan ole mitään eroottista siinä. Miten joku voi pitää sairaana sellaista, itse on ilmeisesti sairas.

Joissakin kulttuureissa pussataan aikuisiakin lapsia ja sukulaisia suulle. Myös miehet antavat poskipusuja.
 
kyllä meillä
ainakin pusutellaan suullekkin. Se ei oo mun mielestä mitenkään kieroa. Niin on tehty mun lapsuudenkodissa ja niin mä teen myös omien lasteni kanssa! Jokainen tyylillään... Mitäs muuten siihen sanotte että lapsemme pusuttelevat joskus myös isovanhempiaankin suulle?? :)
 
Deleted member 70007
No mulle se on aina ihan sama, kuten myös lapselle.
Ei oo hammasongelmia.

Meidän tyttö jäysti pienenä kaverin tytön kans samoja leluja, vei keksejä suusta, ja sit se ei niin kiva, söi naapurin koiran kuolasia nappuloita :x
Aina kun silmä vältti eikä mitkään huudot sun muut kiellot auttaneet.
 

Yhteistyössä