Saako teillä lapsi itse päättää päiväkotivaatetuksen?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Siinäpä kysymys. Meillä minä päätän vaatteet, tosin lapset voivat kertoa mielipiteensä ja sitten meititään miten tehdään. Lasten päiväkodissa on yksi tyttö, jolla on melkein joka päivä päiväkodissa jumppapuku kera tyllihameen, suloinen tapaus, mutta mietin vaan, että itse en varmaan antaisi sellaisessa asusteessa päiväkotiin lapsen mennä. Siinä puvussa kun on ihan ohuen ohuet olkaimet, että todella kevyt vaatetus näillä keleillä.
 
No periaatteessa saa, mutta niiden on oltava puhtaat, oikeankokoiset ja vuodenajan mukaiset. Tosin käytännössä yleensä annan vaatekerran valmiiksi ja sitä vaihdetaan vaan, jos lapsi "ei tykkää" jostain vaatekappaleesta. Yleensä hän pukee kuitenkin ne annetut, ei kai ole erityisen kiinnostunut vaatteesta, kunhan en mitään "inhokkeja" tarjoa.
 
Saavat kunhan on jotain järkeä. Eli löytyy kunnollinen paita, housut sukat jne. Usein tarjoan vaihtoehdot perusvaatteista ja itse valikoivat asusteita.
Mutta oli tänäänkin toinen oman ja siskonsa sukan kera liikkeellä.

On noilla toisinaan aika omalaatuisia viritelmiä päällä, mutta siinähän oppivat ja toteuttavat itseään :)
 
"hmmm"
ehkä 3 vuotiaasta asti olen kertonut, mitä vaatteita tulee kaapista hakea (esim. "ota sukat, housut, t-paita ja huppari) ja niissä puitteissa on sitten itse saanut valita.
 
---
No ei saa valita. En halua lähteä tuohon, koska mulla on ennakkoaavistus että joutuisin suohon sen asian kanssa. Aamulla vaihdeltais vaatteita loputtomiin tai pengottais pyykkikorista just se yksi lempipaita. Tai sitten joutuisin pyykkäämään jatkuvasti jotain tiettyjä vaatteita, kun haluaisi aina pukea ne. Parempi kun sanon vaan mitä laitetaan, enkä kiinnitä muutenkaan sen kummemmin huomiota vaatteisiin ettei niistä tule mitään ohjelmanumeroa. Saa se sitä valitsemista harrastaa ja harjoitella sitten muissa asioissa.
 
"vieras"
4,5 vuotias valitsee ja pukee itse mieluisat vaatteet. Tarvittaessa ohjeistan onko kylmä vai lämmin ja minkä tyyppistä vaatetta olisi hyvä nyt pukea. Aiemmin vallitsin mielestäni yhteensopivia sävyjä - nykyään yhdistelmät voivat olla hyvinkin erikoisia. Noh, pääasia että viihtyy itse ja löytää oman tyylinsä ajan kanssa. Jos näillä keleillä haluaa pukea mieluisan t-paidan niin ok, kunhan alle tulee sitten pitkähihainen - ei ole tullut kiistoja tuosta aiheesta. Juuri pari päivää sitten puhuttiin päikyn hoitajan kanssa aiheesta ja kertoi, että yleensä näkevät, milloin lapsi on saanut valita ;) Ja taisi juuri silloin olla meidänkin lapsella aika vinha yhdistelmä päällä =D
 
"vieras"
Itse ottavat housut ja paidat laatikosta ja kaapista. Ihan aina eivät ole parhaita yhdistelminä, mutta säähän sopivia kyllä. On meillä joskus neuvoteltu t-paidoista yms. mutta nykyään homma sujuu. Pitäähän toikin juttu harjoitella :D
 
sama vieras
Tähän itse ottamisen harjoitteluun liittyy sekin, että itse kun valitsee, huomaa myös, että lattialle unohtuneet vaatteet eivät peseydy itsekseen ja palaa laatikkoon vaan ne on vietävä pyykkikoriin. Sen kun unohtaa, on pakko käyttää, mitä on.
 

Yhteistyössä