Saako teillä lapset valita omat reppunsa?

Mulle kaveri miehensä kanssa "saarnasivat", kun en pakota lapsiani mun valintoihin vaan annan heidän valita itse millaiset reput kouluun hankitaan. Heillä kuulemma lapsilla ei ole sananvaltaa. Kun ovat 7 luokkalaiselle hankkineet olkalaukun (mitkä oli muotia silloin vanhempien yläasteaikaan), niin pojan on sitä käytettävä... Mä oon ky aika kontrolloiva lastenisuhteen, mikä ei mielestäni ole hyväasia, mutta siltikin mulle ei tulisi mieleenikään hankkia koulureppuja kysymättä lapselta millaisen haluaa :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Mä annoin 3veen päättää turvaistuimenkin.

Eli minä annan rajat ja lapsi saa päättää kyllä ihan itse niistä. Lähinnä varmaan poistan laadullisesti epäkelvot vaihtoehdot pois.
Näin meilläkin. Ja pojalla on vaaleenpunanen istuin :xmas:
 
Mies
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Heillä kuulemma lapsilla ei ole sananvaltaa. Kun ovat 7 luokkalaiselle hankkineet olkalaukun (mitkä oli muotia silloin vanhempien yläasteaikaan), niin pojan on sitä käytettävä...
Kantanevat vanhemmat vastuun vinosta ryhdistä ja vinoutuneesta selkärangasta?
Itse tekisin tuollaisesta lastensuojeluun ilmoituksen. Pakotetaan tukirankaa vaurioittavien tuotteiden käyttämiseen..
 
Me ostettiin just hetki sitten 3-vuotiaalle tarhareppu ja kyllä yritin ottaa hänen mielipiteen huomioon, mutta ongelma oli vaan siinä, että kaikki reput olivat liian isoja koulureppuja.. ja sinistä mörköreppua halutessaan, sanoin sen olevan vähän poikamainen..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mies:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Heillä kuulemma lapsilla ei ole sananvaltaa. Kun ovat 7 luokkalaiselle hankkineet olkalaukun (mitkä oli muotia silloin vanhempien yläasteaikaan), niin pojan on sitä käytettävä...
Kantanevat vanhemmat vastuun vinosta ryhdistä ja vinoutuneesta selkärangasta?
Itse tekisin tuollaisesta lastensuojeluun ilmoituksen. Pakotetaan tukirankaa vaurioittavien tuotteiden käyttämiseen..
No ei kai tuommoisesta nyt lastensuojeluun...?

Ihmekkös lastensuojelun resurssit on pienet, kun joka ikisestä viasta sinne ilmoitellaan..
 
Mies
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja Mies:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Heillä kuulemma lapsilla ei ole sananvaltaa. Kun ovat 7 luokkalaiselle hankkineet olkalaukun (mitkä oli muotia silloin vanhempien yläasteaikaan), niin pojan on sitä käytettävä...
Kantanevat vanhemmat vastuun vinosta ryhdistä ja vinoutuneesta selkärangasta?
Itse tekisin tuollaisesta lastensuojeluun ilmoituksen. Pakotetaan tukirankaa vaurioittavien tuotteiden käyttämiseen..
No ei kai tuommoisesta nyt lastensuojeluun...?

Ihmekkös lastensuojelun resurssit on pienet, kun joka ikisestä viasta sinne ilmoitellaan..
Ei ihme, että lapset ja nuoret voivat pahoin, kun kukaan ei välitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mies:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja Mies:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Heillä kuulemma lapsilla ei ole sananvaltaa. Kun ovat 7 luokkalaiselle hankkineet olkalaukun (mitkä oli muotia silloin vanhempien yläasteaikaan), niin pojan on sitä käytettävä...
Kantanevat vanhemmat vastuun vinosta ryhdistä ja vinoutuneesta selkärangasta?
Itse tekisin tuollaisesta lastensuojeluun ilmoituksen. Pakotetaan tukirankaa vaurioittavien tuotteiden käyttämiseen..
No ei kai tuommoisesta nyt lastensuojeluun...?

Ihmekkös lastensuojelun resurssit on pienet, kun joka ikisestä viasta sinne ilmoitellaan..
Ei ihme, että lapset ja nuoret voivat pahoin, kun kukaan ei välitä.
No joo, en kyllä tuotakaan tarkoittanut. Asiaan voi puuttua muutenkin, kuin lastensuojelun kautta?

Että ihmiset ovat tänään taas pahalla päällä :headwall:
 
Juu siis tottakait repunvalintaan on rajoitteita mullakin kun sen itse maksan eli hintaa ja laatua katson sekä mahdollisesti voisin kieltää jotkut kuvat ja katsoa, että reppu on sopivan kokoinen kulkijalleen.

Sama varmaan on niiden lasten valitsemien turvaistuimien kanssa. Aikuiset päättävät laadusta ja lapset voivat valita sopivan laatuisista itseään eniten miellyttävän.
 
vieras
Nuorempi saa valita ite. Tolle 12 v:lle mä ostan jonku alle kympin repun koska se ei kuitenkaan kestä paria kuukautta kauempaa. Ja on joskus ostettu kalliimpiakin mut ei ne kestä sen kauempaa. Tai no saa se niistä alle kympin repuista valita minkä haluaa.
 
Mies

No joo, en kyllä tuotakaan tarkoittanut. Asiaan voi puuttua muutenkin, kuin lastensuojelun kautta?

[/quote]

Mutta kun siinäpä se; yhteisöllinen kasvatus ja muu yhteispeli on kuollut. Jos tuollaisessa tapauksessa menisit sanomaan, että Juhana ja Liisa, teidän lapsenne tulee kärsimään tuosta laukkuvalinnasta sekä henkisesti (eivät halunneet sitä) ja fyysisesti (raskaan olkalaukun säännöllinen kantaminen aiheuttaa tukirangan vinoutumista) niin Juhana ja Liisa mitä suurimmalla todennäköisyydellä olisi repinyt silmät päästäsi, kun menet arvostelemaan heidän kasvatustapojaan. Kyllähän he kuitenkin tietävät parhaiten, mikä sopii Kalevi- pojalle ja Ruutana- tytölle.

Siksi viranomaistahoon ilmoitus. Mielestäni. En silti sulje pois mahdollisuutta, että olen väärässä. Vaikken lainaakaan Monkia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja Mies:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Alkuperäinen kirjoittaja Mies:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Heillä kuulemma lapsilla ei ole sananvaltaa. Kun ovat 7 luokkalaiselle hankkineet olkalaukun (mitkä oli muotia silloin vanhempien yläasteaikaan), niin pojan on sitä käytettävä...
Kantanevat vanhemmat vastuun vinosta ryhdistä ja vinoutuneesta selkärangasta?
Itse tekisin tuollaisesta lastensuojeluun ilmoituksen. Pakotetaan tukirankaa vaurioittavien tuotteiden käyttämiseen..
No ei kai tuommoisesta nyt lastensuojeluun...?

Ihmekkös lastensuojelun resurssit on pienet, kun joka ikisestä viasta sinne ilmoitellaan..
Ei ihme, että lapset ja nuoret voivat pahoin, kun kukaan ei välitä.
No joo, en kyllä tuotakaan tarkoittanut. Asiaan voi puuttua muutenkin, kuin lastensuojelun kautta?

Että ihmiset ovat tänään taas pahalla päällä :headwall:

Mä kyllä sanoin oman mielipiteeni olkalaukuista, mutta kuulemma painaahan se reppukin selkään. Kaikki ei ymmärrä eikä kuuntele..., mutta en pistäisi pahaksi jos näkisivät tämän ketjun... en siis meinaa lastensuojelua asialla vaivata.

 
vieras
Joo ja ei. Meillä olisi lapsi halunnut kouluun sellaisen muovisen tosi huonolaatuisen repun, joka ei kestä pesua. Koska haluaa vaaleanpunaisen repun (joka ton värin takia pitää pestä aika usein) mä rajasin vaihtoehtoja aika vähään, piti olla pesun kestävä.
Kai tuo silti mieleisen sai, on ainakin vaaleanpunainen. Penaalin on sit saanut kyllä valita itse, vaatteissa myös otan lapsen mieleipiteen huomioon(mut niissäkin laatu ratkaisee).
 
Meillä sai koululainen itse valita.

Hän ei halunnutkaan uutta vaan viimevuotisen eskarirepun. On kuulemma vielä niin hyvä ja kiva reppu. Tämä reppu on muuten äidin valitsema, kun poitsu ei silloin halunnut itse valita. Ilmeisesti olen osannut mieleisen valita.

Mutta minusta lapsella täytyy olla sanomista omiin tavaroihinsa. Meillä menee siten vanhemmat ehdottelee ja lapset hyväksyy sitten muutamista vaihtoehdoista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mies:
Itse tekisin tuollaisesta lastensuojeluun ilmoituksen. Pakotetaan tukirankaa vaurioittavien tuotteiden käyttämiseen..
:D

Mutta asiaan; mun lapset ovat itse saaneet valita reppunsa. Esikoinen eskarirepun (on muuten parhaillaan sitä isukin kanssa ostamassa, monen monesta kaupasta mieluista etsi) ja kuopus tarharepun. Kouluiässäkin saavat valita reppunsa, katson toki että reppu on kunnollinen ja hintahaarukankin määräämme me vanhemmat.
 

Yhteistyössä